Gå til innhold

Men unntak av mars har registreringen av Tesla-modeller nesten stått stille


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (14 minutter siden):

Denne er litt verre, her håper jeg Tesla går ut med en offentlig melding og forklarer hva som skjer. Rerouting av biler som allerede er dedikert til en person er ikke akseptabelt.

Jeg forstår at folk kan bli sure om det fører til at de kaster bort en feriedag men har selve VIN-nummeret noen betydning? Det er jo bare et serienummer, ikke forbytting av barn på fødestua..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Theo343 said:

Det er alltid et poeng for meg å spare penger på et kjøp om jeg kan ja. Jeg synes M3 allerede er dyr nok (ikke  enig i at den konkurerer med Mercedes C63 i komfort og luksus) og med merverdiavgift blir det et betydelig hopp på nåværende pris. 

EDIT:
Jeg ser på Tesla mer som den nye "folkevogna", og har gjort det siden 2009. Revolusjonerende men ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Jeg har kun kjørt Tesla P90D.

Mercedes C-klasse er heller ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Har kjørt C-klasse, og interiøret er helt OK.

Model 3 er tenkt som en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Tesla er så klart ikke best på alt, men den veier opp for diverse svakheter med diverse styrker. Jeg sammenlignet med C63 fordi det er oppi der man har ytelser som er tilsvarende Model 3 til godt over 500k kr. Og fortsatt er jo Model 3 performance raskere.

Går man ned til Model 3 SR+ er man nede i et sjikt der man kan sammenligne med mer normalt motoriserte konkurrenter som f.eks BMW 330i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kahuna said:

Jeg forstår at folk kan bli sure om det fører til at de kaster bort en feriedag men har selve VIN-nummeret noen betydning? Det er jo bare et serienummer, ikke forbytting av barn på fødestua..

Jeg antok du mente at det forårsaket forsinkelse på kundens leveranse eller at de fikk en bil som ikke var i tråd med deres bestilling :)

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Mercedes C-klasse er heller ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Har kjørt C-klasse, og interiøret er helt OK.

Model 3 er tenkt som en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Tesla er så klart ikke best på alt, men den veier opp for diverse svakheter med diverse styrker. Jeg sammenlignet med C63 fordi det er oppi der man har ytelser som er tilsvarende Model 3 til godt over 500k kr. Og fortsatt er jo Model 3 performance raskere.

Går man ned til Model 3 SR+ er man nede i et sjikt der man kan sammenligne med mer normalt motoriserte konkurrenter som f.eks BMW 330i.

Synes ikke ytelser er det viktigste når man sammenligner bil, men én av flere faktorer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

Mercedes C-klasse er heller ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Har kjørt C-klasse, og interiøret er helt OK.

Model 3 er tenkt som en konkurrent til BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Tesla er så klart ikke best på alt, men den veier opp for diverse svakheter med diverse styrker. Jeg sammenlignet med C63 fordi det er oppi der man har ytelser som er tilsvarende Model 3 til godt over 500k kr. Og fortsatt er jo Model 3 performance raskere.

Går man ned til Model 3 SR+ er man nede i et sjikt der man kan sammenligne med mer normalt motoriserte konkurrenter som f.eks BMW 330i.

En Mercedes C knuser jo Model 3 på komfort. Selv den mest ribba C-en er jo flere klasser over Model 3 på komfort. Det aller meste du får av biler i dag er met komfortable enn Model 3. Ikke hører Model X og S heller til premium når det kommer til komfort. Rett og slett triste seter.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Helt klart. Det er en av flere faktorer der Tesla er bedre enn konkurrentene. Men den er kanskje den som er lettest å sammenligne.

Synes du setene er bedre i en Tesla enn i en C63 til 1.1mil? Evt. hvorfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Synes ikke ytelser er det viktigste når man sammenligner bil, men én av flere faktorer. 

Det er jo ren desperasjon når fansen plukker for menigmann helt uviktige parametere. Skal en kjøre 1000km er det helt andre ting enn 0-100 som teller. Setene og hvordan bilen tar veien er jo helt avgjørende på langtur. Der er de fleste bedre enn Tesla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Synes du setene er bedre i en Tesla enn i en C63 til 1.1mil? Evt. hvorfor?

Spør du tusen stykker hva de synes så er det de 27 teslafansa som mener det.

Lenke til kommentar
Quote

Setene og hvordan bilen tar veien er jo helt avgjørende på langtur. 

Ja og en del andre ting.

- seter og sittestilling
- chassi og kjøreegenskaper (Dempere, hjuloppheng osv. men her er ikke Tesla så altfor ille)
- innemiljø (hvordan føles det å sitte forskjellige steder i kupeen)
- lydisolasjon (Tesla får ikke toppkarakter her)
- finish og fitting, småting som lakkproblemer og panel-fittings (samt riper fra fabrikk/transport)
Listen kan gjøres lang.

For meg kan Tesla sammenlignes mer med en sprek elektrisk "folkevogn" aka Passat enn en C63. Men det gjør ikke at jeg liker Tesla mindre. Vil jeg ha luksus kjøper jeg ikke Tesla eller Passat.

For meg er sammenligningen ingen fornærmelse, at Tesla har fått til å bli den nye folkebilen/folkevogn/volkswagen er jo en bragd i seg selv.

Men prismessig synes jeg helt ærlig at M3 og MY ligger litt høyt nå. Som følge av suksess?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
20 minutes ago, JØI said:

En Mercedes C knuser jo Model 3 på komfort. Selv den mest ribba C-en er jo flere klasser over Model 3 på komfort. Det aller meste du får av biler i dag er met komfortable enn Model 3. Ikke hører Model X og S heller til premium når det kommer til komfort. Rett og slett triste seter.

Nå handler ikke alt om komfort. Forskjellige biler har litt forskjellig fokus. For Mercedes er fokuset mer på komfort. For Tesla og BMW er fokuset mer på sportslighet. Jeg ville ha sammenlignet Model 3 performance med BMW M3, men kunne ikke finne den i prislistene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Men prismessig synes jeg helt ærlig at M3 og MY ligger litt høyt nå. Som følge av suksess?

Problemet til elbilene har hele tiden vært batteriene men da Tesla kom med Roadsteren så fikk de i det minste løst rekkeviddeproblemet. Til gjengjeld fikk de et pris- og volumproblem, batterier var skikkelig dyrt da så den eneste måten å 'skjule' batteriprisen var å putte dem i en biltype som allerede var dyr. Etter som batteriproduksjonen har økt har prisene gått ned og det går an å sette en skikkelig batteripakke i stadig billigere biler. I tillegg til det så har altså Tesla valgt å gi bilene sine merverdi ved å gi dem et sporty utseende, sporty egenskaper, bra underholdningssystemer pluss drømmen om selvkjøring. Dette øker verdien til bilen og gjør det samtidig enklere å kamuflere prisen på batteripakka. 

Jeg tror nok TM3 nå er et foreløpig høydepunkt for hvor bra elbil det er mulig å lage til en overkommelig pris. Dette er selvfølgelig et mål i bevegelse, TMY har en karrosseriform som er mer populær og vil nok selge mye bedre tross(litt) høyere pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Setene til Model 3 er vel noe i området av samme seter som C-klasse har standard. Men C63 har oppgraderte seter og er trolig en del bedre.

Nå har jeg ikke prøvd setene i model 3, men jeg har testet en S og en X, X'en var ikke like ille (men ikke bra), men setene i S var grusomme. Det var omtrent som å sitte i benkesetet i en billig kassevogn, sitteputen var alt for kort og det var ingen lengdejustering. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Setene i min Model X er supre. Helt oppe på samme nivå som andre seter jeg har prøvd fra BMW, Mercedes, Volvo. Men det har ikke vært de dyreste seteopsjonene.

Sånn rent bortsett fra sittekomfort og sidestøtte som er vanskelig å bedømme uten å prøve selv. Har de dybdejustering på benstøtten? kaldluft? memory funksjon for mer enn 1 person?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For at et sete skal falle innunder premium-segmentet idag 2020, så mener jeg den må ha elektriske funksjoner som:

  • Tilt-funksjon for setet
  • Inn og ut for sidestøttene (folk her ulik form på kroppen).
  • Inn og ut for lår-støtte.
  • Opp og ned for lår-støtte.
  • Kjøling. 
  • Høydejustering på nakkestøtte.
  • Massasje.

Samt de vanlige funksjoner man finner i manuelt styrte seter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Nå handler ikke alt om komfort. Forskjellige biler har litt forskjellig fokus. For Mercedes er fokuset mer på komfort. For Tesla og BMW er fokuset mer på sportslighet. Jeg ville ha sammenlignet Model 3 performance med BMW M3, men kunne ikke finne den i prislistene.

BMW-en knuser jo og Model 3 på komfort, fit & finish. Model 3 har bare én ting og det er null til hundre. Alt annet finner du betydelig bedre levert hos andre i samme og lavere prisklasse og samme størrelse bil. Og det i Norge! Går en til utlandet og sammenligner i samme prisklasse der så er jo en Model 3 sin mangel på kvalitet til å både le og grine av. At en nå har klart å gå ned i kvalitet på Y er jo rett og slett imponerende, men på feil måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
sverreb skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke prøvd setene i model 3, men jeg har testet en S og en X, X'en var ikke like ille (men ikke bra), men setene i S var grusomme. Det var omtrent som å sitte i benkesetet i en billig kassevogn, sitteputen var alt for kort og det var ingen lengdejustering. 

Har bare sittet bak i X, men etter 40 minutt var jeg glad turen var over. Frmme i S kan en sitte en drøy time men en blir litt støl. 3 har jeg bare sittet i men brukte ikke lang tid på å være glad for at vi ikke skulle på tur. Minner vedlig om Chrysler Neon. Eneste bilen jeg har kjørt som er betydelig verre en ymse Tesla er Fiat 500. Herrefred for noe søppel!

Den store gåten for med er hvorfor folk ikke protesterer kraftig når en omtaler Teslaer som premium. Det er gimmick-biler blottet for komfort og byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...