Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 22 minutes ago, oophus3do said: Det at de kan sette opp prisen betyr ofte at de har fått inn flere, og at fortjeneste på "batchen" er sikret. Da har man råd til å ha noen av dem lengre på lager, og kan jekke opp prisen litt. Uansett så dukker slike kupp opp overalt, og flere rapporterer om dem hos TSLAQ gruppen. Er ikke helt sånn det fungerer. De ønsker ikke å ha igjen en eneste bil ved slutten av kvartalet. Da må man gjerne redusere prisen om man har flere biler enn markedet er klar til å absorbere. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden): Er ikke helt sånn det fungerer. De ønsker ikke å ha igjen en eneste bil ved slutten av kvartalet. Da må man gjerne redusere prisen om man har flere biler enn markedet er klar til å absorbere. Nå snakket jeg ikke om Tesla, men importører. Men ja du har rett, Tesla ønsker ikke sitte igjen med noen biler på lager i slutten av kvartalet, og dermed er det både logisk og plausibelt at de gir rabatter til importørene for å få dem unna i siste liten, slik at flest mulig biler kan bokføres. Endret 25. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 1 minute ago, oophus3do said: Nå snakket jeg ikke om Tesla, men importører. Men ja du har rett, Tesla ønsker ikke sitte igjen med noen biler på lager i slutten av kvartalet, og dermed er det både logisk og plausibelt at de gir rabatter til importørene for å få dem unna i siste liten, slik at flest mulig biler kan bokføres. Det er noe Tesla ikke hadde klart å holde hemmelig. En eller annen importør (eller en eller annen ansatt hos en importør) hadde gått til media. Tesla lekker også som en sil. Om det stemte så hadde vært ganske skadelig for Teslas rykte, ettersom de sier de ikke gir rabatter til noen (utover på demobiler o.l.) 3 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 1 hour ago, Kahuna said: Vi har aldri hatt 'subsidier' på elbiler* i norge. 'Subsidie' er et gammelt begrep som nå heter 'direkte subsidier'. Avgiftsfritaket vi har på elbiler kalles gjerne 'indirekte subsidier'. *personbiler med hvite skilter, jeg tror det er annerledes for biler på grønne skilter men jeg kjenner ikke reglene godt nok. Ok. Fant svaret her. Quote Elbiler er fritatt fra merverdiavgift ved kjøp. Det gjelder også nødvendig tilleggsutstyr. Mva-satsen for biler er i dag 25 prosent, og fritaket er godkjent av EØS-avtalens overvåkningsorgan EFTA ut 2020, mens regjeringen har vedtatt at det skal vare minst ut stortingsperioden, altså ut 2021. Så det vil si, vil man ha elbil bør man kjøpe før utgangenn av 2021. Endret 25. juni 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 19 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Er ikke helt sånn det fungerer. De ønsker ikke å ha igjen en eneste bil ved slutten av kvartalet. Da må man gjerne redusere prisen om man har flere biler enn markedet er klar til å absorbere. Merkelig. Du har da i mange år sagt at Tesla har solgt hver eneste bil de har produsert, men plutselig ikke nå? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Jeg trodde Tesla kun produserte på bestilling? Altså bilen måtte være solgt før den ble produsert? Hvordan får man ellers valgt lakkfarge, interiør osv. i bestillingen? Endret 25. juni 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (6 minutter siden): Så det vil si, vil man ha elbil bør man kjøpe før utgangenn av 2021. Ser sånn ut men norsk avgiftspolitikk kan til tider være uforutsigbar langt over i det parodiske. Som at man betaler sukkeravgift på sukkerfri brus.. Om det er et poeng for deg å kjøpe avgiftsfri elbil bør du ha pengene klare så du kan kaste deg rundt på kort varsel om en ny konstellasjon på tinget får flertall for endringer. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden): Det er noe Tesla ikke hadde klart å holde hemmelig. En eller annen importør (eller en eller annen ansatt hos en importør) hadde gått til media. Tesla lekker også som en sil. Om det stemte så hadde vært ganske skadelig for Teslas rykte, ettersom de sier de ikke gir rabatter til noen (utover på demobiler o.l.) TSLQ melder stort sett om typisk enkeltpersonsforetak som er delaktig i det, så det er fult plausibelt at man klarer å holde tett om det. Jeg prøvde nå å finne en rimelig avslørende tråd om det temaet, men jeg får gi det et bedre forsøk senere. Jeg tipper det havner i feeden min før eller siden igjen når bevisene dukker opp igjen. "Skadelig for Tesla's rykte".... ? Aksjen går opp på negative rykter. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (1 minutt siden): Jeg trodde Tesla kun produserte på bestilling? Altså bilen måtte være solgt før den ble produsert? Hvordan får man ellers valgt lakkfarge, interiør osv. i bestillingen? Mangelen av valg på bilene er slik nettopp fordi da kan man produsere opp et lager og selge i etterkant. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 8 minutes ago, Kahuna said: Ser sånn ut men norsk avgiftspolitikk kan til tider være uforutsigbar langt over i det parodiske. Som at man betaler sukkeravgift på sukkerfri brus.. Om det er et poeng for deg å kjøpe avgiftsfri elbil bør du ha pengene klare så du kan kaste deg rundt på kort varsel om en ny konstellasjon på tinget får flertall for endringer. Det er alltid et poeng for meg å spare penger på et kjøp om jeg kan ja. Jeg synes M3 allerede er dyr nok (ikke enig i at den konkurerer med Mercedes C63 i komfort og luksus) og med merverdiavgift blir det et betydelig hopp på nåværende pris. EDIT: Jeg ser på Tesla mer som den nye "folkevogna", og har gjort det siden 2009. Revolusjonerende men ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Jeg har kun kjørt Tesla P90D. Endret 25. juni 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 3 minutes ago, kremt said: Merkelig. Du har da i mange år sagt at Tesla har solgt hver eneste bil de har produsert, men plutselig ikke nå? Jeg snakket generelt. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Just now, oophus3do said: Mangelen av valg på bilene er slik nettopp fordi da kan man produsere opp et lager og selge i etterkant. Ok, så det kan hende man kan få noen gode deals. Men da må man vel ha løpende kontakt med forhandlerne til enhver tid. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 5 minutes ago, Theo343 said: Jeg trodde Tesla kun produserte på bestilling? Altså bilen måtte være solgt før den ble produsert? Hvordan får man ellers valgt lakkfarge, interiør osv. i bestillingen? Det ser ut som de produserer noen lagerbiler innimellom, når de har ledig kapasitet. Det kan være greit å ha biler tilgjengelige for rask levering slik at folk som skal ha bil mer på impuls har et alternativ. Men først og fremst produserer de biler på bestilling. Men selv om de produserer biler hovedsaklig utifra bestillinger vil de ende opp med å ha noen biler til overs her og der. Man kan som Tesla kunde gå vekk fra kjøpet når som helst. Selv inntil en uke etter man har tatt levering. Endret 25. juni 2020 av Espen Hugaas Andersen 4 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (1 minutt siden): Ok, så det kan hende man kan få noen gode deals. Men da må man vel ha løpende kontakt med forhandlerne til enhver tid. Om Tesla sitter igjen med biler rett før slutten av kvartalet, så virker det som om man kan være heldig ja. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 1 minute ago, oophus3do said: Om Tesla sitter igjen med biler rett før slutten av kvartalet, så virker det som om man kan være heldig ja. Det kan kanskje skje med M3, men for MY ser vi vel ikke at det skjer på minst 1 år kanskje? Tenker høyt. Endret 25. juni 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (Akkurat nå): Det kan kanskje skje med M3, men for MY ser vi vel ikke at det skjer på minst 1 år kanskje? Tenker høyt. Den originale planen var vell at Norge skulle få MY i neste år, men det kan virke som om vi vil få noen biler før det, siden US markedet ikke har tatt imot bilen så godt. Det bobler i sosiale medier angående kvalitetsproblemer, samt folk som har fått beskjed om bil i transit, som plutselig mister bilen til noen andre. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Quote Det bobler i sosiale medier angående kvalitetsproblemer Det er jo ikke noe nytt? Har vel vært på alle modellene. Det de har slitt med hele veien er vel "fitting", altså overganger mellom paneler og lakkproblematikk. Men det er som sagt ikke noe nytt og vil jo bare bli bedre. Men når fabrikkene har hatt stengt så lenge vil det nok naturligvis føre til at det tar litt tid før man er i "rent trav" igjen. Quote samt folk som har fått beskjed om bil i transit, som plutselig mister bilen til noen andre. Denne er litt verre, her håper jeg Tesla går ut med en offentlig melding og forklarer hva som skjer. Rerouting av biler som allerede er dedikert til en person er ikke akseptabelt. Endret 25. juni 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Hva Tesla selger er lite interessant. Det er hva alle andre selger som betyr noe. Det er i det markedet du finner mainstreamkunden. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (5 minutter siden): Det er jo ikke noe nytt? Har vel vært på alle modellene. Det de har slitt med hele veien er vel "fitting", altså overganger mellom paneler og lakkproblematikk. Men det er som sagt ikke noe nytt og vil jo bare bli bedre. Men når fabrikkene har hatt stengt så lenge vil det nok naturligvis føre til at det tar litt tid før man er i "rent trav" igjen. Problemene har eskalert i mye større skala enn det der. Enkelte deler er ikke festet engang. Noen har meldt om setebeltet som ikke er festet, baksetet som ikke er festet. 5-10 cm forskjell i setehøyde på baksetet osv. Støv og vann som renner inn når man kjører på grusveier eller vasker bilen osv. Altså ting som er ekstremt enkelt å fikse, og noe enhver hadde sett i en normal QC, men som man slipper forbi. Noe som tegner et bilde om at fokuset nå ikke er QC og sjekk i det hele tatt, bare produksjon og det å få kastet bilene ut til kunder. Theo343 skrev (8 minutter siden): Denne er litt verre, her håper jeg Tesla går ut med en offentlig melding og forklarer hva som skjer. Rerouting av biler som allerede er dedikert til en person er ikke akseptabelt. Folk har jo hørt med leveransen og satt av fri fra jobben, og kastet gamle bilen til salg, betalt 200,000 kr i første avdrag osv før man plutselig får beskjed om at bilen ikke lengre er på vei, den er solgt til noen andre. Grunnen er åpenbar. Bilen skulle fraktes til en person som ville krevd 5 dager i transit, og dermed er det bedre å selge den til noen nærmere, slik at Tesla får en bedre bunnlinje for Q2. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (10 minutter siden): Det er alltid et poeng for meg å spare penger på et kjøp om jeg kan ja. Jeg synes M3 allerede er dyr nok (ikke enig i at den konkurerer med Mercedes C63 i komfort og luksus) og med merverdiavgift blir det et betydelig hopp på nåværende pris. EDIT: Jeg ser på Tesla mer som den nye "folkevogna", og har gjort det siden 2009. Revolusjonerende men ikke i toppsjiktet på luksus og komfort. Jeg har kun kjørt Tesla P90D. Jeg har muligens lavere terskel for 'komfort og luksus' enn deg. Min TM3 er bra nok på det, det eneste jeg kan pirke på er at støydemping er litt dårlig på grov asfalt og at lokket på midtkonsollet burde hatt en annen overflate enn blank svart plast. Det som derimot var viktig for meg er at TM3 har god rekkevidde, lader raskt og har tilgang til Teslas superladere. Dessuten føles det godt å kunne vri bilkjøpet sitt til noe som på sikt blir positivt for kloden ved at overgangen til fornybar transport bli akselerert. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå