Complexity Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 3 minutes ago, Hanhijnn said: Ladeboksen blir å stå i en låst garasje, så den trenger ikke noen lås. Takk for god info. Når du plugger i laderen så låses den fast i bilen så ikke folk bare kan nappe den ut (og for å forhindre lysbue om man lader på 400V hurtiglader) Da holder man inne knappen på laderen for å få lov til å dra den ut, såfremst du har mobiltelefonen din i lomma. Har man ikke denne knappen må man åpne appen på mobilen eller gå inn i bilen og "låse opp" laderen for å kunne ta den ut. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) 4 minutes ago, MrMarbles said: Han mente knapp for å åpne ladeluka på bilen, ikke på laderen ? Åpner både ladeluken og låser opp selve laderen. Men for å åpne ladeluken kan man bare trykke på den, så knappen er litt gimmick for det formålet. Endret 24. juni 2020 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Complexity skrev (3 minutter siden): Åpner både ladeluken og låser opp selve laderen. Men for å åpne ladeluken kan man bare trykke på den, så knappen er litt gimmick for det formålet. Så ikke noe "must have" i en låst privat garasje da. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Just now, Hanhijnn said: Så ikke noe "must have" i en låst privat garasje da. Neida, alle type 2 kabler vil låse seg fast i bilen. Er bare en litt enklere måte å få dratt den ut av bilen på. laderen som følger med bilen og alle superchargers har denne knappen så greit å vite om den. 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Complexity skrev (6 minutter siden): Neida, alle type 2 kabler vil låse seg fast i bilen. Er bare en litt enklere måte å få dratt den ut av bilen på. laderen som følger med bilen og alle superchargers har denne knappen så greit å vite om den. Greit å vite for en Tesla-newbie. Takker! Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Hvordan er det hvis man har en Tesla (f.eks. en Model Y) og en helt annen type elbil. Kan begge lades på samme ladeboks? Tenkte å få lagt opp en 32A-kurs til ladeboks. Har ikke greid å bestemme meg for type ladeboks enda. Hvis du velger en ladestasjon med type 2 uttak (mao. ikke med fast kabel) kan den brukes på "alle" moderne elbiler. Unntaket er Renault Zoe, så lenge den ikke er koblet på 400V TN-nett. Og Renault Twizy. Best å holde seg unna Renault altså 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden): Unntaket er Renault Zoe Gjelder ikke det kun den gamle modellen? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Er det forskjell på gamle Leafen og nye Leafen 2018-19 på pluggen? Har forstått det slik at "saktelade" pluggen på Leaf 2019 er Type-2 men så sier noen at på 2016 var det Type-1? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Jepp, det stemmer. Og CHAdeMO for hurtiglading. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Ok, så er det hvertfall type-2 nå ? takk. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden): Hvis du velger en ladestasjon med type 2 uttak (mao. ikke med fast kabel) kan den brukes på "alle" moderne elbiler. Unntaket er Renault Zoe, så lenge den ikke er koblet på 400V TN-nett. Og Renault Twizy. Best å holde seg unna Renault altså Takk Jens! Det bekrefter det jeg trodde. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) oophus3do skrev (15 timer siden): Gjelder ikke det kun den gamle modellen? Nja, delvis. Den nye leveres med en tung og dyr ladekabel som kan brukes på type 2 uttak, den gir da bare 3,7kW. Kabelen kan kjøpes separat og brukes på de gamle også, men prisen er omkring 30.000,- etter hva jeg har hørt. Det begrenser vel bruken litt, hvem tør å bruke en kabel til 30.000,- på steder der den kan bli stjålet? Så bilen i seg selv kan ikke lade på type 2 uttak med IT-nett, men med en kabel med innebygget galvanisk skille går det selvsagt. Det gikk på den gamle også, om man hadde "bøtta", dvs. en ladekabel som ga 10A og veide veide over 20kg siden den inneholdt en transformator. Skulle man bruke denne på type 2 måtte man ha en type 2 til schuko overgang i tillegg. Endret 25. juni 2020 av Jens Kr. Kirkebø 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 17 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Hvis du velger en ladestasjon med type 2 uttak (mao. ikke med fast kabel) kan den brukes på "alle" moderne elbiler. Unntaket er Renault Zoe, så lenge den ikke er koblet på 400V TN-nett. Og Renault Twizy. Best å holde seg unna Renault altså Hm, så hvis kabelen med type-2 plugg sitter fast i ladeboksen på veggen så er det ikke en type-2 kabel? Jeg vet hva Chademo, schuko og slik er men jeg trodde type-2 ble definert av pluggen, ikke kabelen. 10A ladekladden til Leaf er jo Schuko til type-2 plugg. Men slik du sier det så er type-2 kabel kun den du har med deg med plugg i begge ender (Ikke ladekladd og schuko) for å koble til selv på fortum bokser, oslo stolper ol. rundt om kring? Hva heter det da om veggboksen din har fast kabel med type-2 plugg? Jeg har koblet opp 3-fase 32A i garasjen med Wallbox Pulsar. (kan justere Ampere via mobilapp) Jeg har denne kabelen fastmontert i veggboksen som jeg har forstått er type-2 (kan også brukes på Tesla?): Mens dette vel er type-1 Endret 25. juni 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Theo343 skrev (45 minutter siden): Hm, så hvis kabelen med type-2 plugg sitter fast i ladeboksen på veggen så er det ikke en type-2 kabel? Jeg vet hva Chademo, schuko og slik er men jeg trodde type-2 ble definert av pluggen, ikke kabelen. 10A ladekladden til Leaf er jo Schuko til type-2 plugg. Men slik du sier det så er type-2 kabel kun den du har med deg med plugg i begge ender (Ikke ladekladd og schuko) for å koble til selv på fortum bokser, oslo stolper ol. rundt om kring? Hva heter det da om veggboksen din har fast kabel med type-2 plugg? Jeg har koblet opp 3-fase 32A i garasjen med Wallbox Pulsar. (kan justere Ampere via mobilapp) Jeg har denne kabelen fastmontert i veggboksen som jeg har forstått er type-2 (kan også brukes på Tesla?): Mens dette vel er type-1 Hvis kabelen med type 2 uttak sitter fast i ladeboksen så er det selvsagt en type 2 kabel. Men du kan da ikke lade biler med type 1 inntak. Ladestasjoner med type 2 uttak har ingen fast kabel, du har da med deg kabel selv. Da bruker man enten type 2-type 1 eller type 2-type 2 avhengig av hva bilen har av inntak. En slik ladestasjon kan altså brukes til alle typer elbiler. Bildene dine er benevnt korrekt ja. Ladestasjon med type 2 uttak benevnes nettopp som det. Med fast kabel er det ladestasjon med type 2 kabel, evt. med type 1 kabel. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Ok men ladeboks på vegg med type-2 kabel kan lade tesla hvertfall? "confirming third and last time" ? Endret 25. juni 2020 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 2 minutes ago, Theo343 said: Ok men ladeboks på vegg med type-2 kabel kan lade tesla hvertfall? "confirming third and last time" ? Jepp. Tesla har CCS (på Model 3 og Y) og støtter da vanlig type 2 og CCS. CCS er Type 2 med to ekstra pinner i bunnen som brukes for DC hurtiglading. Lader min Tesla nå med en vanlig Rød 400V 3-fase plugg og får 11kW. Er herlig å ha en bil som bare støtter alt. Endret 25. juni 2020 av Complexity 1 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 6 minutes ago, Complexity said: Jepp. Tesla har CCS (på Model 3 og Y) og støtter da vanlig type 2 og CCS. Ja, og Model S/X har standard Type 2 inntak, med noe ekstra funksjonalitet i laderen slik at den kan superlade gjennom en standard Type 2 plugg (maks 150 kW, der CCS støtter opp mot 350 kW). Den eneste Teslaen som ikke kan lades på en Type 2 ladestasjon (med fast kabel) i Norge er originale Tesla Roadster. Mener den har Type 1. Endret 25. juni 2020 av Espen Hugaas Andersen 1 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Takker. *treg feriehjerne i sommervarmen* Hvilke biler (som selges i Norge) kan jeg ikke lade med min boks/kabel? Kun Renault Zoe? Tenker da ikke på biler før 2011 men fortrinnsvis nye biler. Endret 25. juni 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 2 minutes ago, Theo343 said: Takker. *treg feriehjerne i sommervarmen* Hvilke biler (som selges i Norge) kan jeg ikke lade med min boks/kabel? Kun Renault Zoe? Tenker da ikke på biler før 2011 men fortrinnsvis nye biler. Kun Renault som er skikkelig kresen som jeg vet om iallefall av nyere biler. Her er video av den knappen i aksjon forresten. Har man ikke den så må man inn i bilen eller åpne appen for å løse ut kabelen, men som du ser kan man bare holde inne knappen mens man drar om man har den. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 21 minutes ago, Theo343 said: Hvilke biler (som selges i Norge) kan jeg ikke lade med min boks/kabel? Kun Renault Zoe? Tenker da ikke på biler før 2011 men fortrinnsvis nye biler. Du kan ikke lade biler med Type 1 inntak, når du har fast kabel. Jeg tror faktisk alle elbilene man kan kjøpe ny har gått over til Type 2, men jeg tror fortsatt du kan få tak i noen ladehybrider med Type 1. Outlander? (Av relativt nyere biler som tidligere har hatt Type 1 finner man Nissan Leaf, Kia Soul, Mitsubishi i-MiEV, osv.) Endret 25. juni 2020 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå