Gå til innhold

Her er prisene på Volkswagen ID.3. Blir såvidt billigere enn Hyundai Kona


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hanhijnn said:

Det er reint tullball at man "raserer" kjøre-egenskapene med vekten av batteripakken. Tvertimot, så skryter jo bil-journalistene av kjøre-egenskapene p.g.a. batteripakkens plassering i bunn av bilen, som gir et ekstremt lavt tyngdepunkt. Selv om vekten selvfølgelig merkes.

Virkelig? Hvordan kan da Tesla'er som er 8 år gamle være bedre på de punktene enn nye elbiler fra andre produsenter?

Virker som om du tviholder for mye på utgamle elbil-myter som du lærte deg for 6 - 7 år siden.

Mitt utgangspunkt er at alle biler allerede er altfor tunge, en kompaktbil burde ikke veie mer enn 900kg og en mellomklassebil burde ikke veie noe særlig over 1200kg.

Batteriene er selvfølgelig plassert så lavt som mulig, noe annet ville være helt absurd. Men når batteriet er i dørken blir jo alt det andre hevet slik at passasjerer, last mm. kommer høyere. Den høye vekten påvirker selvfølgelig kjøreegenskapene negativt, lavere kurvehastighet, tregere aksellerasjon og bremsing mm. Men for folk flest så er bil kun et transportmiddel og kjøreegenskaper er helt underordnet. Det pubertale fokuset på akselerasjon synes å dominere men i mine øyne handler kjøreegenskaper om noe helt annet, nemlig bilens evne til å formidle veigrep osv. gjennom ratt og sete...

Drivlinjelayouten til Tesla synes å ligge fast med motor og drivhjul bak slik det bør/må være i mine øyne. Spørsmålet er vel heller hvordan de andre produsentene kan feildesigne bilene så til de grader og ha forhjulstrekk. Noe av årsaken er vel at de har slengt sammen "compliance" modeller slik som e-Golf osv. som er basert på fossilutgaven. Men eneste argumentet for forhjulstrekk er lavere produksjonskostnad pga. kortere drivlinje, det argumentet faller helt vekk med elektrisk drivlinje. 

Mange av de asiatiske produsentene synes å mene at forhjulstrekk er lurt eller har ingen av de designet en elektrisk bil fra scratch enda?

Hvis det jeg skriver sammenfaller med det du betrakter som gamle myter er jeg lydhør for oppdatert informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, har de det? Vi hadde en Leaf i mange år (kjøpt ny), og verditapet beløp seg til ca. 25k per år. Synes ikke det var galt i det hele tatt. Gamle elbiler har stor bruksverdi for mange, selv om det har kommet nye modeller med lengre rekkevidde. 

Jeg ordla meg veldig klønete der, var ikke meningen å argumentere mot meg selv. Det jeg prøvde å få frem var at mange (meg selv inkludert) vil kjøpe ny elektrisk bil for å få "det beste på markedet". En 5 år gammel fossilbil vil fremdeles fremstå som moderne og har gjort unna det bratteste verditapet. Mens en ny el-bil vil selv idag bli presset ned i pris av nye generasjoner basert på mer velbegrunnede konsepter. Jeg antar at for eks. e-golf hvor prisene har vært i "fritt fall" virkelig vil stupe når ID3 kommer.

På den andre siden vil jo en 3-5 år gammel "utdatert" el-bil kanskje være et svært godt kjøp hvis man legger til side alt jåleri som status, gadget factor, nabofaktor,  osv....

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, 6RCURCGB said:

Mitt utgangspunkt er at alle biler allerede er altfor tunge, en kompaktbil burde ikke veie mer enn 900kg og en mellomklassebil burde ikke veie noe særlig over 1200kg.

Batteriene er selvfølgelig plassert så lavt som mulig, noe annet ville være helt absurd. Men når batteriet er i dørken blir jo alt det andre hevet slik at passasjerer, last mm. kommer høyere. Den høye vekten påvirker selvfølgelig kjøreegenskapene negativt, lavere kurvehastighet, tregere aksellerasjon og bremsing mm. Men for folk flest så er bil kun et transportmiddel og kjøreegenskaper er helt underordnet. Det pubertale fokuset på akselerasjon synes å dominere men i mine øyne handler kjøreegenskaper om noe helt annet, nemlig bilens evne til å formidle veigrep osv. gjennom ratt og sete...

Eide en Ford Sierra før som vel veide rundt 1200kg. Her var jo dørene tynne som papp og lette som fjær og jeg er sjeleglad at jeg aldri havnet i noe kollisjon med den bilen. Sikkerhet veier ganske så mye.

Å ha batteriet i gulvet av bilen stiver den av, som hjelper på kjøreegenskaper og sikkerhet. Men er enig i at noen biler blir designet litt feil å vektbalansen i bilen blir merkelig.

Tesla benytter seg jo av bagasjeromme helt ned til bunnen av bilen så man vil gjerne putte en del bagasje der, men virker ikke som så mange andre gjør dette.

Legger ved bilde at Model 3 sitt bagasjerom. Model Y har vel to luker her for å ha bagasje på hver sider av motoren bak.

 

.

 

t20501s-tesla-model-3-trunk-bag-2017-car-bags-1.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, oophus3do said:

Akkurat nå koster det for mye å kjøpe en elbil med 100kWh batteripakke brukt, der bilen er 6-7 år gammel. ~70-80% av verdien til bilen ligger jo i batteriet.

Det er alltid en risiko med brukt men jeg er enig i at risikoen for at batteriet ikke har vært behandlet bra, har feil som skjules i programvare osv. overhodet ikke er priset inn i bruktmarkedet. Jeg har bekjente som har kjøpt katta i sekken og det var ingen måter å vite at batteriet var så mye degradert på forhånd uten å faktisk teste det selv (det krever kompetanse og god tid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det er alltid en risiko med brukt men jeg er enig i at risikoen for at batteriet ikke har vært behandlet bra, har feil som skjules i programvare osv. overhodet ikke er priset inn i bruktmarkedet. Jeg har bekjente som har kjøpt katta i sekken og det var ingen måter å vite at batteriet var så mye degradert på forhånd uten å faktisk teste det selv (det krever kompetanse og god tid).

Krever en OBD adapter og en Android telefon med en app. De fleste biler har vel åpen OBD protokoll så man får lest av det meste. Eneste er Tesla som har låst sin plugg så man må lure seg inn på annen måte og det er litt tungvint på noen modeller.

Men uansett ikke noe hvermansen har peiling på eller burde måtte gjøre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Eide en Ford Sierra før som vel veide rundt 1200kg. Her var jo dørene tynne som papp og lette som fjær og jeg er sjeleglad at jeg aldri havnet i noe kollisjon med den bilen. Sikkerhet veier ganske så mye.

Å ha batteriet i gulvet av bilen stiver den av, som hjelper på kjøreegenskaper og sikkerhet. Men er enig i at noen biler blir designet litt feil å vektbalansen i bilen blir merkelig.

Tesla benytter seg jo av bagasjeromme helt ned til bunnen av bilen så man vil gjerne putte en del bagasje der, men virker ikke som så mange andre gjør dette.

Hehe, Sierra var jo en grei bil den gangen. Men å kollidere med en Volvo 240 for eks, hadde kanskje ikke vært så gøy.

Med et vektbudsjett på 1200kg idag ville man nok idag kunne lage en veldig kollisjonssikker Sierra størrelse bil.

Det synes å være et kappløp ang. sikkerhet men tyngre biler er negativt fordi man øker energimengden som utløses...

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

Krever en OBD adapter og en Android telefon med en app. De fleste biler har vel åpen OBD protokoll så man får lest av det meste. Eneste er Tesla som har låst sin plugg så man må lure seg inn på annen måte og det er litt tungvint på noen modeller.

Men uansett ikke noe hvermansen har peiling på eller burde måtte gjøre.

Det jeg tenkte på var å logge OBD data mens man kjørte bilen tom for strøm for å sjekke rekkevidden. Bjørn Nyland har lagt ut flere slike videoer hvor han sjekker faktisk kapasitet på batteriet.

Batteristyringsystemene er jo ikke nødvendigvis til å stole på. Spesielt ikke når man nærmer seg lav SoC hvor gjenværende kapasitet ikke nødvendigvis er tilgjengelig fordi cellespenning også skal taes hensyn til.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det jeg tenkte på var å logge OBD data mens man kjørte bilen tom for strøm for å sjekke rekkevidden. Bjørn Nyland har lagt ut flere slike videoer hvor han sjekker faktisk kapasitet på batteriet.

Batteristyringsystemene er jo ikke nødvendigvis til å stole på. Spesielt ikke når man nærmer seg lav SoC hvor gjenværende kapasitet ikke nødvendigvis er tilgjengelig fordi cellespenning også skal taes hensyn til.

Ja sånsett så tar det litt tid ja. Kan ta mange mange timer med kjøring for å tømme batteriet på nyere biler :p

Bruker selv Scan My Tesla appen til min bil og den viser meg jo all mulig slags informasjon om batteriet. Anntok det var noe slikt du tenkte på bare.

Det vil jo uansett gi en god pekepinn. 12 streker (altså batteri i topp stand) på displayet på en leaf kan jo være nedi 85% kapasitet.

Har man 85% kapasitet igjen er jo ikke batteriet i topp stand vil jeg påstå. Men man må bruke OBD for å lese det av.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

12 streker (altså batteri i topp stand) på displayet på en leaf kan jo være nedi 85% kapasitet.

 

Har man 85% kapasitet igjen er jo ikke batteriet i topp stand vil jeg påstå. Men man må bruke OBD for å lese det av.

Ja, og det er jo noe misvisende for å si det mildt. Men degraderingen er der på alle el-biler og etterhvert vil den kanskje også prises mer riktig i annenhåndsmarkedet.

Lenke til kommentar

 

oophus3do skrev (22 timer siden):

Elbilene skal selges nedover i bruktbilmarkedet i tillegg, og folk har ikke råd til nybil stort sett. Det er 100% tydelig i mengden biler som skifter hender selv her i et rikt land. Prisen på elbiler er tett linket opp til størrelsen på batteriet. 

Har du like snevert syn på alt, der du kun klarer å tenke innenfor dine egen rammer? 

Tidenes sitat du nettopp serverte til de som er skeptisk til elbiler. 

De fleste av de billige, eldste brukte elbilene ender opp som nr. 2 biler som brukes til jobbpendling osv. Det markedet er ganske stort, og mange trenger ikke all verdens rekkevidde. 

Snevert? Hurtigladere bygges jo ut overalt, så dette er likt for alle. Eksempelvis kunne jeg tidligere ikke lade mens jeg handlet inn matvarer til hytteturen på siste tettsted før hytta. Det var ingen ladestasjoner i nærheten. Nå står det flere hurtigladere rett utenfor Kiwi-butikken så jeg får fylt på bra med rekkevidde under handleturen. Det kompensereri praksis  for vesentlig mindre rekkevidde, og det uten ekstra tidsbruk. 

Det er ikke mange som i hele tatt vurderer muligheten for batteribytte på en eldre elbil. Folk flest skjønner at slikt aldri vil lønne seg på noen som helst måte, uten stor egeninnsats. Det finnes noen få eksempler på folk som har oppgradert gammel Leaf 24kWh til 40kWh, men da har de gjort jobben selv og fått godt betalt for det gamle batteriet på bruktmarkedet. Skal du betale noen for å gjøre alt dette og endog bruke et nytt batteri istedenfor et man fant billig hos den lokale bilopphuggeren er det bare å glemme, uansett avgiftsnivå på nytt batteri. Markedet er bra for de eldre elbilene, jeg hadde null problem med å selge en 2011 Leaf til fornuftig pris i fjor høst. Så da gjør man det, og kjøper en annen brukt elbil med tilstrekkelig rekkevidde for jobben. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

De fleste av de billige, eldste brukte elbilene ender opp som nr. 2 biler som brukes til jobbpendling osv. Det markedet er ganske stort, og mange trenger ikke all verdens rekkevidde. 

Igjen så snevrer du igjen for å lage punkt-spesifike scenarier til å passe argumentet. 
For nei, folk har behov for alle slags biler. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Snevert? Hurtigladere bygges jo ut overalt, så dette er likt for alle.

Så det er helt i orden at man kjøper en elbil idag som klarer turen til hytta uten å måtte stoppe og hurtiglade, mens den senere må bli degradert til tvungen pause pga batteri-degradering? Selvfølgelig tar folk med dette i betraktningen når de vurderer elbiler, og usikkerheten som følger elbilene er en god grunn til at mange fremdeles ikke kjøper elbiler - selv i verdens beste elbil-land. 

Hadde bilfabriktantene hatt større fokus på batteri-retur og gjenbruk, med rabatter for bytte av batterier, så kunne de ha fjernet denne redselen i mye større grad. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mange som i hele tatt vurderer muligheten for batteribytte på en eldre elbil.

Du har innsikt i alles tanker forstår jeg. Jeg finnes ikke enig. Hadde jeg kunnet kjøpt en første generasjon eGolf f.eks og oppgradert batteriet med å levere inn det gamle med stor rabatt, så hadde man fått mer bil for pengene enn de fleste fossile-varianter. Det å kunne hoppe fra 25kWh til 50kWh hadde hatt enormt å si på den første generasjonen elbil, og selve bilen har kvaliteten folk flest ser etter i en slik mindre hatchback. 

Det er ingen som vurderer batteribytte, fordi det ikke er en opsjon. Det koster for mye. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Folk flest skjønner at slikt aldri vil lønne seg på noen som helst måte, uten stor egeninnsats.

Da må det tvinges frem, for dette vil være et gedigent problem senere. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Det finnes noen få eksempler på folk som har oppgradert gammel Leaf 24kWh til 40kWh, men da har de gjort jobben selv og fått godt betalt for det gamle batteriet på bruktmarkedet.

Som totalt motbeviser dine tidligere argumenter. Det er fullt ut mulig, og hadde vi tvunget batteriprodusenter i å lage en verdikjede på dem gjennom hele levetiden, så hadde det fint vært mulig. Det finnes til og med firma nå idag som ønsker å ta ut verdien i gamle batteripakker og gjøre "business" på dette.  Problemet er at man må gjøre dette mye enklere for elbil kunden, linket til bileierskapet slik at risikoen ikke er så stor nå etterhvert som eldre elbiler skal selges på bruktbilmarkedet. 

Lenke til kommentar
On 6/18/2020 at 3:06 AM, J. Ingebrigtsen said:

Standardutgaven mangler bare matrix fjernlys. De andre tingene på pluss utgaven er helt unødvendig "sminke". Dumt å måtte betale 50000 når det for de beste lysene.

Skiluke, ryggekamera og blindsonevarsler er ikke unødvendige ting. Du må opp på maxmodellen for å få det. 

On 6/18/2020 at 10:49 AM, 6RCURCGB said:

Fossilbil generelt. Man kan kjøpe en 5 år gammel mellomklassebil for slikk og ingenting. En 5 år gammel Leaf/e-Glof for eks. har gigantiske verditap fordi det hele tiden kommer noe "bedre". Man kan også kjøpe en 5 år gammel premium bil som komfortmessig, støymessig osv. er fullstendig overlegen alt av nåværende elektriske biler. For ikke å snakke om kjøreegenskaper. Skal man ha stort batteri på en elektrisk bil raserer man jo kjøreegenskapene med altfor stor vekt. For høy vekt er riktignok et generelt problem på alle biler. Men li-ion batterier veier 50 ganger så mye som bensin per energiinnhold så der merker man det mest.

Videre så er drivlinjelayout og pakking fremdeles under sterk utvikling på elektrisk bil. Det er litt vanskelig å forstå hvorfor fordi det virker veldig naturlig å ha motoren og drivhjulene bak slik BMW og nå VAG har skjønt.

Vil ikke påstå at verditapet er så veldig mye verre på elbiler enn 5år gamle premium biler.

Vil også gjerne høre om den premiumbilen du nå kan kjøpe som har kjøreegenskaper til å hamle opp mot TM3 rundt Rudskogen?

Det er kun noen få bilmodeller som er lager for å være elbiler fra bunnen opp, som er levert til kunder. Det er vel trillingene (MiEV), BMW i3, og Tesla? Tror ikke det er noen fler? De andre er ombygginger av FWD fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Det er kun noen få bilmodeller som er lager for å være elbiler fra bunnen opp, som er levert til kunder. Det er vel trillingene (MiEV), BMW i3, og Tesla? Tror ikke det er noen fler? De andre er ombygginger av FWD fossilbiler.

Ikke helt sikker på 'trillingene' men Leaf, Zoe, chevy Bolt og Taycan er vel bygget som elbil fra bunn av. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kahuna said:

Ikke helt sikker på 'trillingene' men Leaf, Zoe, chevy Bolt og Taycan er vel bygget som elbil fra bunn av. 

Chevy bolt / Opel Ampera er fossilbil chassi.

Leaf og Zoe er vel kanskje noe i midten, men de har fortsatt brukt en fossil tankegang med hvor ting er plassert, sikkert for å gjenbruke produksjonsutstyr og chassidesign fra resten av lineup’en sin. Leaf har for eksempel en tunnel under bilen hvor eksosanlegg går på fossil biler.

Taycan er bygget fra grunnen av som elektrisk, 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...