OndGud Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 (endret) Ok, da prøver jeg ikke-latsabb denne gangen. Blir bare så uendelig mye lettere å sette sammen noe en vil ha ved å bygge selv vs ferdigbygg. Maskinen skal brukes til hverdags latskap og spilling. Eks på spill, EU4, HOI4, Bannerlord, Warhammer2. Helst under 25k uten monitor. Har en monitor i siktet som ligger i lista men den teller altså ikke mot budsjettet. Skal ikke overklokke. Dvs, ingen planer i overskuelig fremtid så sant maskinen holder mål. AMD eller Intel spiller egentlig ingen rolle men etter å ha blitt hjernevasket av endel videoer så har jeg en liten softspot for 3900x atm. Har i utgangspuntet ingen deler som kan brukes, det jeg sitter på nå er for gammelt. Laget en liste på Prisjakt og lurer da på om det er noen blemmer der, evt bedre alternativer. PC Prisjakt liste De fleste av valga mine er basert på rangering og/eller div reviews fra div tech youtube kanaler. Det jeg kanskje lurer mest på er om det har noe for seg med f.eks 32gb 3600 ram istedet for 16gb 4133. En annen ting er om det har noe for seg å fremdeles ha en liten separat ssd til operativsystem og en større(og da ofte tregere) til alt annet. CPU kjøler er rett og slett for ikke å blokkere RAM. Ut ifra det jeg kan finne skal den fint kunne klare 3900x hvis man ikke overklokker. Ekstra vifte for å herme NH-U12A som jeg ikke kan finne i svart. Stor fordel med wifi på motherboard, hvis ikke må jeg kjøpe det i tillegg. Det i lista fikk ganske raving reviews. Monitor i lista teller som sagt ikke med i prisen og ligger der kun i tilfelle det kommer nokk kritikk til at jeg ombestemmer meg. Er egentlig ganske spikra. GPU er valgt fordi den er på tilbud atm og hjernen min har låst seg på 2070 super. Som sagt, jeg trenger ikke det råeste skjermkortet men vil likevel ha ett ganske brukbart ett. Etter det jeg ser passer 2070 super ganske bra. Slakt i vei Endret 18. juni 2020 av OndGud 1 Lenke til kommentar
edge Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Liker setupen, men hvorfor ikke gå for en PCIE4 NVME for shits and giggles? Denne koster omtrent det samme: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5154120 32 gig ram er vel ikke sett som særlig nødvendig for spill og hverdagslatskap, men kan jo gjøre seg om du er av typen som har 60 chrome-tabs i bakgrunnen mens du spiller. Evt om du skal gjøre arbeid som krever mer ram da, eller tenker fremtidssikring. Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 edge skrev (59 minutter siden): Liker setupen, men hvorfor ikke gå for en PCIE4 NVME for shits and giggles? Denne koster omtrent det samme: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5154120 32 gig ram er vel ikke sett som særlig nødvendig for spill og hverdagslatskap, men kan jo gjøre seg om du er av typen som har 60 chrome-tabs i bakgrunnen mens du spiller. Evt om du skal gjøre arbeid som krever mer ram da, eller tenker fremtidssikring. Alrighty Da la jeg til den ssd'n og 32 ram Beholder 16gb alternativet med ram ei lita stund i tilfelle noen har en mening om hva jeg burde velge. En av dem skal altså bort. Har ikke akkurat så mange tabs åpne men er stort sett alltid noe som surrer i bakgrunnen ved spilling. Greit med litt å tære på i fremtiden som du sier. Forventer at om 2-3 år så er ikke 16gb det det er nå. Husker vagt en av de første pc'ne jeg kjøpte med rundt 16mb mener jeg Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Alle spillene du har listet opp er svært begrenset av enkelttrådet ytelse, og vil kjøre bedre på Intel. Mount and Blade: Bannerlord er fortsatt under utvikling, og vil nok bli bedre optimert i fremtiden, men Hvis det ikke er snakk om programmer som virkelig bruker mange kjerner (Blender, Solidworks, og MATLAB for å nevne noen eksempler) vil du ikke merke stor forskjell på en 3600 og 3900X. 3900X bryr seg fint lite om hva slags kjøling du monterer på den, forskjellen fra en stillegående billig Noctua-modell opp til en heftig åpen vannkjølingsloop er i området 50-100 MHz i gjennomsnittlig klokkefrekvens om du ikke overklokker. Hovedkortet du har valgt er fint, men jeg er usikker på om du kan kjøpe det i fornuftig tid. Det er leveringsproblemer på hovedkort for tiden, så det kan være lurt å finne et alternativ. edge skrev (1 time siden): Liker setupen, men hvorfor ikke gå for en PCIE4 NVME for shits and giggles? Denne koster omtrent det samme: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5154120 32 gig ram er vel ikke sett som særlig nødvendig for spill og hverdagslatskap, men kan jo gjøre seg om du er av typen som har 60 chrome-tabs i bakgrunnen mens du spiller. Evt om du skal gjøre arbeid som krever mer ram da, eller tenker fremtidssikring. Den SSD-en du linker til er tregere på alt av vanlige oppgaver enn en Samsung 970 EVO PLUS, maksimal lese- og skriveytelse er totalt intetsigende for SSD-ytelse! Det som teller er 4K IOPS, og der er det for tiden bare PCIe 3.0-baserte SSDer som ligger i toppen. ADATA SX8200 Pro og Samsung 970 EVO PLUS er to av dem. https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4975275 32GB RAM kan være en fordel ytelsesmessig, dette fordi CPU da kan veksle mellom å kommunisere mellom opptatt og ikke opptatt RAM-brikke. Det er ikke mye i spill, men det kan gi 1-2% ekstra ytelse. Lite trolig det vil merkes, men det kan måles. Det er imidlertid svært få spill som faktisk sliter med spillytelse i dag med 8GB RAM før det kjører en nettleser og et par andre programmer i bakgrunnen. Det er sikkert mulig at 16GB vil bli for lite om fire-fem år, men innen den tid vil også et 2070 Super være totalt utrangert. Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 18. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) N o r e n g skrev (7 timer siden): Alle spillene du har listet opp er svært begrenset av enkelttrådet ytelse, og vil kjøre bedre på Intel. Mount and Blade: Bannerlord er fortsatt under utvikling, og vil nok bli bedre optimert i fremtiden, men Hvis det ikke er snakk om programmer som virkelig bruker mange kjerner (Blender, Solidworks, og MATLAB for å nevne noen eksempler) vil du ikke merke stor forskjell på en 3600 og 3900X. Var inne på tanken at f.eks 10600k egentlig passer mitt bruk bedre(skal man tro div cpu kåringer på nettet). Valget av AMD er egentlig mere, "Ok, vi prøver dem denna gangen". Har også sett mye skryt i retning 3600 når det gjelder bang for buck. Regner/håper likevel at en 3900x vil ha litt lengre levetid så da kaster jeg bort litt ekstra kroner på den nå. N o r e n g skrev (7 timer siden): 3900X bryr seg fint lite om hva slags kjøling du monterer på den, forskjellen fra en stillegående billig Noctua-modell opp til en heftig åpen vannkjølingsloop er i området 50-100 MHz i gjennomsnittlig klokkefrekvens om du ikke overklokker. Hovedkortet du har valgt er fint, men jeg er usikker på om du kan kjøpe det i fornuftig tid. Det er leveringsproblemer på hovedkort for tiden, så det kan være lurt å finne et alternativ. Ok, kjekt å vite da jeg vil helst unngå vannkjøling. Uff ja, den lagerstatusen på hovedkortet er ganske tragisk. Får scanne litt rundt etter alternativ. Er visst ganske bra for prisen skal man tro div reviews. Diskusjonen rundt ssd skal jeg holde meg langt unna:) Tar det til etteretning og ser om jeg finner noen tester rundt om. N o r e n g skrev (7 timer siden): 32GB RAM kan være en fordel ytelsesmessig, dette fordi CPU da kan veksle mellom å kommunisere mellom opptatt og ikke opptatt RAM-brikke. Det er ikke mye i spill, men det kan gi 1-2% ekstra ytelse. Lite trolig det vil merkes, men det kan måles. Det er imidlertid svært få spill som faktisk sliter med spillytelse i dag med 8GB RAM før det kjører en nettleser og et par andre programmer i bakgrunnen. Det er sikkert mulig at 16GB vil bli for lite om fire-fem år, men innen den tid vil også et 2070 Super være totalt utrangert. Ok, litt å hente men ikke mye. Mulig jeg tar 16 av de litt raskere brikkene nå og setter inn 16 til om 1-2 år. Litt usikker på hvor stor rolle hastighet spiller vs timings. Den ene er 4133mhz cl19 og den andre 3600mhz cl16. Regner med den første er raskest overall. Skjermkortet er jeg fullt villig til å bytte ut om noen år, er derfor jeg styrer unna de beste(og dyreste). Legger egentlig mere vekt på psu enn gpu (vet jeg banner i kirken nå) Edit: Lagt til MSI MEG X570 Unify som alternativ til Tomahawk. Noe dyrere men etter det jeg kan se ganske bra reviews. Bedre lagerstatus også, noe som kan være kjekt. Endret 18. juni 2020 av OndGud Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 På Ryzen er det slik at du må kjøre RAM på samme frekvens som Infinity Fabric for optimal ytelse. Om du ikke overklokket selv vil du ikke kunne nå høyere enn 3600 MHz RAM. Om du overklokker selv kan du imidlertid komme opp til 3800 MHz RAM. Det er per dags dato ikke en eneste 3900X eller 3950X som takler høyere. Lenke til kommentar
edge Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 N o r e n g skrev (8 timer siden): Den SSD-en du linker til er tregere på alt av vanlige oppgaver enn en Samsung 970 EVO PLUS, maksimal lese- og skriveytelse er totalt intetsigende for SSD-ytelse! Det som teller er 4K IOPS, og der er det for tiden bare PCIe 3.0-baserte SSDer som ligger i toppen. ADATA SX8200 Pro og Samsung 970 EVO PLUS er to av dem. https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4975275 Alright, har bare sett på en test av den og der var den vel omtrent like rask på det meste, og endel raskere på rene overføringer. Tenkte da bare at det er mer gøy med bragging rights Ser og at Corsair har oppgitt 1800TBW kontra 600 hos Samsung og 640 hos Adata, så det betyr vel at den kan forventes å vare 3x så lenge? Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 18. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2020 N o r e n g skrev (1 time siden): På Ryzen er det slik at du må kjøre RAM på samme frekvens som Infinity Fabric for optimal ytelse. Om du ikke overklokket selv vil du ikke kunne nå høyere enn 3600 MHz RAM. Om du overklokker selv kan du imidlertid komme opp til 3800 MHz RAM. Det er per dags dato ikke en eneste 3900X eller 3950X som takler høyere. Heh, kom akkurat ifra en par videoer som nevnte akkurat dette. Da havner jeg antagelig på 3600mhz alternativet ja siden jeg ikke har store planer om å fikle selv. edge skrev (1 time siden): Alright, har bare sett på en test av den og der var den vel omtrent like rask på det meste, og endel raskere på rene overføringer. Tenkte da bare at det er mer gøy med bragging rights Ser og at Corsair har oppgitt 1800TBW kontra 600 hos Samsung og 640 hos Adata, så det betyr vel at den kan forventes å vare 3x så lenge? Tar å skifter tilbake til Samsungen men skal ha corsair i minnet å se hva jeg kan finne av tester/videoer. Hvis det er noe i det med levetiden så er det ikke ubetydelig nei. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 SSD-utholdenhet er ikke et problem for normale forbrukere. 640 TBW betyr at du må skrive 350GB hver dag i 5 år for å "bruke opp" utholdenheten på nøyaktig 5 år, det er langt unna normalen. Generelt vil jeg fraråde YouTube-testere, med unntak av Gamers Nexus og HWUnboxed er det en haug med clickbaitere med dårlig testmetodikk. Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 18. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) N o r e n g skrev (På 18.6.2020 den 12.44): SSD-utholdenhet er ikke et problem for normale forbrukere. 640 TBW betyr at du må skrive 350GB hver dag i 5 år for å "bruke opp" utholdenheten på nøyaktig 5 år, det er langt unna normalen. Generelt vil jeg fraråde YouTube-testere, med unntak av Gamers Nexus og HWUnboxed er det en haug med clickbaitere med dårlig testmetodikk. Burde holde i massevis det ja. Gamers Nexus og HWUnboxed er de som jeg har henta mest info fra så kjekt å høre at de er ok. Mener HWUnboxed har skylda for at jeg har en softspot for det utilgjengelige Tomahawk hovedkortet. Sletter det fra lista nå etter å ha sett en video av en Buildzoid ang Meg x570 Unify. Skjønte halvparten av det han babla om men generelt så positivt at jeg føler det kan erstatte Tomahawken. Da ser det slik ut PC Prisjakt liste Trekker jeg fra skjermen og plusser på litt for laveste pris muligens ikke alltid er mulig så ser det som jeg havner rundt "soft cap" på 25k Edit: Skumma over oppsettet og det eneste som jeg ikke er 100% komfortabel med er lagrings kapasiteten. Per nå har jeg en 250gb ssd(gammal så blir ikke gjenbrukt) til windows og en 2tb hdd til alt annet. Til sammen har jeg nærmere 800gb brukt. Da er jeg i mitt hode litt for nærme kapasiteten til en 1tb disk. Tok en ekstra kikk på storebror til den adata disken Noreng linka til over. Det jeg tenker er da Adata XPG SX8200 Pro 2TB til vanlig bruk/spill og Adata XPG SX8200 Pro 256GB eller Samsung 970 EVO Plus Series 250GB til windows. 2tb Samsung blir litt for dyrt. Har dette noe for seg eller er dagene med en liten disk til operativsystem over? Ser TBW synker vesentlig på mindre disker men regner med det er godt innafor til bruken. Scenarioet over med si Evo plus 250 og Adata 2tb vil være så vidt det er innafor hvor langt jeg er villig til å strekke busjettet. Burde vel snart bestille før jeg finner flere fristelser. Gir det dog noen få dager i tilfelle noen har en pekefinger eller ett gullkorn. Tar til fornuft etter litt mere research og følger anbefaling av 3600 istedet for 3900x. "Noe" rimligere kan man trygt si. Endret 20. juni 2020 av OndGud Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 26. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2020 Da var skjermen i hus. Fjerner den ifra lista. Bestiller resten i kveld/lørdag. Noe forsinka men har noen dager fri etter en bolk med nattevakter. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 Gratulerer med ny PC Satt selv sammen en i går, mangler bare PSU + GPU så er jeg i mål ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsKomplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ?? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. juni 2020 Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) Error 404 Endret 26. juni 2020 av Nizzen Lenke til kommentar
OndGud Skrevet 26. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2020 (endret) Merko skrev (19 timer siden): Gratulerer med ny PC Satt selv sammen en i går, mangler bare PSU + GPU så er jeg i mål ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsKomplett.no - Få opp til 10% rabatt via denne tråden. ?? Takker Nizzen skrev (18 timer siden): Error 404 Snodig. Dukker opp for meg i chrome og firefox innlogget eller ikke. Edit: Da var alt bestillt. På tide å refreshe med noen "pc building for scrubs" videoer mens posten gjør sitt. Endret 26. juni 2020 av OndGud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå