Req Skrevet 16. juni 2020 Del Skrevet 16. juni 2020 Hei. Har tenkt å feste en benkeplate opp på veggen. I stedet for å sku gjennom benkeplaten så tenkte jeg det var mulig å bruke noe tilsvarende det som er på bildet(bare ikke plastisk og lim). Men jeg greier for livet av meg ikke å finne navnet på hva dette heter(Tenker ikke da på produktet i seg selv)? Eneste jeg finner er: "feste system". Har prøvd å sett på hengsler og tilsvarende på Class O. og Biltema uten hell. Noen som vet navnet på slikt? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Så du skal henge en benkeplate på veggen? Skjønner ikke helt til hvilket formål? Er det for å oppbevare en løs benkeplate når du ikke trenger den? En slik? Så trenger du bare en skrue i benkeplaten Alternativt finnes det endel veggfester til TV'r i slimfit-utgaven som har tilsvarende system som du viser Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 (endret) Disse fungerer flott til å henge opp slikt: https://www.clasohlson.com/no/Hengeblikk/p/11-1352 Finnes også hos Biltema, Jula osv. Endret 17. juni 2020 av Valotunk Skriveleif Lenke til kommentar
Req Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 12 minutes ago, newman221 said: Så du skal henge en benkeplate på veggen? Skjønner ikke helt til hvilket formål? Er det for å oppbevare en løs benkeplate når du ikke trenger den? En slik? Så trenger du bare en skrue i benkeplaten Alternativt finnes det endel veggfester til TV'r i slimfit-utgaven som har tilsvarende system som du viser Jeg har plan å henge PC skjermer, TV og høytalere på veggen. Tenkte istedet for å henge dette kun hvor det er stendere, så er det penere og tryggere og sette opp en benkplate først, for så å feste alt dette i denne platen etter. Noe tilsvarende det som er på bildet under, men vet ikke om denne er festet til veggen men. Tanken var å finne 4 punkter på veggen, sette opp noen "hengsler" også ta 4 "kroker" på baksiden av platen, også henge den på veggen. Lenke til kommentar
Req Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 1 minute ago, Valotunk said: Disse fungerer flott til å henge opp slikt: https://www.clasohlson.com/no/Hengeblikk/p/11-1352 Finnes også hos Biltema, Jula osv. Takk for svar. Skal ta en titt. Hvis det er hengeblikk det heter, så kan jeg starte å google :) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 11 minutes ago, Req said: Tenkte istedet for å henge dette kun hvor det er stendere, så er det penere og tryggere og sette opp en benkplate først Er du klar over hvor mye et gipsanker egentlig holder? Normalt sett klarer de rundt 30-40kg pr stk. Så du skal være rimelig apekatt med skjermene før de faller ned. Hvis du føler for å se en video av en person som tester ut hva de klarer: Benkeplate/veggplate kan definitivt være pent, men det er stort sett unødvendig. En 75" TV kan fint henges på en vegg med gipsanker så lenge den henger relativt flatt med veggen. Skal du ha uttrekkbar arm på tv-festet må du vurdere å finne stender riktignok. Lenke til kommentar
Req Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 26 minutes ago, newman221 said: Er du klar over hvor mye et gipsanker egentlig holder? Normalt sett klarer de rundt 30-40kg pr stk. Så du skal være rimelig apekatt med skjermene før de faller ned. Hvis du føler for å se en video av en person som tester ut hva de klarer: Benkeplate/veggplate kan definitivt være pent, men det er stort sett unødvendig. En 75" TV kan fint henges på en vegg med gipsanker så lenge den henger relativt flatt med veggen. Skal du ha uttrekkbar arm på tv-festet må du vurdere å finne stender riktignok. Takk for svar. Trodde vel egentlig at gipsanker ikke holdt så mye. Men jeg skal ha armer(wall-mounts) på alle skjermene, spesielt pc skjermene kommer til å stikke ganske lagt ut. Så tror stender er veien å gå uansett. Ønsker også benkeplaten pga. looken, og tenker at det blir færre merker i veggen. Men nå har jeg fått god informasjon, skal se om jeg finner noen hengeblikk og "kroker" som passer. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Hvor tykk benkeplate skal du henge opp egentlig? Du må ganske godt ned i treverk for å holde ting på plass. Terrasseskruer kommer i 45/55mm lengde, og terrassebordene er 22/28mm tykke. Bare så du er klar over at du mest sannsynlig kommer til å skru gjennom veggplata. Lenke til kommentar
Req Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 31 minutes ago, newman221 said: Hvor tykk benkeplate skal du henge opp egentlig? Du må ganske godt ned i treverk for å holde ting på plass. Terrasseskruer kommer i 45/55mm lengde, og terrassebordene er 22/28mm tykke. Bare så du er klar over at du mest sannsynlig kommer til å skru gjennom veggplata. benkplaten på bildet og den jeg tenke å kjøpe er på 3.8cm. Er KARLBY fra Ikea. Tenkte kanskje også på å ha en nedre list for å få vekk litt av den vertikale vekten. Ala slik: LIST Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Er ikke de platene laget av relativt porøs spon? Har de nok strekkfasthet til å klare å holde skjermer på arm? Lenke til kommentar
Req Skrevet 17. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2020 (endret) 1 hour ago, newman221 said: Er ikke de platene laget av relativt porøs spon? Har de nok strekkfasthet til å klare å holde skjermer på arm? Han på bildet greier det, er vel eneste jeg vet om det, da jeg ikke har prøvd selv. Det er en kjøkken benkplate, jeg syntes den er relativt massiv. Har festet 4 bein som sitter godt på dagens pc pult. Endret 17. juni 2020 av Req Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Hmmm, går sikkert bra. For meg ser det ut til at skrivebordsoppsettet ser ut som å være i treverk, ikke spon. Men det går antagelig veldig greit. Aldri prøvd før Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Vanskelig å se om platene på veggen står på bordet, eller om bordet er inntil platene "Et godt valg for miljøet, fordi metoden med å bruke et trelag oppå ei sponplate er ressurseffektivt." Det er 2500,- per meter.. Han har sikkert 6 meter, så da blir det 15000.... Da ville jeg heller valgt forskalingsplater eller lignende til et totalpris av 2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå