Iki Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 barezell skrev (34 minutter siden): Skal ikke våse for mye med specs, da helt sikkert andre kan det bedre enn meg, men er ikke cpu til xsx raskere enn ps5? 3.8ghz vs 3.5ghz Hvorfor bringer du inn Playstation? Det er snakk om forskjellen mellom series X og Xbox one. barezell skrev (34 minutter siden): Er ikke alt samme arkitektur? om de klarte porte gears 5 og pimpe det opp på 14 dager så burde det jo være muligheter for en utvikler som jobber 2-4 år med en tittel å porte spillet nedover. Nesten, men ikke helt. Og som sagt, du kan lett legge til textures og oppløsning på et spill som kjører på Xbox one, slik at det ser bedre ut på series X. Men du kan ikke lett legge til lys, fjerne gameplay elementer, legge inn ny kode for innlastingen, og nye lydfiler for hele spillet, om du skal ha et series X spill til å fungere på en Xbox one. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Mr.Sorter skrev (3 minutter siden): Verden hans faller vel sammen når digital foundry går gjennom dette og forteller at alle multiplats får bedre oppløsning, raytracing,FPS osv på X. Gjenstår å se. Spørs om forskjellen faktisk blir stor nok til at det er betydningsfult. Antar begge konsoller har sikret seg at de klarer det meste som blir "standard". Ville blitt veldig overrasket om det blir sånn at en maskin f.eks stadig er låst på 60 fps og den andre på 30 fps. Blir vel heller at en av de klarer holde 30 eller 60 noe mer stabilt enn konkurrenten. Trur jeg da. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 Iki skrev (5 minutter siden): Hvorfor bringer du inn Playstation? Det er snakk om forskjellen mellom series X og Xbox one. Fordi i innlegget du siterte skrev jeg ps5 og xsx. Hvordan skal jeg vite du mener xsx og xbox når du ikke spesifiserer det? Lenke til kommentar
Mr.Sorter Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 barezell skrev (2 minutter siden): Gjenstår å se. Spørs om forskjellen faktisk blir stor nok til at det er betydningsfult. Antar begge konsoller har sikret seg at de klarer det meste som blir "standard". Ville blitt veldig overrasket om det blir sånn at en maskin f.eks stadig er låst på 60 fps og den andre på 30 fps. Blir vel heller at en av de klarer holde 30 eller 60 noe mer stabilt enn konkurrenten. Trur jeg da. Blir nok ikke store forskjellen nei. Nei blir spillet 60fps så blir det 60fps på begge. Men kan jo hende at det blir littegran mer stable på den ene. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 barezell skrev (5 minutter siden): Gjenstår å se. Spørs om forskjellen faktisk blir stor nok til at det er betydningsfult. Antar begge konsoller har sikret seg at de klarer det meste som blir "standard". Ville blitt veldig overrasket om det blir sånn at en maskin f.eks stadig er låst på 60 fps og den andre på 30 fps. Blir vel heller at en av de klarer holde 30 eller 60 noe mer stabilt enn konkurrenten. Trur jeg da. Sannsynligvis får series X litt høyere oppløsning i spill med dynamisk oppløsning. Kanskje den vil ligge låst på 4k, mens ps5 går ned noen hundre piksler. I tredjepartsspill, altså. barezell skrev (1 minutt siden): Fordi i innlegget du siterte skrev jeg ps5 og xsx. Hvordan skal jeg vite du mener xsx og xbox når du ikke spesifiserer det? Fordi det var snakk om Xbox spill, laget av Microsoft, for Xbox one. Lenke til kommentar
barezell Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 (endret) Iki skrev (29 minutter siden): Sannsynligvis får series X litt høyere oppløsning i spill med dynamisk oppløsning. Kanskje den vil ligge låst på 4k, mens ps5 går ned noen hundre piksler. I tredjepartsspill, altså. Fordi det var snakk om Xbox spill, laget av Microsoft, for Xbox one. Da ville jeg kanskje lest hva du siterte igjen uten at vi trenger diskutere noe mer om det. Jeg skjønner hva du mener Endret 23. juni 2020 av barezell 1 Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 10 hours ago, Iki said: Men det er altså ikke mulig. Om du skulle lage et spill for series X som også skulle fungere på Xbox one, så måtte du lage spillet fra grunnen opp igjen. Hahaha, bullshit. Spillutvikling i dag er er så effektivisert og streamlined at det er ikke noe som helst problem å utvikle spill for langt sterkere hardware eller nye plattformer og nedskalere til eldre konsoller og svakere hardware, spesielt nå som nesten alle konsollene bygges rundt samme PC arkitektur. Jeg hadde ikke blitt overrasket om f.eks TloU2, mens det fortsatt var under utvikling, skiftet over til PS5 devkittet som hovedplattform for lenge siden og at PS4 versjonen bare er en nedskalert PS5 versjon, og at en PS5 "remaster" allerede er klar og planlagt for å slippes på PS5 så fort Sony føler tiden er inne og gir klarsignal. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 23. juni 2020 Del Skrevet 23. juni 2020 XtaZ skrev (1 time siden): Jeg hadde ikke blitt overrasket om f.eks TloU2, mens det fortsatt var under utvikling, skiftet over til PS5 devkittet som hovedplattform for lenge siden og at PS4 versjonen bare er en nedskalert PS5 versjon, og at en PS5 "remaster" allerede er klar og planlagt for å slippes på PS5 så fort Sony føler tiden er inne og gir klarsignal. Du ville fortsatt ikke fått et ps5 spill. Du ville fått et oppskalert ps4 spill. For øyeblikket er det vel bare ratchet and clank som vi kan være sikre på blir et next-gen spill. Lenke til kommentar
Grimbeorn Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) 10 hours ago, Iki said: Du ville fortsatt ikke fått et ps5 spill. Du ville fått et oppskalert ps4 spill. For øyeblikket er det vel bare ratchet and clank som vi kan være sikre på blir et next-gen spill. Hva er det som definerer et next-gen spill, det er vel ikke kun å kunne laste ned en ny bane på sekunder? Selv om den er imponerende så er gimmikken i R&C heller ikke ny, det har vært gjort før på nåværende generasjon, men ikke i samme skala. Jeg mener next-gen spill er å utnytte kraften i de nye konsollene, og som du sier spiller da mer enn hastigheten på SSD inn. Ray tracing, høyere fps og oppløsning samt utnytte kraftigere CPU til større verdener er da alle ting som er next-gen. Men alt dette kan dyktige studioer gjøre kompromisser på og skalere ned til svakere hardware. Hvis du forventer at next-gen spill skal ha revolusjonerende spillmekanikker de første par årene, tror jeg du fort kan bli skuffet. Dette vil komme etterhvert som utviklerne blir bedre kjent med ny hardware, og brukermassen og dermed kundegrunnlaget blir større. Endret 24. juni 2020 av Grimbeorn rettet skrivefeil 1 Lenke til kommentar
Mr.Sorter Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Grimbeorn skrev (17 minutter siden): Hva er det som definerer et next-gen spill, det er vel ikke kun å kunne laste ned en ny bane på sekunder? Selv om den er imponerende så er gimmikken i R&C heller ikke ny, det har vært gjort før på nåværende generasjon, men ikke i samme skala. Jeg mener next-gen spill er å utnytte kraften i de nye konsollene, og som du sier spiller da mer enn hastigheten på SSD inn. Ray tracing, høyere fps og oppløsning samt utnytte kraftigere CPU til større verdener er da alle ting som er next-gen. Men alt dette kan dyktige studioer gjøre kompromisser på og skalere ned til svakere hardware. Hvis du forventer at next-gen spill skal ha revelusjonerende spillmekanikker de første par årene, tror jeg du fort kan bli skuffet. Dette vil komme etterhvert som utviklerne blir bedre kjent med ny hardware, og brukermassen og dermed kundegrunnlaget blir større. Helt enig med deg. Det vil ta noen år før dette blir utnyttet for fult Lenke til kommentar
Raul07 Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Man blir fort ganske skuffet denne generasjonen om man tror at alle spill vil bli optimalisert rundt SSD med null loading. Der har jeg ingen tro på før jeg eventuelt ser det. Alt jeg ber om er bedre frames I neste generasjon, 60fps burde være standard. Spilte nettopp gjennom Metro Exodus på Xbox one X og det så veldig pent ut men man merker veldig godt at det er 30 fps. Driter i grunn i null loading, bedre grafikk og stabilt 60 fps som standard. Lenke til kommentar
Raul07 Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 11 hours ago, Iki said: Du ville fortsatt ikke fått et ps5 spill. Du ville fått et oppskalert ps4 spill. For øyeblikket er det vel bare ratchet and clank som vi kan være sikre på blir et next-gen spill. Ser for meg at du blir veldig skuffet sånn som du hyper opp neste generasjon Så det du mener er at det er kun de spillene uten loading som er Next gen? Men får nok noen spill med lite loading men ikke forvent at ingen loading blir standard. Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) 11 hours ago, Iki said: Du ville fortsatt ikke fått et ps5 spill. Du ville fått et oppskalert ps4 spill. For øyeblikket er det vel bare ratchet and clank som vi kan være sikre på blir et next-gen spill. Om Sony ville sluppet R&C Rift Apart på PS4 så hadde de gjort det, og det er ingenting der som gjør det umulig å porte spillet enkelt over og de hadde absolutt ikke vært nødt til å bygge spillet på nytt fra bunnen av som du tror. Man hadde fått dårligere grafikk, next-gen features som ray tracing hadde blitt disablet, det hadde kanskje blitt lengre loadetider - alternativt så hadde de funnet en smart løsning for å forhåndsloade disse andre riftene og det hadde blitt helt likt som på PS5 og gitt illusjonen av umiddelbare loadetider. Poenget er fortsatt at ingen av next-gen konsollene kjører på noen magisk og unik kode som kun fungerer på de konsollene. Endret 24. juni 2020 av XtaZ Lenke til kommentar
Iki Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Grimbeorn skrev (2 timer siden): Hva er det som definerer et next-gen spill, det er vel ikke kun å kunne laste ned en ny bane på sekunder? Nå har vi allerede sett et eksempel på et slikt spill som er next-gen, ratchet and clank. Det utnytter SSD lagring, det har ray tracing, 4k, osv. Vi har også fått demonstrert next-gen grafikk fra unreal engine 5. Grimbeorn skrev (2 timer siden): Men alt dette kan dyktige studioer gjøre kompromisser på og skalere ned til svakere hardware. Kompromisset blir da på den nye konsollen, ikke de eldre, og da får du ikke et next-gen spill. Du får et oppgradert current-gen spill. Grimbeorn skrev (2 timer siden): Hvis du forventer at next-gen spill skal ha revolusjonerende spillmekanikker de første par årene, tror jeg du fort kan bli skuffet. Dette vil komme etterhvert som utviklerne blir bedre kjent med ny hardware, og brukermassen og dermed kundegrunnlaget blir større. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle bli skuffet nå når vi allerede vet at slike spill kommer, og har sett slike spill... XtaZ skrev (36 minutter siden): Om Sony ville sluppet R&C Rift Apart på PS4 så hadde de gjort det, og det er ingenting der som gjør det umulig å porte Annet enn hele spillmekanikken... Lenke til kommentar
Mr.Sorter Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Folkens, dere må bare skjønne at det er bare Ps5 som kommer til å ha next-gen.?♂️ Lenke til kommentar
Iki Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Mr.Sorter skrev (1 minutt siden): Folkens, dere må bare skjønne at det er bare Ps5 som kommer til å ha next-gen.?♂️ Om man skal tro det Microsoft selv sier, ja. Lenke til kommentar
Grimbeorn Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 19 minutes ago, Iki said: Nå har vi allerede sett et eksempel på et slikt spill som er next-gen, ratchet and clank. Det utnytter SSD lagring, det har ray tracing, 4k, osv. Vi har også fått demonstrert next-gen grafikk fra unreal engine 5. Kompromisset blir da på den nye konsollen, ikke de eldre, og da får du ikke et next-gen spill. Du får et oppgradert current-gen spill. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle bli skuffet nå når vi allerede vet at slike spill kommer, og har sett slike spill... Annet enn hele spillmekanikken... Fint vi er enig om at next-gen defineres av Ray tracing, 4k, SSD og mer maskinkraft. Men alt dette kan fint skaleres ned, slik XtaZ beskriver, til og med Ratchet&Clank som er ditt eksempel på next-gen spill. Er du helt ukjent med hvordan utviklere skalerer spill på alt av plattformer fra über gaming PCer hele veien ned til mobiltelefoner? Lenke til kommentar
Iki Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Grimbeorn skrev (1 minutt siden): Fint vi er enig om at next-gen defineres av Ray tracing, 4k, SSD og mer maskinkraft. Men alt dette kan fint skaleres ned, slik XtaZ beskriver, til og med Ratchet&Clank som er ditt eksempel på next-gen spill. Er du helt ukjent med hvordan utviklere skalerer spill på alt av plattformer fra über gaming PCer hele veien ned til mobiltelefoner? Om du skal skalere ned fra et spill med for eksempel global illumination, så må du da sette inn hvert eneste lys for hånd. Du må da gå gjennom hele spillet på nytt, hver scene, undersøke hvert objekt i spillet, alle skygger, osv, for å være sikker på at dette fungerer. Men det er gitt at du starter på en next-gen utgave. Starter du med et spill som har alle lysene fra før av så vil det være lettere å gå over til GI. Det samme gjelder kodingen som skal til for å utnytte en HDD sammenlignet med en SSD. På en HDD kan du ikke hente informasjon fra forskjellige steder på disken hurtig nok, så da må du ha duplikater i koden slik at spillet kan laste hurtig nok. På en SSD vil du ikke trenge dette. Igjen, du trenger ikke fjerne noe for at spillet skal fungere på en SSD, men andre veien må du legge til masse ny kode. Når du så får lastet inn hurtigere så trenger du ikke lengre lagre like mye assets osv i RAM, noe som løser opp en god del RAM. Dette kan du da utnytte. Osv. Osv. Det går helt fint å skalere ett spill oppover, men da når du aldri toppen, og det blir stadig verre å skalere et spill nedover. Lenke til kommentar
Grimbeorn Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 5 minutes ago, Iki said: Om du skal skalere ned fra et spill med for eksempel global illumination, så må du da sette inn hvert eneste lys for hånd. Du må da gå gjennom hele spillet på nytt, hver scene, undersøke hvert objekt i spillet, alle skygger, osv, for å være sikker på at dette fungerer. Men det er gitt at du starter på en next-gen utgave. Starter du med et spill som har alle lysene fra før av så vil det være lettere å gå over til GI. Det samme gjelder kodingen som skal til for å utnytte en HDD sammenlignet med en SSD. På en HDD kan du ikke hente informasjon fra forskjellige steder på disken hurtig nok, så da må du ha duplikater i koden slik at spillet kan laste hurtig nok. På en SSD vil du ikke trenge dette. Igjen, du trenger ikke fjerne noe for at spillet skal fungere på en SSD, men andre veien må du legge til masse ny kode. Når du så får lastet inn hurtigere så trenger du ikke lengre lagre like mye assets osv i RAM, noe som løser opp en god del RAM. Dette kan du da utnytte. Osv. Osv. Det går helt fint å skalere ett spill oppover, men da når du aldri toppen, og det blir stadig verre å skalere et spill nedover. Takk, da er vi enige om at det ikke er umulig å skalere ned 3 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 24. juni 2020 Del Skrevet 24. juni 2020 Grimbeorn skrev (20 minutter siden): Takk, da er vi enige om at det ikke er umulig å skalere ned Det er ikke umulig om spillet ikke er next-gen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå