strekkode Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Hei Kan noen si meg hvordan jeg kan få begrenset SSH tilgangen for brukere slik at de ikke kommer seg utenfor /home/~userdir på Linux Boxen min? Slik at f.eks. brukeren: thomas har tilgang til /home/thomas/ (med under katalogen men ikke /home / /www osv) kari har tilgang til /home/kari (med underkataloger men ikke /home og / /www osv) Hvis noen skjønte hva jeg mente, tar jeg alle svar med stor takk! Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Skjønner hva du mener. Du bør søke deg rundt etter chroot. Men, dette vil ikke gå. Hvorfor? Når du chrooter noen, må standardutils som bash, ls, cp, ln, ++ eksistere innenfor chrooten. I og med at slike ting ligger i /bin og /usr/bin, blir dette trøblete. Det du bør gjøre er å sette tilganger så strengt som mulig. Men bare viss du må, dette er en utrolig effektiv måte å ødelegge hele systemet på. Om du tar vekk x-rettigheter for alle på /bin, ja da har du gjort det. Du får da nemlig ikke kjørt chmod for å få fiksa det igjen :S Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Vel, grsec har noen "slemme brukere"-hacks for kernelen kanskje dette er noe du bør se på? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Vel, grsec har noen "slemme brukere"-hacks for kernelen kanskje dette er noe du bør se på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå