Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør jeg sjekke om jeg har ADHD/ADD?

Gjest 836e9...50e

Anbefalte innlegg

Gjest 836e9...50e

Jeg har egentlig mistenkt ADHD i et par år, men har aldri følt at jeg bør sjekke før nå. Jeg har nettopp tatt fag som privatist, og skal begynne å studere etter sommeren. Jeg er nå redd for at dette kan ødelegge hele studiet.

Jeg ble sjekket for ADHD som liten, nesten 20 år siden. Mener vi kun var hos legen, og jeg føler at jeg husker at jeg virkelig ikke ville ha ADHD, så på spørsmål ga jeg svar som jeg trodde var "riktige" slik at jeg ikke skulle få ADHD, jeg ble fortalt at jeg hadde konsentrasjonsvansker og fikk derfor som eneste i klassen skolepc og litt spesialundervisning. 

Jeg merket spesielt på videregående, men enda mer nå at jeg ikke klarer å fokusere på det jeg leser. Da jeg leste fysikk nå nylig, noe jeg både interesserer meg veldig for, og var veldig motivert til å ta, måtte jeg gjerne lese samme setning flere ganger, for hver eneste gang jeg begynte å lese, gikk hodet en annen plass, og ofte oppdaget jeg ikke det før jeg hadde lest ett helt kapittel, og satt etterpå å ikke husket hva kapittelet handlet om engang.

Andre ting jeg opplever er:

Jeg fikler helt enormt mye med hva enn jeg kan fikle med. Hvis jeg ikke fikler begynner det nesten å krible i hendene mine. En gang begynte jeg å rive i noen andres viktige papirer, og oppdaget det ikke før den personen spurte hva i all verden jeg holdt på med. 

Jeg kan stille ett spørsmål, og med en gang tenke på noe helt annet slik at jeg ikke får med meg svaret. Ett eksempel var da jeg var i opplæring på en butikk, og spurte hvordan det var med mobilbruk, men fikk ikke med meg svaret, da tankene var en helt annen plass. 

Jeg gjør mange dumme impulskjøp, som jeg dagen etterpå angrer stort på, og må begynne å avbestille/returnere. Gjerne på dyre, helt unødvendige ting som jeg ikke har råd til. 

Jeg har slitt med vekta lenge, og har vært dårlig å ta vare på meg selv, dette har jeg blitt mye bedre på i de siste årene. 

Jeg går ofte glipp av svært viktig informasjon, noe som har kostet meg mye penger og ført til mye trøbbel i ettertid. Dette har jeg fått kommentarer på av familien. 

Jeg klarer ikke å vente med å gjøre noe, og blir helt opphengt i det frem til jeg har gjort det. Dette fikk jeg mye kommentarer på før, når jeg plutselig innså at jeg f.eks trengte en sykkel, selvom jeg aldri sykler, og jeg måtte kjøpe den nå. Dersom det ble til at jeg ikke kjøpte den, så var den glemt etter et par dager.

Eller nå. Tankene mine kan ta helt overhånd, spesielt når jeg skal sove. Jeg kan komme på en ting jeg vil gjøre, og da klarer jeg ikke å vente, så det ender med at jeg skriver dette innlegget klokken 2 på natten, siden jeg ikke klarer å vente til i morgen. Jeg bør egentlig sove, men jeg må få unna dette først. Jeg får ikke sove før det er gjort. 

Jeg tenker alt for mye når jeg skal sove, og jeg klarer ikke å holde en døgnrytme. Jeg kan være stuptrøtt, men begynner jeg å tenke kan jeg ligge våken i timesvis. Eneste jeg har funnet som hjelper er rolig musikk i bakgrunnen.

Andre småting er:

Jeg klarer ikke å fullføre en tvserie, og ofte ikke spill heller, uansett hvor mye jeg liker serien/spillet. Jeg må se alt samtidig, går det en dag uten så kommer jeg aldri til å se igjen. 

Jeg klarer ikke å holde det ryddig over lengre tid. 

Jeg sliter enormt med prokrastinering, men jeg har klart å delvis tvinge meg selv til å bli bedre der.

Jeg kan bli veldig opphengt i småting og bruke veldig mye tid på det, når jeg egentlig bør komme meg videre med den større tingen. F.eks når jeg skal vaske, så finner jeg ut at jeg skal sortere ledninger i en skuff, når resten av huset ser ut som ett dass. 

Er mye mer jeg ikke kommer på nå. 

Jeg er veldig redd for at dette skal bli ett stort problem når jeg begynner å studere nå til høsten. Jeg har veldig lyst å gjøre det bra på studie, og jeg føler meg nå veldig motivert. Bør jeg kontakte legen, og hvordan blir jeg da utredet? Tar det lang tid? Bør jeg sjekkes i det hele tatt? Er det godt for noe?

Takk for st du tok deg tid til å lese alt. 

Anonymous poster hash: 836e9...50e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 836e9...50e skrev (3 timer siden):

Bør jeg kontakte legen, og hvordan blir jeg da utredet?
Tar det lang tid? Bør jeg sjekkes i det hele tatt?
Er det godt for noe?

Ut fra din beskrivelse kan det godt være at du har en type hjerneorganisk biokjemisk lidelse, bl.a ADD eller ADHD.
Det kan også dreie seg om andre tilstander, men veien er den samme for å finne ut hva som er hva.

Ja, første stopp i utredningen er hos din fastlege. Beskriv ditt problem. Ta gjerne med deg en kopi av det du har skrevet her i posten for å hjelpe deg selv å være strukturert i møtet med legen. Legen kan også vedlegge din beskrivelse i en henvisning, noe som vil være til nytte for den som skal vurdere henvisningen. Dersom du har en fastlege som ikke tar deg på alvor, da er det bare å bytte fastlege.

Henvisningen sendes til spesialisthelsetjenesten av din lege, altså til ditt regionale sykehus som har et DPS (distriktspsykiatrisk senter). Her vil du fort få svar om at søknaden er mottatt. Muligens også svar om at de vurderer at du kvalifiserer til utredning.  Her kan du se de ulike ventetidene https://minhelse.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=103

Siden det ikke er noen undersøkelser i form av blodprøver eller røntgen som kan bekrefte ADD / ADHD, skjer utredningen bl.a med samtaler og kartlegging av ditt funksjonsnivå. Man blir ikke innlagt, men møter på en poliklinikk. Det er forholdsvis omfattende, til tider slitsomt. Det varierer hvor lang tid det tar, avhengig av kapasiteten. I disse tider er det mye etterslep, hvorfor man må påregne betraktelig lengre vente- og behandlingstider. En ting er sikkert, det skal mer enn et mirakel til at du er ferdig utredet og diagnostisert til skolestart.

Du bør absolutt utredes. Ikke bare fordi du har en redusert livskvalitet og svekket livsutfoldelse, du har også rett til helsehjelp for det som jeg oppfatter å være et mulig helseproblem.
Ikke bare er det godt for deg å få svar på hva som er årsaken til din opplevelse, men dersom det faktisk dreier seg om ADD / ADHD, da finnes det behandling som 19 ganger av 20 vil gi radikalt bedre livskvalitet for den det gjelder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest 836e9...50e
12 hours ago, Skandinav said:

Ut fra din beskrivelse kan det godt være at du har en type hjerneorganisk biokjemisk lidelse, bl.a ADD eller ADHD.
Det kan også dreie seg om andre tilstander, men veien er den samme for å finne ut hva som er hva.

Ja, første stopp i utredningen er hos din fastlege. Beskriv ditt problem. Ta gjerne med deg en kopi av det du har skrevet her i posten for å hjelpe deg selv å være strukturert i møtet med legen. Legen kan også vedlegge din beskrivelse i en henvisning, noe som vil være til nytte for den som skal vurdere henvisningen. Dersom du har en fastlege som ikke tar deg på alvor, da er det bare å bytte fastlege.

Henvisningen sendes til spesialisthelsetjenesten av din lege, altså til ditt regionale sykehus som har et DPS (distriktspsykiatrisk senter). Her vil du fort få svar om at søknaden er mottatt. Muligens også svar om at de vurderer at du kvalifiserer til utredning.  Her kan du se de ulike ventetidene https://minhelse.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=103

Siden det ikke er noen undersøkelser i form av blodprøver eller røntgen som kan bekrefte ADD / ADHD, skjer utredningen bl.a med samtaler og kartlegging av ditt funksjonsnivå. Man blir ikke innlagt, men møter på en poliklinikk. Det er forholdsvis omfattende, til tider slitsomt. Det varierer hvor lang tid det tar, avhengig av kapasiteten. I disse tider er det mye etterslep, hvorfor man må påregne betraktelig lengre vente- og behandlingstider. En ting er sikkert, det skal mer enn et mirakel til at du er ferdig utredet og diagnostisert til skolestart.

Du bør absolutt utredes. Ikke bare fordi du har en redusert livskvalitet og svekket livsutfoldelse, du har også rett til helsehjelp for det som jeg oppfatter å være et mulig helseproblem.
Ikke bare er det godt for deg å få svar på hva som er årsaken til din opplevelse, men dersom det faktisk dreier seg om ADD / ADHD, da finnes det behandling som 19 ganger av 20 vil gi radikalt bedre livskvalitet for den det gjelder.

Lykke til!

Tusen takk for et godt utfyllende svar. Fikk kontaktet legen allerede i dag, og blir sannsynligvis henvist videre. Blir spennende dette. 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest 836e9...50e skrev (På 16.6.2020 den 20.00):

Tusen takk for et godt utfyllende svar. Fikk kontaktet legen allerede i dag, og blir sannsynligvis henvist videre. Blir spennende dette. 

hva ble svaret på utredningen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...