quantum Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 Hei, kjøpte en powerbank på Biltema med laptop-uttak og usb-c til magsafe plugg i tillegg, mest som et eksperiment, som i og for seg var vellykket; Har en sliten gammel MacBook Air som jeg liker veldig godt, men batteriet er gammelt og holder det ikke gående særlig lenge. Når jeg finner replacement-batterier på nett ser jeg kapasitet på under 6000 mAh. Biltema-powerbanken på sin side skryter av 12000 mAh, men den tømmes jo raskere enn raskest, hadde inbilt meg at den ville klare å holde liv i Macen lengre enn den klarte "selv" da den var ny og batteriet ferskt, men det gjør den jo ikke. (https://www.biltema.no/kontor-teknikk/mobiltilbehor/powerbank/powerbank-12000-mah-2000042030) Spørsmålet blir da; hvilken powerbank bør jeg kjøpe med 19V usbc og "voldsom" kapasitet? Finner en på Kjell&co med 27000 mAh (https://www.kjell.com//no/produkter/mobilt/powerbank/hyperjuice-usb-c-powerbank-for-datamaskin-og-mobil-27000-mah-space-gray-p99371?gclid=Cj0KCQjwuJz3BRDTARIsAMg-HxV1uXIl9ke6UhavrMTIEWnsWGpJz6Ob_9Da0zQLvIXTuehclKXapywaAvOLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds), noen bedre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 Du må se på watt-timer (Wh). Ikke mAh. Den gir 27000mAh men det er ved 3,7V. Ikke 19V. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 Og hvor skal jeg se på det da? De fleste produktspesifikasjonene oppgir mAh og ikke Wh, det gir jo mening når de kan operere med ulik spenning... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 Du kan f.eks. se om det står hva slags bateri som brukes. Hvis du ser på den fra Kjell&Co: Quote Det interne batteriet på 3,7 V og 27 000 mAh er akkurat så stort at det tillates på fly i henhold til TSA/EASA (100 Wh) 3,7V x 27000mAh = 99900mWh (99,9Wh) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) Mac-batteriene ligger på 7,3 - 7,6 V så der kan man ikke direkte sammenligne mAh med en powerbank på 3.7V, nei. Gikk litt fort i svingen der. Men jeg ser at ikke alle powerbanker er spesifisert med spenning, kun mAh. Tek hadde en test for et par år siden, https://www.tek.no/samletest/i/g7RXd1/store-ndladere, alle her opererer med batterispenning på 3,6 - 3,7 V, så spørsmålet blir da egentlig om det er "standarden", for det er definitivt ikke alle som annonserers på nett som har spesifisert spenning. Mac Air batteri har ca 5,1 Ah x 7.6V = gir 38 760 mWh, mens det batteriet jeg har i Macen vel nå er ganske redusert i forhold til dette siden det er gammelt (kan ikke se antall ladesykluser siden den kjører Linux, men topplading rapporteres å inntreffe ved ca 75% nå) Biltema-pøkken burde fortsatt holde lenger enn internbatteriet gjorde i sin ungdom, dvs. en del timer, men jeg syns det går fort unna. (For ordens skyld er det sikkert bedre strømstyring i MacOS enn Linux for apple-maskiner, men jeg merket ingen voldsom forskjell da jeg byttet OS) Anyways, for å presisere spørsmålet så er det altså "max" mWh jeg er ute etter, mulighet til å ta ut 19V spenning via USB-C og gjerne effektiv lading også. Endret 15. juni 2020 av quantum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå