Gå til innhold

Vaktordning og vilkår


Gjest 94142...446

Anbefalte innlegg

Gjest 94142...446

Hei, jeg har blitt spurt av arbeidsgiver om å inngå en vaktordning for en stor kunde. Først forsto jeg det som at dette innebar remote support utenfor arbeidstid, fra 16-22, mandag til søndag.

Men etter litt tid finner jeg ut at arbeidsgiver stiller litt tøffere krav enn som så. Man må også være utrykningsklar, i tilfelle noe skjer med datasenteret. Dette påvirker min egen fritid og frihet i ekstrem stor grad, mener jeg.

Restriksjoner innebærer følgende:

- Man kan ikke reise et sted i helgen, etc:
 * Hytta lenger unna
 * Båt-tur
 * Camping/hiking/friluft tur
 * Bytur lenger unna

- Man kan ikke innta alkohol mellom klokkeslettet 7-22 man-søn inkl. helligdager som påske, jul, 17 mai

- Man må alltid ha med PC hvor en man går, og svare telefon uansett, når den ringer

 

Arbeidsgiver tilbyr 2500 kroner per uke + overtid ved arbeid. For meg er ikke dette i nærheten mtp. påvirkningen dette har på min fritid og frihet.

Ordningen er forsåvidt grei for remote-support, da er man ikke begrenset mot å kunne dra noe sted, så lenge man har med PC og telefon. Man kan også nyte et glass vin eller et par øl (men selvsagt ikke bli åpenbart påvirket).

Hva tenker folket - hva er en fair ordning ovenfor arbeidsgiver og arbeidstaker?

Anonymous poster hash: 94142...446

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette valgfritt for deg å delta i så takker du nei. Fritiden din vil få kraftige restriksjoner og summen gjennspeiler ikke dette.

Jeg har nesten samme sum kun for helg(fredag 16:00 til mandag 08:00) og helligdager, og det eneste jeg trenger å gjøre er å svare telefonen og begynne å løse problemet remote innen rimelig tid. Og når jeg begynner jobben med å løse problemet så skrives det overtid. Men om jeg er på fjelltur, båttur eller av andre årsaker litt unna alfavei(og PC) så er det helt ok så lenge det maks tar 30-60 minutter før jeg har tilgang på PC. Men dette er ikke skrevet i stein og en er ofte fleksibel her.

Lenke til kommentar
Gjest 94142...446
16 minutes ago, nomore said:

Er dette valgfritt for deg å delta i så takker du nei. Fritiden din vil få kraftige restriksjoner og summen gjennspeiler ikke dette.

Jeg har nesten samme sum kun for helg(fredag 16:00 til mandag 08:00) og helligdager, og det eneste jeg trenger å gjøre er å svare telefonen og begynne å løse problemet remote innen rimelig tid. Og når jeg begynner jobben med å løse problemet så skrives det overtid. Men om jeg er på fjelltur, båttur eller av andre årsaker litt unna alfavei(og PC) så er det helt ok så lenge det maks tar 30-60 minutter før jeg har tilgang på PC. Men dette er ikke skrevet i stein og en er ofte fleksibel her.

TS her: Takk for svar. Mine tanker er at vakttillegget for remote support er helt OK, da mengden er forholdsvis lav.

Men dersom man fokuserer kun på "utrykning", som er den vakten som medfører kraftigst restriksjon på fritid, har du noen tanker om hva en bør kompanseres med? Årsaken til at jeg spør, er fordi sjefen ønsker et forslag fra meg på dette, da jeg takket nei.

Anonymous poster hash: 94142...446

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende ordning (dog 24/7, men ulempen er nokså lik for deg) hos tidligere arbeidsgiver. For virkedager fikk jeg 1100 kr per dag, og i helger fikk jeg 2250 (totalt 10.000 kr for 1 uke vakt). 

Helligdager (røde dager) ble kompensert med dobbelt vakttillegg. I tillegg hadde vi overtidsbetalt (minimum 2 timer) for hver henvendelse.

Lenke til kommentar

Kor ofte er det du skal ha vakt? Eller er det slik å forstå at det er du åleine som skal ha vakt på ettermiddag og kveld alle dagar? Kva er definert som responstid? Kva er pårekneleg belastning på ei slik vakt? Er det såpass med oppdrag at du kan rekne med å få deg nokre overtidstimar kvar veke, eller er dette ein avtale der du mot eit lite tillegg må holde deg tilgjengeleg 24/7 for å være klar for hendingar som nesten aldri oppstår?

Etter arbeidsmiljølova så er det slik at at ved beredskapsvakt utanfor arbeidsstaden skal minst 1/7 av tida reknast som arbeidstid, meir om vakta er belastande. På ei slik vakt som både setter krav om tilgjengelegheit og reponstid (reknar med at det er dette det betyr at du skal være utrykningsklar) så burde minst vakta være minst 1/5.
Det er verdt å merke seg at arbeidsmiljølova omtalar arbeidstid og ikkje nødvendgivs avlønning, men det klare utgangspunkt er at når det kvar 7 time du har (passiv) vakt skal rekne ein arbeidstime så skal du også ha timesbetalt for denne timen.

Tek eg utgangspunkt i dårlegaste alternativet som er 1/7, så betyr det at du på ei veke har vakt i 42 timar, ein sjuande del av dette er 6 timar. Dersom du har vanleg 37,5 timers veke så betyr det at du kvar veke jobbar 43,5 timar om det berre er du som har vakta. Eg tek her utgangspunkt i at vakta ikkje varer lenger enn mellom 16 og 22 også på lørdag og søndag. Arbeidstid på over 40 timar i veka er uloveleg etter arbeidsmiljølova.
Dersom vakta hadde vært fire-delt så hadde det akkurat vært innafor ettersom det er lov å gjenomsnittsberekne arbeidstida slik at den over ei periode ikkje er over 40 timar per veke.

Det er ein grunn til at vaktordningar vanlegvis er minst fire delt, både for at det ikkje skal bli for mange arbeidstimar per arbeidar, og fordi det er mindre belastande når du kan ha tre veker heilt fri (som også er ei forutsetning for å kunne ta tre vekers samanhengande sommarferie etter ferielova).

 

Uansett så tenker eg at dette er ein dårleg avtale. Ved dårlegaste beredskapsvaktordning på 1/7 så betyr det at du får ei timesbetaling på 416,66 kr for vakta. Som også nemnt så meiner eg at ei slik vaktordning med krav til både tilgjengelegheit og responstid bør være minst 1/5, som gir ei timeslønn på 297,62 kr.
Litt prinsippielt så meiner eg at vaktgodtgjersla ikkje bør være ein fast sum, men henge direkte saman med timeslønna. Dette fordi godtgjerlsa for vakta då vil følge vanleg lønnsregulering. Dersom det er fast sum så er det ikkje uvanleg at avtalen blir liggande i ei skuff i årevis utan at beløpet blir justert etter inflasjonen.

At du får overtidsbetalt for arbeid som du blir pålagt gjennom vaktordninga er ei sjølvfølge som egentleg ikkje er ein del av vaktavtalen.

Nokre tips til forhandling om sjølve avtalen:
-Det bør definerast kva som er meint med "innebærer arbeid". Vil det å svare på vakttelefonen være arbeid? Kor lenge må samtalen vare før det er arbeid? Kor mykje overtid kan du skrive etter telefonoppringing? Kor ofte kan du få oppringingar før du kan skrive overtid om det å svare på vakttelefonen ikkje er å definere som arbeid? Eg tenker at det er naturleg at alle anrop er å ansjå som pålagt overtid. Eg tenker at det også er naturleg at du ved pålagt overtidsarbeid får betalt for minst to timar.
-Det må definerast kva som skal være responstida når du har vakt. Jo raskare du må kunne være på plass jo høgare kompensasjon bør du ha.
-I kva situasjonar vil det være nødvendig å reise til datasenteret? Eller sagt på ein anna måte, kor ofte kan du svare på vakttelefonen at du noterer deg feilen og ser på det på mandag?
-Vil det kunne skje at du blir oppringt utanom vaktperioda altså om natta? Eller at arbeidsoppdraget ikkje er løyst innan klokka 22? Skal du kunne påleggast å jobbe om natta? Kva kompensasjon skal det eventuelt gi? Vil du få lønna avspassering på påfølgande dag dersom vakta fører til at du plutseleg må jobbe heile natta? Eller vi du i slike tilfeller bli trekt i arbeidstid om du ikkje er klar på kontoret kl 08?
-Skal du ha eigen vakttelefon eller ikkje? Fordelen med eigen vakttelefon er at det er lett å sortere ut jobbsamtalar frå private oppringingar. Ulempen er at du får ein ekstra telefon å dra rundt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har nettopp hatt en lignende diskusjon på jobben.

I flere år har vi hatt en vaktordning med 24/7 beredskap. Vi har da vært 4-5stk som har rullert på dette. Vi har da fått en økonomisk godtgjørelse på 5000,- pr uke for dette (+2000 i tillegg for helligdager). Denne summen har vært lik siden oppstart av ordningen. I tillegg til dette har vi selvfølgelig fått overtidsbetalt ved utført arbeid, både remote og utreise. Utreise har ikke vært betalt noe mer enn vanlig overtidsbetaling. Noen har egne gebyrer for dette.

Jeg orket ikke lenger dette, da henvendelser på vakttelefonen har økt betydelig uten at godtgjørelsen har økt. Bedriften har solgt inn en hel del flere avtaler som innebærer 24/7 tilgjengelighet. I starten var disse avtalene tiltenkt at det skulle være lettere for bedriften å selge tjenestene sine, men den faktiske profitten for 24/7 tilgjengelighet skulle tilkomme vaktordningen i økt godtgjørelse. Dette skjedde ikke.

Jeg ga da beskjed om at jeg ikke lenger ønsket å ha vakt, etter at jeg i ca 1 år har prøvd å få bedre vilkår.
Det at jeg ikke ønsket å ha vakt resulterer i at det er for få som er igjen i rulleringen (kun 3 stk gjenværende) og det vil da bli for belastende, spesielt mtp ferieavvikling. Det gjorde også at jeg fikk "innpass" for å følge normale retningslinjer fra arbeidsmiljøloven om at vi istedenfor å få godtgjørelse faktisk får 1/7 av perioden som avspasering. Jeg har derfor fortsatt å ha vakt.

Utfordringen nå er at de andre avdelingene som ikke har kompetansen til å ha vakt ser på det som at vi har fått en "gullavtale". I mine øyne er det jo absolutt ikke det. Jeg ville heller latt vær å ha vakt, men pga kundeforhold og forpliktelser bedriften har inngått har jeg ikke samvittighet til å nå si nei. Men er veldig frustrerende når de andre på arbeidsplassen er krass hele tiden fordi man har fri. Hele situasjonen rundt dette har ført til at jeg vurderer å bytte jobb.

Jeg anbefaler deg absolutt til å stille krav i forhold til vaktordningen, men vær forsiktig da det kan ha konsekvenser du ikke tenkte på..

Ordningen du skisserer i åpningsposten ville jeg absolutt ikke ha godtatt med mindre det er i tillegg til 1/7 avpasering for vaktperioden.

 

Kilde til beredskapsvakt i arbeidsmiljøloven: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/beredskapsvakt-utenfor-arbeidsstedet/

Endret av simen929
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...