Gå til innhold

Skal kjøpe ny prosessor, trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del prisforskjell, kanskje litt mye med tanke på at det kun er 200 MHz forskjell, kjøp 3.0 og overklokk til 3.2, det tar den lett med viften som følger med, eller hvis du har en annen vifte.

Eller spar mer penger ved å kjøpe 2.8.

Men hvis penger ikke er ett sørsmål, ta 3.2 så kan du brife litt, eller prøv å få tak i 3.2 Extreme Edition

Lenke til kommentar
hvorfår ikke kjøpe athlon 64 bit,da vet du at du har bedre cpu enn

både xp 3200+ og p4 3.2(800)..

fin pris også,athlon 64 3000+ ca 1900-2000.-

Forstår ikke hvorfor disse AMD innleggene kommer her, spørsmålet var om han skulle velge mellom P4 -- 3.0 eller 3.2.

FY :thumbdown:

Til Topic:

Det er ca 800,- kr forskjell mellom 3.0 og 3.2 - hva synes du selv, er det verd å bruke disse pengene til det. Tviler at du vil merke det helt store forskjellene mellom dissse 2 CPU'ene.

Kjøp det du føler for selv.

Men å gå opp til EE utgaven så snakker vi om en pris på hele 8.600,-. Selv om jeg har en del penger så har jeg ikke kjøpt en CPU til nesten 9.000,- --- aldri.

Jeg trur det er hipp som happ hva du velger av 3.0 og 3.2.

Godt nytt år

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

er det så viktig om det er pentium eller amd så lenge cpu"ene yter

bra og er billig...

hva koster det han hvis han kjøper p 4..!

Intel Pentium 4 3.0 GHz 800 FSB Laveste pris: 2413,-

Intel Pentium 4 3.2 GHz 800 FSB Laveste pris: 3650,-

mener bare hvorfår betale ca 500-1600.- får noe som yter dårlige enn athlon 64 3000+. :wow:

men beklager,han spør jo om pentium 4,er kansje dum og foreslå noe annet da..!

Lenke til kommentar

Når en person KUN spør om råd til CPU, er det nærliggende å tro at han alt har hovedkort og andre nødvendige komponenter fra før. Det vil da bli mye dyrere å bytte til Athlon XP eller Athlon 64, siden han da må ha hovedkort i tillegg. Ergo, er det liten vits for AMD fans å foreslå det.

Athlon 64 (ikke FX utgaven) er ikke ubetinget raskere enn P4, simpelthen fordi det ikke finnes programvare som utnytter 64bits kode. Benchmarks viser at Athlon 64 generelt blir utkonkurert tildels mye av de raskeste P4 prosessorene på dagens software. Ja, Athlon 64 er trolig mer fremtidsrettet (skjønt jeg tviler, pga single channel minne løsningen. FX'en er nok mer aktuel sånn sett.) men en 3GHz P4 vil være MER enn rask nok i lang tid fremover.

2556,- koster P4 3.0 (800MHz FSB) hos komplett.no

2972,- koster Athlon XP 3200+ samme sted...

På tross av at Athlon'en heter "3200+" så yter den generelt sett ikke mer enn P4 3.0GHz, uannsett å vondt dette kan være å svelge.

Athlon 64 dropper jeg å sette opp, da den ikke egentlig kan sammenliknes. I 32bit software, ligger 3200+ Athlon 64 under de to nevnte, og siden 64bits software fortsatt er langt unna, så er det foreløpig en uvesentlig detalj.

Lenke til kommentar

LunarG...

hvor mange tester har du sett på athlon 64 bit 3000+ eller 3200..!

da vet du hvilken som yter mest..

enn hvis han ikke hadde hk fra før da..!!!

hva er det som gjør at jeg ikke kan foreslå et bedre system til

mindre pris..!

men vil han bruke mere penger til pentium 4,så er jo saken klar.. :thumbup:

ok..jeg fant laveste pris på prisguide har på forumet..

beklager hvis det var feil..

da de lagde xp 3200 var det for og få samme ytelse som p4 3.0 eller 3.2

men ikke med 800 fsb,men 533fsb

pentium med 800fsb klarer jo athlon 64 3000+ fint og matche. :cool:

Endret av Traxco
Lenke til kommentar

Vel, de testene jeg har sett av Athlon 64 3200+ (igjen nevner jeg: IKKE FX utgaven), så har den generelt ligget på nivå med P4 2.8 og Athlon XP3000+. Disse testene kan du finne hos Tom's Hardware Guide, og Anandtech. Bare for å nevne et par.

Han sa aldri noe om at han skulle ha hovedkort, altså virker det logisk å tro at han har et.

Og "bedre system til mindre penger", er en sannhet med modifikasjoner. Athlon XP yter bedre krone for krone om man velger det "tregere prosessorene". Altså i prisklasse 500-1500. Men over der, er det stort sett hipp som happ, med en liten favør til Intel faktisk. I allefall tyder alle tester jeg har lest på det.

Prisene du fant er sikkert riktige, jeg gadd ikke søke i prisguiden, og tok bare pris fra en representativ leverandør. Komplett har jevnt over bra priser, og generelt også bedre utvalg enn mange andre (spessielt enn de som er merkbart billigere), så hvis man skal handle endel ting opp gjennom en periode, så er det kanskje like greit å holde seg til en leverandør. Finnes selvsagt flere andre som har bra utvalg og bra priser, var bare et eksempel.

Ja, Athlon 64 yter bra, men ikke suverent bra. Selv ikke i forhold til prisen. Athlon XP2x00 yter veldig bra til prisen, men er likevel en god del tregere enn P4 3.x (som er en god del dyrere). Athlon 64-FX er kongen på haugen ved siden av P4-EE, og begge er schvinedyre, og gir elendig pris/ytelse ratio. Har man uendelig mye penger, så kjøp en av hver, har man ikke, så gå for det beste man har råd til.

Lenke til kommentar

Athlon 64 dropper jeg å sette opp, da den ikke egentlig kan sammenliknes. I 32bit software, ligger 3200+ Athlon 64 under de to nevnte, og siden 64bits software fortsatt er langt unna, så er det foreløpig en uvesentlig detalj.

Påstår du at en XP3200+ er rakere enn Athlon64 3200+?

Hvor har du det i fra?

Les denne testen!

Endret av Falcon_
Lenke til kommentar

Intel skulle ikke ha kalt den extreme edition, men heller expensiv edition

selv om han blåser i penger og vil ha den beste, så kommer faktisk ikke P4 EE best ut, men FXen

3,0 eller 3,2. je foreslår 3,0 også overklokker man litt....

selv om du har råd til 3,2. så kan du jo kjøpe litt mer minne...

Lenke til kommentar

LunaG: rett meg hvis jeg har feil men er vel KUN THG som har sagt at p4 3.2 (ikke EE) er raskere en noen av A64 cpuene. Er dog enig at måten thread starter skriver så vil jeg anta at han har HK etc, og da er det rimlig uaktuelt og bytte til A64 plattform selv om det er det beste pris/ytelse og framtids rettet for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Lunar G: Angående ytelsen til Ahtlon64 er du ikke helt rettferdig. Det ser ut til at du bare bryr deg om ytelsen i forutsigbare operasjoner som komprimering, video-koding, syntetiske tester osv. Her er P4 fortsatt kongen pga. sin arkitektur, og det du sa om ytelse stemmer bra. Ser vi derimot på ting som spill så hamler en Athlon 64 3000+ lett opp med en P4 3,2 GHz.

Men uansett, det var ikke dette tråden handler om. Jeg ville kjøpt P4 3GHz pga av pris, og at jeg da slipper å overklokke for å komme over den fortsatt litt magiske 3GHz grensen.

Lenke til kommentar

Vel jeg har kommentert dette før og blitt uglesett, men kommenterer det på nytt da jeg er temmelig tykkhudet :grin: Her blir det atter en gang spurt om to forskjellige P4 prosessore men ender øyeblikkelig opp med kjøp amd, hvorfor ikke først undersøke hva han har fra før .

Vil også bemerke at i tiden før A64 kom ut og noen foreslo en P4 til noen som var ute etter en XP så ble det et ramaskrik uten like, men nå er det liksom OK.

Vet jeg blir uglesett av enkelte for dette , men får så vere for det er fakta.

Lenke til kommentar

Falcon_ : Det kommer selvsagt ann på hvilke benchmarks man legger vekt på. Selv testen du linker til viser ingen klar trend som sier at A-64 er raskere enn A-XP. I spill har 64'en et overtak, men spilling er bare en liten del av en PC's bruksområde. Og i tillegg kommer det ganske klart frem at P4 3.0 og 3.2 generelt er endel raskere enn A-64.

I tillegg. Hardware.no's tester har en lei tendens til å vise ganske andre resultater enn testene hos andre hardware fora. Hva dette kommer av skal jeg ikke spekulere om, men det virker litt mystisk, og gjør av jeg legger mindre vekt på testene til Hardware.no (selv om jeg slett ikke ser bort fra dem.

Det er selvsagt umulig å si noe 100% sikkert om hver enkelt hardware komponent på markedet uten å teste dem personlig. Hadde jeg vært rikt, så hadde jeg nok kommet til å teste en hel del selv. Men så lenge jeg ikke har muligheten til det, så får jeg prøve gjøre meg opp et bilde om ting ved å lese tester på forskjellige sites, og om jeg ikke husker hvor jeg leste alle, så spiller det mindre rolle, når de tilsammen viser en trend.

Jeg tør påstå med en rimelig sikkerhet, at ved det nåværende tidspunkt er Athlon XP3200+ et lite hakk raskere enn Athlon 64 3200+, og om noen er uenige, så får det så være. Det har lite å si uannsett, siden de færreste faktisk kan si noe med 100% sikkerhet. Sier jeg noe uten å faktisk påstå at det er et absolutt faktum, så er det ikke det, kun en oppfatning av situasjonen utifra de ting jeg har lest, sett og hørt. Mulig jeg tråkker på føttene til de som synes en ting "ruler" mer enn noe annet, men det driter jeg rett og slett i. Beklager, men sånn er det bare...

Lenke til kommentar

LunarG du tviler på hardware.no sine tester !

hvorfor det,de viser jo samme trend som testene ute på netet..

når du sier at xp 3200 er bredre enn atlon 64 bit 3000+

nei det var 3200+ da forstår jeg ikke hvor du har dette i fra..

og beklager men sånn er det bare... (skriver du)

så du vet best.... :wow:

tror du på julenissen.. :xmas:

ps:vet jeg er useriøs nå,men synes rett skal være rett.. :w00t:

Endret av Traxco
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...