Gjest ebab8...ec9 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Hei, Jeg har en MacBook som har "flexgate"-problemet, hvor en displaykabel til backlightet er laget for kort og føres over en spiss vinkel, som gjør at den bokstavelig talt skjæres gjennom over tid når lokket åpnes og lukkes. Et serviceprogram ble lansert av Apple som et resultat. I dette tilfellet er backlightet totalt slått av. Problemet er at det også er en skade nede langs skjermen, som ble forårsaket av at et noe kliss rev opp glasset nederst på skjermen. Apple vil ikke røre noe med hverken serviceprogrammet eller reklamasjon pga. denne skaden. De sier jeg evt. kan ta regningen for en diagnose på serviceverksted (altså underlev. for Apple), og hvis de kommer fram til at feilen ikke skyldes skaden, så vil det være en "sterkere sak" om å kunne fravike regelen om at produktet skal være skadefritt. Jeg sitter nå igjen og lurer på hva som er best fremgangsmåte. Alt tyder på at det er "flexgate" som er problemet, blant annet at backlightet kommer tilbake til tider, men forsvinnes når skjermen bøyes for langt bakover. Derimot føler jeg meg ganske hjelpesløs når det kommer til å kunne bevise dette nok til å ha en sak i Forbrukerrådet/FTU. Hva er beste fremgangsmåte?? Hjelp :c Anonymous poster hash: ebab8...ec9 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Noe "kliss" som rev opp glasset på skjermen? Her høres det mer ut som noe har kommet i glem slik at glasset har sprukket/knust. Sånn erfaringsmessig vil nok Apple bruke denne skaden for alt det er verdt mot deg. Men man kan nok få reparert skaden, deretter tatt det andre på garanti dersom det er feil på den flex-kabelen. Men blir nok litt kostbart. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ - Merko // Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsDen store 3D-print tråden - Printer du? Lenke til kommentar
Gjest ebab8...ec9 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Takk for svar! Det er godt mulig at det er trykk innover som har påført skaden. Problemet er at det ikke er mulig å reparere det ene uten det andre, ettersom flexkabelen ligger innebygd i skjermen. Bytte koster 7-8000kr. Apple sa også at deres policy er de ikke utfører retting av mangel dersom det er skade på den byttede delen, selv om denne skaden ikke er tilknyttet mangelen. Jeg poengterte at dette var rettsstridig, noe representanten i og for seg var enig i. Jeg antar at Forbrukerrådet vil ha en tredjepartsvurdering. Jeg vurderer om beste fremgangsmåte vil være å kjøpe meg et pentalobe-skrujern og åpne opp i håp om at det er fysisk synlig skade på kabelen, ta bilder, og deretter sende til eksperter. Jeg stoler ikke på at underleverandørene til Apple vil gi en upartisk vurdering. Da kan jeg betale for skjermbyttet nå, og forhåpentligvis få tilbake pengene om et halvår når saksgangen er ferdig. Anonymous poster hash: ebab8...ec9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå