Gå til innhold

Oppgradere GPU, men mulig CPU bottleneck?

Anbefalte innlegg

Har en PC fra ?2015? som idag har:

• i5-6600K (OC til 4.5 Ghz)
  • 8GB DDR4 2666MHz
  • R9 390

Hadde egentlig planlagt å kjøpe en ny GPU, f.eks RX 5700 XT, men tenker at CPU er så gammel at den vil være mega bottleneck. Så det kanskje er på tide å kjøpe nytt MB og CPU også.

Vet det avhenger av spillet jeg evt. skal spille. Men ønsker at kjøper jeg noe av de nye spillene så kan jeg guffe opp på grafikken. (Spiller på 1080p).

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Emile the rat said:

6600k vil ikke være noe bottleneck til det skjermkortet. Litt å hente på raskere minne, hvis du skal oppgradere noe mer.

Takk for svar. Da beholder jeg i5-6600K, kan evt. bare kjøpe de andre delene ser jeg issues.

Har du noen tanker om hvilket RX 5700 XT som er smart?

Billigeste jeg finner: Asus Radeon RX 5700 XT TUF Gaming X3

Dyrere men også tilbud: ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC

Lest mye bra om: XFX Radeon RX 5700 XT THICC III Ultra

Men hvis forskjellen er egentlig "ingenting" eller RGB så tenker jeg at beste må være å gå for billigste.

Lenke til kommentar
Req skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Da beholder jeg i5-6600K, kan evt. bare kjøpe de andre delene ser jeg issues.

Har du noen tanker om hvilket RX 5700 XT som er smart?

Billigeste jeg finner: Asus Radeon RX 5700 XT TUF Gaming X3

Dyrere men også tilbud: ASUS Radeon RX 5700 XT ROG Strix OC

Lest mye bra om: XFX Radeon RX 5700 XT THICC III Ultra

Men hvis forskjellen er egentlig "ingenting" eller RGB så tenker jeg at beste må være å gå for billigste.

Ut av de tre ville jeg gått for det billigste. Ville ikke kjøpt ett av de dyrere 5700XT kortene når man kan få 2070 til den prisen. 

Ikke prøvd Asus TUF kjøleren, men 4000 var en god deal, så ville gått for den ;) 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 timer siden):

Jeg ville heller beholt skjermkortet og byttet ut cpu, ram og hovedkort. Om det er Warzone du skal spille.

Er det 1920x1080 skjerm med 144Hz du skal bruke?

R9 390 ligger på nivå med GTX 970 fra 2014, som aldri har vært et high end skjermkort. 

Du kan ikke for alvor mene at ny CPU er viktigere? Det er langt mer ytelse å hente på nytt skjermkort, og 6600k er ikke på langt nær så ubrukelig som enkelte skal ha det til i denne tråden. 

R9 390 er hauggammelt i skjermkort verden.

Lenke til kommentar

For de fleste spill så holder det sikkert med i5-6600K (OC til 4.5 Ghz), så en kan jo bytte skjermkort og se om det går fint en stund til.

4 kjernes cpu med 4 treads begynner å slite nå i enkelte spill som Warzone (og den typen spill), men fungerer helt fint i de fleste spill. Når jeg tenker meg om så er kanskje denne cpu så rask at det fortsatt går fint. Så sånn sett er det greit å prøve å bytte skjermkortet først.

Om du har et hovedkort som takler raskere ram så er raskere ram og 2x8 GB størrelse en god oppgradering også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...