Gjest dc800...be4 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Jeg leier ut kollektiv. De leier hver sitt rom, alle skal flytte ut ila de neste ukene, men ikke samtidig. Hvordan gjør jeg det med utvask av fellesområdene? Dusj, kjøkken osv. Blir jo urettferdig om sistemann flytter ut en uke etterpå og må vaske alt evt får hele beløpet trukket for manglende vask av meg. Jussen her? Kan jeg holde igjen depositum i to uker til alle har flyttet ut? Anonymous poster hash: dc800...be4 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Aner ikke regelverket, men kanskje bare gi de beskjed muntlig eller skriftlig at det kanskje er lurt at de samarbeider om dette nå, slik at det ikke blir så mye for evt sistemann. Om det er oppegående folk så går nok dette greit. Men som du sier, så er et urettferdig at sistemann skal ta all oppryddingen etter de andre i fellesoppgangene ol. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ - Merko // Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsDen store 3D-print tråden - Printer du? Lenke til kommentar
5YN6PQB1 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Kan ein løysning væra at du sjekker alle punktene ved hver utflytting?, og at den som flytter ut står "ansvarlig" for sin utflyttingsdag? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Alle vasker sine egne rom Alle vasker alt annet når førstemann flytter ut Så kan de velge om de vasker igjen når nestemann flytter ut eller om sistemann tar det til slutt Da blir det lettere å gå over alt igjen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Fyrst og fremst, kva har du avtalt i leigeavtalane? Om ikkje anna er avtalt så skal husrommet etter husleieloven være rydda og reingjort, og i samme stand minus slitasje som det var ved overtakinga. Rydda og reingjort ligg forholdsvis langt unna det som vanlegvis er omtalt som nedvask. Om ikkje anna er avtalt så er kvar leigetakar ansvarleg for sitt rom, og kollektivt ansvarleg for fellesområda. Rydda og reingjort kan i praksis være så lite som at avfall er kasta og golvet er støvsugd. Du som utleigar bør vurdere om det er hensiktsmessig for deg å tilby individuelle leigeavtalar med individuell oppseiingstid. Det er enklare for deg om det berre er ei leigeavtale, då må kollektivet ordne alt slikt sjølv medand du har ein person som ansvarleg for heile kollektivet. Når det gjeld det med å holde igjen depositumet så kan du ordne det ved å motseie deg at banken betalar ut depositumet, då har du 5 veker på deg til å vise til at du har reist søksmål før banken betalar ut depositumet. Om alle i kollektivet flyttar ut på omtrent same tid så vil det være ei løysing. Det er verdt å merke seg at dette ikkje vil fungere om bebuerane seier opp leigeavtalen til forskjellige tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå