Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 MrL skrev (48 minutter siden): Har alle fra Kodak og Nokia samlet seg i denne tråden? Maken til negativitet. Jeg tenker at når man har revolusjonert transport innen både biler og romfart vil jeg definitivt høre hvilken forslag han kan komme med for Oslo by. Fornebubanen og Vegas Loop som bygges av TBC har nesten samme lengde. Vegas Loop er litt lengre og har vesentlig flere destinasjoner. Fornebubanen vil frakte 8000 mennesker i timen. Vegas Loop kan frakte 4400 personer i timen. (Dette kan økes) Vegas Loop kan dog frakte folk direkte fra A til B (ingen mellomstopp). Kapasiteten pr time kan dog utvides på strekninger der det er flere folk ved å bygge flere tunneler. Vegas Loop kostnad: 500 mill: Fornebubanen kostnad: 16 milliarder. 32x høyere kostnad for bare 2x transportkapasitet. Spør du meg er det mange grunner til å se nærmere på dette. Hvordan står det til med røingsmuligheter i LV-Løkken? Sånn bare for å pirke borti ett av flere problem med toskeskapet til Musk. Driftskostnader snakkes det jo aldri om. Ei heller levetid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Jeg sitter bare med popcornet her på sidelinja. Har ikke nok kunnskap til å kunne dømme forslaget den ene eller andre veien, men observerer bare hvem som dømmer i sterke ordelag og hvem som legger fram rasjonelle argumenter. 4 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Simen1 skrev (11 minutter siden): Jeg sitter bare med popcornet her på sidelinja. Har ikke nok kunnskap til å kunne dømme forslaget den ene eller andre veien, men observerer bare hvem som dømmer i sterke ordelag og hvem som legger fram rasjonelle argumenter. Hvilke rasjonelle argumenter? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 JØI skrev (4 timer siden): Hvorfor kommer dette helt hinsides ufornuftige idiotforslaget fra en diger lystløgner overhodet på trykk i TU? Er det ingen voksne hjemme som kvalitetssjekker hva som trykkes? Dette er som om rene kvakksalvere skulle få slippe til i et medisinsk tidsskrift. Kilder? 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Salvesen. skrev (30 minutter siden): Kilder? På hva? https://elonmusk.today/ Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 MrL skrev (1 time siden): Litt korrigert: Media skriver 4000 personer i timen. TPC selv skriver de sikter på 4000 kjøretøy i timen. Kapasitet kan dobles ved å bygge dobbel tunnel. Kapasiteten i tunnelen er totalt uinteressant forhold til elefanten i rommet, som er av og påstigning. Fra linken til Vegas Loop: «The high density of stations will help reduce congestion by distributing traffic across many access points» I en ørkenby uten noe eksisterende tunneler og masse ledig plass, kanskje. I en by som Oslo så er det ren ønsketenkning å tro at det er en mulighet. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 spiff42 skrev (18 minutter siden): Kapasiteten i tunnelen er totalt uinteressant forhold til elefanten i rommet, som er av og påstigning. Fra linken til Vegas Loop: «The high density of stations will help reduce congestion by distributing traffic across many access points» I en ørkenby uten noe eksisterende tunneler og masse ledig plass, kanskje. I en by som Oslo så er det ren ønsketenkning å tro at det er en mulighet. Synes du virkelig tunnelene på kartet ser uhyrlig kompleks ut? Tror det er fint mulig. I motsetning til en t bane stasjon krever disse stoppene minimalt med plass, de er fleksible på plassering og kostnadseffektive. I motsetning til t bane hvor infrastrukturen til stasjonene er enorme, derav kostnadene. 4 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 MrL skrev (1 minutt siden): Synes du virkelig tunnelene på kartet ser uhyrlig kompleks ut? Tror det er fint mulig. I motsetning til en t bane stasjon krever disse stoppene minimalt med plass, de er fleksible på plassering og kostnadseffektive. I motsetning til t bane hvor infrastrukturen til stasjonene er enorme, derav kostnadene. Klart en t-banestasjonen trener større plass, det flyttes jo betydelig større antall mennesker. Duh lizzom. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 8 hours ago, uname -l said: Venter på at noen forklarer hvorfor en gjeng college-studenter som har kjøpt en brukt TBM, får til dette mye bedre enn alle andre med faktisk erfaring og kompetanse på området. Tja, Elon Musk veit å knyte til seg dei rette folka. Selskapa hans har konstruert romskip og sendt folk til ISS og revolusjonert bilindustrien på same tid, so det er ingen grunn til å tvile på at han skal klare å bore ein tunnel i alle fall! 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Sturle S skrev (16 minutter siden): Tja, Elon Musk veit å knyte til seg dei rette folka. Selskapa hans har konstruert romskip og sendt folk til ISS og revolusjonert bilindustrien på same tid, so det er ingen grunn til å tvile på at han skal klare å bore ein tunnel i alle fall! «Alle» kan bore en tunnel. Spørsmålt er om en klarer å gjøre det billigere og bedre. Det er inkke The Boring Company i nærheten av. Ikke som eitunnel, ikke som t-bane tunnel ikk e som generisk transportkunden. Det finnes INGEN faktabaserte tall som viser at Musken sin tunnel er i nærheten av etablert teknologi når det kommer til value for money. Alt Musken har gjort er å kjøpe en brukt TBM og innrede den ekstra smale tunnelen på lite hensiktsmessig vis. Lenke til kommentar
Jan K Andersen Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Hvorfor mener du en pod hvert 30 sekund optimistisk? Det er da ingen grunn til å ha så stor avstand mellom podene. På en bilvei er det tre sekunder mellom bilene, det er mer enn tilstrekkelig i en pod tunnell. Med gode kontrollmelanismer på bremser vil jeg tro det trygt kan økes til en hvert sekund. Man har selvsagt parallelle spor på stasjonene. 4 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 (endret) failern skrev (10 timer siden): men vi kan da ikke slutte med vanlige anbudsprosesser bare fordi du er så kåt på ham. Wow så voksen du er Jeg er kåt på han pga. han og selskapene han driver gjør det veldig bra på sine områder? Ok, da får det så være. Han gjør hvert fall noe i motsetning til enkelte. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ - Merko // Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsDen store 3D-print tråden - Printer du? Endret 14. juni 2020 av Merko 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Jan K Andersen skrev (5 timer siden): Hvorfor mener du en pod hvert 30 sekund optimistisk? Det er da ingen grunn til å ha så stor avstand mellom podene. På en bilvei er det tre sekunder mellom bilene, det er mer enn tilstrekkelig i en pod tunnell. Med gode kontrollmelanismer på bremser vil jeg tro det trygt kan økes til en hvert sekund. Man har selvsagt parallelle spor på stasjonene. Boring sier selv, minimum 30 sekunder. De snakker om hastigheter mellom 200-240 km/t. Vi snakker om at poden reiser 55-66 meter på ett sekund. Det høres vanskelig ut å skulle foreta en deteksjon, determinasjon, signal-transmisjon og nedbremsing i disse hastighetene på 1 sekund. Marginene for feil blir i overkant små. Så bør det nevnes at eksisterende planer for Fornebubanen legger opp til 8 tog i _timen_ som kan transportere rolige 6400 pers/time. Men det er selvfølgelig ikke like kult... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Jan K Andersen skrev (5 timer siden): Hvorfor mener du en pod hvert 30 sekund optimistisk? Det er da ingen grunn til å ha så stor avstand mellom podene. På en bilvei er det tre sekunder mellom bilene, det er mer enn tilstrekkelig i en pod tunnell. Med gode kontrollmelanismer på bremser vil jeg tro det trygt kan økes til en hvert sekund. Man har selvsagt parallelle spor på stasjonene. Hordanser det ut på en motorvei i rushet når alle bilene skal flette? Samme problemstilling ormer til alle disse mini-kupeene til musk. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 StianT skrev (19 timer siden): Herregud. Ja, la oss sette denne t-banelinjen på vent sånn at Elon Musk kan få regnet på om hans proprietære biltunnel hadde vært billigere. Ja Gud forby at man vurderer ulike løsninger og kanskje ser litt inn i fremtiden. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 uname -l skrev (18 timer siden): Venter på at noen forklarer hvorfor en gjeng college-studenter som har kjøpt en brukt TBM, får til dette mye bedre enn alle andre med faktisk erfaring og kompetanse på området. Hvem er disse college-studentene? The Boring Company har blant annet ansatt tidligere SpaceX-ingeniører. Du vet, selskapet som nettopp ende amerikanske astronauter opp i verdensrommet med gjenbruksbare raketter? 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 spiff42 skrev (17 timer siden): Så er tanken at dette skal erstatte hele t-bane nettet, eller skal alle passasjerer som kommer fra andre t-bane stasjoner bytte til Tesla-minibusser på Majorstuen? Ikke overraskende at det er FrP politikere som tror dette kan være en god ide. Pussig nok så virker kunnskapen om transport å være omvendt proporsjonal med interessen for bil. Det er jo ikke FrP som står bak dette, men The Boring Company som allerede har satt i gang prosjekter i USA. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 JØI skrev (17 timer siden): Hvorfor kommer dette helt hinsides ufornuftige idiotforslaget fra en diger lystløgner overhodet på trykk i TU? Er det ingen voksne hjemme som kvalitetssjekker hva som trykkes? Dette er som om rene kvakksalvere skulle få slippe til i et medisinsk tidsskrift. Jeg skal legge denne inn i kalenderen min og komme tilbake til det om noen år. Så får vi se. Jeg spår at denne "kraftsalven" din blir enda en som blir gjort til skamme av Elon Musk. Tilsvarende kraftige angrep har jo blant annet gått ut på at man aldri ville få til gjenbrukbare raketter, at Tesla aldri ville klare å produsere flere enn 1000 Model 3 i uka, osv. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 hekomo skrev (11 minutter siden): Jeg skal legge denne inn i kalenderen min og komme tilbake til det om noen år. Så får vi se. Jeg spår at denne "kraftsalven" din blir enda en som blir gjort til skamme av Elon Musk. Tilsvarende kraftige angrep har jo blant annet gått ut på at man aldri ville få til gjenbrukbare raketter, at Tesla aldri ville klare å produsere flere enn 1000 Model 3 i uka, osv. Spar deg bryet, det finnes allerede en god "kalender" https://elonmusk.today/ Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 JØI skrev (35 minutter siden): Hordanser det ut på en motorvei i rushet når alle bilene skal flette? Samme problemstilling ormer til alle disse mini-kupeene til musk. Hvem er det som kjører bilene på motorvei i rushet når alle bilene skal flette? Mennesker, ikke automatiserte systemer som gjennomfører ideell fletting. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå