Gjespen Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 Hei! Guttungen på 2.5år har hatt slike flekker på tunga så lenge jeg kan huske. Noen som vet hva det kan være? Trodde først det kom fra smukk eller flaske, men det sluttet vi med i påska og han har det enda. Han klager ikke på at det gjør vondt, og når vi spørr han så sier han at det ikke gjør vondt heller. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 Ser ut som sopp. Er vanlig med litt hos babyer, men vet ikke noe mer om det. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Som Axefjord sier, dette er nok Trøske. Et legebesøk vil bekrefte det og dere vil få resept på soppdrepende behandling. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 Dette er veldig interessant. Hvis du ser nøye på tunga, så ser overflaten veldig blank ut der det ikke er svake hvite prikker. Dette ser ut som områder som mangler det vi kaller "filiform papillae", som er små papiller som egentlig skal dekke hele tunga. Hans filiform papillae dekker kun deler av tunga. Jeg ville tenkt at dette er noe som heter "geographic tongue" og er helt ufarlig. Jeg synes ikke dette ser ut som sopp, og det er SVÆRT uvanlig å ha sopp gjennom år. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 AnnonymG skrev (13 timer siden): Dette er veldig interessant. Hvis du ser nøye på tunga, så ser overflaten veldig blank ut der det ikke er svake hvite prikker. Dette ser ut som områder som mangler det vi kaller "filiform papillae", som er små papiller som egentlig skal dekke hele tunga. Hans filiform papillae dekker kun deler av tunga. Jeg ville tenkt at dette er noe som heter "geographic tongue" og er helt ufarlig. Jeg synes ikke dette ser ut som sopp, og det er SVÆRT uvanlig å ha sopp gjennom år. Det har du rett i. Jeg leste ikke innlegget godt nok der TS skriver: "...hatt slike flekker på tunga så lenge jeg kan huske." Da er det selvfølgelig Geografisk Tunge det må dreie seg om. Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Ganske sikker på at det er geografisk tunge. Typisk vil disse flekkene flytte på seg fra dag til dag, og være små en dag og store den neste. Det kan også svi litt ekstra når man spiser sterk mat, men for de aller fleste er ikke dette noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå