Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (6 timer siden):

De fleste ting funker til de ikke gjør det lenger, og da er det greit å være bevisst på konsekvensene av det, slik at man slipper å brenne ned huset sitt for å lære hvem som lager relé av god kvalitet.

Dette blir hit and miss uansett hva man kjøper og hvir man kjøper det. Skal man snakke om lærdom ut fra hva man har opplevd, så kan jeg si at det som er kjøpt over disk i Norge slett ikke alltid er det tryggeste. Alt er laget på billigst mulig måte. Det man lager selv derimot er ofte mer påkostet og mer "avansert". 

Mine "wifi kontakter" fungerer langt bedre enn de man kjøper over disk på Elkjøp. Spesielt i dor av sikkerhet. Begge de fra elkjøp ble glovarme når jeg brukte dem til å slå av og på en vifteovn. Det jeg har laget selv blir så vidt lunka. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Dette må gjøres som en voltage divider?

Jeg har prøvd å finne litt ut av det. Hvordan velger man størrelsen på motstanden? Ca. midt i måleområdet? Hvis måleområdet er 70k - 20k ohm velger man en motstand som er +- 25k ohm?

Du setter en fødespenning (typisk 3.3V) på den ene siden og måler spenning ut på den andre med å koble den til analog-utgangen på mikrokontrolleren. Så må du gjøre litt mattemagi i mikrokontrolleren for å omdanne 12-bits analoge verdier til temperatur i celsius.

For å være ærlig så hadde jeg heller bare kjøpt en digital temperatursensor. De er gjerne mer nøyaktige, kompenserte og krever mindre dill rundt.

Bjerknez skrev (7 timer siden):

Dette blir hit and miss uansett hva man kjøper og hvir man kjøper det. Skal man snakke om lærdom ut fra hva man har opplevd, så kan jeg si at det som er kjøpt over disk i Norge slett ikke alltid er det tryggeste. Alt er laget på billigst mulig måte. Det man lager selv derimot er ofte mer påkostet og mer "avansert". 

Mine "wifi kontakter" fungerer langt bedre enn de man kjøper over disk på Elkjøp. Spesielt i dor av sikkerhet. Begge de fra elkjøp ble glovarme når jeg brukte dem til å slå av og på en vifteovn. Det jeg har laget selv blir så vidt lunka. 

 

Ekte CE-merking hjelper veldig, men er helt klart ingen garanti. Men det som gjerne er viktigst er at du designer systemene dine med en fail-safe i bakhodet. Ta f.eks. et automatisk vanningssystem med en stor induktiv last på et pittelite Kina-relé. Skulle det reléet omsider sveise seg på så kan det fort bli veldig vått på gulvet om du har en 20L dunk med vann som reservoar.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 minutter siden):

Du setter en fødespenning (typisk 3.3V) på den ene siden og måler spenning ut på den andre med å koble den til analog-utgangen på mikrokontrolleren. Så må du gjøre litt mattemagi i mikrokontrolleren for å omdanne 12-bits analoge verdier til temperatur i celsius.

For å være ærlig så hadde jeg heller bare kjøpt en digital temperatursensor. De er gjerne mer nøyaktige, kompenserte og krever mindre dill rundt.

Ekte CE-merking hjelper veldig, men er helt klart ingen garanti. Men det som gjerne er viktigst er at du designer systemene dine med en fail-safe i bakhodet. Ta f.eks. et automatisk vanningssystem med en stor induktiv last på et pittelite Kina-relé. Skulle det reléet omsider sveise seg på så kan det fort bli veldig vått på gulvet om du har en 20L dunk med vann som reservoar.

Jepp. Alt handler om å sikre seg selv i form av sikkerhetskretser, noe jeg gjør hele veien. Dette er uansett noe produsentene burde gjøre, men det fordyrer jo en del og da vil ingen importører ha det. Alt handler om å snike seg innenfor lovverket akkurat nok til at det blir godkjent. 

Lenke til kommentar

Her er en kode som Ai genererte for meg:

#include <Arduino.h>

const int analogPin = 34; // Sett pinnen hvor sensoren er koblet til
const float referenceVoltage = 3.3; // Referansespenning til ESP32 (3.3V)
const int adcResolution = 4096; // 12-bit oppløsning (2^12 = 4096)
const float sensorScaleFactor = 0.01; // Skalaen for temperaturen (for eksempel, 10mV/°C for LM35)
const unsigned long interval = 1000; // Måleintervall i millisekunder (1 sekund)

unsigned long previousMillis = 0; // Tidspunkt for siste måling

void setup() {
  Serial.begin(115200); // Start seriell kommunikasjon
}

void loop() {
  unsigned long currentMillis = millis(); // Få nåværende tidspunkt

  // Sjekk om det er på tide å gjøre en ny måling
  if (currentMillis - previousMillis >= interval) {
    previousMillis = currentMillis; // Oppdater tidspunktet for siste måling
    
    int analogValue = analogRead(analogPin); // Les den analoge verdien (0-4095)
    
    // Konverter den analoge verdien til spenning (0-3.3V)
    float voltage = analogValue * (referenceVoltage / adcResolution);
    
    // Konverter spenningen til temperatur (i Celsius)
    float temperatureC = voltage / sensorScaleFactor;
    
    // Skriv temperaturen til seriell monitor
    Serial.print("Temperatur: ");
    Serial.print(temperatureC);
    Serial.println(" °C");
  }

  // Andre kodeoppgaver kan plasseres her, som kjører kontinuerlig uten å blokkeres av delay()

Du forklarer bare Ai hva du ønsker at koden skal gjøre i detalj, så skriver den koden for deg. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for kode eksempelet.

Det dukket opp et helt annet problem her. En lampe med 4 stk LED virker ikke i det hele tatt fordi en stk LED er defekt. Kan jeg gjøre noe lurt for å få de 3 som virker til å lyse? Hver LED har 4 ben. Den som ikke virker må fjernes, men hvilket triks kan gjøres for å få resten av lampa til å virke?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Takk for kode eksempelet.

Det dukket opp et helt annet problem her. En lampe med 4 stk LED virker ikke i det hele tatt fordi en stk LED er defekt. Kan jeg gjøre noe lurt for å få de 3 som virker til å lyse? Hver LED har 4 ben. Den som ikke virker må fjernes, men hvilket triks kan gjøres for å få resten av lampa til å virke?

Du kan vel enten sette på en ny led, eller evt. lodde en bro mellom pluss og minus på kontaktpunktene til led'en som ikke funker. Så lenge dem er koblet i serie så går det bra. Bakdelen er at de resterende led diodene vil få noe høyere strøm gjennom seg og vil trolig ryke fortere. 

Hvilke bein som er pluss og minus måler du deg frem til med multimeter. :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (24 minutter siden):

Takk. Det fungerer ikke å lodde inn en liten motstand?

Jo, hvis du vet hvor mange watt disse diodene forbruker uten å brenne opp så kan du det. Men du må trolig bruke en ganske heftig motstand her. Er det 1W eller 2-3W led dioder så bør du bruke minst en 3W eller større motstand å disse er ganske store i størrelse. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 minutter siden):

Her er bilde av den:

IMG_20240916_162155.thumb.jpg.73bda326adbac7caa758347ee72973be.jpg

Typisk maks strøm som en diode klarer er 20mA ved rundt 3V. Er det RGB diode så hver diode teoretisk trekke maks 20mA x 3V x 0.02A (20mA) = 0.06W. 
 

åssen diode er det? Det kan hende jeg har som du kan få av meg som du kan lodde på... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...