Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere

Anbefalte innlegg

Jeg har også litt av samme ideen, men dog mye nedskalert. Jeg har ikke veldig stort behov for å lyse opp plassen, men derimot noe lys for å bli sett når jeg er ute. Av bilister i hovedvegen. Jeg tenkte å bygge om festene til en slik:
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/arbeidsbelysning/arbeidslamper/batteridrevet-arbeidslampe-led-024720/
Slik at den lett kan festes på snøfreseren. Og oppgradere lampen med et batteri til, for lengre levetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
toreae skrev (4 minutter siden):

Jeg har også litt av samme ideen, men dog mye nedskalert. Jeg har ikke veldig stort behov for å lyse opp plassen, men derimot noe lys for å bli sett når jeg er ute. Av bilister i hovedvegen. Jeg tenkte å bygge om festene til en slik:
https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/arbeidsbelysning/arbeidslamper/batteridrevet-arbeidslampe-led-024720/
Slik at den lett kan festes på snøfreseren. Og oppgradere lampen med et batteri til, for lengre levetid.

Gå inn på AliExpress og søk på "marker light". Da blir du sett og de små lampene lyser nok til at du ser rundt freseren. Disse går på 12/24V og trekker kun rundt 3W. Du får 10 stk. slike for en hundrings. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (31 minutter siden):

Glem det. Er jo 220V den jeg linket til. Funker dårlig :)

Neida, har vært innom ideen. Snøfreseren min går på 220V. Men ideen ble ikke langvarig. Pluggen på snøfreseren er ikke på en ledning, men fast på styre. Ergo en skjøteledning med 2 (eller flere) uttak vil ikke passe. Og lage et uttak på freseren, to skjøteledninger, eller andre løsninger er bare for mye styr.
Oppladbar lykt med et hurtigfeste er mer enn avansert nok. Men vi får se om jeg gidder. Nå har snøen regnet vekk...

Lenke til kommentar
toreae skrev (57 minutter siden):

Neida, har vært innom ideen. Snøfreseren min går på 220V. Men ideen ble ikke langvarig. Pluggen på snøfreseren er ikke på en ledning, men fast på styre. Ergo en skjøteledning med 2 (eller flere) uttak vil ikke passe. Og lage et uttak på freseren, to skjøteledninger, eller andre løsninger er bare for mye styr.
Oppladbar lykt med et hurtigfeste er mer enn avansert nok. Men vi får se om jeg gidder. Nå har snøen regnet vekk...

Skjønner. 

Jeg bestillte også en 12V 18W LED lampe som jeg testet å jeg kan love deg at denne er mer enn kraftig nok til å lyse opp forran freseren. Siden lampen er såpass nære det området den skal lyse opp, så trenger du en lampe som lyser ganske bredt. 

Lenke til kommentar

Vurderer enda et prosjekt. Nemlig å bytte ut 220V belysningen i garasjen med 12V belysning. Da kan jeg montere belysning flere steder både i carport og inne i garasjen lovlig og helt ufarlig. 

Alt jeg trenger er jo egentlig kun en 12V strømforsyner samt lage meg en custom "power distribution" med flere outputs til de forskjellige lysene. Så er det bare å kjøpe noen billige ledlys beregnet for biler etc. på AliExpress. :) 

Lenke til kommentar

Mener det finnes også en begrensning på effekt du har lov til å installere - 200 W eller sånt.

Forøvrig er det den elektriske koblingen som er fyfy - ikke å henge opp lamper.

Men med LED-lys er det jo mye å gå på til 200W

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):

Mener det finnes også en begrensning på effekt du har lov til å installere - 200 W eller sånt.

Forøvrig er det den elektriske koblingen som er fyfy - ikke å henge opp lamper

Det stemmer det, men jeg tenker nok at 200W holder i lange baner. Dessuten er det jo tryggere å koble 12V enn 220V uansett og det er alltid kjekt med en DC kurs i garasjen. Da kan jeg drive alle mikrokontrollere etc. også derfra. Så kan jeg frigjøre noen 220V uttak og fjerne noen fordelere :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (29 minutter siden):

Da kan jeg montere belysning flere steder både i carport og inne i garasjen lovlig og helt ufarlig. 

Jeg kan anbefale slike, har en for hver side av bilen:
https://www.biltema.no/bygg/belysning/utendorsbelysning/lyskastere/led-lyskaster-med-bevegelsesdetektor-10-w-2000051490

Utrolig kjekt at det virker KUN når det trengs!

I tillegg har port-åpneren ei led pære samt at jeg har et gammelt lysrør-armatur med tre lysrør hvis jeg trenger MYE lys... 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Jeg har allerede en slik i taket på carporten med bevegelsessensor. Den lampe sluttet å virke etter 4 måneder. Led diodene bare gløder litt. 

Jeg har mer lyst til å kjøpe flere små ledlamper og montere rundt for å lyse opp spesifikke steder. Jeg tenker da på typiske ledlys beregnet for biler. Eller ekstralys som vi kaller det. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Den lampe sluttet å virke etter 4 måneder

Da er det greit å skifte på garanti. Det har jeg gjort på tre av fire slike fra biltema, men nå har de virket i et par år faktisk..

Lenke til kommentar
Woff skrev (Akkurat nå):

Da er det greit å skifte på garanti. Det har jeg gjort på tre av fire slike fra biltema, men nå har de virket i et par år faktisk..

Ja, jeg kunne gjort det, men jeg gidder liksom ikke. Dem går i søpla. :) 

Tenkte jeg skulle teste slike ekstralys for bil. Såkalte led barer. Slike som dette feks.

https://www.aliexpress.com/item/1005005177586163.html?spm=a2g0o.productlist.main.5.4ec25ba4n8UXsk&algo_pvid=2bcafdcb-1b26-4e00-bd09-d8bdca981cd9&algo_exp_id=2bcafdcb-1b26-4e00-bd09-d8bdca981cd9-2&pdp_npi=4%40dis!NOK!429.35!188.91!!!292.51!128.70!%402103081017060382880451661e0d77!12000031985326317!sea!NO!901862616!&curPageLogUid=8e28yOOr5Sqx&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

De der gir vel ganske mye lys vil jeg tro..

Dem gir nok mer enn nok lys til å lyse opp garasjen vertfall. Men jeg har tenkt å evt. montere flere slike. En på hver side av bilen, en over verktøybenken, en midt i taket etc. så kan jeg evt. montere en eller flere slike på stativ som jeg kan sette der jeg vil. :) 

Lenke til kommentar

Egentlig noe jeg bør vurdere selv siden jeg har 12V tilgjengelig i garasjen her.. Med skikkelig batteri-backup også da kortleser-anlegget er dimensjonert for magnalock-låser.. Har to slike på hovedinngang og til furtebua her, de trekker 0,5A på 12V..
Kan jo være greit å ha de på alarmanlegget så det fungerer ved nett-utfall. Og da kan jeg jo også fjernstyre de via mobil... Hmmmmm.. Tenke tenke..
Eneste jeg ikke liker er at de ikke har bevegelses-føler da, det er absolutt praktisk! 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Egentlig noe jeg bør vurdere selv siden jeg har 12V tilgjengelig i garasjen her.. Med skikkelig batteri-backup også da kortleser-anlegget er dimensjonert for magnalock-låser.. Har to slike på hovedinngang og til furtebua her, de trekker 0,5A på 12V..

Aliexpress har jo et gigantisk utvalg når det kommer til ekstralys til biler. Jeg tror uansett at det er viktig å finne dem som gir mest spredning. 

Også kan man som nevnt enkelt koble dem selv uten fare for at man mister livet. Dem er lette og ta med seg og man kan lage custom koblinger og bruke dem flere steder. Feks. Ta dem med seg i bilen og koble rett til batteriet ved behov. Eller ta med til en kompis. Mulighetene er mange. 

Litt mer fleksibelt enn å skru fast en 220V lampe i taket. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...