Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tegnet meg en liten boks med lokk som skal inneholde et lite kretskort som jeg lodder ledningene fra hver lykt forran til. Jeg ser jeg har glemt å tegne inn hull til ledningen som går fra boksen og bakover til batteriet, men det er nå vertfall slik den er tenkt.

Det er laget spor i topplokket for at stripsen ikke skal skli.

IMG_1276.png.6846f17bd3ab552f98890f0807e749ee.png
IMG_1277.png.f0e2f957c71ab376483c16476c6c86e6.png

Lenke til kommentar

Også var jeg på Biltema i går å røsket med meg en slik avisoleringstang. Jeg klarte og rote bort den andre jeg hadde fra Biltema og det er faktisk et av de verktøyene jeg bruker aller mest i furtebua. Denne tanga kan jeg anbefale til alle. God kvalitet. Den jeg hadde var sikkert 3 år gammel og hyppig brukt. Ikke tegn til slitasje på den. 

IMG_0307.thumb.jpeg.6fa2a72980e91a70d82abd05770c9d28.jpeg

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at avisoleringstangen over er den tangen som er lettest og raskest og bruke i de fleste tillfellene. Disse store automatiske tengene blir for klumpete synes jeg, selv om dem er best hvis man skal avisolere mange ledninger på en gang. Som regel bruker jeg ikke disse i det hele tatt. 

Man kan selvsagt også bruke en vanlig avbiter eller til og med tennene. Sitnevnte er faktisk å foretrekke fremfor avbiter da man kjenner når man er i gjennom isoleringen. 

Det er mye som funker her, men en slik tang som jeg slang inn bilde av over er den jeg foretrekker :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Man kan selvsagt også bruke en vanlig avbiter eller til og med tennene. Sitnevnte er faktisk å foretrekke fremfor avbiter da man kjenner når man er i gjennom isoleringen.

Før man er gjennom isolasjonen med tennene bør man også dobbeltsjekke at ledningene ikke er koblet til f.eks. 230 V AC et sted. 😱

Lenke til kommentar
trikola skrev (20 minutter siden):

Før man er gjennom isolasjonen med tennene bør man også dobbeltsjekke at ledningene ikke er koblet til f.eks. 230 V AC et sted. 😱

Nå driver jeg sjelden eller aldri med 230VAC. Jeg snakker om 0-9V her. Å dessuten kobler og lodder jeg ikke mens det er strømførende ledninger. 😅

Lenke til kommentar

Skal begynne et lite prosjekt: batterifisering av en DAB-radio (i kjølvannet av den diskusjonen om den offentlige varslingstesten i går).

Det litt spesielle (synes jeg) med Sony XDR-C706dbp er at strømforsyningen i vanlig plugg-i-veggkontakt-format er koblet fast til radioapparatet. Tilsvarende står det ingenting på vegg-delen, men "230V 5 W" på undersiden av radioen.

Åpnet den og kunne måle 6.2 V likespenning (som gir 0.8 A maks).

Tror dere det holder med nominell 5 V fra en USB-powerbank eller 4.8 V fra 4 stk oppladbare AA-celler? På nettet står det et sted at den går på batteri, men det stemmer ikke for min. Men det er noe plass der inne som ville holde kanskje til 4xAA

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Skal begynne et lite prosjekt: batterifisering av en DAB-radio (i kjølvannet av den diskusjonen om den offentlige varslingstesten i går).

Det litt spesielle (synes jeg) med Sony XDR-C706dbp er at strømforsyningen i vanlig plugg-i-veggkontakt-format er koblet fast til radioapparatet. Tilsvarende står det ingenting på vegg-delen, men "230V 5 W" på undersiden av radioen.

Åpnet den og kunne måle 6.2 V likespenning (som gir 0.8 A maks).

Tror dere det holder med nominell 5 V fra en USB-powerbank eller 4.8 V fra 4 stk oppladbare AA-celler? På nettet står det et sted at den går på batteri, men det stemmer ikke for min. Men det er noe plass der inne som ville holde kanskje til 4xAA

Jeg vil tro at elektronikken i denne radioen er 5V. Målte du 6.2V rett etter likeretteren eller målte du etter den interne spenningsregulatoren som trolig regulerer spenningen ned til 5V?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at elektronikken i denne radioen er 5V. Målte du 6.2V rett etter likeretteren eller målte du etter den interne spenningsregulatoren som trolig regulerer spenningen ned til 5V?

Målte inne i radioen på ledningene som kom fra strømforsyningen. Var noen effekter i oppstarten nå som gjør at jeg tror at powerbanken var ikke helt full og/eller at laderen var for svak. Byttet lader.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 minutt siden):

Målte inne i radioen på ledningene som kom fra strømforsyningen. Var noen effekter i oppstarten nå som gjør at jeg tror at powerbanken var ikke helt full og/eller at laderen var for svak. Byttet lader.

Jeg vil tro det sitter en voltregulator inne inne i denne radioen som må ha noe høyere spenning inn for å kunne gi lavere spenning (5V) ut. En powerbank gir normalt sett litt over 5V hvis ikke strømtrekket er for stort og dermed kan du være helt på grensen til at denne voltregulatoren fungerer. 

Jeg ville heller koblet batteribanken eller 5V rett inn på radien ETTER voltregulatoren. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tro det sitter en voltregulator inne inne i denne radioen som må ha noe høyere spenning inn for å kunne gi lavere spenning (5V) ut. En powerbank gir normalt sett litt over 5V hvis ikke strømtrekket er for stort og dermed kan du være helt på grensen til at denne voltregulatoren fungerer. 

Jeg ville heller koblet batteribanken eller 5V rett inn på radien ETTER voltregulatoren. 

Det sto en litt tykkere (kanskje det var en kjøleribbe på den) 3-ben nær inntaket som jeg ikke kunne identifisere. Når lysten kommer over meg eller det dukker opp problemer skal jeg sjekke din teori.

Veldig godt mulig du har rett. Ville jo vært dumt å lage noe elektronikk på 6+ volt og deretter en regulator ned til 5V som driver digitalelektronikken.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Hvis man har 230V AC inn, så må strømmen gjennom en likeretter for å gjøres om til DC. Fra denne regulatoren KAN det også gå flere spenninger. Feks. 12V til radiodelen, og 5V og eller 3.3V til andre ting etc. 

Selvsagt vanskelig å svare på uten å ha sett innmaten.

Enten det, eller så sitter det flere små regulatorer rundt om inne i denne radioen som regulerer ned til 5V eller 3.3V. Da blir det værre og da er måten du har gjort det på nå mer riktig. 

Uansett... er det en dyr radio, så ikke tenk på det. Så lenge det funker nå så er jo det bra. Er det bare en billig sak du i værste fall kan leve med går dukken, så ville jeg testet ut litt. 

Men vær forsiktig rund kondensatoren på innsiden rett etter 230V inntaket. Dette er gjerne en litt stor kondensator merket 400V eller noe. Tar du på beina på denne så kan du få en meget ubehagelig opplevelse. Selv om kontakten er dratt ut. 

Dette kan fikses med å kortslutte disse to beina (etter at kontakten er dratt ut) med et skruhjern eller noe metall. Det gnistrer litt men ikke noe farlig så lenge du holder i håndtaket på skruhjernet etc. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Hvis man har 230V AC inn, ...

Det kommer inn likespenning på 6.2 V - målte den som likespenning på multimeteret og har ikke sett noe som likner en likeretterbro nær inntaket.

Det rare er/var at "230 AC -> 6.2 DC" sitter i et sånt støpselhus men er koblet helt fast til radioen. Ingen sted en løsbar forbindelse på DC-veien. Aldri sett sånt før.

image.png.278ce72125ec5d697de0fd0d46e580e9.png

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Aha... da sitter sikkert likeretteren i selve kontakten muligens. Pussig løsning. Den har jeg ikke sett før tror jeg....

Men jeg er ganske sikker på at chip'er og slikt ikke takler over 5V. Mange takler heller ikke mer enn 3.3V. Men hvor de evt. regulatorene sitter vet man jo ikke før man ser innmaten :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...