Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

nightowl skrev (2 minutter siden):

Ble til at jeg bestilte det fra Aneng, jeg antar at det er mer enn bra nok for mitt bruk. Uansett ikke den største utgiften. Det går mer penger ut bare på godteri for en uke ....... 🙂

Har virkelig fått sansen for AliExpress nå. Fikk ei pakke her om dagen med to varer i en, en ny forsendelse kommer antagelig i morgen og det er seks pakker til i anmarsj. Jeg har også en ny handlekurv allerede som snart er klar. Bursdagsgaver og julegaver blir så neste kjøp deretter ..

Aliexpress er et fint sted ja, hvis man skjønner greia :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, nå vet jeg hvem jeg skal skylde på når de få pakkene jeg venter på beveger seg tregt ... :lol:

Noen her som har gjort seg opp noen tanker om konflikten i Ukraina vil påvirke veldig? Eventuelt at Kina nå har stengt ned to store byer pga. dritviruset? Jeg la merke til at fraktprisene virket å ha gått veldig opp for noen uker siden.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

62 pakker i anmarsj. Holy shit.

Jepp. I skrivende stund er jeg nede på 11 pakker som er på vei. Når disse elleve pakkene er ankommet så blir det en liten pause før neste bestilling evt. Har en ny motorsykkel som også krever sin del av økonomien :) 

 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Ja, nå vet jeg hvem jeg skal skylde på når de få pakkene jeg venter på beveger seg tregt ... :lol:

Noen her som har gjort seg opp noen tanker om konflikten i Ukraina vil påvirke veldig? Eventuelt at Kina nå har stengt ned to store byer pga. dritviruset? Jeg la merke til at fraktprisene virket å ha gått veldig opp for noen uker siden.

Stort sett det meste er med på å påvirke fraktpriser og tider fra Kina, både Covid og indirekte følger av krigen, alt blir dyrere og jeg smokket til på å kjøpe vinterdekk til bilen nå nylig for jeg regner med at det kommer til å stige i pris der også, og materialer til en fremtidig jobb skal også kjøpes inn, da materialprisene skal ennda mer opp :wallbash:

Lenke til kommentar

Har fått en del ting i posten fra AliExpress den siste tiden. Orker ikke vise alt da det er mye smånips og komponenter etc. men her er noe av det jeg har fått som jeg valgte og vise frem.

1. ESP32-S programmer board. Denne enheten gjør at jeg kan programmere "mini utgaven" av ESP32 som i seg selv ikke har noen krets rundt seg. Grunnen til at jeg ville ha ESP32S er at da kan jeg få den til å gå på minst mulig strøm, da den ikke har noe innebygget voltregulator. Jeg kan derfor trikse og tweake litt selv. 

1.thumb.JPG.bb5450a8b3b88d392addceda0a918f24.JPG

2.thumb.JPG.eae52dd70fec2995fdb24484c68d491f.JPG

2. 18V TVS dioder. Disse er gull og bruke hvis man feks. skal koble finelektronikk til 12V batteriet i bilen eller motorsykkelen etc. 

Man kan som kjent få "voltage spikes" fra et bilbatteri på opp mot 100V i veldig korte perioder og dette vil ødelegge finelektronikk. TVS dioden forhindrer dette. Har testet den og det funker :) 

IMG_0880.thumb.JPG.6861fdde0ac22f322108e79a878e6421.JPG

IMG_0883.thumb.JPG.ab47b618a5bb43720055f8a3f47c9572.JPG

3. 2V mini solceller. Disse tenkte jeg å bruke hvis jeg måtte bytte ut eller forbedre solcellene i de billige hagelysene til madammen kjøpt på Jula for slikk og ingenting. 

IMG_0881.thumb.JPG.03fe17e709a8a648bf276c8b5899b4e1.JPG

4. Antenne til ESP32 og ESP8266. Denne er kjekk og ha hvis man feks. har dårlig wifi dekning der man skal sette opp en mikrokontroller etc. 

IMG_0882.thumb.JPG.69e04e92bc24c6d2dcf622aa08802e54.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde AliExpress hadde alt, men det finnes nok noen unntak.

Uansett hvordan jeg formulerer søket mitt og uansett hvor mye jeg roter i forskjellige kategorier, finner jeg ikke verneklær for når man skal bruke motorsag. Godt mulig jeg søker med feil søkestreng, men jeg prøvd i to dager nå. Det dukker bare opp annet tull eller ingenting i det hele tatt. Riktignok finner jeg arbeidsklær, men det står ingenting om at de tåler et sagblad i full fart.

Kineserne har ikke samme sikkerhetskultur som Vesten, men de må vel fortsatt ha etterspørsel etter verneklær .. AliExpress er kanskje ikke riktig butikk for akkurat dette. Jeg fant noe på Alibaba, men jeg har ikke handlet fra/via denne nettsiden før. Noen her som har slike erfaringer? (Eller som eventuelt vet om andre tilsvarende nettsider med slikt innhold?)

I første omgang er jeg kun nysgjerrig på utvalget. Jeg har ikke noen trang til å spinkespare når det gjelder verneklær. Sannsynligvis kommer jeg til å kjøpe noe fra Stihl eller Husqvarna eller annen anerkjent produsent.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (19 timer siden):

Jeg trodde AliExpress hadde alt, men det finnes nok noen unntak.

Uansett hvordan jeg formulerer søket mitt og uansett hvor mye jeg roter i forskjellige kategorier, finner jeg ikke verneklær for når man skal bruke motorsag. Godt mulig jeg søker med feil søkestreng, men jeg prøvd i to dager nå. Det dukker bare opp annet tull eller ingenting i det hele tatt. Riktignok finner jeg arbeidsklær, men det står ingenting om at de tåler et sagblad i full fart.

Kineserne har ikke samme sikkerhetskultur som Vesten, men de må vel fortsatt ha etterspørsel etter verneklær .. AliExpress er kanskje ikke riktig butikk for akkurat dette. Jeg fant noe på Alibaba, men jeg har ikke handlet fra/via denne nettsiden før. Noen her som har slike erfaringer? (Eller som eventuelt vet om andre tilsvarende nettsider med slikt innhold?)

I første omgang er jeg kun nysgjerrig på utvalget. Jeg har ikke noen trang til å spinkespare når det gjelder verneklær. Sannsynligvis kommer jeg til å kjøpe noe fra Stihl eller Husqvarna eller annen anerkjent produsent.

Når det gjelder ting som går på sikkerheten ville jeg styrt unna å kjøpe direkte fra Kina, at det sitter en selger der borte og du skjærer av deg foten pga han har solgt deg en vernebukse, vel det driter selgeren i han vil bare tjene penger.

Når det er sagt så har de sikkert mye bra sikkerhetsustyr i Kina også, men det er ikke dermed sagt at de selger det til oss her i Vesten.

Jeg har prøvd både bremseskiver, bremseklosser og diverse opphengsdeler til bil Fra Kina og det er ikke noe jeg kjøper mer av.

Bremseskivene jeg fikk var laget av billig stål som det ble kast i med engang og i tilegg rustet de ganske bra, klossene de monterte jeg aldri da jeg så at de var laget av ett eller annet humbug, men de fulgte med skivene.

Opphengsarmene jeg kjøpte ble det slark i etter noen uker. 

Jeg har over 20 år med erfaring å kjøpe fra Kina, så i dag vet jeg heldigvis hva jeg skal styre unna.

Lenke til kommentar

Før jeg hadde tatt i bruk ei motorsagbukse fra Kina og stolt på den ville jeg nok tredd den nedpå en stokk også prøvd å kappe med høy fart. Om første eksemplar av buksa da hadde stoppet sagkjedet uten at stokken ble skadd, ville jeg ikke vært så skeptisk lenger. Dette kunne da klart seg for vedkapping oppå allerede tjukk arbeidsbukse.

Som sagt tror jeg heller at jeg kommer til å kjøpe noe fra Stihl eller tilsvarende. Men jeg er jo nysgjerrig på hva AliExpress og tilsvarende har å tilby.

Lenke til kommentar

Fikk endelig USB-reléet fra AliExpress på fredag.

107456851_IMG_20220320_1416037812.thumb.jpg.de87d13ec8a19ec5e13ca1264c86d3b5.jpg

Koblinger og programmer var satt opp på 30 minutter. Det var overraskende enkelt å ta i bruk.

Det gjenstår å implementere funksjonaliteten som "oversetter" bass til lyspulser. Hvor komplisert dette blir gjenstår å se. Reléet virker i hvertfall fint både fra GUI og terminal.

1932503942_gui2.thumb.jpg.57ab6d502ee095fb15045f2217f82d74.jpgor

Man må ha noe å pusle med .... 🙂

EDIT: Det er meningen å styre en eksisterende strobe-lampe. Hvilke modifikasjoner dette kanskje krever gjenstår også å se ...

 

 

Endret av nightowl
oppdatert bilde + info
Lenke til kommentar

Spennende prosjekt :) 

Selv har jeg de siste dagene testet Probemaster probene jeg kjøpte og selv om dem er forholdsvis dyre (ca. en 1000-lapp inkludert frakt for to sett) og kaaaanskje ikke verdt pengene i hobbysammenheng så er dette så absolutt kvalitetsprober.

Kontinuitet leses mye raskere av multimeteret og de veldig spisse probene biter seg fast selv på veldig små områder. De medfølgende delene som gjør at man kan bruke klypeprober i forskjellige scanarioer er også en fin greie og kvaliteten på disse virker veldig bra. 

Så nå bruker jeg kun de nye probene. De gamle har jeg stuet bort og de blir antagelig aldri brukt igjen. :) 

Lenke til kommentar
nightowl skrev (20 minutter siden):

Veldig ålreit å kjøpe seg et skikkelig kvalitetsprodukt inniblant. Utrolig sjelden at man angrer på det. 🙂

Billigkjøp derimot - når man tror at man har vært skikkelig smart og gjort et varp. Ofte har man lurt seg selv i stedet ..

Billigprobene som følger med multimeteret fungerer jo egentlig veldig bra dem også, bare så de ter sagt. Men så klart er det forskjell på prober til 500 kroner og de til 50 kroner. Til hobbybruk kan man nok bruke hva som helst. 

Men ja, det er noen ganger litt ålreit og bruke litt ekstra kroner på de tingene man bruker mye :) 

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått solcelle driveren i form av en liten komponent som kalles YX8018. Tror jeg bestilte 200stk og betalte rundt 30 kroner. Dette er altså en ganske standard chip som finnes i de aller fleste billige solcelle lys man får kjøpt på Biltema/Jula etc. man trenger tre komponenter for at kretsen skal fungere. Denne chipen, en inductor med verdi mellom 100-470uH og en led diode. 

Man trenger selvsagt også et NIMH AA eller AAA batteri på 1.2V som kan lades og en solcelle som gir 2V og passende mengde ladesteøm. Min solcelle måler 50x50mm og skal i følge spec klare 140mA. Men alle forstår jo at disse tallene ofte er overdrevet på Aliexpress, noe jeg tok høyde for. :) 

målt i kjelleren midt på natten uten dagslys med to sterke lamper i taket fikk jeg litt i underkant av 20mA. Ute i dagslys i solen så får jeg nok mye mer, men neppe i nærheten av 140mA. Får jeg rundt 40mA så er jeg mer enn fornøyd. Da kan jeg lade et 600mA batteri helt opp på 12 timer og et 600mA batteri vil gi lys til led dioden i hele 60 timer. 

7C3AF158-86F9-409E-9D9A-AD91ADCB653D.thumb.jpeg.eceae92b6020e24cf73c92f04fc7e6fa.jpeg

jeg har nå testet noen billige utelys som jeg har byttet kretsen på over lenger tid (ca 30 dager) og dem lyser som bare det, hele natten :) 

FC83DE43-A7C6-483D-A0B4-8AAFE435A048.thumb.jpeg.d96d6e436c0dca86a4ece85cc2b2bbfe.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...