Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Dragonlove skrev (42 minutter siden):

Må ikke du friste @Bjerknez han kommer til å bli ruinert 😂

Haha. Jeg kjøper det jeg føler jeg «trenger». Nå «trengte» jeg jo ikke et dyrt multimeter, men jeg setter det på hobby budsjettet :)

må forte meg før sommeren kommer og jeg skal hente ut en splitter ny motorsykkel :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (52 minutter siden):

Haha. Jeg kjøper det jeg føler jeg «trenger». Nå «trengte» jeg jo ikke et dyrt multimeter, men jeg setter det på hobby budsjettet :)

må forte meg før sommeren kommer og jeg skal hente ut en splitter ny motorsykkel :) 

Nais, litt offtopic men hvilken sykkel blir det? :) kunne tenkt meg å kjøpt en ny sykkel jeg og, har ett prosjekt stående men er likksom ett tiltak å starte med det, er så mye annet man skulle ha gjort også, så hadde vært greitt med noe ferdig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 12.11.2021 den 9.17):

I dag skal jeg hente forsterkeren til RD6018P lab forsterkeren som jeg bestillte for en stund siden og fikk her om dagen :) 

Så da er alle LAB forsterkerne enedelig i hus :)

Hvorfor i all verden kaller du dine strømforsyninger for 'forsterkere'?

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (2 timer siden):

Nais, litt offtopic men hvilken sykkel blir det? :) kunne tenkt meg å kjøpt en ny sykkel jeg og, har ett prosjekt stående men er likksom ett tiltak å starte med det, er så mye annet man skulle ha gjort også, så hadde vært greitt med noe ferdig.

Har bestillt meg en Triumph Speedmaster 1200 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg mente selvsagt forsterkeren til strømforsyneren :) 

Går litt fort i svingene :) 

Og da lurer jeg på hva du mener med det? 🙂 Forsterkeren til strømforsyningene? 
Tenker du da på trafoen? Eller elektronikken som står for likeretting og forsyning av strøm? (Et ord for power-supply?)
Bare for å skjønne hvor 'forsterker' kommer fra da det JEG forbinder med forsterker stort sett er en boks med elektronikk som driver høyttalere i et lyd-anlegg.. Beklager hvis du ser det som å kverulere, mener absolutt ikke på det!
Triumph Speedmaster 1200? Godt du holder deg rimelig langt unna batteri-sykler! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (12 minutter siden):

Og da lurer jeg på hva du mener med det? 🙂 Forsterkeren til strømforsyningene? 
Tenker du da på trafoen? Eller elektronikken som står for likeretting og forsyning av strøm? (Et ord for power-supply?)
Bare for å skjønne hvor 'forsterker' kommer fra da det JEG forbinder med forsterker stort sett er en boks med elektronikk som driver høyttalere i et lyd-anlegg.. Beklager hvis du ser det som å kverulere, mener absolutt ikke på det!
Triumph Speedmaster 1200? Godt du holder deg rimelig langt unna batteri-sykler! 🙂

Mulig jeg formulerer meg feil, men denne strømforsyneren er egentlig en ganske heftig buck connverter. Inne i denne sitter det en "forsterker" eller en power supply som leverer 60V og opp til 20 ampere. Så har du buck converteren som styrer resten. Hvis det var mer forståelig?

Jepp. triumph Speedmaster ja. :) Holder meg unna strøm foreløpig når det kommer til MC :) 

Lenke til kommentar

Jepp, forstår oppbyggingen jeg vet du! Bare forvirrende for meg med bruken av ordet forsterker i en strømforsyning, men nevnte det bare fordi du konsekvent bruker 'forsterker' noe det jo ikke er.. 🙂
Glem det du! 🙂 
Grattis med valg av brukbar sykkel da!
 

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis mange artige multimetere å få tak i fra Kina, men stalltipset må vel være å heller kjøpe kun ett multimeter av høy kvalitet brukt, med mindre man har dilla på multimetre 😁

Jeg har lite erfaring med kinesiske multimetre, men prøvde ut et Uni-T en liten periode, og var godt fornøyd med det, det funket helt fint.
For en del år siden, brukte jeg et fra Biltema daglig, uten problemer, det kan vel kvalifisere som "Kina-multimeter" det også.

Det eneste man generelt trenger å måle, er jo spenning, strøm og motstand, samt at en diodetester er kjekt.
Det aller meste funker til det, også Biltema, har som nevnt et av de selv, og det fungerer perfekt, selv etter 15 år, men etter oppgradering til Fluke så brukes det ikke så mye lengre.

Bra håndholdte multimeter, fra for eksempel Fluke, får man for en tusenlapp brukt på Finn, eBay e.l.

Kvalitetsmerker har en tendens til å vare lengre, måle mer nøyaktig, å ikke minst at bruktprisen holder seg bedre dersom man skal selge en gang.

Et bra brukt benkmultimeter fra Fluke, Keithley, Agilent e.l. får man for 2-3k, de er tross alt ikke så dyre, og vil trolig holde resten av livet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 timer siden):

En annen grunn til at jeg bestilte dette var fordi jeg ønsket et hovedmultimeter som var fysisk stort som sto stødig på benken uten å betale ut av nesa for et benk multimeter

Med borrelås og murstein kan selv det letteste multimeter ligge støtt. 😛 

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):

Det er tydeligvis mange artige multimetere å få tak i fra Kina, men stalltipset må vel være å heller kjøpe kun ett multimeter av høy kvalitet brukt, med mindre man har dilla på multimetre 😁

Jeg har lite erfaring med kinesiske multimetre, men prøvde ut et Uni-T en liten periode, og var godt fornøyd med det, det funket helt fint.
For en del år siden, brukte jeg et fra Biltema daglig, uten problemer, det kan vel kvalifisere som "Kina-multimeter" det også.

Det eneste man generelt trenger å måle, er jo spenning, strøm og motstand, samt at en diodetester er kjekt.
Det aller meste funker til det, også Biltema, har som nevnt et av de selv, og det fungerer perfekt, selv etter 15 år, men etter oppgradering til Fluke så brukes det ikke så mye lengre.

Bra håndholdte multimeter, fra for eksempel Fluke, får man for en tusenlapp brukt på Finn, eBay e.l.

Kvalitetsmerker har en tendens til å vare lengre, måle mer nøyaktig, å ikke minst at bruktprisen holder seg bedre dersom man skal selge en gang.

Et bra brukt benkmultimeter fra Fluke, Keithley, Agilent e.l. får man for 2-3k, de er tross alt ikke så dyre, og vil trolig holde resten av livet.

Uni-T multimeter er faktisk det eneste multimeteret av noenlunde kjent merke jeg ikke vil ha. Det har mange funksjoner og førsteinntrykket er ikke værst, men veier man prisen i hva man får så mener jeg det finnes bedre alternativer. Men selvsagt funker det :) 

Jeg skal ikke late som det å eie mange multimetere er en nødvendighet. For det er det ikke. Men jammen er det kjekt med opp til tre multimetere har jeg erfart. Alle tre trenger selvsagt ikke være Fluke 289, men å ha ett hovedmultimeter som er litt tess er jo greit. Som du sier selv, så er det begrenset hvor stor nøyaktighet man trenger når man måler spenning her og der. 

hvis høy nøyaktighet er veldig viktig, så ville jeg nok ikke kjøpt meg en brukt Fluke. Da måtte man vertfall kalibrert det skikkelig først og slikt er jo ikke gratis. Fluke er i mitt hode overpriset. Ja, dem har satt standarden, og dem har gjort veldig mye bra, og fremdeles lager dem kanskje verdens beste multimetere, men jaggu koster det penger også. 

det som jeg synes er litt rart er at det virker som om Fluke selger svindyre multimetere til elektrikere rundt om. Jeg tenker litt sånn at hvor høy nøyaktighet trenger man når man måler 220V eller høyere. I de dleste tillfeller ville man ikke trengt et desimal en gang. Man vil bare vite om det er strøm på kursen eller ei. 

Vi renoverte hele kjøkkenet for ca. Ett år siden og en elektriker la inn tre nye kurser og strakk ledninger til kjøkkenet, samt til spotter i i kjøkkenskap etc. ikke en eneste gang så jeg han brukte et multimeter. Han hadde derimot en slik spenningstester penn. Men jeg så han aldri med et multimeter. 

Det er når man driver med finelektronikk man har størst behov for nøyaktighet slik jeg ser det. Ikke i industrien. Driver man feks. Med mikrokontrollere og sensorer er man helt avhengig av å kunne se opp til to desimaler. Måler man 400 Volt spenninger så driter man liksom i om det er 400.032 volt eller 396.078 volt. Et avvik på flere volt i den katogerien vil vel ingen rykke på nesen av tror jeg. Har målt spenningen i huset flere ganger og den varierer jo flere volt ut fra når på døgnet man måler. 

Når et multimeter koster 150 kroner og faktisk er av ok kvalitet og måler mer enn nøyaltig nok, så driter jeg liksom i om det iskulle ryke etter tre år. Hjemme i hobbykjellern så vil et slikt multimeter vare veldig lenge. Min far hadde i sin tid et multimeter han i Sverige på 80 tallet. Det var noe uhyre billige greier og det strålte ikke akkurat kvalitet, men det funker faktisk i dag og måler riktig hele 30-40 år etterpå. 

Nå har det riktig nok blitt veldig lite brukt og det hadde irret godt rundt batteripolene, sp det krevde litt egeninnsats for å bøåse liv i det igjen, men ja, det funket. Uten at jeg skal mene at byggekvaliteten på dette var noe bra. Snarere tvert i mot. Men ja, jeg kastet det. 

Brymen multimeteret jeg bestillte er helt på høyde med Fluke og koster kun 160 dollar. Både når det gjelder byggekvalitet og nøyaltighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går fikk jeg forøvrig noen komponenter i posten :)

IMG_0635.thumb.JPG.efd45a1d8215e0648fc848cde0af1f64.JPG

Dette er diverse LDO regulatorer (low dropout regulatorer) som er uhyre kjekke og ha når man skal lage enheter som får strøm fra batterier. To av disse er såkalt "through hole" komponenter og resten er SMD (surface mount) komponenter. 

Lenke til kommentar

En litt artig ting jeg kom over i nettbutikken til Megaflis nå nettopp:

https://bit.ly/3cIForV

Det er nesten så jeg blir provosert når jeg ser slikt som dette. For det første så er fargen så grell og skarp at den minner mer om en barneleke. For det andre så er det merket "CAT III 300V" på esken. Aldri i min villeste fantasi ville jeg brukt et meter som dette til å måle 220V i huset. 

Også prisen da! 219 spenn!!!??

Denne vil jeg si er verdt maks 30 kroner. Egentlig ikek det heller da man nærmest ikke kan bruke den til noe som helst. Spesielt ikke i forhold til prisen.

Det er nesten så jeg blir helt himmelfallen når jeg ser slikt. Nesten utrolig at det er lov til å selge slikt søppel.😅

 

Lenke til kommentar

Å til dere som ønsker å betale flere tusen kroner for den ekstra nøyaktigheten et Fluke multimeter skal gi, se denen videoen:

Legg merke til multimeter nummer to fra venstre og klikk så denne linken:

https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/multimetere/digitalt-multimeter-dmm-1000-p-2000024201

Det er Amecal som lager multimeteret for Biltema og flere andre. Se link under:

https://www.amecal.com/product-page/professional-digital-multimeter-st-9927t

Så det betyr trolig at multimeteret fra Biltema er mer nøyaktig enn Fluke 287. 

 

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 23.11.2021 den 5.34):

I går bestillte jeg meg en Brymen 869S multimeter som fra nå av skal fungerer som "hovedmultimeter" i furtebua :) 

brymen.jpg.1c5492e224d6502f02f352e4499b922b.jpg

Å i dag blir det levert på døren :) 

Hvis flere har lyst på dette multimeteret, så anbefaler jeg eleshop.eu. Butikken ser ikke voldsomt troverdig ut, men jeg har forhørt meg litt rundt og dem som driver denne er seriøse og sender kjapt. Jeg bestillte mitt mandag ettermiddag og jeg får det levert på døren i dag. Det vil jeg si er godkjent, i disse corona tider/juletider :) 

Jeg tror ikke man kan klare og oppdrive noe bedre multimeter enn dette til den prisen. Her har dem tenkt på alt. Multimeterene er UL listed så cat ratingen er autentisk. Jeg har sett mange videoer hvor folk har skrudd fra hverandre dette multimeteret og det er helt på høyde med Fluke når det kommer til innvendig sikring og byggekvalitet generelt. 

Det har opp til 500.000 count(!!!) dual display og en DC accuracy rating på 0.02%(!) 

Nå skal det som nevnt sies at man svært sjeldent trenger så høy oppløsning som 500.000 count display da man sjelden trenger tre desimaler når man måler høyere spenninger etc. men 50.000 count er standard på dette og holder i bøtter og spann. 

Det fine med dette for min del er at man kan måle temmelig nøyaktig strøm ned i uA (micro ampere) skalaen. Det er veldig nyttig når man skal batteristyre små kretser for å sjekke strømtrekket etc. 

Multimeteret koster 172 euro + frakt og tax (70 euro) fra eleshop.eu. Ca 2.400 norske kroner.

Lenke til kommentar

Dette er forøvrig nøyaktig det samme multimeteret da Brymen lager multimetere for flere:

https://elma-instruments.no/produkter/elma-bm-869s-sann-rms-ac-dc-multimeter?gclid=CjwKCAiA4veMBhAMEiwAU4XRr75y_uREoYuCZgP81BozBawrL68Z-bZcjXm5tvz_Sup9qgMBznoBbxoCm2AQAvD_BwE

Brymen har også en populær lillebror som er veldig bra, og det er Brymen 235 som koster ca. 1000 kroner. 

Lenke til kommentar

I går var jeg innom Biltema en tur og vurderte kjøp av det billigste multimeteret dem har bare for å teste det ut, men fant ut at jeg ikke gadd og bruke 119,- kroner på dette, så jeg kjøpte heller Biltema sin 2000mAh nødlader som dem solgte for 49 kroner i går. 

1.thumb.jpg.68f961382d259e23a5fad068eb3b3887.jpg

I utgangspunktet syntes jeg denne var ganske solid bygget og ikke mulig og få fra hverandre uten å ødelegge den. Den sorte fronten var limt til resten og i det hele tatt en ganske solid sak med tanke på prisen. Førsteinntrykket mitt var at denne var verdt hver krone. 

Men som det kanskje fremgår av ordlaget mitt, så kjøpte jeg ikke denne for å bruke den, men for å teste den, så jeg åpnet den opp på brutalt vis for å se hva som var inni. Ikke overraskende fant jeg selvsagt et helt umerket 18650 batteri og en liten ladekrets/beskyttelseskrets. 

2.thumb.jpg.e89c4968f40217bea063b5b734f7a4eb.jpg

3.thumb.jpg.4445bfbb227f1843dea49ad8d4efbc16.jpg

4.thumb.jpg.477ea1fbcd31d16fbf3fd4455e75cc6a.jpg

Batteriet var som nevnt helt umerket, så jeg valgte og ta av beskyttelsen på batteriet for å se om jeg fikk noen flere hint, men nei. Ikke et eneste hint om hvem som har produsert dette batteriet. 

5.thumb.jpg.4598b5325095452918c9f506e34814b5.jpg

Så da "kledde jeg på" batteriet igjen og ga det ny isolasjon. Den indre motstanden i batteriet ble målt til 44mOhm. Noe høyt mener nå jeg på et splitter nytt batteri. Men ikke avskrekkende. 

Siden jeg kjøpte en 18650 batteritester for en stund tilbake, så tenkte jeg at jeg skulle kjøre en skikkelig test på batteriet for å måle den reelle kapasiteten. 

6.thumb.jpg.e7c8b9d6cdf4c67287a5044d0c075e6a.jpg

7.thumb.jpg.0f4aac3deadca394e5cb5eb7b973ef24.jpg

Denne bruker ganske lang tid på en full test, men regner vel med den er ferdig i løpet av kvelden i dag. Testen foregår slik at den først lader batteriet helt opp, før den lader det helt ut, for så og lade det opp igjen. På den måten klarer den og måle ganske så nøyaktig faktisk kapasitet. 

Det overrasker meg litt at dem har trykket 2.000mAh på enheten. De fleste pleier og "skryte på seg" en god del her. Et 18650 batteri kan ha opp til 3.500mA kapasitet og de aller fleste har over 2.000mA. Batterier med lavere kapasitet brukes som oftest i situasjoner som krever veldig høye belastninger, som feks. drillbatterier etc. da disse batteriene tåler større strømtrekk. 

En batteribank som dette er begrenset av kretsen til 1 ampere. Det overrasker meg derfor at dem har valgt et batteri som tilsynelatende ikke har høyere effekt enn 2.000mA (Altså, hvis det stemmer). Men så kom jeg jo på hva prisen på denne nødladeren var og konkluderte foreløpig med at dem hadde kjipet kraftig ut på batteriet. 

Om dette stemmer får jeg svar på i kveld når jeg skal se hva kapasiteten på batteriet blir målt til. Jeg er overrasket hvis dette batteriet blir målt til større kapasitet enn 2.000mA. 

Hvis dette er tillfelle så får man i beste fall vil man da ha en faktisk kapasitet ut av nødladeren på 1400mA. Dette fordi at mye går tapt i ladekretsen og det faktum at spenningen settes fra 3.7 nominel spenning fra batteriet til 5V ut. 

De aller beste batteribankene på markedet har et tap på rundt 25% og de fleste ligger på 30-35% og noen også dårligere. Denne Biltema laderen er nok langt i fra de beste så jeg gikk ut fra 35% effektivitet i regnestykket. Derfor skrev jeg i "beste fall". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk også kretskortet jeg bestillte i posten her om dagen som jeg tegnet og designet i EasyEDA. Jeg holder på og lodde på komponentene, men må vente litt før jeg får de jeg mangler i posten ganske snart.

8.thumb.jpg.7cc34780371212fb2dad242c928ae71e.jpg

9.thumb.jpg.ef84fff9ed05b54c0162e6655ee67563.jpg

Denne kretsen gjør altså at batteribanker ikek slår seg av automatisk når det ikke er noen last. 

Et scenario for å forklare hvorfor jeg lagde en slik:

La oss si du skal ta en timelaps video i hagen med et GoPro kamera og kobler kameraet til en batteribank siden den må filme/ta bilder i flere timer. Problemet med de fleste batteribankene er at når enheten som er tilkoblet er oppladet, så slår batteribanken seg av, og den slår seg ikke på igjen før du selv fysisk aktiverer den ved å trykke på en knapp etc. 

Med en slik krets som dette så holder batteribanken seg våken hele tiden og dermed også GoPro kameraet fullt oppladet. 

Den fungerer slik at den er koblet i parallel og en simpel 555--timer kobler 5V linjen rett til jord gjennom en motstand (51 ohm i dette tillfellet) slik at den gir et strømtrekk tilsvarende 100mA. Noe som er nok for at den holder batteribanken våken. 

Dette skjer i pulser. I dette tillfellet gir den en puls hvert 25 sekund og pulsen varer bare et halvt sekund. Kretsen bruker ca. 2mA i idle, som i praksis er ganske ubetydelig. 

En 20.000mA batteribank vil kunne stå med denne tilkoblet i over ett år før batteribanken er tom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...