Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

toreae skrev (8 minutter siden):

Den virker sådær. Den gir ut spenning etter ønske. Men volt/amper-meter viser som oftest ikke noe. Tror det er bryteren.

Jeg har for øvrig bygd den om med en knapp (for lavere spenning) på siden som ikke er vist i bilde.

Okay. Hva konkret bruker du den til da? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk svar nå. Denne er laget på førsten av 70-tallet på Mascot i Fredrikstad. :) 
modellen heter 710 og de som jobbet på Mascot den tiden mener de to første tallene står for produksjonsåret.   

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Okay. Hva konkret bruker du den til da? 

Eksperimenter hvor innspenning er variabel. Men for øyeblikket ikke noe. Strømforsyning med potmeter som opereres direkte fra hånd, og ikke via et skrujern er et stort pluss.

Lenke til kommentar

Skjønner. :) 

Selv så driver jeg å utfordrer meg selv litt ved å designe en LED kontroller noenlunde lik denne:

https://quinled.info/2018/10/12/quinled-dig-uno-hardware-guide/

Det finnes ikke noen koblingsskjema til denne desverre, men jeg forstår sånn ca. hvordan den funker. Problemet er å lage en som er like kompakt som fungerer like bra. Det er slett ikke så lett som mange tror :) 

Lenke til kommentar

Laget meg en slik i dag som er kjekk og bruke på+ såkalte "breadboards". Man bare plugger den rett i breadboardet så kan man sende signaler til hver av led'ene for å lyse dem opp. Fin å bruke i test øyemed hvor man ikke gidder å finne frem motstander hver gang man skal teste noe. :) 

Bestilte 20 stk. slike og de kostet meg en 50-lapp inkludert frakt. Skjermbilde.thumb.JPG.7ffa2591fd8ff367e72970f3e441518c.JPG

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dagens lille prosjekt i furtebua. 

For litt siden bestillte jeg meg en justerbar "bench power supply" inkludert boks og en 65V 20 ampere forsterker. Denne kommer da i deler. Det vil si at kontrollenheten, casingen og forsterkeren kommer hver for seg og disse må kobles sammen når jeg får dem. 

Her om dagen fikk jeg selve boksen og noen ledningsstumper som skal brukes for å koble dette sammen. Jeg syntes uansett de medfølgende ledningene virket litt spinkle, så disse ble oppgradert i dag så alt er klart når jeg får den :) 

Slik ser den ut. 

1614A3B2-DE99-436A-BAF5-AD58EDE6054E.thumb.jpeg.111f606c44779f6ea8355fdb4de1a733.jpeg

I furtebua, så laget jeg som sagt nye kabler som er litt tykkere. De som fulgte med var 1mm2. Jeg byttet ut de som skal være på AC siden til 1.5mm2 og de på DC siden som skal takle opp mot 20 ampere med 14awg kabler som tilsvarer 2.5mm2. 

0129B78A-7F92-449F-B546-86944FAE0D93.thumb.jpeg.cc895636d1c71505b2b0ac8e82763470.jpeg

DDF85F92-F5FE-4C29-AECE-C58F1F80CB9C.thumb.jpeg.bbd9017cc5fd2e2ad07508289b20d931.jpeg

Lenke til kommentar

Man får jo kjøpt slike breadboard power supplies som dette som kan gi 5V og 3.3V ut og som takler 24V inn etc. Disse får man kjøpt for slikk og ingenting. 

Breadboard-Power-Supply-Module.jpg.cd74d829632cba4b0f198b7cbba42737.jpg

Men jeg tenkte jeg skulle lage meg en egen som kanskje er litt mer sofistikert. mest for morroskyld. Dette er jo ikke veldig vanskelig og man trenger minimalt med komponenter. Kun ett par voltregulatorer og ett par kontakter, i utgangspunktet. 

Jeg kommer nok til å inkludere en USB-C kontakt i tillegg til DC kontakten. Jeg kommer også til å legge til LED som indikerer hvilken spenning jeg bruker, samt kanskje brytere i steden for disse jump pluggene. For meg er ikke liten størrelse viktig da denne uansett ikke vil ta plass på selve breadboardet annet enn de to kontaktene i front. 

Jeg kommer også til å bruke litt mer beafy'e voltregulatorer som tåler mer strøm. Uten heatsink klarer ikke ordinære LM7805 regulatorer i TO-220 pakke mer enn maks 3-400mA. I utgangspunktet nok til å drive ett par mikrokontrollere, men ikke til å drive en vifte eller andre mer strømkrevende enheter i tillegg. 

Derimot kommer jeg til å bruke en mini buck converter i steden som kan takle opp mot 2 ampere load. 

Jeg har allerede begynt prosjektet på papiret, så får vi se hvor det ender. Selve kretskortene bestiller fra jlcpcb og disse koster vel rundt 2 dollar for 5 stk. Komponentene har jeg det meste av fra før. :) 

Lenke til kommentar
On 5/27/2021 at 6:15 AM, Bjerknez said:

. Aldri om jeg skal ha en Stanley kompressor igjen.

Jeg tok sjansen og kjøpte meg en Meec 50L 10bar 2200W kompressor på Jula i går og så langt ser det faktisk ut til at den klarer og holde på trykket. Den gamle fikk jeg aldri helt tett.

Har hatt Meec kompressor i 7 år. Aldri no problem og brukes fra alt fra lett sandblåsing og spiker pistol, til dekskift og potetkanon...

Ang prosjekter... har ett par på gang. Ett kort med en STM32H7 kontroller på som kanskje en dag styrer mitt lille airponics drivhus.  Men programmerer alt selv inkludert grafisk driver. Tar tid med småbarn i hus. Har webserver, rtc, PH probe, EC probe, PT1000 tempsens, CAN, I2C, Rs485, 480x640 TFT, og litt anna skit. Dårlig bilde men ser du hvor menyen har henta inspirasjon ifra?

20210803_194643.thumb.jpg.20c650a42ec7f1bbb7ab5b33a192127c.jpg

 

Ellers lager jeg QHA for 137MHz for å ta ned NOAA versatelitt bilder. Bruker en  software defined radio kjøpt på ebay.  Rtl-sdr.com .   Litt arbe gjennstår her også

16280136618512583303812504177625.thumb.jpg.aa56ad9a99c6c9eaebe2ee11a9b1bcd8.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Menyen er/blir basert på StarTrek TNG menyer.. Kan sette opp som nedenfor eller lage seksjoner med ulik info som tid, alarmer. Etc... er litt dårlig oppløsning på mitt display, though. Mangler riktig font foreløpig.

download.jpeg.889a903991eacebf930493f073a8fd11.jpeg

SW stack? Ingen, foruten STs egen CMIS drivere til en hviss grad. Ellers skriver jeg alt fra bunnen av, med en enkel signal basert state maskin som styrer det hele..  GUIet er desidert den største blokka å skrive etc. Men det går. 

Web serveren er en esp8266 basert wifi modul (e103-w01-ipx) som ikke responderer som den skal. Den svarer kun med navn og sw-versjon ved oppstart , men ellers ikke på noen kommandoer annet enn forespørsel på sw vesjon. Så vet at både sending og mottak funker. Skulle kunne bruke at- komandoer men neida.. får den ikke til så der går det mange timer...  kan du/dere noe om disse modulene? Første gang jeg bruker.. får jeg det til har jeg mange prosjekter for hjemmeelektronikk på lur.

Lenke til kommentar
10 hours ago, jhbamse1 said:

Her var det utrolig mye interessant. Et lite spørsmål, hvis det er mulig å si noe litt på sparket og uten "jobbing".

Er automatiker men liker også å "leke litt" med mikrokontrollere. 

Problem: Det utstyret man bruker innenfor industriell automasjon fungerer ganske ofte ut i fra et analogt styresignal på 4-20 mA. Det som kommer ut av for eksempel Arduino det er typisk 0-5 V effektivverdi i styresignal. (Pulsbreddemodulasjon.)

Hvis man kunne omforme signalene fra det ene formatet til det annet, så kunne man jo koble Arduino og tilsvarende mikrokontrollere mot ferdig industrielt automasjonsutstyr. Den ene veien så går det jo veldig greit. Har man et 4-20 mA signal og man skal ha dette over til enten et 1-5 V eller 2-10 V så er det jo bare å la signalet kjøre gjennom en resistans så har man jo spenningssignalet over motstanden. Hva motstanden skal være regner man ut vha Ohms lov.

Hvis man der i mot skal omforme signalet den motsatte vei, fra 0-5V til for eksempel 0-20 mA, så behøver man noen aktive komponenter, eller kanskje en operasjonsforsterker. Laget en slik krets en gang i tiden men fikk den bare til å gi ut 0-15 mA, slik at jeg aldri fikk mer enn 75% styresignal.

Hvis det hadde vært noen som fikk til å lage en enkel løsning for å omforme et 0-5 V analogt styresignal til et 0-20 mA eleventuelt 4-20 mA styresignal, da ville det gå an å bruke Arduino (og tilsvarende) til å styre alle mulige typer industrielle automasjonsløsninger, det være seg hydraulikk, pneumatikk, reguleringsventiler, frekvensomfomere, hva man måtte ønske.

Når man driver med "hobbymekk" så er jo ikke nøyaktigheten veldig kritisk. Om man har et avvik på for eksempel 5% så pleier det å fungere bra, bare avviket er stabilt og likt hele tiden.

Er det noen som har et forslag til et koblingsskjema for en enkel signalomformer som kan omforme et styresignal fra 0-5V til 0-20mA?

Har funnet noen på nett, men de har vært så alt for kompliserte. Den jeg laget for noen år siden hadde bare en operasjonsforsterker, og den var god nok, bortsett fra at jeg ikke fikk ut mer enn 15-16 mA i stedet for de 20 mA som behøvdes for å få et 100% styresignal. Linearitet og slikt var nok ikke perfekt, men helt all right god nok for oppgaven.

 Har allerede laget en PID-Regulator ved hjelp av Arduino, men mangler dette siste leddet som omformer fra 0-5V til 0-20 mA. (Regner med at 0-20 mA er enklere å få til enn 4-20 mA, og i praksis så fungerer begge deler.) Kan selvfølgelig legge ut PID-Regulatoren hvis det skulle være av interesse. (Fant den på nett, men testet og modifiserte litt for å få den til å kjøre best mulig.)

Hadde vi hatt den signalomformeren på plass, så hadde det vært mulig å lage nesten hva som helst av automatiserte systemer ved hjelp av Arduino og andre mikrokontrollere.

Edit: Lurer på om den jeg laget før i tiden var lik den som er på denne tegningen. (post 2) Men signalverdien ble aldri mer enn 15-16 mA. Kan det være at jeg bruke feil operasjonsforsterker og at riktig type operasjonsforsterker ville gjøre susen? Mulig at det pulsbreddemodulerte spenningssignalet inn bør glattes ut med en kondensator eller noe slikt?
https://forum.arduino.cc/t/10v-to-4-20ma-converter/480304
Edit 2- Skal tro om dette er en bedre variant?
https://www.researchgate.net/figure/Schematic-diagram-for-the-voltage-to-current-converter-circuit-The-circuit-is-designed_fig2_224476489 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Fikk med meg en gammel PC fra jobben hjem her om dagen som jeg tenkte jeg skulle ta ut strøforsyneren på og bruke som en justerbar power supply i furtebua. 

Jeg har allerede en justerbare power supply og jeg venter en til i posten, så dette blir mest for morroskyld. Uansett så lærer man av det, og slikt fikleri er ren terapi for min del. 

IMG_0319.thumb.JPG.9f18368d06e0d5af0f0a38405729e18d.JPG

IMG_0318.thumb.JPG.8ce322ca78637a564ee604257ec8fe6b.JPG

Lenke til kommentar

Gul ledning = 12V, Orange = 3.3V, rød = 5V og svart = minus (jord). 

Resten av kablene er såkalte "sense" kabler. Den brune er en 3.3V sense kabel som sørger for at 3.3V utgangen leverer 3.3V, så den brune skal kobles sammen med de oransje. Den grønne slår på power supplyen når den kobles mot jord og kan brukes på en bryter etc. Lilla kabler er "always on" og leverer 5V. Det vil si at disse er strømmførene selv om forsterkeren er avslått for å gi strøm til USB porter etc. Denne kan brukes til å koble til en power on LED diode etc. 

Den blå kabelen er er -12V og denne trenger jeg ikke. 

Man må også montere en rundt 10 ohm motstand i parallel i de fleste tilfeller for at man skal kunne justere spenningen skikkelig. 

-----------------------

Vi får se hvor langt jeg tar dette prosjektet. Uansett artig og fikle litt i furtebua :) 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (9 minutter siden):

Hva kan de brukes til?

Til vemstre i bildet ser du små kretskort som kan brukes som led indikatorer i testprosjekter på et breadboard. Man lodder på motstander og LED dioder samt slike "Pin Headers":

https://www.aliexpress.com/item/32993182990.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.22566561o6mtJW&algo_pvid=6399a420-7d25-429f-bbd5-74472d6dda24&algo_exp_id=6399a420-7d25-429f-bbd5-74472d6dda24-0&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"66952136433"}
 

Da har man alltid led dioder klare i testsammenheng hvor man slipper og fikle frem led dioder og finne motstander etc som tar mye plass på et breadboard. 
 

-------------

Kretskortet til høyre er noe av det samme, men er beregnet til en RGB LED diode. :) 

Lenke til kommentar

I dag har jeg montert (loddet på) motstander og LED diode(r) på kretskortene jeg bestillte. Funker som bare det :) 

IMG_0326.thumb.JPG.1617ad298ec977ad8ad60bddd5f59771.JPG

IMG_0327.thumb.JPG.20f77fbac6cc4f289c379d9f03b3b4f2.JPG

IMG_0328.thumb.JPG.0de072522011d9cdacc74cb17bc92e7b.JPG

IMG_0325.thumb.JPG.08026fa1405ee234022308f3167ee971.JPG

I tillegg har jeg ryddet opp i samt sortert kablene fra en gammel stasjonær PC fra jobben som jeg fikk, slik at 3.3V, 5V og 12V er gruppert korrekt. Enkeltkablene man ser på bildet er såkalte sense kabler. Kobler man den grønne til jord så slår forsterkeren seg på. Denne kan derfor kobles til en bryter etc. 

Den blå er -12V og den vil ikke bli brukt. 

De to lilla kablene er strømførende hele tiden så lenge forsterker er koblet til nettkabel og gir 5V. Disse kablene kan derfor feks. brukes til en stanby LED indikator etc. Eller som USB ladeport. 

Den grå gir 5V når grønn kabel er koblet til jord og kan brukes som en "power on" LED indikator etc. 

IMG_0329.thumb.JPG.eb2eb028692ae049f8ecc9204c9fc19a.JPG

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...