Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Ja, det var en veldig forenklet oppsett jeg ga her. Men en 16AWG bør uansett være mer enn nok i de fleste tillfeller. 

Jeg testet en gang en 22AWG silikonkabel. Jeg trakk 5V 8 ampere gjennom denne i vertfall 30 minutter uten problemer. Den ble veldig varm selvsagt, men det funket. Allikevel så bruker man jo ikke så små kabler til slikt strømtrekk, men min erfarign så langt er at spesielt silikontrukkede kabler tåler veldig mye varme. 

Isolasjonen er ikke nødvendigvis det største problemet, det du vil få problemer med her er spenningsfall. Hvor mye er 22awg i mm2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, sverreb said:

derfor blir det riktigere å si at det er strømmen som er dimensjonerende.

Det kommer jo an på hvordan oppgaven er formulert. Hvis formuleringen er "jeg har en forbruker på 1000W" da blir jo strømmen en funksjon av den spenningen man bruker for å overføre den elektriske energien. Spenning og strøm er jo koblet sammen. Derfor så er det jo ikke så skjelden at man går opp i spenning, for å kunne gå ned i dimensjon. Skal man vrenge og vri på dette så kan man jo også si at strømføringsevnen er omvendt proporsjonal med spenningsfallet over lederen. (Som igjen er en funksjon av strømmen i kretsen.)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, meandmyself said:

Isolasjonen er ikke nødvendigvis det største problemet, det du vil få problemer med her er spenningsfall. Hvor mye er 22awg i mm2?

Det stemmer. Varmgang måles med fingrene. Spenningsfall måles med mulitmeter. (Hvis man har et tilgjengelig målepunkt.)
Hvis man har en spenning som ligger ned mot en grenseverdi, så kan man vel også få en feil som det er vanskelig å feilsøke.

Lenke til kommentar

Som det korrekt nevnes over så er nok det største praktiske problemet spenningsfall.

Spenningsfallet er ikke en konstant verdi det varierer med belastning.

Når prosessor og grafikkort belastes så går strømforbruket opp, spenningen synker, og så har man en "temporær feil" som det kan være ganske vanskelig å feilsøke. (Når man startet opp og kjører på "tomgang" så fungerer PC 100%)

Jo grovere kabler desto mindre spenningsfall i kablene. (Derfor så foreslo jeg det dobbelte, altså 1.5 kvadrat.)

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Som det korrekt nevnes over så er nok det største praktiske problemet spenningsfall.

Spenningsfallet er ikke en konstant verdi det varierer med belastning.

Når prosessor og grafikkort belastes så går strømforbruket opp, spenningen synker, og så har man en "temporær feil" som det kan være ganske vanskelig å feilsøke. (Når man startet opp og kjører på "tomgang" så fungerer PC 100%)

Jo grovere kabler desto mindre spenningsfall i kablene. (Derfor så foreslo jeg det dobbelte, altså 1.5 kvadrat.)

Som igjen betyr at 16awg er en god allrounder :) 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Som igjen betyr at 16awg er en god allrounder :) 

Obs, for molexkontaktene som brukes i ATX standarden* trengs det meg bekjent egne terminaler for å bruke 16AWG. De vanlige er bare for 18-22 og vil være vanskelige å få en solid kopling til en 16AWG kabel med.


* Molex mini-fit Jr

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
asicman skrev (1 time siden):

Veldig bra batteri prosjekt. Må nesten lage noe slikt selv. Veldig bra å ha når man skal teste noe som er støyfølsomt.

 

Ja, det er slett ikke dumt med noen passende batteripakker. :) 

Men hvis du ikke er vant til 18650 batterier så vær forsiktig. Dette er helt noe annet enn vanlige AA batterier. 18650 batteriene kan fort eksplodere eller ende i flammer hvis du ikke behandler dem riktig. Fort gjort og kortslutte noe når man lager slike pakker. En liten kortslutning tåler dem, men ikke utfordre skjebnen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går fikk jeg 4 stk. SSR (Solid State Releer) i posten. Dise kan aktiveres med 3-32V i den ene enden og slå på 220V og opp til 40 ampere i den andre enden. 

Disse skal styres med en Wemos D1 Mini og Blynk app.

Meningen er at jeg skal koble vifteovnen i kjelleren til et rele som gjør at jeg kan slå av/på denne via en app. Grunnen er at dette er en råkjeller som er innredet som et lite elektronikkverksted. Er det over 10 grader ute så er det rundt 16-17 grader i kjelleren, men er det vinter og -10 grader, så er det ikke mer enn rundt 12-13 grader i kjelleren. Da er det greit og kunne forvarme kjelleren litt før jeg går ned. 

Jeg har frem til nå brukt en wifi kontakt som jeg kjøpte på Clas Ohlson for 199,-. Denne har i beste fall fungert helt greit. Men den henger seg ofte og jeg må ta den ut og inn av stikkontakten ett par ganger i uken. Trolig fordi den mister kontakt med WiFi. 

___________

Jeg har nå grei erfaring med å fikse slikt selv og en Wemos D1 Mini er i mine øyne langt mer pålitelig enn denne kontakten fra Klasern. SÅ selvlaget er ofte vellaget :) 

Det er denne kontakten jeg har i dag:
https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Home,-WiFi-Smart-Plug/p/38-8837

Ikke kjøp denne!

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (53 minutter siden):

I går fikk jeg 4 stk. SSR (Solid State Releer) i posten. Dise kan aktiveres med 3-32V i den ene enden og slå på 220V og opp til 40 ampere i den andre enden. 

Hvor mye tap er det i denne? Tenker på varmeutvikling og slikt..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvor mye tap er det i denne? Tenker på varmeutvikling og slikt..

Har ikke testet dette enda, men jeg kjøpte en som skal takle 40 ampere. Dette er jo billige kinaversjoner og jeg har sett flere tester av disse på Youtube og rundt om. Dem bør ikke brukes opp til max rating. Derfor kjøpte jeg en som skal takle 40 ampere. Vivteovnen er på 2.000W og skal trekke i underkant av 10 ampere. Testene jeg har sett av denne hvor den får 10 ampere load vil den ha en overflate temperatur på rundt 42 grader etter 30 minutter og der ligger den stabilt. 

Noe utover dette vet jeg ikke før jeg får testet den selv. 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det var smart og legge til en temperatursensor som jeg fester til releet. Hvis releet går over en satt temperatur, så slår det seg av automatisk og slår seg ikke på igjen før jeg evt. resetter microcontrolleren. Jeg vil også få en varsel til telefonen hvis dette skjer. 

Jeg skal også legge inn en timer som gjør at vifteovnen slår seg automatisk etter feks. 5 timer. 

Da mener jeg dette skulle være ganske idiotsikkert :) 

30030168-76A7-4704-B768-F155B642BB52.thumb.jpeg.50ca9e5bb252b4d95c9dcc01b031cbb6.jpeg

0C6D17F0-4695-4A9C-AFF8-5E3E932FBD47.thumb.jpeg.d7036b3ad3f4722d8804d1159cb57af7.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Nå jinxer du prosjektet. Universet vil nå sende en mer avansert idiot i din retning! :p

Nedia, bra tenkt. :) 👍

Haha, jeg har lest litt om disse kinakopi releene og dem er gode nok, men dem tåler ikke det dem er ratet for. Derfor kjøpte jeg et 40amp rele. 

Det er uansett bedre enn et vanlig rele som jeg har som kun takler 10ampere på papiret. :)

 

Lenke til kommentar

Å der var rele boksen nesten klar. Nå mangler det bare og koble til vifteovnen til releet inne i boksen samt lage hull til kablene, så er jeg i mål. Blir spennende og se om denne blir mer pålitelig en den jeg kjøpte på clasern. Jeg er ganske sikker på det, og i tillegg har den jeg har laget temperatursensor som slår av kretsen hvis releet skulle bli for varmt, og jeg får også varsel på telefon og epost når noe er galt.

9FF80FBB-BA3C-48FD-9DC2-35733950043C.thumb.jpeg.b58a585255a9b73eae5390fb8cfc6972.jpeg

916B91C9-A86E-454B-842E-D7D7521F77E8.thumb.jpeg.a24c2f2492472eb681d3cbc9175d7e60.jpeg

66844F8A-D125-47A0-84AB-B79370A65DEE.thumb.jpeg.c47df3c2dd1273931f2a32571eb46e03.jpeg

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...