toreae Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 En krets som vekker mikrokontrolleren når innstilt spenning nås? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Spenningsfølere bygger stort sett på hysterese og Schmitt-triggere, dette kan bygges med transistorer, gir greit innblikk i hvordan det funker. Enklere løsning er å kjøpe spenningsføler basert på CMOS, disse trekker ned mot et par mikroampér, og er supernøyaktige. Det er jo kun for å starte noe, som lading, når spenning faller under gitt punkt osv, skal man starte noe med en app, så er vel en mikrokontroller med nett-tilgang og et relé enklere? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Trenger ikke å være så voldsomt strømgjerrig heller. En mikrokontroller med en wake-up schedule kan sove med 2µA, og trekker ikke stort mer enn en 2mA i noen sekunder når den er våken. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Tja, hvis den bruker 20 - 60 sekunder på å koble seg til WiFi-nettet, så er jo ikke det så kjekt da... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Det skal være mulig å redusere det med riktige teknikker, og om det så tar 5 sekunder å koble seg på så trenger du jo ikke å sample et bilbatteri med minutters oppløsning en gang. Jeg er enig i at WiFi ikke er det mest optimale her. Om det viser seg å være utfordrende så ville jeg vurdert Bluetooth LE til mobilen, eller kanskje hatt en sentralboks og brukt en Nordic NRF24 eller Semtech SX13xx LoRa. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Selvutlading på batteriet blir kanskje større en tapet i mikrokontroller m.m... Det er jo selvsagt ikke poenget, eller? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2021 Mange gode poenger her. Til mitt prosjekt tror jeg wifi er veien å gå. Da har jeg full oversikt over batteriet uansett hvor i verden jeg er (så lenge jeg har data dekning). Mikrokontrolleren bruker ca. 60mA med Wifi påslått og den kobler seg til wifi på noen få sekunder. 60mA trekk i ca. 10sek. Pr. Dag kan jeg ikke se for meg er noe problem. Dessuten kan jeg jo slå på laderen når som helst og har full oversikt over spenningen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Så lenge den ikke tuter og kjører med radio og waketime hele tiden så er det fint nok som det er. Man overvåker jo ting som skjer over lang lang tid, så da trenger man ikke å sample stort mer enn noen stikkprøver til dagen. En mikrokontroller i sleep mode trekker strøm nesten ned mot picoampere. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2021 Det skulle bli ett minutt i uken ca. 52 minutter i løpet av et år. Altså i teorien ca. 60mA strømtrekk på et år fra et 12v 50ish ampere bilbatteri. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. mars 2021 Del Skrevet 8. mars 2021 Ja tror det skal gå ganske så bra. ESP8266 har en deep sleep modus som kan vekkes av RTC, så du kan undersøke om dette kan være noe for ditt bruk. Har hørt et rykte om at ESP8266 ikke er alt for bra på sleep modus, men jeg har ikke undersøkt dette noe grundig selv. https://www.losant.com/blog/making-the-esp8266-low-powered-with-deep-sleep Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2021 Tenkte litt feil her. Jeg tenkte at man kunne vekke ESP8266 fra deep sleep via appen, men det går jo ikke når man ikke har WiFi tilkobling. Enheten er jo ikke på wifi når den er i deep sleep. Jeg kan jo heller ikke lese av spenningen i appen når den er i deep sleep, og siden jeg ikke kan vekke den opp for å sjekke, så faller egentlig wifi funksjonaliteten bort. Jeg må derfor heller tenke på at jeg må gi den strøm, så den holder seg våken hele tiden. Men da blir den jo ikke lenger 100% "trådløs" da man må koble den til strøm når man skal bruke den siden den da ikke kan få strøm via batteriet. Da ser jeg for meg det er bedre og knytte denne "boksen" med mikrokontrollerne og kretsen til selve laderen slik at mikrokontroller får strøm derfra, på et vis. En bitteliten nøtt jeg vet jeg kommer til å knekke, men som foreløpig ikke er tenkt nøye igjennom Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Hvorlang tid trenger din ESP8266 på å koble til wifi fra deep sleep? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Trenger du å kunne vekke den? Holder det ikke at den vekker seg selv en gang i blant og rapporterer til et-eller-annet? Den kan oppdatere en database på automatiseringsserveren din, eller bare sende en epost som rutes automatisk i mappen 'batteristatus'. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 Bjerknez skrev (7 timer siden): Tenkte litt feil her. Jeg tenkte at man kunne vekke ESP8266 fra deep sleep via appen, men det går jo ikke når man ikke har WiFi tilkobling. Enheten er jo ikke på wifi når den er i deep sleep. Jeg ville puttet mikrokontrolleren i sleep, hatt den våkne en gang i timen og pushet et sample til et mer tilgjengelig sted, enten direkte til mobiltelefonen din, on-site/skylagring server eller til en sentral (kanskje arduino med ethernet-shield + SD kort). MQTT skal fungere ypperlig til dette, så kan du integrere det i et smarthjem også. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2021 Kahuna skrev (1 time siden): Trenger du å kunne vekke den? Holder det ikke at den vekker seg selv en gang i blant og rapporterer til et-eller-annet? Den kan oppdatere en database på automatiseringsserveren din, eller bare sende en epost som rutes automatisk i mappen 'batteristatus'. Hvis jeg skal kunne fjernstyre og tvangskjøre laderen så må jeg jo kunne vekke den fra appen, men dette kan jo også gjøres automatisk, ved at jeg programmerer den til å starte laderen så fort den spenningen går under en angitt verdi. Dette er kanskje den beste løsningen. Som tidligere nevnt så kan man jp selvsagt bare la vedlikeholdsladeren stå på hele tiden og drite i hele mikrokontrolleren, men da får man liksom ikke "fulgt med" på hav som skjer. Når det er sagt så kom jeg på en måte og fikse dette på vedrørende å vekke den til live via appen... Hvis jeg bruker en mikrokontroller til så kan jeg restarte enheten ved å brute strømmen til den første mikrokontrolleren og da legge inn en kode under setup etc. Men dette virker for meg LITT jalla og kanskje litt overkill. Jeg vet ikke, må tenke litt på saken. Men artig med tips Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2021 Gavekort skrev (45 minutter siden): Jeg ville puttet mikrokontrolleren i sleep, hatt den våkne en gang i timen og pushet et sample til et mer tilgjengelig sted, enten direkte til mobiltelefonen din, on-site/skylagring server eller til en sentral (kanskje arduino med ethernet-shield + SD kort). MQTT skal fungere ypperlig til dette, så kan du integrere det i et smarthjem også. Ja, det er en fin løsning det, men som nevnt i forrige innlegg, så går jeg da glipp av å kunen aktivere laderen manuelt over wifi. Uten at jeg sier at dette egentlig er så himla nødvendig..... Lenke til kommentar
0laf Skrevet 9. mars 2021 Del Skrevet 9. mars 2021 (endret) Hva med .... bluetooth ? Har ikke testet det selv, men wifi har jo selvfølgelig ikke noe WOL funksjonalitet, når det er slått av så er det ikke kontakt, men Bluetooth har "standby/listen" eller noe sånt med lavt strømforbruk, som kan vekke f.eks. en arduino? Rekkevidden er noe begrenset, å man må ha noe som sender et "våkne opp" signal, aner ikke hvordan det skulle funke, men kan være noe å sjekke, det er jo massevis av BLE-shields til de fleste enkorts-maskin-greier. Endret 9. mars 2021 av 0laf Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2021 0laf skrev (5 timer siden): Hva med .... bluetooth ? Har ikke testet det selv, men wifi har jo selvfølgelig ikke noe WOL funksjonalitet, når det er slått av så er det ikke kontakt, men Bluetooth har "standby/listen" eller noe sånt med lavt strømforbruk, som kan vekke f.eks. en arduino? Rekkevidden er noe begrenset, å man må ha noe som sender et "våkne opp" signal, aner ikke hvordan det skulle funke, men kan være noe å sjekke, det er jo massevis av BLE-shields til de fleste enkorts-maskin-greier. Ja, Blietooth er jo en mulighet. ESP32 har jo innebygget Bluetooth mulighet. Men begrenset rekkevidde som du sier. Man må liksom nesten inn i garasjen for å sjekke spenning i appen samt slå på lader etc. da forsvinner noe av poenget. La oss si du har et batteri i båten som skal overvåkes. Båthavna ligger jo et stykke unna men havna har wifi. Da kan man sitte hjemme i sofaen på den andre siden av kloden om nødvendig og sjekke spenning etc. langt mer interresant. Men for at dette skal virke optimalt bør kanskje enheten få strøm fra fastnettet. Båthavner har jo som oftest strøm tilgjengelig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 Btw. I går laget jeg litt lys i en gammel lampe som vi hadde. fem 5mm LED dioder og et USB-C plugg for å gi den strøm. Ikke noe mikrokontroller. Bare en veldig simpel men litt morsom sak som madammen kan dekorere med i stuen og fylle opp med pynt etc. som skal skille seg ut 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2021 Slik ser det første utkastet ut vedrørende denne batteri enheten nevnt lenger opp. Den er så absolutt ikke ferdigtenkt, men slik ser vertfall kretskort designet ut så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå