0laf Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Jeg har sideavbiter fra Knipex, Bacho og Klein, har nok vært mest fornøyd med sistnevnte. Jeg innbiller meg at Knipex var mye bedre for mange år siden, det føles som om de siste "super knips" jeg har kjøpt, har blitt slitt ut raskere, mens før holdt de i årevis. Kjøpte ny Klein på Amazon i fjor, det er vel den tredje Klein-avbiteren jeg har kjøpt på 10-15 år, å de har vært veldig bra. Bacho funker veldig fint for vanlige avbitere og litt større tenger, men ikke vært noe særlig fornøyd med "presisjonsavbitere" fra Bacho, de holder ganske bra, men liker de ikke noe særlig, det er ett eller annet som gjør at jeg alltid griper etter Klein-avbiteren i stedet. Weller Erem har noen proff-modeller som koster en arm og et bein, men har aldri fått meg til å betale 6-700,- for en sideavbitere. Endret 15. februar 2021 av 0laf Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Det er dessverre ofte slik at merker anerkjent for kvalitet selger seg ut og produserer dårligere kvalitet. Det har kommet mye ræl fra bla. Milwaukee og Weller i det siste. Weller WT2021 var skikkelig kjipe greier, med flere defekte enheter og menyer som krever flytskjema for å navigere. Ikke noe verdt nesten 10.000kr. Men det var en liten avsporing... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2021 Gavekort skrev (2 timer siden): Uansett hvor fancy så pleier jeg å ha to avbitere, slik at jeg kan spare på den som skal ta fine ting. I 90% av tilfellene så kan man overdimensjonere avbiteren, så slipper man så mye slitasje på den fine. Jeg er egentlig ikke en som kjiper på verktøyet, men jeg opplever gang på gang at Biltema leverer OK produkter i forhold til pris og ofte er dem også bedre enn langt dyrere konkurrenter. Det skal sies at jeg jeg ikke er noen Biltema fanboy, da det er mye der som også er søppel, men etter en del år på baken så har jeg vel lært meg hva som funker og ikke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Liker mye av håndverktøyet de har, spesielt det med gode garantier på seg. Elektriksk verktøy styrer jeg derimot lett unna. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2021 Gavekort skrev (Akkurat nå): Liker mye av håndverktøyet de har, spesielt det med gode garantier på seg. Elektriksk verktøy styrer jeg derimot lett unna. Helt enig. De elektriske verktøyene er nok under pari. Vertfall de få tingene jeg har testet. Men jeg tror kompressorene er gode. Multimeteret dems er dog veldig bra. (Det dyreste gule som er "waterproof") Til prisen tror jeg neppe man får bedre. Kjøpte et Uni-T multimeter på Clasern og det leverte jeg tilbake samme dagen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Mine tanker om sideavbiter: 1. FUJIYA 2. Vampliers 3. NWS 4. Irwin (by NWS) 5. Wiha Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2021 For meg er slike avbvitere forbruksvare til en viss grad. Jeg forventer mer enn et par måneder levetid, men forventer ikke at dem skal vare inn i himmelen. En avbiter på Biltema som ligger 4 km. fra huset mitt koster 50 spenn. En slik Fujia tang koster i følge ebau 250ish kroner + evt. frakt/toll etc. Man får omtrent 6 stk. biltema avbitere for den prisen som faktisk er helt ok. For meg er det viktigste at det funker og ikke at det er dyrt. Jeg gidder ikke å være "redd" for verktøyet mitt. Vertfall ikek slik type verktøy. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Har tenkt litt og har bestemt meg for å kjøpe meg en ny "lab" power supply. Den jeg har fungerer utmerket og jeg kommer til på bruke den som en backup, men jeg savner oppløsningen vedrørende og stille inn maks ampere. Ofte vil jeg bare lyse opp en LED for å teste etc. og da vil jeg ha muligheten til å stille inn amperen til en maksverdi på feks. 5mA. Dette er praktisk umulig med den jeg har. Jeg har sett litt på Riden RD6018. Dette er egentlig en Buck Converter og man trenger en forsterker i tillegg. Man får kjøpt denne i byggesett hvor man må koble sammen forsterker og converteren selv, men dette er grei skuring. Kabinett følger også med. Med denne får man maks 60V og 18ampere. I tillegg får man et langt mer sofistikert display med større oppløsning etc. Slik ser den ut: Er det noen her som har denne? Den får i vertfall mye skryt på Youtube og selv eevblog og Dave Jones gir denne tommel opp. Prisen på denne inkludert forsterker og kabinett etc. er ca. 1.300NOK, inkludert frakt. Endret 17. februar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Det er en SMPS og ikke en lineær regulator så forvent en del støy. Så vidt jeg minnes var det noe snodig med jordingen også. Den vanlige risikoen med disse er at byggekvaliteten kan variere vilt, så hva som er reviewet av noenn er ikke nødvendigvis det samme som du få, men her er det mest snakk om hvor mye du selv mener du kan stole på leverandøren. Utover det så funker den nok sannsynligvis helt greit for applikasjoner som ikke er alt for sensitive. Jeg ville ikke basert meg på bananplugger for 18A om du har tenkt å gå så høyt, ihvertfall ikke med ledninger du ikke har full kontroll på. Strømforsyninger som leverer mye strøm har gjerne grovere terminaler, og det burde strengt tatt være en sikring på bananterminalene som slår ut godt før du når 18A. Ikke dermed sagt at ingen bananplugger/ledere kan takle den strømmen, Gode bananpluggledere kan gjerne være ratet for 15A eller mer, men det er mange dårlige plugger/ledere der ute. Lager du dine egne kan du utmerket godt holde ting innafor. (Anbefaler sterkt å ha en forsyning med plugger og ledning til å lodde egne labledninger) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 sverreb skrev (1 minutt siden): Det er en SMPS og ikke en lineær regulator så forvent en del støy. Så vidt jeg minnes var det noe snodig med jordingen også. Den vanlige risikoen med disse er at byggekvaliteten kan variere vilt, så hva som er reviewet av noenn er ikke nødvendigvis det samme som du få, men her er det mest snakk om hvor mye du selv mener du kan stole på leverandøren. Utover det så funker den nok sannsynligvis helt greit for applikasjoner som ikke er alt for sensitive. Jeg ville ikke basert meg på bananplugger for 18A om du har tenkt å gå så høyt, ihvertfall ikke med ledninger du ikke har full kontroll på. Strømforsyninger som leverer mye strøm har gjerne grovere terminaler, og det burde strengt tatt være en sikring på bananterminalene som slår ut godt før du når 18A. Ikke dermed sagt at ingen bananplugger/ledere kan takle den strømmen, Gode bananpluggledere kan gjerne være ratet for 15A eller mer, men det er mange dårlige plugger/ledere der ute. Lager du dine egne kan du utmerket godt holde ting innafor. (Anbefaler sterkt å ha en forsyning med plugger og ledning til å lodde egne labledninger) Ja, jeg tror jeg har kontroll på det du nevner. Den jeg har nå er jo en 30V 10A billig sak til 300 kroner, og den har jeg ikke hatt noe problemer med i det hele tatt. Jeg savner bare litt mer kontroll over justeringsmulighetene. Jeg tror den jeg nevner over blir en god oppgradering for min del. Denne må man jo sette sammen selv da den kommer som et "byggesett" og de ledningene som følger med etc. blir byttet ut med grovere og bedre ledninger. Det samme gjelder testledninger etc. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 1 minute ago, Bjerknez said: Ja, jeg tror jeg har kontroll på det du nevner. Den jeg har nå er jo en 30V 10A billig sak til 300 kroner, og den har jeg ikke hatt noe problemer med i det hele tatt. Jeg savner bare litt mer kontroll over justeringsmulighetene. Jeg tror den jeg nevner over blir en god oppgradering for min del. Denne må man jo sette sammen selv da den kommer som et "byggesett" og de ledningene som følger med etc. blir byttet ut med grovere og bedre ledninger. Det samme gjelder testledninger etc. Er forøvrig en kanal tilstrekkelig for deg? Jeg ser at i nesten alle oppsett jeg gjør trenger jeg to kanaler. (En for logikk og en for sensorer/motorer/power o.l.) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 sverreb skrev (Akkurat nå): Er forøvrig en kanal tilstrekkelig for deg? Jeg ser at i nesten alle oppsett jeg gjør trenger jeg to kanaler. (En for logikk og en for sensorer/motorer/power o.l.) Ja det holder for meg. Dessuten så har jeg jo den gamle power supplyen også. Jeg har også laget meg egne "power supplys" av gamle laptop adaptere etc. så jeg har så jeg klarer meg Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Anbefaler forøvrig å holde utkikk på finn/ebay etc etter gammelt avlagt labutstyr. Kvalitetsmultimetre og strømforsyninger varer nesten evig og man kan rett som det er finne gull på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 sverreb skrev (1 minutt siden): Anbefaler forøvrig å holde utkikk på finn/ebay etc etter gammelt avlagt labutstyr. Kvalitetsmultimetre og strømforsyninger varer nesten evig og man kan rett som det er finne gull på bruktmarkedet. Jepp. Jeg kikker sporadisk innom Finn Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Bjerknez skrev (8 timer siden): Ofte vil jeg bare lyse opp en LED for å teste etc. og da vil jeg ha muligheten til å stille inn amperen til en maksverdi på feks. 5mA. Dette er praktisk umulig med den jeg har. Er det ikke enklere å bruke en spenningskilde og en liten bank med motstander i 'standardstørrelser'? Min 'rigg' er en strømforsyning stefaren min bygde på GK-elektro på slutten av 80-tallet. Den har strømbegrensing men det ser jeg mest på som kortslutningsbeskyttelse. For å mate små strømmer inn på komponenter begrenser jeg strømmen med en motstand. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Kahuna skrev (10 minutter siden): Er det ikke enklere å bruke en spenningskilde og en liten bank med motstander i 'standardstørrelser'? Min 'rigg' er en strømforsyning stefaren min bygde på GK-elektro på slutten av 80-tallet. Den har strømbegrensing men det ser jeg mest på som kortslutningsbeskyttelse. For å mate små strømmer inn på komponenter begrenser jeg strømmen med en motstand. joda, jeg bruker selvsagt motstand når jeg monterer ting som LED dioder etc. Men mange ganger synes jeg det hadde vært enklere og bare stille inn feks. 10mA ved å taste inn verdien, enn å vri på hjulet for å desperat knote meg frem til laveste målbar verdi på min gamle forsterker som viser verdien i hele 10mA. Den oppløsningen blir for dårlig og ikke mins knotete og stille inn. Jeg slipper også og hente en motstand og et breadboard etc. En annen ting er at det blir lettere og feks. teste ut random julelys man finner rundt om. Er jo ikek alltid man vet hvordan LED diodene er koblet og hvor mange ampere man må begrense etc. Så er det jo i tillegg kjekt og ha noe med litt mer power også da. Også har den flere knapper enn den jeg har fra før, og flottere display. Å det er jo slik som ungdomen lika Endret 17. februar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Du endre fort med et dedikert kort da. 2 stykk seriekoblete 4-pols ikke-kortsluttende vribrytere med et utvalg motstander på hver, pluss et amperemeter i enden.. Usikker på hvor man får tak i mangepolete vribrytere da, uten å slakte et multimeter.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Når jeg tenker meg om er det mye enklere med et amperemeter og en rekke med seriekoblete motstander i stigende størrelse. Hvor du kobler inn komponenten i rekken avgjør maks strøm. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2021 Usikker på om jeg egentlig helt henger med på hva du kommenterer her nå. Eller er det bare lenge siden jeg fikk meg en kaffekopp? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Nå vet jeg ikke akkurat hva dere gjør, men generellt sett er ikke en seriemotstand noen god måte å implementere strømbegrensing i en PSU. Er den der som en del av kretsen så ja helt greit, men i det generelle tilfellet vil jo motstanden ende med å modulere spenningen ettersom lasten endres. En labforsyning med strømbegrensing er en veldig behagelig ting å ha, og berger mange prosjekter fra unødige magiske røykutslipp, men kan samtidig gi en stabil og støyfri spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå