Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere

Anbefalte innlegg

Da har jeg testet batteriene og disse hadde en målt kapasitet fra 2129 til 2235mA. 
ganske elendig i forhold til hvor lite denne powerbanken er brukt.

Det er nesten så jeg mistenker batteriene for å være fake. Kinabatterier som ikke er ekte. 

Det underbygger mistankene mine da jeg hele tiden har syntest at min noe eldre batteribank med like stor oppgitt kapasitet har holdt mye lenger. 

Med 2.100mA pr. Batteri så snakker vi 8.400mA. (I teorien). Det er langt unna den kapasiteten som produsenten lovet. Å dette er i tillegg en anerkjent prosusent med høyt prisede batteribanker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte en test til av batteriene fra Powerbanken i går og dem viste det samme. Ca. 2.100 - 2.200mA. Ikke mye å skrive hjem om når batteriene er ratet til 2.950mA. 

En av batteriene hadde også falt fra 4.18V til 4.10V på 12 timer. 

Så disse havner i "søppla".

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet ut mikroskopet og selv om dette ikke er noe mikroskop man trolig finner på universitetssykehuset, så må jeg si meg mektig imponert!

Desverre hadde jeg ikke minnekort som passet så jeg fikk ikke sjekket fotomuligheten, men dette skal anskaffes før helgen. 

Men en ting er sikkert. Dette er et meget flott verktøy til å inspisere kretskort og i det hele tatt og finne skavanker man ikke kan se med det blåtte øyet. Dessuten er det en artig leksak som kan brukes til veldig mye. 

Jeg zoomet inn på et lite brannsår jeg hadde på fingeren og når jeg zoomet helt inn så kunne jeg se at "cellene"(?) beveget seg og at det sikkert sagte men sikkert grodde. Nå vet ikke jeg om det var det jeg så, men vertfall beveget det seg.

Selv fra Kina var jo ikke dette spesielt billig. Betalte ca. 3.200 NOK inkludert frakt. Men je ger ganske overbevist om at det er verdt hver krone. 

1.thumb.JPG.c213c8d02374c83c94a489f50f8feae2.JPG

2.thumb.JPG.87e8af5b73889910dd6004b299e8c106.JPG

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Tyggen skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at delay(); er mye brukt og det er jo veldig enkelt å bruke, men det får jo hele loopen til å hikke. Jeg liker godt å bruke millis(); timere i stedenfor, da blir loopen uforstyrret.

Ja, det er riktig. Men enkelte ganger spiller det ingen rolle om man bruker delay. Altså de gangene det ikke gjør noe om loopen stopper opp. Feks. hvis hovedformålet er å blinke en led etc. 

Lenke til kommentar
Tyggen skrev (15 minutter siden):

Jojo, klart det. Men det kan ihvertfall være greit å være oppmerksom på det, det kan jo være artig å prøve å få det til på andre måter også - det fins alltid en mer komplisert måte å gjøre det på 🤪

Hehe, ja. Man lærer jo lit mer av å ikke bruke delay selvsagt, men i enkelte tillfeller spiller det liten trille. Men bruker man tjenester som Blynk etc. er delay fyfy uansett :)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet Andonstar AD409 mikroskopet og videofunksjonen og jeg må selv si at dette er en meget akseptabel kvalitet. Videoen er tatt med minst mulig zoom for å få med hele kretskortet som er en TP4056 BMS modul for 18650 batterier. 

Her er et bilde jeg tok i samme slengen:

2021_0213_072101_008.thumb.JPG.1fbf5671485a03e565e41b7ff4d090b1.JPG

Lenke til kommentar

Bildene er mer enn gode nok, men gjenspeiler ikke den faktiske skarpheten. Det klarer videoen langt bedre. I virkeligheten når jeg ser på skjermen er bildet sylskarpt. 

Jeg kan zoome mye mer enn dette og justere mikroskopet helt ned etc. slik at jeg nesten får en 0603 komponent til å dekke hele bildeflaten (hvis jeg inkluderer 3x digital zoom) men bildene blir ikke spesielt gode med så mye zoom. Derimot ser det sylskarpt ut på skjermen. 

Konklusjonen er at jeg synes dette er et meget bra mikroskop til hobbybruk og vertfall til den bruken jeg har :) 

Lenke til kommentar

I dag har jeg lekt meg litt i furtebua igjen. 

Jeg tok fra hverandre en gammel laptop power adapter for ett par dager siden hvor jeg byttet ut ledningen på DC siden da det var brudd på denne. Byttet da ut med 16AWG silikon ledninger. I dag fant jeg ut at jeg også ville legge til en 5V utgang på denne ved å få plass til en bitteliten buck converter inne i samme adapteret. 

Det gikk på håret.

1.thumb.jpg.2faec95b8c7a8b9ab5d3f6be0cc1b23b.jpg

2.thumb.jpg.10b43433076f469536aa595891b4060d.jpg

3.thumb.jpg.62c99f5b4a0dfe95f531bb8fe506d864.jpg

Til slutt loddet jeg på en XT30 plugg i enden på 5V ledningene og teipet igjen boksen med EL-teip.

Nå har jeg både 19V og 5V fra samme adapter. Kjekt og ha som en testenhet :) 

4.thumb.jpg.6964b93646d82365359bdaae92bfe650.jpg

5.thumb.jpg.2fc5ce710f800a2bbe9f0f57ad1dfae1.jpg

Lenke til kommentar

Testet mikroskopet litt i sted for å se på eggen til Knipex presisjonsavbiteren jeg har. Ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Rett og slett en overpriset og elendig avbiter.

Har to slike Knipex avbitere og begge er omtrent like ille og ingen av dem er eldre enn 3-4 måneder. Dem tåler ikke en dritt.

Den jeg har fra Biltema er nå ca. 7 år gammel og ser mye bedre ut.

Her er en video av Knipex avbiteren:

Lenke til kommentar

Ja de er ikke super, men det ser ut som du har klippet ting som er langt tykkere og hardere en det de er laget for. Jeg har hatt mine i rundt 2 år og de ser ikke i nærheten så slitt ut. Står på håndtaket hva du kan klippe. (Max. Cu Ø 1.6   Fe Ø 1.0) Med andre ord 1.6mm kobber og 1mm jern. 

Lenke til kommentar

Jeg har kun kuttet komponentbein og ledninger fra 0.75mm2 og under. Samt kobbertråd som er 0.8mm tykk. Intet annet. Jeg har egne tenger som kutter tykkere ting. 

jeg har en tang fra Biltema som jeg har hatt i ca. 7 år og denne ser ikke like ille ut som mine to knipex tenger. Biltema sin har jeg også til tider missbrukt. 

Knipex tangen var veldig bra helt i starten og kuttet veldig presist, men stålet er alt for bløtt mener jeg. Den tåler ikke ikke veldig mye. 

Lenke til kommentar

Ja, det er en av få Knipex verktøy jeg faktisk er ganske missfornøyd med og som virkelig ikke lever opp til navnet. 

Ser de har en annen modell av samme verktøyet som skal være herdet, som kanskje kan være verdt et forsøk. (Knipex 78 61 125)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...