Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (2 timer siden):

De fleste Lipo ladere er beregnet for å lade batterier i serie, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kunne bruke en slik type lader til å lade feks. 10 stk. 18650 i parallel.

Jeg vet ikke hvor lurt det er å forsøke å lade batteriene i parallell med en slik, jeg ser for meg at det kan bli trøbbel. Riktignok ser det ut til at jehugarcia gjorde dette jfr. en video fra 2016.

Forøvrig har Xstar gjort brøleren å bare ha storage lading på 4 av plassene på 8-slot laderen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor lurt det er å forsøke å lade batteriene i parallell med en slik, jeg ser for meg at det kan bli trøbbel. Riktignok ser det ut til at jehugarcia gjorde dette jfr. en video fra 2016.

Forøvrig har Xstar gjort brøleren å bare ha storage lading på 4 av plassene på 8-slot laderen sin.

Det er fullt mulig å gjøre dette (har jeg sett) men det kreves (hvis jeg har forstått riktig) at volten på batteriene som lades er balansert?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (47 minutter siden):

Jeg fant denne videoen som viser det. I del to så får man se trøbbel.

https://www.youtube.com/watch?v=LWSR2gtFuQg

Her er 6-slot holder (serie). Det ser ut til at det ikke følger med balansekabel selv om noen av bildene har den med.

https://www.aliexpress.com/item/4000416884387.html

Den lipo laderen i videoen der har jeg funnet ut er en lader for dem som lever på budsjett. Mange bruker denne ser jeg, men det er en drøss av "kopier" av denne som selges rundt om. Jeg tror jeg er ute etter noe mer sofistikert enn denne. 

Når jeg skal lade Lithium ion celler så vil jeg ha noe som er litt mer "robust". Selv om man aldri kan være sikker...

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (36 minutter siden):

Den orginale SkyRC Imax B6 (evt. Mini) er nok ikke en dårlig lader, men det ser ut som det brukes en kopi i videoen. Det kan selvfølgelig være årsak til trøbbelet.

Neida, den er sikkert ikke direkte dårlig, men føler vel den blir litt "billig". Skal jeg lade mange slike batterier vil jeg ha noe skikkelig. Tror jeg...

Lenke til kommentar

Hva legger du i 'storage mode'? Er poenget å etterlate seg cellen i nærheten av 50% full så du kan slenge den i en skuff til neste gang du trenger den?

Siden jeg deler din 'hobby' med å slakte laptopbatterier* så har jeg en krets med denne funksjonaliteten på prosjektlista, den delen av lista hvor jeg egentlig ikke har gjort noe ennå. :p

*har bare litt over 10 fungerende celler+pluss omtrent dobbelt så mange som av ulike grunner ikke er slaktet ennå. ;)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Hva legger du i 'storage mode'? Er poenget å etterlate seg cellen i nærheten av 50% full så du kan slenge den i en skuff til neste gang du trenger den?

Siden jeg deler din 'hobby' med å slakte laptopbatterier* så har jeg en krets med denne funksjonaliteten på prosjektlista, den delen av lista hvor jeg egentlig ikke har gjort noe ennå. :p

*har bare litt over 10 fungerende celler+pluss omtrent dobbelt så mange som av ulike grunner ikke er slaktet ennå. ;)

Skal man lagre batteriene over tid så holder dem lenger hvis man lagrer dem med den "nominelle" volten som stort sett er 3.7V for 18650 celler. Dette har jeg lest flere steder og det er ganske kjent. Men akkurat HVOR mye man risikerer verdenskrig grunnet feil lagring aner jeg ikke. Vi snakker uansett her om gamle 18650 celler som jeg har fått gratis. Om en eller flere celler går dukken i løpet av et år så kan jeg nok fint leve med det. 

jeg tror kanskje andre kan gi et dypere svar på dette enn meg :) 

PS! Ett lite tips.

Dra innom små butikker som driver med rep av pc'er etc. og spør om dem har noen brukte laptop batterier og avse. De store kjedene har trolig egne rutiner på dette, men de små vil trolig bare bli kvitt dem... Da får man gjerne ganske mange :) 

Eller se på "Gi Bort" på Finn. Ødelagte laptoper etc. Mange laptop batterier selges nesten nye for en hundrelapp eller to. Da får man i praksis 6-9 ferske 18650 batterier av god kvalitet. LG og Samsung er stort sett merket på de 18650 cellene jeg har tatt ut. Åpner du et gammelt batteri med røde 18650 celler i så er dette trolig gamle Sanyo batterier. Bare kast dem. To av dem holdt på og ta fyr og de resterende lakk volt etter lading. Trolig det bare er tilfeldig, men flere sier at gamle Sanyo batterier av fargen rød er upålitelige. 

Sanyo batteriene satt i et ca. 10 år gammelt Acer batteri. 

HP batterier har jeg erfart er gode saker. Lilla Samsung og grå LG 18650 er gode saker har jeg erfart :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 20.1.2021 den 7.37):

Når det er sagt så har jeg nå laget meg en ganske innholdsrik handlekurv hos AliExpress vedrørende diverse elektronikk og utstyr med en foreløpig verdi på rundt 13.000 kroner. 

Av de større (dyrere) tingene kan jeg nevne følgende varer:

- Lipo Charger (ennå ikek bestemt hvilken jeg velger)
- Xtar Dragon VP4 (Har en slik fra før også)
- Andonstar microskop med 7" LCD
- Hantek DSO5102 Oscillocope.
- En drøss med "18650 wrapps" (krympestrømer til 18650 batterier)
- + en hel del andre små ting som drar opp prisen totaltsett.

Puh... 

Siterer meg selv her siden jeg gjorde om litt på bestillingen listet over. 

Jeg byttet ut mikroskopet med med ett med 10" skjerm. Altså modellen over som kostet en høvding ekstra. 

Lipo laderen avventer jeg med da jeg ikke helt får bestemt meg for hvilken jeg vil ha. Den jeg hadde mest lyst på (HTRC HT06 Duo) ser jeg har fått litt pepper av enkelte på Youtube ved at det er noen problemer med den. Så jeg ble litt usikker. 

Den som befinner seg på en god andreplass heter ISDT P30. Denne koster omtrent det dobbelte, men er langt kraftigere og har Bluetooth funksjonalitet og en app. Problemet med denne er at man trenger en ekstern power supply som forøvrig følger med, men den tar jo litt plass.

Dessuten så ser jeg ikke for meg pr. nå at jeg kommer til å lade batterier i serie veldig ofte. Disse laderene er jo mer beregnet på lipo batteripakker enn 18650 celler(?).

Så derfor så avventer jeg litt med å kjøpe en slik lader. Xtar Dragon laderen jeg har er helt super. Man putter inn batteriene, trykker på refresh og går og legger seg. Dagen etter har batteriene fått en oppfrisking. Enklere blir det ikke. Derfor kjøpte jeg en til av denne så jeg kan ta 8 batterier om gangen. greit og ha når man sitter og åpner esker med gamle laptop batterier. Egentlig kunne jeg gjerne hatt fem til av denne, men jeg ser for meg at jeg ikke kommer til å hamstre 18650 celler hele livet. 

Til hobbybruk har jeg allerede nå nok batterier til resten av livet tror jeg :) 

Men finnes det noe marked for brukte 18650 celler som er testladet, (refresh ladet) hvor kapasitet og alder på batteri kan dokumenteres? i tillegg vil alle batterier få en ny krympestrømpe med isolator ring rundt pluss polen, så dem vil se helt nye ut, bortsett fra noen små merker etter spot welding på polene. 

Man blir selvsagt ikke millionær på dette og meningen er ikke å tjene penger på dette, men hvis andre kan få bruk for dem for en veldig billig penge er jo det bedre enn at man kaster dem?

Feks. selge dem for 5-10 kr. stykket eller noe? Disse koster jo fort en hundrelapp over disk i Norge (Biltema) og er ellers sjelden og få tak i i fysiske butikker. Fra AliExpress får man kvalitetsbatterier for rundt 30-40 kroner stykket, hvis man vil vente en måned. 

Lenke til kommentar

En sann glede og kunne puste liv i gamle batterier igjen. :) 

Batterier som for en uke siden målte rundt 2V og ble ansett som "døde" har nå blitt ladet opp 100%, hvilt ett døgn, samt fått en full refresh lading (test) hvor alle batteriene (som jeg ikke forkastet) ble målt til å ha den samme effekten eller mer enn det som står i datasheet'en til produsenten. 

I tillegg har alle batteriene fått ny isolasjonsring rundt plusspolen og ny wrapping.

For å sjekke om volten holder seg over tid har jeg målt dette med multimeter rett etter lading, noen dager etterpå, og etter ca. 2 uker. Hvis ikke multimeteret viser betydelig voltreduksjon, så annser jeg dem som friske og mer enn gode nok til hobbybruk :) 

IMG_3333.thumb.JPG.d652e81b31749779a9d202473076c02d.JPG

Lenke til kommentar

Da bestemte jeg meg til slutt for en Lipo lader. ISDT P30 er på papiret en kraftigere lader og den har bluetooth funksjon etc. men bakdelen med denne er at den krever en ekstern power supply på hele 1000W. Denne er flere ganger kraftigere enn jeg noen gang kommer til å få bruk for. 

Så jeg dumpet denne til fordel for HTRC HT206 som man bare kobler rett til til AC uttak. Berøringsdisplayet er mye enklere og mer oversiktilig og den er mer enn kraftig nok til mine oppgaver. Denne er på 200W. 120W'ish mer enn den imax laderen som man får kastet etter seg for ett par hundrelapper. 

Slik ser laderen ut:

61VXKwhtF1L._AC_SX425_.jpg.03ae5386c37f00c158733b347cda56c6.jpg

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Kanskje for en uorginal som trenger ekstern strømforsyning.

Ja, mulig det. 

Men jeg føler vel at den jeg bestillte vertfall er langt lettere og bruke. Den koster jo også mye mer, og jeg har til og med lest om enkelte som har fått en som ikke virker, men jeg tar sjansen. Jeg har spart så mye penger på og handle derfra nå at jeg i væreste fall kan leve med det tapet. Men erfaingen min sier at AliExpress rydder opp og gir meg pengene tilbake hvis noe er galt. 

Jeg er vel en av dem få som synes kundeservisen til AliExpress er helt ålreit. Ikke best, men dem har vertfall alltid ordnet opp overfor meg vertfall :) 

Lenke til kommentar
On 1/22/2021 at 6:58 AM, Bjerknez said:

Jeg byttet ut mikroskopet med med ett med 10" skjerm. Altså modellen over som kostet en høvding ekstra.

Er mikroskopet for lodding eller annet finarbeid? I så fall tror jeg du vil ønske deg et optisk binokulært mikroskop ganske raskt. Både latensen om mangelen på stereosyn er en begrensing med slike mikroskopkamera. Er det for å ta bilder er du greit dekt dog.

Mange stereomikroskoper er i tilegg trinokulære så de kan ta en kameramodul. (Det er en ganske standard kopling for disse så man kan ofte gjenbruke kameraer fra andre mikroskoper)

Jeg bruker et slikt:

e4810ed0-4bb7-4d01-8746-fc01311d7d84.jpg.webp

Om du fortsatt kan ville jeg revurdert det hantek oscilloskopet. Jeg hadde et som ble byttet til en siglent ganske raskt... Riktignok en annen billigere hantek modell enn den du førte opp. Og litt fordi jeg fikk en god deal på en demobrukt fullspeccet SDS2352X-E

Lenke til kommentar

Det er dette mikroskopet jeg kjøpte:

mikroskop.thumb.jpg.3a916dc1bd671b8f32513c8570b64614.jpg

Skal brukes til lodding etc. Skal ikek brukes til å telle kviser på nesen til en edderkopp. :) 

Hantek DSO5102P har fått så mye skryt at jeg neppe kan gå feil med dette. Jeg er også helt fersk på dette og må nok til og med lære meg å bruke det :) 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bjerknez said:

Skal brukes til lodding etc. Skal ikek brukes til å telle kviser på nesen til en edderkopp. :)

Det er ikke forstørrelsen det står på. For lodding bruker man gjerne en linse som begrenser forstørrelsen og øker arbeidsavstanden. Det er mest det å bevare stereosyn og å slippe forsinkelsen via et kamera som er begrensende. Om jeg antar at illustrasjonsbildet er representativt for forstørrelsen har nok dette monoskopet  minst like mye forstørrelse. På maks har jeg et synsfelt på ca 8mm, noe som er ganske tilsvarende til illustrasjonen ovenfor.

Jeg kan naturligvis sette på en annen linse for å øke forstørrelsen dramatisk, men det er stort sett mindre forstørrelse som trengs ikke mer.

7 minutes ago, Bjerknez said:

Hantek DSO5102P har fått så mye skryt at jeg neppe kan gå feil med dette. Jeg er også helt fersk på dette og må nok til og med lære meg å bruke det :) 

De har forhåpentligvis forbedret seg en del siden mitt 4204B. 40ksampler er dog ikke mye (mitt hadde bare 8), men det er klart at et 1Msample++ skop vil koste mer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et slikt kameramikroskop fungerer greit nok til hobbybruk, men et skikkelig stereomikroskop er selvfølgelig mye bedre, men også mye dyrere.

Jeg har også kun kameramikroskop, og et gammelt vanlig mikroskop, men disse er ubrukelige til slikt arbeid.

Kameramikroskopet fungerer egentlig best til å inspisere utført arbeid og til å ta bilder osv, slik Sverreb nevner, det er nesten håpløst å jobbe under dette med en loddebolt eller noe annet.

Problemet er dybdesynet. Kameramikroskop og vanlige mikroskop har ingen følelse av dybde, som gjør at det blir veldig vanskelig å treffe med loddebolten der man ønsker.

Et skikkelig stereomikroskop er en helt annen verden, jeg har selv brukt dette mange ganger, og det er helt utrolig hvor stor forskjell det er.
Jeg har testet både Leica, Zeiss og Mantis, sistnevnte er i en klasse for seg selv, og er heller ikke så dyre brukt på for eksempel eBay.

Dersom det blir aktuelt i fremtiden, ville jeg ikke kjøpt dette på AliExpress, men heller kjøpt noe med høy kvalitet brukt, personlig tror jeg nok det blir en litt eldre modell av Mantis med tiden.

Jeg har også et par "briller" med forstørrelse, slike som brukes av gullsmeder o.l. de fungerer faktisk mye bedre til å jobbe med, enn usb-kameramikroskop.

Som et lite tips, så står det nå og da brukte stereomikroskop til salgs på Finn.
Det er en del laboratorier, leger, tannleger osv. som har slike, som de bytter ut titt og ofte.

Her gjelder det dog å holde tunga rett i munnen, ettersom linser brukt i for eksempel laboratorium forstørrer alt for mye for inspeksjon.
Det man ønsker er et mikroskop for nettopp "inspeksjon". Ofte får man kjøpe nye linser, men for noen produsenter, blant annet Zeiss, kan bare lisene være så dyre at det ikke lønner seg.
Jeg ville tippe et sted mellom 2x og 8x er yttergrensene på hva som egner seg for inspeksjon, men det kommer også an på synsfeltet og avstand til det man jobber på osv.

Når det kommer til oscilloskopet, så har jeg også forstått at Hantek er helt greit.
Det er helt greit å begynne med et billig 2-kanals inntil man lærer seg hvordan det fungerer.

Personlig gikk jeg for bestselgeren Rigol DS1054Z for noen år siden når jeg kjøpte mitt første, brukt på eBay.
Jeg valgte et med fire kanaler, men med bare 50MHz (kan oppgraderes til 100MHz), da jeg antok at jeg ville få bruk for flere kanaler ettersom jeg for det meste holder på med digitale kretser.

Dette ble oppdatert for noen måneder siden, da med et Siglent SDS1204X-E fra Batronix (på tilbud), som jeg har vært storfornøyd med, og ville absolutt kjøpt Siglent igjen.

Uansett, man kan ikke kjøpe alt med en gang, å det er ofte greit å kjøpe billige basismodeller når man lærer seg hvordan det virker.
Det neste er funksjonsgenerator 😁

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...