Bjerknez Skrevet 15. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2021 https://m.aliexpress.com/item/32959541446.html?pid=808_0000_0101&spm=a2g0n.productlist.0.0.48c65d7eHwQ3yo&browser_id=9cc5bf4c07d542cab6c0b7fc4920b024&aff_trace_key=d2d9ca168f80487c9e487564b2fe0b6b-1602850877622-01290-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=cav3flpcl1ocadu0177060f8aac8d525979b2e59a2&gclid=&_imgsrc_=ae01.alicdn.com/kf/Hc2c46a05ce644a4eb4e583a797086f6aH.jpg_640x640Q90.jpg Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 Hvilken modell skal man velge 30 eller 38 pinner? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2021 Jeg har vertfall den med 30. tror det er ett fett hvem du velger Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 ok. Takker. Skal nok få bestilt noen 🙂 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2021 I dag var jeg innom en lokal pusher for å kjøpe noen slike krympestrømper til 18650 batterier. Svindyre, men jeg hadde lyst til å teste dette før jeg fikk neste forsending fra Kina (AliExpress). Firmaet heter Altitec. Dem som driver BatteriExperten.no. Jeg kjenner de som jobber der litt fra før så han spurte meg om jeg ville ha en eske med brukte laptop batterier som dem skulle kaste. Jeg sa selvsagt ja til det Vel hjemme åpnet jeg det første batteriet og tok ut 18650 cellene. Det viste seg at alle bortsett fra 1-2 stk. i hver batteripakke målte rundt 2.5V eller mer. Så jeg slang dem i laderen for å se om dem tok i mot lading. Skal kjøre en "refresh" senere av batteriene. Jeg testet ut rewrapping av ett av batteriene. jeg tok av beskyttelsen på det gamle og satt på et nytt. Jeg byttet også isolasjonsringen rundt plusspolen. Resultatet synes jeg ble riktig så bra. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2021 Ganske mange av batteriene som tar til seg lading De fleste ender på 4.18V og har en kapasitet på godt over 2000mA. De fleste ligger på rundt 2300-2400mA. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Bjerknez -> Da må jeg si takk for fantastisk god opplæring i Blynk! For noen få dager siden så hadde jeg aldri hørt om Blynk og nå får jeg den til å fungere til det meste. Det var helt feil slik som jeg først trodde at Blynk oppfører seg helt forskjellig fra slike HMI'er som man bruker i industrien. Når man bruker "virtuelle pinner" da blir det ganske likt. Måtte bare ha litt tid for å finne ut av det. Når det gjelder "SimpleTimer" som du postet info om litt oppe i tråden her, så viser det seg å være en ganske spesiell problemstilling. Den finnes i to forskjellige utgaver med to forskjellige forfattere, tror jeg. Når man velger "automatisk installasjon" da får man den som er helt feil og som ikke funker. Installerer man manuelt fra riktig sted så funker det: https://github.com/jfturcot/SimpleTimer Her er den som er feil og som ikke fungerer på noen fornuftig måte: https://github.com/kiryanenko/SimpleTimer Dokumentasjon som er riktig når man installerer fra riktig sted: https://playground.arduino.cc/Code/SimpleTimer/ Du har helt rett når du sier at det er et stort og viktig poeng å la timerne lese og skrive data til "pinnene". To programstumper med timere som fungerer likt når man har installert rett utgave av SimpleTimer: #include <SimpleTimer.h> // the timer object SimpleTimer timer; // a function to be executed periodically void repeatMe() { Serial.println("1 sekund ! "); } void setup() { Serial.begin(9600); timer.setInterval(1000, repeatMe); } void loop() { timer.run(); } Og med Blynk sin utgave: #include <BlynkSimpleStream.h> BlynkTimer timer; void myTimerEvent() { Serial.println("1 Sekund"); } void setup() { Serial.begin(9600); timer.setInterval(1000L, myTimerEvent); } void loop() { timer.run(); } Ellers veldig bra forklaring som jeg fikk fra "Blynk Forum": http://help.blynk.cc/en/articles/2091699-keep-your-void-loop-clean Det du har opplyst om bruk av timere har vært helt rett. Endret 17. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Ja, blynk er flotte saker. Driver i slrivende stung og lager meg en sensor overvåker vedrørende temperatur til batteriene jeg lader. Enkelte dårlige celler som jeg plukker ut av gamle laptop batterier kan bli veldig varme og da kan det være greit å holde en oversikt. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Hvis man skal holde oversikt over "hotspots" så er IR kamera tingen. En morsom side ved termografering, det er at hvis man tar bilde av en lampe som er slått av så kan man se det lyset som var der for noen minutter siden. (PÅ grunn av restvarme.) Det skal finnes noen billige kameramoduler som kan lage termografi. (Har bare prøvd noen dyre modeller.) https://makersportal.com/blog/2020/6/8/high-resolution-thermal-camera-with-raspberry-pi-and-mlx90640 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 (endret) Jeg ser ellers at Blynk har støtte for videostream. Det betyr vel at man kan legge inn video fra et overvåkingskamera eller et infrarødt kamera for så vidt, slik at man både kan se på hvilke batterier som blir varme og eventuelt overvåke/regulere ladsestrømmen i forhold ti de man ser. Man kan jo også legge inn sensorer og opplegg for automatisk utkobling. Mye rart man kan få til hvis man har et kamera i blynk appen, for eksempel å se om det er noen i garasjen før man lukker døren. Mangler forleøpig en del utstyr, men skal forsøke å få kjøpt inn 🙂 Ellers litt skummelt med ikke lovlig oppkobling mot 230V og ellers ting som gir brannfare, bare for pliktskyldig å ha nevnt det. Kobler fra alle mine 230V ting når jeg går i fra dem, selv om jeg har fagbrev til å bygge lovlig. Endret 17. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Det er fint lite (om noe) 220v jeg er borti. Når det gjelder garasjeporten så er jo ikke kontrollboardet i denne drevet med 220v. Tror vår garasjeportåpner er på 48v. Alt man trenger å gjøre for å åpne porten er å "kortslutte" to innganger som aktiverer åpneren. med styring av feks. Kaffetrakter etc. kommer man jo ikke utenom 220V, men man kobler jo bare en leder innom releet og man bruker en skjøtekontakt som selvsagt ikke er koblet inn. Så jeg ser ikke den helt store faren, for min del vertfall. Men ja, man skal ha respekt for strøm, helt klart. Jeg merker jeg dobbeltsjekker alt for ofte om kontakten står i eller ei. Noe som forøvrig er bra. ---------------------------- Når det er sagt så holder jeg fortsatt på med å åpne alle laptop batteriene for å ta ut 18650 cellene. De aller fleste cellene er i orden og mange har jeg kjørt en testlading på og yter godt over 2.600mA. Dette er batterier som også er ratet til 2.600mA. Så det blir mange gratis batterier på meg. Blir sikkert 50stk. 18650 batterier som jeg kan bruke til alt mulig rart her hjemme. i dag har jeg startet jobben med å "rewrappe" cellene da mange av batteriene hadde ldelagt isolasjon etc. etter at jeg tok dem ut. Her er ett av batteriene. Etter enn full testladesyklus fikk dem ny wrapping. Gode som nye.... nesten.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2021 Jeg fikk som tidligere nevnt en hel eske med brukte laptop batterier fra en Altitec som selger batterier samt bygger custom batteripakker etc. til industrien. Jeg kjenner dem som jobber der litt og dem holder til rett borti gata her jeg bor, så derfor fikk jeg nok en eske med brukte laptop batterier som dem uansett skulle kaste. Etter å ha åpnet sikkert 30 stk. laptop batterier og tatt ut 18650 cellene og separert disse samt ladet dem opp for så og kjøre en full refresh lading på dem på sikt har jeg bygget meg en liten erfaring om hvilke batterier som er gode og ikke. De batteriene som befant seg i Acer laptoper var veldig dårlige. Disse er som oftest røde og av merket "Sanyo". To av dem ble ekstremt varme (84 grader) under lading og de fleste av dem gikk ikke ann og redde. Batteriene i Dell batteriene er helt ok og befinner seg midt på treet av de jeg åpnet. Det var Samsung batterier jeg fant i de dell batteriene jeg åpnet. Det absolutt overlegent beste batteriene fant jeg i HP batteriene. Omtrent alle disse kunne reddes og mange holdt rundt 3V. De aller fleste av disse hadde fortsatt like mye eller større kapasitet enn produsenten har opplyst i datasheet. Disse batteriene er stort sett grå og er av merke LG. Rettere sagt LGABB41865, for dem som ønsker å søke mer informasjon. PS! De røde batteriene på bildet er ikke Sanyo batterier, men grå LG batterier som jeg har kjørt en full refresh lading på og testet kapasiteten. Alle disse holdt over 2.600mA, men jeg skrev 2.600mA på dem da dem uansett oppfyller specs fra produsent som er 2.600mA. Så konklusjonen er så langt at etter ca. 180 stk. batterier (18650 celler) som er plukket ut fra Laptop batteriene så er det kun 26 stk. som var såpass dårlig (målte langt under 2V, ble veldig varme under ladning) at jeg kasserte dem. Resten av batteriene virker å være veldig bra. Spesielt de grå LG batteriene og mange av Samsung batteriene. Jeg pleier ikke å ta vare på batterier som etter test viser og ha under 2.000mA kapasitet, men unntaket er 8 stk. Samsung batterier som jeg målte til 1800-2014mA. Grunnen til det er at produsententens specs er 2.000mA på akkurat disse og siden dem holder produsentens specs, så annser jeg dem som gode batterier. Hvis et batteri skal ha 2.600mA og jeg får under 2000mA ut av dem, så kasserer jeg dem. ______________ Til slutt så skal det nevnes at dette ikke er noen fasit, men mine betrakninger så langt. Søker man rundt om på nett rundt dette så er ikke de røde Sanyo batteriene veldig mye å skryte av. Det har jeg også erfart selv. To av dem kunne vært direkte farlige. Hadde jeg gått fra laderen og vært borte i flere timer skal man ikke se bort fra at disse hadde eksplodert og satt fyr på furtebua. Først så lader jeg opp batteriene. Dette tar ca. 3-4 timer (1 amp). Hvis dem ikke bli nevneverdige varme under den første ladingen så setter jeg laderen ned i en metallkasse på et murgulv når jeg kjører en full refresh av batteriene. Det betyr at alle batteriene blir ladet helt opp, for så og bli tappet helt, samt ladet helt opp igjen. Dette for å måle kapasiteten helt korrekt. Da pleier jeg å gå fra laderen da dette kan ta 10-15 timer. Så dette er ikke helt risikofritt, men ut fra omstendighetene har jeg tatt gode nok forhåndsregler mener jeg. Laderen har en innebygget sikkerhetsfunksjon men jeg stoler ikke 100% på denne. Lithium Ion celler er så vidt jeg har lest like farlig som dynamitt. Finnes nok av Youtube videoer som viser ulykker med disse batteriene. Hvis man ved et uhell lager hull i et nyoppladet 18650 batteri, så eksploderer det i flammer og flyr av gårde som en rakett. Så man skal ha STOR respekt for disse batteriene. Vanlige AA batterier er harmløse i forhold. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Metallkasse på murgulv høres bra ut, eneste ekstra du burde legge til er ventilasjon for eventuell røyk så du unngår røykskader om noe går galt.. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 Kahuna skrev (På 18.1.2021 den 8.17): Metallkasse på murgulv høres bra ut, eneste ekstra du burde legge til er ventilasjon for eventuell røyk så du unngår røykskader om noe går galt.. Enig, men dette er i en råkjeller som består av mur og betong. Det er ingen tilgang til kjelleren fra huset ellers. Man må ut av huset for å komme inn i kjelleren. Så jeg ser ikke en forbigående røykutvikling fra noen batterier som noe problem. Tror jeg. Hadde dette vært inne i selve huset, så hadde jeg nok vært langt mer skeptisk til å holde på med det jeg gjør. Jeg er veldig glad for at jeg har en "furtebu" som ikke er for flott til å brukes. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 (endret) Sitter i furtebua og titter i taket mens jeg venter på min 4 cell 18650 lader kjører refresh lading på 140 stk. batterier. Ca 10-12 timer tar denne ladingen for 4 stk. batterier. Så ca. 350 timer med lading gjenstår før alle er klare... Etter dette skal alle batteriene rewrappes og kapasitet skrives på utsiden, før jeg lagrer dem for videre bruk. Jeg har planer om å kjøpe en mer avansert lader som også klarer å kjøre en såkalt "storage" lading. Man kan jo gjøre dette på den manuelle måten selvsagt, men det blir j**** mye jobb. Noen som vet om en 18650 lader som kan lade 8 stk. batterier i parallel som også har storage lading etc.? Er klar over at disse fort kan bli kostbare, men det får så være. Har kikket litt på diverse Lipo ladere, men de fleste av disse er laget for å lade batteripakker med batterier i serie og ikke enkeltceller. Endret 20. januar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Megacellcharger tar 16 stk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 (endret) mobile999 skrev (26 minutter siden): Megacellcharger tar 16 stk. Tror ikke jeg ønsker å putte 16stk. 18650 batterier en lader som jeg anser ikke ferdig utviklet og fortsatt befinner seg i et teststadium Isolert sett et interresant prosjekt som jeg kommer til å følge, men 18650 celler (16 stk.) kan faktisk brenne ned huset ditt hvis noe går galt. For meg virker dette etter en kort research om et prosjekt som ikke er ferdig enda. Men så absolutt en lader jeg slår kloa i på sikt muligens Jeg så forresten også denne laderen: https://www.banggood.com/HTRC-HT206-DUO-AC-or-DC-2X200W-2X20A-4_3-Inch-LCD-Touch-Screen-Dual-Battery-Balance-Charger-Discharger-p-1373033.html?cur_warehouse=CN Endret 20. januar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Bjerknez skrev (38 minutter siden): Jeg så forresten også denne laderen: https://www.banggood.com/HTRC-HT206-DUO-AC-or-DC-2X200W-2X20A-4_3-Inch-LCD-Touch-Screen-Dual-Battery-Balance-Charger-Discharger-p-1373033.html?cur_warehouse=CN Det finnes flere varienter av denne typen. Med to 6-slot holdere med ledninger for balanseporten kan de ta 12 stk batterier samtidig (evt. to 4-slot holdere for 8 totalt stk.) Hva legger du i "storage" lading? Det er ikke sikkert laderen har storage modus slik du ønsker den. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 mobile999 skrev (19 minutter siden): Det finnes flere varienter av denne typen. Med to 6-slot holdere med ledninger for balanseporten kan de ta 12 stk batterier samtidig (evt. to 4-slot holdere for 8 totalt stk.) Hva legger du i "storage" lading? Det er ikke sikkert laderen har storage modus slik du ønsker den. Ja, det finnes mange varianter her som er gode kandidater. "storage" lading er en funksjon som gjør det mulig og lade opp (eller ned) batteriene til den nominelle volten til batteriene, noe som for 18650 betyr rundt 3.7 volt. I følge det jeg har lest så er dette sunt for batteriet. De fleste Lipo ladere er beregnet for å lade batterier i serie, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kunne bruke en slik type lader til å lade feks. 10 stk. 18650 i parallel. Jeg kunne jo sikkert kjøpt tre Xtar Dragon VP4 Plus ladere til, men disse koster også 500 kroner stykket. Det hadde i utgangspunktet vært det mest ideelle for min del, men Xtar mangler "storage" lading muligheten. Dessuten skader det ikke å ha mulighet til å lade batterier i serie på sikt... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 Når det er sagt så har jeg nå laget meg en ganske innholdsrik handlekurv hos AliExpress vedrørende diverse elektronikk og utstyr med en foreløpig verdi på rundt 13.000 kroner. Av de større (dyrere) tingene kan jeg nevne følgende varer: - Lipo Charger (ennå ikek bestemt hvilken jeg velger) - Xtar Dragon VP4 (Har en slik fra før også) - Andonstar microskop med 7" LCD - Hantek DSO5102 Oscillocope. - En drøss med "18650 wrapps" (krympestrømer til 18650 batterier) - + en hel del andre små ting som drar opp prisen totaltsett. Puh... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå