arne22 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) Her kommer det, det ene gullkornet etter det annet. Har jobbet med automasjon og teknologi i 40 år og her i denne tråden så kommer det masser av ting jeg ikke har greie på. Jeg lurer jo da på hva i alle dager er "Blynk" og det viser seg jo å være noe som ser ut til å være veldig spennede, og noe som man absolutt bør prøve ut: https://blynk.io/en/getting-started Ellers når det gjelder IoT, genrelt sett, så synes jeg dette er noe man bør være kjempskptisk til. Her er det kjempestore sikkerhetsmessige utfordringer og store muligheter for "bruk og missbruk". Her et ganske morsomt eksempel på bruk av IoT der jeg tror den som blir overvåket ikke vil være så veldig brydd over å bli overvåket: Endret 11. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg synes Blynk er veldig bra. Selvsagt kan de største geekene blandt oss fikse apper selv og legge på egne servere etc. men poenget mitt er at dette også skal være overkommelig. Man kan også legge til brukere via Blynk så andre kan bruke appen man har laget, uten at dem har tilgang til å redigere etc. har forøvrig hørt at Blynk snart kommer med en ganske stor oppdatering hvor dem også skal prøve og gå Home Assistant i næringen. Uansett veldig spennende. Når det gjelder frykten for å dele med tredjepart er jeg langt langt mer skeptisk til Facebook og sosiale medier enn denne Blynk appen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) Det skumle med IoT det er når data kan samles inn i ubegensede mengder og kombineres med data fra sosiale media, banktransaksjoner, passeringer i bomstasjoner, data fra mobiltelefon, skatteetatens data, osv, osv, for så å bli lagret i databaser og videre bearbeidet av systemer for kunstig intelligens. Da vil man ikke lengre kunne røre på seg uten at det tikker inn data for videre analyse, som vil kunne få en eller annen konsekvens. Jeg ville nok ikke ha noen IoT enheter hjemme, men det er jo ganske interessant å lære om virkemåten. IoT kan brukes til mye nyttig og fornuftig også. Endret 11. januar 2021 av arne22 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 (endret) arne22 skrev (6 timer siden): Det skumle med IoT det er når data kan samles inn i ubegensede mengder og kombineres med data fra sosiale media, banktransaksjoner, passeringer i bomstasjoner, data fra mobiltelefon, skatteetatens data, osv, osv, for så å bli lagret i databaser og videre bearbeidet av systemer for kunstig intelligens. Da vil man ikke lengre kunne røre på seg uten at det tikker inn data for videre analyse, som vil kunne få en eller annen konsekvens. Jeg ville nok ikke ha noen IoT enheter hjemme, men det er jo ganske interessant å lære om virkemåten. IoT kan brukes til mye nyttig og fornuftig også. Jeg får litt sånn tinnfoliehatt tanker når jeg leser det du skriver. Selv ok du i teorien har rett, så klarer jeg ikke helt å se problemet. Hvis Blynk er skummelt, så må jo Facebook være livsfarlig? Det blir nok uansett delt mer informasjon om oss enn vi aner tror jeg. Å hva er egentlig galt med at det skapes kunstig intligens? Jeg har mer tro på en generell sund skepsis og en måteholdenhet. Spesielt når det kommer til Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat etc. Endret 11. januar 2021 av Bjerknez Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Jeg snakker ikke om Blynk men de IoT enhetene som er på vei litt inn i framtiden og i regi av de store teknoligiselskapene. En del av denne teknologien er jo alerede på plass, mobiltelefoner som rapporterer hvor du har vært, biler som rapporterer hvor du kjører og hvordan du kjører, Pc'er som rapporterer hvilke nettsider du besøker. Dette er jo grunnen til de mange gratis nettjenester. Med en gang du har registrert deg, så går tidligere "anonyme brukerdata" over til å bli til "dine persondata". I tillegg så kan etterhvert komme kjøleskap, komfyrer, toaletter, lysbrytere, strømmålere, mikrofoner, dørsensorer og alt mulig annet som registrerer og rapporterer alle dine bevegelser. Teknologien tillater også at produktene kan rapportere automatisk via mobilnettet uten at du vet om det. Alle data kan i prinsipp sammenstilles inklusive dem fra sosiale media. Dette er jo ikke noe "Science fiction" men "digital økonomi" slik som den fungerer nå i dag. De fleste av oss bruker vel noen gratis tjenester på Internett, og de tjenestene som er gratis er jo gratis for at nen skal tjene penger på dem. Facebook og IoT enheter bør vel ikke ses på som to forskjellige problemstillinger, det er den samme problemstillingen. Dette er jo i dag et eget fag som man kan studere på universitetsnivå, "big data mining" og "data science" og slike ting. Dette er da en litt annen diskusjon enn "Blynk" og å lære seg litt om hjemmeautomasjon. Synes Blynk ser kjempespennende ut og vil teste den. "Hvor ofte åpner han garasjeporten?" - Den informasjonen har du jo nå kontroll på selv 🙂 Endret 12. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Leste litt på privacy policyen til Blynk. Quote We automatically collect certain information about you as you use the Services, including, without limitation, through cookies on the Blynk website and in-app tracking when you use our Apps. This may include information about your device (such as your Unique Device Identifier), your location, your Internet usage, and how you interact with the Services. This may include information about the way you use the Services, the parts of our Services you use and third party apps or websites you visit when you leave our Services. Sikkert ikke noe problem for de fleste, men for min del er det en prinsippsak at jeg ikke vil gi ut noen informasjon. Spesielt det siste punktet er totalt uakseptabelt for min del. 1 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 Mr. A skrev (35 minutter siden): Leste litt på privacy policyen til Blynk. Sikkert ikke noe problem for de fleste, men for min del er det en prinsippsak at jeg ikke vil gi ut noen informasjon. Spesielt det siste punktet er totalt uakseptabelt for min del. Men da bruker du sikkert ikke av prinsipp Facebook heller? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 arne22 skrev (1 time siden): Jeg snakker ikke om Blynk men de IoT enhetene som er på vei litt inn i framtiden og i regi av de store teknoligiselskapene. En del av denne teknologien er jo alerede på plass, mobiltelefoner som rapporterer hvor du har vært, biler som rapporterer hvor du kjører og hvordan du kjører, Pc'er som rapporterer hvilke nettsider du besøker. Dette er jo grunnen til de mange gratis nettjenester. Med en gang du har registrert deg, så går tidligere "anonyme brukerdata" over til å bli til "dine persondata". I tillegg så kan etterhvert komme kjøleskap, komfyrer, toaletter, lysbrytere, strømmålere, mikrofoner, dørsensorer og alt mulig annet som registrerer og rapporterer alle dine bevegelser. Teknologien tillater også at produktene kan rapportere automatisk via mobilnettet uten at du vet om det. Alle data kan i prinsipp sammenstilles inklusive dem fra sosiale media. Dette er jo ikke noe "Science fiction" men "digital økonomi" slik som den fungerer nå i dag. De fleste av oss bruker vel noen gratis tjenester på Internett, og de tjenestene som er gratis er jo gratis for at nen skal tjene penger på dem. Facebook og IoT enheter bør vel ikke ses på som to forskjellige problemstillinger, det er den samme problemstillingen. Dette er jo i dag et eget fag som man kan studere på universitetsnivå, "big data mining" og "data science" og slike ting. Dette er da en litt annen diskusjon enn "Blynk" og å lære seg litt om hjemmeautomasjon. Synes Blynk ser kjempespennende ut og vil teste den. "Hvor ofte åpner han garasjeporten?" - Den informasjonen har du jo nå kontroll på selv 🙂 Der er jeg enig med deg. Tjenester som feks. Philips Hue, Alexa og en drøss andre ting man må oppgi hele faderullan av personlige opplysninger for å få til å fungere slik dem skal. Å dele epostadressen min for å bruke en tjeneste jeg liker er innafor mener jeg. Men dele mitt fulle navn og telefonnummer etc. sitter lenger inne kjenner jeg. Uansett, så er jeg ganske bevisst på hva jeg legger ut på internett og hvilke tjenester jeg bruker. Det handler vel i stor grad om å bruke sunn fornuft tror jeg. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Man kommer nok ikke unna med å legge ut en del persondata, men man bør vel være litt restriktiv og edruelig på hva man legger ut. Har kikket litt grundig på "Blynk". Den ser ut til å være aldeles midt i blinken i forhold til det som jeg behøver i forbindelse med noe kursopplegg. Har ikke fått testet den, men det skal jeg gjøre ganske snart. Tenkte opprinnelig på å bruke Microsoft IoT plattform, mend et ser da ut til å være noe forferdelig fiklete greier. "Blynk" ser ut til å inneholde akkurat de samme grunnleggende prinsippene for IoT, minus de 1000 avanserte funksjonene i Microsoft sin løsning, som jeg ikke har bruk for. Endret 12. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 arne22 skrev (3 minutter siden): Man kommer nok ikke unna med å legge ut en del persondata, men man bør vel være litt restriktiv og edruelig på hva man legger ut. Har kikket litt grundig på "Blynk". Den ser ut til å være aldeles midt i blinken i forhold til det som jeg behøver i forbindelse med noe kursopplegg. Har ikke fått testet den, men det skal jeg gjøre ganske snart. Tenkte opprinnelig på å bruke Microsoft IoT plattform, mend et ser da ut til å være noe forferdelig fiklete greier. "Blynk" ser ut til å inneholde akkurat de samme grunnleggende prinsippene for IoT, minus de 1000 avanserte funksjonene i Microsoft sin løsning, som jeg ikke har bruk for. Jeg har brukt Blynk i snart et år nå, med Wemos D1 Mini, ESP32 og NodeMCU, så hvis du har noen spørsmål rundt dette så fyr løs. jeg er på ingen måte noen proff på dette, men kan nok til å få deg i gang, tror jeg Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Takker så meget. Kommer tilbake til saken. Har foreløpig bare BBC Microbit, Arduino og Raspberry PI. Når jeg googlet så fant jeg ut at du har nettside og motorsykkel. Hadde motorsykkel før (Suzuki GS 1100G, gammeldags men fantastisk) og seilbåt nå. Sitter ombord og jobber og har funnet ut at det går ann å bygge autopilot ved hjelp av BBC Micro:bit. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 arne22 skrev (Akkurat nå): Takker så meget. Kommer tilbake til saken. Har foreløpig bare BBC Microbit, Arduino og Raspberry PI. Når jeg googlet så fant jeg ut at du har nettside og motorsykkel. Hadde motorsykkel før (Suzuki GS 1100G, gammeldags men fantastisk) og seilbåt nå. Sitter ombord og jobber og har funnet ut at det går ann å bygge autopilot ved hjelp av BBC Micro:bit. Ett lite tips hvis du skal starte med Blynk. Kjøp deg mikrokontrollere som ESP32 eller Wemos D1 Mini. Koster slikk og ingenting fra det store utland Koster vel 2-3 dollar pr. stk. Resten mener jeg kanskje du er mer en kapabel til å forstå selv, med tanke på hva du har jobbet med etc. For MEG var dette helt nytt for 7 måneder siden Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) 6 hours ago, Bjerknez said: Men da bruker du sikkert ikke av prinsipp Facebook heller? Bruker Facebook på grunn av familie men holder bruken til en minimum, blokkerer så mye tracking som mulig, og jeg har ikke facebook eller messenger appen installert på noen enheter nettopp fordi de samler inn veldig mye data. Er vanskelig å koble seg helt fra alt som kan spore og samle data om deg men man trenger ikke åpne alle slusene på vidt gap. Jeg har ikke gjort så fryktelig mye, men jeg har en del nettleser tillegg som blokkerer en god del sporing og adds samt at jeg kjører Pi-Hole som dumper en del slikt i et sort hull før enheter på nettet i det heletatt har koblet seg opp mot noe. I følge statistikken på Pi-Holen så har den blokkert rundt 31% av DNS requests. Dette er da DNSer knyttet til både tracking og adds. Endret 12. januar 2021 av Mr. A 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 Vi har alle vår mening om hva som er sikkert og hva vi ønsker og dele eller ikke. For min del ser jeg ikke det store problemet. Man kan selvsagt finne opp eksempler, skape store problemer rundt dette samt til og med komme med faktiske eksempler etc. men det blir litt som å kjøre bil. Man kan ende i en ulykke når som helst, men som oftest går det bra. Det er vel litt slik livet skal være tenker jeg. Noen hopper i fallskjerm, mens andre bruker Blynk. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 Mange takk for tipset om Blynk. Har fått den til å fungere nå. I første omgang bare med Arduino og seriekabel. Tester i neste runde med Raspberry PI. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) 13 hours ago, Bjerknez said: Kjøp deg mikrokontrollere som ESP32 eller Wemos D1 Mini. Koster slikk og ingenting fra det store utland Koster vel 2-3 dollar pr. stk. Hvordan programmerer man disse? Er de slektninger av Arduino eller er det noe helt annet? Kan du anbefale noen gode nettbutikker? Endret 12. januar 2021 av arne22 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 arne22 skrev (1 time siden): Hvordan programmerer man disse? Jepp, Arduino IDE støtter ESP8266, som f. eks. Wemos, som kobles til med USB. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 For ESP-32 så kan man også bruke Espressif sitt offisielle SDK: https://github.com/espressif/esp-idf Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg bruker kun wemos D1 Mini eller ESP32, uavhengig om jeg trenger wifi eller ikke. Kjelt og kunne gå tilbake senere og legge til wifi mulighet etc. ved behov. Men når jeg VET med 100% sikkerhet at jeg aldri kommer til å bruke wifi, så bruker jeg Arduino Nano eller evt. Attiny85. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2021 arne22 skrev (5 timer siden): Hvordan programmerer man disse? Er de slektninger av Arduino eller er det noe helt annet? Kan du anbefale noen gode nettbutikker? Jeg kjøper alt fra AliExpress eller evt. Banggood etc. jeg kjøper gjerne større kvanta. 10stk +. Eneste bakdelen er at det tar en måneds tid før man har dem i postkassa. Koster jo slikk og ingenting. har aldri opplevd problemer med noe kjøpt derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå