Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Skal man lodde vanlige chip's for hånd så må man bruke rikelig med flux ja. Men man starter med å lodde feks. ett bein i hvert hjørne etc. Da sitter chip'en fast, slik at du kan konsentrere deg om loddingen av resten av beina. 

Ta LITT loddetinn på spissen og dra den pent over beina. Du vil mest trolig få loddebroer, men det er ikke noe problem. Ta på mer flux og dra over igjen uten å ta mer tinn på loddespissen. 

Men alt krever litt teknikk, og den får du fort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ei ny pakke fra AliExpress idag. Og la merke til at norsk avsender (på ny påklistret lapp) fortsetter å være "Beijing Yanwen c/o Fattighuset". Har stusset på dette tidligere, men ikke googlet for å finne svar, før nå. Men jeg finner ingen god og åpenbar forklaring på hvordan dette henger sammen ..

EDIT: En mulig forklaring kunne være at Fattighuset mottar alt Posten ikke klarer å levere. Så de kunne tjent en slant. Men i følge et forum for terrengsykler er det kanskje heller slik at adressen til Fattighuset blir misbrukt ...

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 11.1.2023 den 2.47):

Uansett, mens andre holder på med formler og utregnelser, så fikk jeg kretskortene som skal styre LED strips via en app i posten i går. Krets og design av disse ble gjort i EasyEda. 

Dette er tredje forsøket da jeg har funnet forbedringspotensialet samt rettet feil etc. det koster uansett lite og bestille slike. 

Her har jeg bestillt to forskjellige kretskort. Det ene er beregnet for 12-24V LED strips og det andre er beregnet til 5V LED strips. 

47C8D929-FABD-4BD5-87E7-E4FE50E7A253.thumb.jpeg.6a329273908bc3384150ceda51d5d7ee.jpeg
 

Hele cluet med dette kretskortet er at man putter feks. 12V inn i den ene enden for å gi strøm til 12V LED strip. 12V går rett igjennom kretskortet og ut på den andre siden hvor uttaket til LED stripen er. En spenningsregulator tar spenningen ned til 5V for å gi strøm til en mikrokontroller som styrer signalet til LED stripen. 

Siden jeg har brukt 12V og GND på egne lag så tipper jeg at man kan lett presse rundt 200-300 watt gjennom dette kretskortet. 

Eneste forskjellen på disse to kortene i praksis er at det som er beregnet for 5V ikke har en spenningsregulator for å gi strøm til mikrokontroller. :)

I dag har jeg loddet på alle komponentene og testet 12V versjonen av disse to. Dem fungerer som bare det :) 

CA773B7E-D159-481E-A97D-71C63D5C57ED.thumb.jpeg.9823681e249a61a9e564e18b67b563f0.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et kjapt spørsmål. Mulig noen kan gi et tips.

Når jeg gjør enkle prototyper/leker meg med Arduino og div utstyr, er det veldig kjekt å bare koble ting samme med det som vel heter "dupont-kabler" for å slippe lodding. Da er det lett å ta ting fra hverandre, og flytte rundt på kabler etc. 
Typisk hun-hun-kabler fra pinout på arduino direkte til pinout på lcd eller andre komponenter som har ferdigloddede pcb-pinnger.

Finnes det noen slags "wago" for dupont-kabler som man kan bruke for å koble sammen flere. Typisk for å koble sammen alle som skal ha 5V eller GND. 
Det går jo an å ta løse pcb-pinner og lodde sammen endene, og så koble hun-hun-kabler til en slik.Men det kjekkeste og peneste hadde vært om det finnes ferdig laget.

Foreløpig har jeg stort sett brukt breadbords for dette, men de er ofte litt store, så for prøveprosjekter hvor jeg for en liten stund skal putte alt inn i en casing, blir disse ofte litt store og klumpete, samt at det ofte blir en del ekstra kabler, og det hadde vært lettere å koble ting direkte sammen. Har sett noen "mini-breadboard", men selv disse synes jeg blir litt store.


(Slike komponenter koster jo nesten ingenting, så den evt. bittelille ekstrakostnaden med en ferdig løsning er ikke et tema)


Bilder av "dupont"-kabler:
https://ae01.alicdn.com/kf/H94762381c016467584d513ca7039ccdfh/40PIN-Cable-Dupont-Line-10cm-20cm-30cm-Male-to-Male-Female-to-Female-Male-to-FeMale.jpg_Q90.jpg_.webp
 

Bilder av pcb-pinner som evt kan loddes sammen:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1dDKpaMmH3KVjSZKzq6z2OXXaP/20pcs-10-pairs-40-Pin-1x40-Single-Row-Male-and-Female-2-54-Breakable-Pin-Header.jpg_Q90.jpg_.webp

"mini-breadboard":
https://ae01.alicdn.com/kf/S5b8b0f907f544c8ca584fd6a5d59cc28a/SYB-170-Mini-Solderless-Prototype-Experiment-Test-Breadboard-170-Tie-points-35-47-8-5mm-for.jpg_Q90.jpg_.webp

Endret av KalleKanin
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jegbhar drevet en stund med dette og min erfaring er at bruk av dupont kabler på den måte du spør om ikke er anbefalt. Kontakten fra breadboard til mikrokontroller og strøm etc. er ikke egnet for å putte i en boks. Så fort man beveger disse kablene mens dem befinner seg i breadboardet er nok til å ødelegge hele prosjektet med unødvendige feilsøkinger når det bare er snakk om dårlig kontakt. 

jeg bruker breadboard og dupont kabler kun for å se om kretsen virker. Skal jeg lage en slags prototype så må det loddes på en et kretskort slik at man helt kan utelukke dårlig kontakt noe sted. 

Den perfekte størrelsen på ledning som passer i breadboard hullene er 22AWG. Men merk at dette bør være såkalt "solid core" ledning. Kjøp også 22AWG vanlige ledninger gjerne med silicon isolasjon da disse er mykere. Jeg bruker veldig mye av dette i mine prosjekter. Evt. Kan du bruke koppertråd fra biltema hvis du skal lage baner på kretskort etc. 

Første gangen jeg skulle lage et LCD panel som viste temperatur og fuktighet i kjelleren så fikk jeg det ikke til å funke. Grunnen er at jeg brukte slike dupont kabler. Disse er ikke egnet for noe som helst annet enn på breadboard. Kontaktene på disse er veldig dårlige. 

Jeg feilsøkte i koder og søkte på nettet i flere timer før jeg fant ut at det bare var dårlig kontakt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bjerknez skrev (På 18.1.2023 den 3.52):

Bestemte meg for å gjøre en liten oppdatering av Protoboardet over og grunnen er at jeg mest trolig kommer til å montere det inni en koblingsboks på 85x85mm som man får kjøpt på den lokale sjappa til 30 kroner uansett. 

Protoboard.thumb.png.34fbe2f07d7d9fb2f6843b5bb99caab5.png

For dere som ikke vet hva et såkalt "protoboard" er så skal jeg forklare dette så godt jeg kan.

Når man driver og fikler med elektronikk hjemme og lager seg diverse kretser med mikrokontrollere så begynner man først med et såkalt breadboard. En slags plastdings med hull i som man putter komponenter og kabler nedi enkelt for å se om krestsen fungerer slik den skal, før man begynner å lodde delene permanent fast. 

Det er her Protoboardet kommer inn. Proto står for "prototyping" som gjør at man vertfall til privat bruk kan bruke et protoboard permanent, hvis man da ikke vil bestille et proft laget kretskort. Sistnevnte er egentlig ikke nødvendig i det hele tatt, men det er gøy :) 

Protoboardet jeg har laget her er ganske simpelt og det synes jeg det må være. Det skal være et kretskort som jeg kan bruke til alle prosjekter så derfor har jeg ikke laget noe spesifikt utover å tilgjengeligjøre pinnene fra mikrokontrolleren litt lettere samt lagt til ekstra 3.3V/5V/GND pinner, noe som er kjekt når man skal begynne å lodde på komponenter etc. 

Protoboardet har også en såkalt 5V LDO input volt regulator som takler opp til 500mA. Dette er mer enn nok til de aller fleste prosjekter. Så her kan man bare plugge inn alt fra 5V til 16V. Regulatoren fikser 5V til mikrokontrolleren. 

Så har jeg lagt inn en liten LED indikator som lyser når man kobler strøm til protoboardet.

Dette protoboardet er veldig allsidig, men det skal sies at det kun er beregnet for Wemos D1 Mini mikrokontrolleren. Grunnen er fordi  at det er denne jeg bruker mest. Den er akkurat passe liten, har nok med IO pins til det meste og har Wifi etc. :)

I dag fikk jeg denne i posten :) 

173139C9-D0F3-4ECF-9265-2EAE66F7569D.thumb.jpeg.a05f05677f5ea795f2419c2c7461e5c2.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja... hva som er avansert kommer jo litt ann på hva man fra før. Jeg er jo som kjent ikke elektronikk utdannet eller noe. Kun en selvlært "fjott" som fikler litt.  Men jeg tror knakje for min del at garasjeportåpneren med lyket i taket som slår seg seg på nor porten åpnes og temperaturen som vises i samme app er om ikke det mest avanserte så mest tidkrevende prosjektet jeg har fullført. 

Hadde jeg bygget det i dag hadde jeg gjort det litt annerledes, men det funker og har gjort det i lang tid og det er tross alt det viktigste :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er nå dritalei av å gjøre skoleoppgaver i elektronikk (kjenner formlene tyte ut øret 😃), så tenkte å ta opp igjen programmering av mikrokontrollere, endelig. Har såvidt vært borti Arduino tidligere, men har ikke særlig mye til overs for Arduino IDE eller å gjemme bort kompleksitet.

Jeg sikter mot å bli flink i "embedded C" og ønsker derfor beste IDE og et bra utviklerbrett for dette. (Arduino kan duge inntil videre.) Har derfor knotet med Eclipse for C/C++ med AVR-plugin siste døgnet. Og virker forsåvidt OK, men er noe buggy. Så jeg funderer på å prøve MPLAB X IDE i stedet. Noen som har erfaringer med denne IDE-en eller andre (bedre)?

Benytter for tiden Zorin OS (basert på Ubuntu) så IDE-en må kunne kjøre på Linux. 🙂

Lenke til kommentar

De fleste har vel migrert over til VScode i senere tid. Enten det, eller dedikert IDE til hva enn slags microcontroller koden er ment for. 

På microcontroller kurset jeg tok brukte vi Code Composer Studio siden vi programmerte MSP430 fra Texas Instruments.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, nightowl said:

Vet du noe om hvorfor de valgte Texas Instruments og ikke Microchip/Atmel?

Vel, vi programmerte i assembly, så det kan være en av grunnene. MSP430 kan programmeres i både C og assmebly, noe som gjør den allsidig for skolebruk. En annen "fordel" i skolesammenheng er at det er lite ferdig kode som ligger ute for MSP430, spesielt for assembly, så det blir vanskeligere å bare kopiere kode fra nett til innleveringer. Ulempen er at man er avhengig av å ha en god lærer, for det er null og niks hjelp å finne ellers. 

Hadde de brukt Arduino platformen er det mye ferdig kode man kan hente fra.

 

Lenke til kommentar

Hei. Lurer på om noen kan peke meg i riktig retning. Kjøpte meg Seeed studio ESP32C3 som jeg skal bruke til bevegelsessensorer. Trenger å kjøpe male headers til disse. Noen som vet av noen plasser en kan få tak i slike til en billig penge? 

 

Hvor vanskelig er det å lodde disse på for en som er nybegynner, men nevenyttig. Noen tips til utstyr.

Har vært hos en mobilreperasjons-butikk som skulle ha 1800.- for å lodde 6 slike mikrokontrollere. De ville heller ikke gi noen garanti at de ville fungere. Så da tenker jeg heller å kjøpe meg utstyr og begynne å lodde selv da kontrollerne koster 60.- stk.  

Lenke til kommentar
terjeklun skrev (2 minutter siden):

Hei. Lurer på om noen kan peke meg i riktig retning. Kjøpte meg Seeed studio ESP32C3 som jeg skal bruke til bevegelsessensorer. Trenger å kjøpe male headers til disse. Noen som vet av noen plasser en kan få tak i slike til en billig penge? 

 

Hvor vanskelig er det å lodde disse på for en som er nybegynner, men nevenyttig. Noen tips til utstyr.

Har vært hos en mobilreperasjons-butikk som skulle ha 1800.- for å lodde 6 slike mikrokontrollere. De ville heller ikke gi noen garanti at de ville fungere. Så da tenker jeg heller å kjøpe meg utstyr og begynne å lodde selv da kontrollerne koster 60.- stk.  

alt av elektronikk for en billig penge får du feks. På Aliexpress. 
 

1.800??? Jeg kan lodde de på for deg helt gratis hvis du betaler frakten begge veier. Hvilke headers trenger du? Kanskje jeg har og du kan kjøpe noen av meg for en billig penge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike: https://www.seeedstudio.com/XIAO-Series-7-Pin-Male-Header-5-pcs-p-5460.html?queryID=6122d2ba1a64cd9a26fa6477aaf331a2&objectID=5460&indexName=bazaar_retailer_products eller noen jeg kan brekke av. Skal passe til denne: https://www.seeedstudio.com/Seeed-XIAO-ESP32C3-p-5431.html?queryID=2d6ca40ae98d13eb839c59ece2d7f788&objectID=5431&indexName=bazaar_retailer_products

 

De skulle ha 300.- for headers og 1500.- for jobben. De mente at de trengte 2 timer på dette. Noe jeg vet er tull da jeg har sett en instruksjonsvideo på youtube der de loddet en kontroller på 20 sekunder. 

Tips til utstyr og loddetinn?

Lenke til kommentar

Hvis det er 2.54 pitch pinner så har jeg drøssevis av disse. Sender du esp'ene til meg så kan jeg lodde på for deg hekt gratis hvis du betaler frakten begge veier. 
 

Disse lodder man på veldig kjapt. Når alt er klart satt opp og loddebolten er varm så bruker man bare sekunder, kanskje ett par minutter på selve jobben. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Kokkopriser.

Jeg loddet 16 pinner på en LCD i går, med en simpel loddebolt fra Jula (Meec Tools). Så lenge man er stødig på henda og forsiktig med varmen pleier det å gå bra. Uansett er det lov å trene før man setter i gang, hvis man virkelig er nybegynner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (15 minutter siden):

Kokkopriser.

Jeg loddet 16 pinner på en LCD i går, med en simpel loddebolt fra Jula (Meec Tools). Så lenge man er stødig på henda og forsiktig med varmen pleier det å gå bra. Uansett er det lov å trene før man setter i gang, hvis man virkelig er nybegynner.

Trenger strengt tatt ikke være så stødig på henda heller. Er jo helt hinnsides disse prisene. Alt over 100 kroner for en slik jobb er ran på høylys dag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...