jolieber Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 Hei, jeg vurderer å skaffe meg en ny pc, nå som min gamle har gått i stykker Lurer på om denne sammensettingen er et godt og rimelig alternativ: https://www.proshop.no/Guides/PcAssembling/8027414/?selectedItems=b_2841963-c_2679257-d_2679313-f_2579609-g_2676191-k_2609103-l_2659783-m_2446512-7_2779763- Eller er det lurere å vente på at nye grafikkort kommer ut på markedet? Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 14. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2020 Ingen? Hadde satt veldig pris på det hvis noen hadde en formening. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Umiddelbart tenker jeg at skjermkort og prosessor er noe utdatert, hovedkortet tillater ikke overklokking selv om prosessoren er unlocked, 8 GB RAM er for lite i en ny gaming-PC. Andre får uttale seg om det er verdt pengene, og om du evt bør vente 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 jon67 skrev (8 minutter siden): Umiddelbart tenker jeg at skjermkort og prosessor er noe utdatert Tja, neste generasjon av skjermkortet kommer vel ikke før helt i slutten av året om man er heldig, så tror ikke man får det så veldig mye mer oppdatert enn det der. Ellers er jo prosessoren "forrige generasjon" hvor 10th generasjonen nettopp har kommet, så burde være mer en god nok. Men synes prisen kanskje var noe stiv. Hadde sikkert fått et noe billigere om man hadde satt sammen delene selv. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ - Merko // Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsDen store 3D-print tråden - Printer du? 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 (endret) Prisen er ikke så verst faktisk. Nå står det ikke noe som kjøleløsningen på CPU (og bildene viser både AIO og tårnkjøler). Mine 2 Cent: Det er ikke verdt å vente på Ampere hvis man vil bygge nå. Først må maskinvaren komme, så må vi alle være beta-testere en stund før skikkelige drivere kommer. Og sent 1. kvartal 2021 kan man si Ampere er / var et godt kjøp. Dessuten, med mindre man spiller i 4K eller Ultrawide tror jeg ikke det vil være mye å hente på den ekstra VRAMen som Ampere er sagt til å komme med. Og ytelsen ved lavere oppløsning / maks grafikk tror jeg som nevnt ikke vil være stabil før skikkelige drivere på plass, med den tiden det vil ta. Endret 16. juni 2020 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 Takk til alle for svar, det betyr mye for en som har veldig lite greie på ny data-hardware. PaladinNO skrev (18 timer siden): Prisen er ikke så verst faktisk. Nå står det ikke noe som kjøleløsningen på CPU (og bildene viser både AIO og tårnkjøler). Men jeg snekret kjapt i hop en tilsvarende liste, inkludert noen produkter som er på tilbud nå (OBS: UTEN CPU-kjøler):https://www.komplett.no/wishlist/shared/d5c724af-1fd1-4085-a99d-3fe20fc62b0e Mine 2 Cent: Det er ikke verdt å vente på Ampere hvis man vil bygge nå. Først må maskinvaren komme, så må vi alle være beta-testere en stund før skikkelige drivere kommer. Og sent 1. kvartal 2021 kan man si Ampere er / var et godt kjøp. Dessuten, med mindre man spiller i 4K eller Ultrawide tror jeg ikke det vil være mye å hente på den ekstra VRAMen som Ampere er sagt til å komme med. Og ytelsen ved lavere oppløsning / maks grafikk tror jeg som nevnt ikke vil være stabil før skikkelige drivere på plass, med den tiden det vil ta. Hei, jeg bare tenker på det med prisnedgang. Vil ikke det nye produktet føre til at prisene på dagens produkter synker betraktelig? Eller vil det være hovedsakelig prisnedgang på de modellene som nærmer seg "utgangsdato", dvs. at de slutter å produseres? Slik at de produktene jeg ser på, som er ikke nyeste generasjon, men hakket før, ikke vil gå særlig ned i verdi med det første? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 jolieber skrev (6 minutter siden): Hei, jeg bare tenker på det med prisnedgang. Vil ikke det nye produktet føre til at prisene på dagens produkter synker betraktelig? Så klart. Sånn er det med alt. Når det kommer ny generasjon av noe så synker forrige ned i generasjon. Men venter du på neste generasjon, så er jo neste generasjon etter der igjen like rundt hjørnet, så du kan like godt bare hoppe i det, ellers så må man bare vente til evig tid, da er man jo like langt. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsMine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren 2 Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 Merko skrev (41 minutter siden): Så klart. Sånn er det med alt. Når det kommer ny generasjon av noe så synker forrige ned i generasjon. Men venter du på neste generasjon, så er jo neste generasjon etter der igjen like rundt hjørnet, så du kan like godt bare hoppe i det, ellers så må man bare vente til evig tid, da er man jo like langt. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsMine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren Sant det. Og når jeg tenker over det, så ble det jo nevnt ovenfor også, at det er for lenge til neste generasjon til å vente, hvis jeg forstod det riktig. Så da er det jo det å vente til neste bølge med pristilbud egentlig. Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 PaladinNO skrev (19 timer siden): Men jeg snekret kjapt i hop en tilsvarende liste, inkludert noen produkter som er på tilbud nå (OBS: UTEN CPU-kjøler):https://www.komplett.no/wishlist/shared/d5c724af-1fd1-4085-a99d-3fe20fc62b0e Hei igjen, glemte å takke spesielt for listen du laget. Det så veldig interessant ut. Bare synd at jeg må sette sammen selv, noe jeg helst skulle slippe, men uansett var en øyeåpner for meg og noe jeg blir nødt til å vurdere. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) jolieber skrev (1 time siden): Takk til alle for svar, det betyr mye for en som har veldig lite greie på ny data-hardware. Hei, jeg bare tenker på det med prisnedgang. Vil ikke det nye produktet føre til at prisene på dagens produkter synker betraktelig? Helt ærlig, jeg tror ikke det vil være mye å spare på en 2070 Super ved å vente. Det vil nok gå ned med +/- 1000 Kr. (villt eksempel, så ikke siter meg der) med tiden, men alt-i-alt tror jeg ikke det vil være mer å hente på en evt. prisnedgang pga. et hardware generasjonsskifte enn å f.eks. vente på at komponentene kommer på salg. Med listen jeg satte opp på Komplett tok jeg bare utgangspunkt i hva Komplett hadde på lager og billigste utgave. Det vil nok være en del å spare ved å sjekke pris og så handle komponentene hver for seg andre steder. Alternativt, og slik jeg selv gjør det: handle delene du VET ikke kommer til å "gå ut på dato" først, slik som kabinett, RAM og strømforsyning, og så heller vente med de dyre delene til prisen går ned. Med det sagt, så har Komplett nå tilbud på et annet RTX 2070 Super-kort:https://www.komplett.no/product/1133842/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2070-super-dual-evo-oc Endret 15. juni 2020 av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 Merko skrev (1 time siden): Så klart. Sånn er det med alt. Når det kommer ny generasjon av noe så synker forrige ned i generasjon. Men venter du på neste generasjon, så er jo neste generasjon etter der igjen like rundt hjørnet, så du kan like godt bare hoppe i det, ellers så må man bare vente til evig tid, da er man jo like langt. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsMine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren Intel og Nvidia bruker ikke å ha mye nedgang i pris når nytt kommer på markedet. På CPU fronten så virker det som om prisene på forrige gen går opp i pris. Søkte på prisguide etter 8700K som jeg ga 2700kr for i 2018 som nå koster 4600kr. Forrige gen grafikkort koster enten det samme eller så har de også som regel gått opp i pris. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) jolieber skrev (På 15.6.2020 den 18.30): Hei igjen, glemte å takke spesielt for listen du laget. Det så veldig interessant ut. Bare synd at jeg må sette sammen selv, noe jeg helst skulle slippe, men uansett var en øyeåpner for meg og noe jeg blir nødt til å vurdere. Bare hyggelig å hjelpe. Og det er ikke farlig å sette sammen selv - se på det som læring. Jeg har selv tatt livet av et par hovedkort før jeg lærte hva jeg ikke skulle gjøre (isåfall, bare send det tilbake som defekt), og selv om de lærde strides her, så foretrekker jeg å bruke anti-statiske armbånd og en jordet gummimatte som jeg jobber på. Her er "arbeidsplassen" min hjemme når jeg jobber med PC-bygging. På bildet her er det et skjermkort jeg skrur fra hverandre for å bytte kjølepasta.https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2lA7MZUR5LrLLSSBr?e=CG8z9e Men i realiteten, alt du trenger for å bygge en PC er et jordet vegguttak. Koble strømforsyningen til vegguttaket (slå av strømknappen bak) og så ta på den et par ganger mens du jobber for å lede vekk statisk elektrisitet. Eller bare bruk en jordet skjøteledning (alle nye utendørs skjøtekabler er garantert jordet) hvis du ikke har noe uttak i nærheten der du jobber - koble kabelen til vegguttaket og ta på jord- (metall) pinnene en gang i blant. Gummihansker (engangshansker) er å anbefale når du hånderer CPUen og fører på kjølepasta for ikke å få fingerfett på noe. Legg på - EDIT: dette gjelder kun Intel CPU-er! - mellom tilsvarende et riskorn og en ert med kjølepasta i midten av CPUen og sett kjøleren på plass. Alt kommer med veiledninger, så bare ikke stress med noe og det vil gå fint. Andre komplikasjoner kan være hvor alle ledningene fra kabinettet skal sette på hovedkortet (start- og reset-knapp, front-USB osv.), og her anbefaler jeg et Asus hovedkort. I motsetning til mitt eget Asrock hovedkort (hvor det var rett forvirrende hvor ting skulle), så er Asus veldig flinke på å gjøre ting enklest mulig. Og alt står beskrevet i manualen. Og skulle det være noen problemer noe sted, så ta bilder av hvor du står fast og legg ut her så vil det være hjelp å få. Endret 29. juni 2020 av PaladinNO 2 Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 (endret) PaladinNO skrev (24 minutter siden): Bare hyggelig å hjelpe. Og det er ikke farlig å sette sammen selv - se på det som læring. Jeg har selv tatt livet av et par hovedkort før jeg lærte hva jeg ikke skulle gjøre (isåfall, bare send det tilbake som defekt), og selv om de lærde strides her, så foretrekker jeg å bruke anti-statiske armbånd og en jordet gummimatte som jeg jobber på. Her er "arbeidsplassen" min hjemme når jeg jobber med PC-bygging. På bildet her er det et skjermkort jeg skrur fra hverandre for å bytte kjølepasta.https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2lA7MZUR5LrLLSSBr?e=CG8z9e Men i realiteten, alt du trenger for å bygge en PC er et jordet vegguttak. Koble strømforsyningen til vegguttaket (slå av strømknappen bak) og så ta på den et par ganger mens du jobber for å lede vekk statisk elektrisitet. Eller bare bruk en jordet skjøteledning (alle nye utendørs skjøtekabler er garantert jordet). Koble til vegguttaket og ta på jord- (metall) pinnene en gang i blant. Gummihansker (engangshansker) er å anbefale når du hånderer CPUen og fører på kjølepasta for ikke å få fingerfett på noe. Legg på mellom tilsvarende et riskorn og en ert med kjølepasta i midten av CPUen og sett kjøleren på plass. Alt kommer med veiledninger, så bare ikke stress med noe og det vil gå fint. Andre komplikasjoner kan være hvor alle ledningene fra kabinettet skal sette på hovedkortet (start- og reset-knapp, front-USB osv.), og her anbefaler jeg et Asus hovedkort. I motsetning til mitt eget Asrock hovedkort (hvor det var rett forvirrende hvor ting skulle), så er Asus veldig flinke på å gjøre ting enklest mulig. Og alt står beskrevet i manualen. Og skulle det være noen problemer noe sted, så ta bilder av hvor du står fast og legg ut her så vil det være hjelp å få. Oj, jeg har satt sammen stasjonær før, men har aldri tatt slike forhåndsregler. Er ikke veldig god på elektronikk, kan du si (selv om jeg har grunnkurs elektro ? ). Jeg bare skrudde på hovedkortet og strømforsyneren først, inne i kabinettet, uten strøm til eller noe. Deretter skrudde jeg på CPU osv. Ikke gummihansker, ikke isolering for statisk strøm, ikke noe som helst :D. Kun et kabinett som lå på et parkettgulv :). Forstår nå bedre hvorfor pcn ikke holdt ut lenger enn den gjorde... Men da er det mye du har lært meg. Vet ikke om jeg tør å prøve på å sette sammen igjen, men nå har jeg ihvertfall bedre forutsetninger for å gjøre det. Virker etter det som er sagt her som om DUTZO er bra pris, med tanke på at de setter sammen pc-en for deg, så tror jeg skal vente og se om de har tilbud etter hvert. I mellomtiden må jeg slite med en gammel familieutlånslaptop... ;D Endret 15. juni 2020 av jolieber Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 jolieber skrev (10 minutter siden): Oj, jeg har satt sammen stasjonær før, men har aldri tatt slike forhåndsregler. Er ikke veldig god på elektronikk, kan du si (selv om jeg har grunnkurs elektro ? ). Jeg bare skrudde på hovedkortet og strømforsyneren først, inne i kabinettet, uten strøm til eller noe. Deretter skrudde jeg på CPU osv. Ikke gummihansker, ikke isolering for statisk strøm, ikke noe som helst :D. Kun et kabinett som lå på et parkettgulv :). Forstår nå bedre hvorfor pcn ikke holdt ut lenger enn den gjorde... Jeg kjenner meg veldig igjen der - tilogmed helt ned til å selv ha tatt grunnkurs Elektro... Vel, min forrige PC, som jeg bygde i 2013 med alt "sikkerhets"utstyret listet over, var like fin når jeg solgte den tidligere i år. PCen før det igjen, som jeg bygde i 2010, uten antistatiske armbånd, gummimatte etc. holdt til uti 2012 før hovedkortet plutselig sa takk for seg. Så selv om PCen kanskje tåler en liten utlading med en gang så vet man aldri om det blir noen senskader. Og paranoid som jeg er foretrekker jeg å være på den sikre siden når jeg bygger. Jeg tar tilogmed av meg sokkene i de mest kritiske fasene (montere CPU på hovedkort og feste hovedkort i kabinett). 1 Lenke til kommentar
jolieber Skrevet 15. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2020 PaladinNO skrev (10 minutter siden): Jeg kjenner meg veldig igjen der - tilogmed helt ned til å selv ha tatt grunnkurs Elektro... ? Steike, ja det var litt spesielt. Ja, ja, jeg husker nesten ingenting av det jeg lærte, det er jo ganske mange år siden (mener det var 1997). PaladinNO skrev (16 minutter siden): Vel, min forrige PC, som jeg bygde i 2013 med alt "sikkerhets"utstyret listet over, var like fin når jeg solgte den tidligere i år. Hadde nok da litt flaks selv, bygde pc-en som nå gikk i stykker i 2014, men har hatt noe problemer nå og da med den, blant annet grafikkortet som begynte å dure, men det var ikke noe som litt småhardhendt "justering" av viften ikke kunne fikse ?. PaladinNO skrev (5 minutter siden): når jeg bygger. Nice! Stilig pc. Ja det er nok ikke dumt å ta forhåndsregler, det er jo tross alt mye penger det er snakk om. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. juni 2020 Del Skrevet 15. juni 2020 jolieber skrev (2 timer siden): Virker etter det som er sagt her som om DUTZO er bra pris, med tanke på at de setter sammen pc-en for deg, så tror jeg skal vente og se om de har tilbud etter hvert. I mellomtiden må jeg slite med en gammel familieutlånslaptop... ;D Det er ikke et så verst tilbud, som du sier, spesielt ved at de bygger PCen for deg. Men konklusjonen er også at du får mest for pengene ved å bygge selv. Men hvasomhelst må da være bedre enn "familielaptopen". ^^ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå