Gå til innhold

Ny E-lov vedtatt i Stortinget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, sedsberg said:

De prøver å dysse det ned. Ikke tilfeldig at det ble innført midt i balubaet med korona.

Historen viser at kontroversielle lovforslag blir tatt opp under kriser nettopp for å dekke

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Anders Jensen said:

Jeg sliter med å se verdien av "tilrettelagt innhenting" i en verden hvor nesten alt går over TLS. Hva er det jeg ikke ser?

Staten krever tilgang til bakdørene tjenestetilbyderne allerede har lagt inn for myndighetene i andre land.

Quote

Mye tyder også på at du ikke engang vil kunne bruke krypterte meldingstjenester trygt, fordi loven åpner for at leverandører av slike tjenester skal måtte sørge for tilgang til også denne kommunikasjonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en falitterklærling, nærmest et samlet Storting, i det minste av de større partiene, går inn for masseovervåkning som langt på vei overgår datalagringsdirektivet.

Forhåpentligvis underkjennes denne loven i EMD, da loven ser ut til å stride mot Menneskerettskonvensjonen på flere punkter.

Alle nordmenn bør nå snarest skaffe seg VPN, som alltid bør benyttes, på den måten blir loven irrelevant.

Dette er jo også litt av problemet, en slik overvåkning er ikke effektiv mot faktiske trusler, ettersom slike aktører uansett benytter kryptering, loven er kun effektiv mot vanlige mennesker, som ikke bruker kryptering, hvor Staten nå plutselig får lov til masseovervåking av vanlige borgere.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Di som vil skjule egen aktivitet bryr seg nada og di fleste andre skjønner nada. Di få som føler at di nå først får ein hauk på skuldra må nå enten holde seg i skinnet eller skjule sin aktivitet. Di fleste vil ikkje bry seg nevneverdig. Om media velger å hisse seg opp over dette eller ikkje, kjem vel ann på kva som veier tyngst av + og -.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (49 minutter siden):

Hvis den blir underkjent i EMD, vil det få noen konsekvenser hvis/når myndighetene ikke bryr seg?

Tja, er usikker, men dersom EMD kommer til at loven er i strid med Menneskerettskonvensjonen, som tross alt er tatt inn i norsk lov, så må en av lovene endres, å Norge kan åpenbart ikke endre Menneskerettskonvensjonen, så da blir det vel E-loven som må endres.

Utover det blir det neppe noen store konsekvenser?

Norske myndigheter er jo også godt vant med å ikke følge opp internasjonal rett.
Så vidt jeg vet er det fremdeles en hel del EU-direktiv som ikke er tatt inn i norsk lov, selv om de er over tidsfristen på enkelte av de.

Den nye Konkursloven har for eksempel ligget på vent i tre år nå, og nå snakkes om at den skal endres igjen på grunn av pandemien, allerede før den forrige endringen er inntatt i loven?

I og med at man bruker årevis på å få til mindre endringer i Norges Lover, ser det ut til at regjeringen går for en ny lov i stedet, proposisjon 75L er allerede lagt frem, som gjør at det blir en midlertidig "rekonstruksjonslov" inntil man får til å endre Konkursloven, som de altså har holdt på med i en årrekke allerede, uten å komme noen vei.

Legg også til at EU ga ut et direktiv 20 juni i fjor, om rekonstruksjon og insolvens, som også i følge EØS-avtalen skal tas inn i norsk lov, vanligvis innen 18 måneder, hvor det ser ut som Norges nye lovforslag er i strid med dette direktiv per d.d. så er kaoset komplett, og dette er bare en av mange lover Norge for lengst skulle ha oppdatert.

Nå går det også frem i dagens medier at NAV, etter å ha fått kraftig kritikk av ESA etter skandalen hvor folk ble uskyldig dømt for trygdesvindel, ikke er enig i avgjørelsen? NAV hadde altså benyttet norsk lov, som var i strid med deler av EUs lovgivning, som også gjelder for EØS-området.

Dette viser igjen at Norge lever litt i sin egen verden, å ikke alltid følger opp internasjonal rett, både generelt og gjennom avtaler som Norge har skrevet under på, som EØS-avtalen samt diverse traktater og konvensjoner.

Norge har også en tendens til å kreve unntak for ting som ikke måtte passe den norske Staten.

For eksempel skrev Norge under Luganokonvensjonen i 2007, en parallellkonvensjon til Brusselforordningen fra 2001.
Luganokonvensjonen tilsier at dommer og rettsavgjørelser i ett land, også er gyldig i de andre landene.
Avtalen gjelder altså mellom EU-landene, inkludert EFTA-landene Norge, Island og Sveits.

Norge krevde særskilt unntak fra avtalen i enkelte saker, slik at Norge som eneste land ikke anerkjenner alle rettsavgjørelser som ligger under Luganokonvensjonen, igjen et krumspring for å unngå å forholde seg til avtaler Norge har underskrevet med EU, for å få tilgang til det indre markedet.

Her ligger jo litt problemet, Norge kunne nærmest gjort akkurat som de ville, men de er avhengig av andre land, særlig det indre markedet i EU, og har derfor skrevet under på en haug med avtaler for å få denne tilgangen, men nekter likevel ofte å følge opp sine forpliktelser.

Man kunne forstått dette dersom det var for å beskytte norske borgere, men det er nesten utelukkende i saker hvor norske borgere rammes, som NAV-saken, barnevernssakene, lover for konkurs, insolvens, gjeldsforhandlinger osv. som er mye strengere i Norge enn resten av Europa osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UPFSOIG2 skrev (1 time siden):

TLS/SSL skjuler innholdet i pakken som sendes, men adressen (og annen metadata) må nødvendigvis være tilgjengelig da pakkes skal sendes gjennom utallige routere på veien, og det er disse metadataene som de samler inn.


Men med VPN så ser ISP'en kun en lang tilkobling til en VPN-server, ikke hvilke adresser man besøker, hvor lenge man er på hver nettside, hva man laster ned eller opp osv. alt det går igjennom VPN-tilbyderen, som krypterer det, normalt med AES-128 eller bedre, slik at myndigheter og internettilbyderen ikke kan se de metadataene, de ser kun den helt irrelevante koblingen mellom deg og VPN-serveren, så alle bør bruke VPN.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (30 minutter siden):

Etter HideMyAss-skandalen så kan man jo spørre seg om man kan stole på VPN-tilbyderne også.


Jeg ville nok gått ut fra at dersom man driver med hacking, terror eller lignende, så kan man ikke stole på VPN-tilbydere, da burde man nok gå for helt andre anon-løsninger enn å kjøpe VPN-tjenester fra et slikt selskap.

Dersom man er en ganske gjennomsnittlig nettbruker som ønsker anonymitet på nett, så tror jeg neppe disse selskapene ville overlevert informasjon til myndighetene, selv om de har logger.

Et par av de, PIA og Perfect Privacy blant annet, har jo ved flere anledninger blitt tvunget gjennom rettsordre til å utlevere informasjon, hvor rettsdokumenter viser at de har fastholdt at de ikke har logger, og ikke kan levere ut noe.

HideMyAss, PureVPN og et par andre, har blitt tatt med buksene nede, hvor de åpenbart har logger selv om de hevder de ikke har det, som de så har overlevert til myndighetene.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 timer siden):

Tja, er usikker, men dersom EMD kommer til at loven er i strid med Menneskerettskonvensjonen, som tross alt er tatt inn i norsk lov, så må en av lovene endres, å Norge kan åpenbart ikke endre Menneskerettskonvensjonen, så da blir det vel E-loven som må endres.

Utover det blir det neppe noen store konsekvenser?

Norske myndigheter er jo også godt vant med å ikke følge opp internasjonal rett.
Så vidt jeg vet er det fremdeles en hel del EU-direktiv som ikke er tatt inn i norsk lov, selv om de er over tidsfristen på enkelte av de.

Den nye Konkursloven har for eksempel ligget på vent i tre år nå, og nå snakkes om at den skal endres igjen på grunn av pandemien, allerede før den forrige endringen er inntatt i loven?

I og med at man bruker årevis på å få til mindre endringer i Norges Lover, ser det ut til at regjeringen går for en ny lov i stedet, proposisjon 75L er allerede lagt frem, som gjør at det blir en midlertidig "rekonstruksjonslov" inntil man får til å endre Konkursloven, som de altså har holdt på med i en årrekke allerede, uten å komme noen vei.

Legg også til at EU ga ut et direktiv 20 juni i fjor, om rekonstruksjon og insolvens, som også i følge EØS-avtalen skal tas inn i norsk lov, vanligvis innen 18 måneder, hvor det ser ut som Norges nye lovforslag er i strid med dette direktiv per d.d. så er kaoset komplett, og dette er bare en av mange lover Norge for lengst skulle ha oppdatert.

Nå går det også frem i dagens medier at NAV, etter å ha fått kraftig kritikk av ESA etter skandalen hvor folk ble uskyldig dømt for trygdesvindel, ikke er enig i avgjørelsen? NAV hadde altså benyttet norsk lov, som var i strid med deler av EUs lovgivning, som også gjelder for EØS-området.

Dette viser igjen at Norge lever litt i sin egen verden, å ikke alltid følger opp internasjonal rett, både generelt og gjennom avtaler som Norge har skrevet under på, som EØS-avtalen samt diverse traktater og konvensjoner.

Norge har også en tendens til å kreve unntak for ting som ikke måtte passe den norske Staten.

For eksempel skrev Norge under Luganokonvensjonen i 2007, en parallellkonvensjon til Brusselforordningen fra 2001.
Luganokonvensjonen tilsier at dommer og rettsavgjørelser i ett land, også er gyldig i de andre landene.
Avtalen gjelder altså mellom EU-landene, inkludert EFTA-landene Norge, Island og Sveits.

Norge krevde særskilt unntak fra avtalen i enkelte saker, slik at Norge som eneste land ikke anerkjenner alle rettsavgjørelser som ligger under Luganokonvensjonen, igjen et krumspring for å unngå å forholde seg til avtaler Norge har underskrevet med EU, for å få tilgang til det indre markedet.

Her ligger jo litt problemet, Norge kunne nærmest gjort akkurat som de ville, men de er avhengig av andre land, særlig det indre markedet i EU, og har derfor skrevet under på en haug med avtaler for å få denne tilgangen, men nekter likevel ofte å følge opp sine forpliktelser.

Man kunne forstått dette dersom det var for å beskytte norske borgere, men det er nesten utelukkende i saker hvor norske borgere rammes, som NAV-saken, barnevernssakene, lover for konkurs, insolvens, gjeldsforhandlinger osv. som er mye strengere i Norge enn resten av Europa osv.

Norge er dømt mange ganger i menneskerettsdomstolen uten å gjøre noe med lovbruddene eller noe for å få slutt på menneskerettighets lovbruddene. Norge er et diktatur. Folk oppdager det ikke før de selv utsettes for diktaturet selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...