Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elkjøpt påstår at tastatur kun har 2 års reklamasjonsrett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (30 minutter siden):

Touchè 

Har ikke funnet noe bedre, men jeg har prøvd Razer og det skal jeg aldri ha mer av.

 
 

Har selv Logitech headset som jeg er fornøyd med.

Men alt etter hva man betaler. Jeg tipper du får ei Logitech mus til kr 79kr som ikke er spesielt bra.

Ikke uten grunn at Razer er så populære blant gaming-folka. De leverer gode produkter i en gitt prisklasse. 
Har ikke mye Razer selv om dagen, kun en mikrofon som jeg er veldig fornøyd med, ellers har jeg en Razer kontroller på vei i posten til mobilen, så blir spent på den. :) 

Uansett så er argumentet "Jeg har testet XX merke, aldri mer" litt teit. :)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
John-B skrev (20 timer siden):

Kjøpte et forholdsvis dyrt Razer tastatur (1000 kr) for 3 år siden, hvor tastene har knekt etter helt vanlig forsiktig bruk.

Tok det tilbake igjen til Elkjøp, de sa at det kun var 2 års reklamasjonsrett på sånne småting.

Stemmer dette? 

Ble du nektet å levere det inn i det hele tatt? Det er jo leverandør eller verksted som bestemmer om det går på reklamasjon eller ikke, ikke kundebehandler.

Jeg kjenner bare til hvordan Power behandler Razer-produkter, men de aller fleste Razer-produkter i Power behandles med 5 år reklamasjon. Det er vel Aurora Group disse produktene reklameres mot for Elkjøp også, og da ser jeg ikke hvorfor de skal nekte reklamasjon.

 

Merko skrev (13 timer siden):

Må også huske på at personene som jobber i servicemottaket har mye forskjellig kompetanse.
Noen har mer teknisk innsikt på PCer, mobiler ol, mens andre har kanskje mer peiling på hvitevarer og den slags. Så er det noen som egentlig ikke kan noen ting annet enn å ta imot varer og utlevere andre varer. Det er jo vanlige mennesker med uten noen særlig opplæring annet enn erfaringen de selv sitter på, eller lærer underveis.

Ofte så er det ikke veldig godt bemannet heller, så det er ikke bare bare å hente inn en kollega som kan alt heller.

Ut fra min erfaring fra Power er det uvanlig at det ansettes folk med noe som helst teknisk innsikt for å stå i servicedisken. Årsaken er at varehussjef sjelden vet hvordan h*n skal bedømme teknisk kompetanse, og da ansettes det heller på grunnlag av hvor bra personen vil være som selger. I Power skal det jo også foregå salg i disse diskene :roll:

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 minutter siden):

Ut fra min erfaring fra Power er det uvanlig at det ansettes folk med noe som helst teknisk innsikt for å stå i servicedisken. Årsaken er at varehussjef sjelden vet hvordan h*n skal bedømme teknisk kompetanse, og da ansettes det heller på grunnlag av hvor bra personen vil være som selger. I Power skal det jo også foregå salg i disse diskene

Det kan nok stemme. Når jeg jobber for Elkjøp, så var det blandet kompetanse på min avdeling. Veldig vanlig at Elkjøp (hvert fall der jeg jobba) tok inn folk fra NAV, som enten er kjempeflinke, eller helt udugelige. Gratis arbeidskraft for Elkjøp mao.

Men ja, på serviceavdeling er det nok viktigst med folk som "kan litt om alt" enn typisk selger som bare vil pakke på deg ting.
Litt derfor jeg jobbet som PC-tekniker / Serviceavdelinga pga jeg er ikke selger at all. Jeg holder med kunden og tar "kampen" internt om jeg mener kunden hadde rett. 

For vår avdeling var det mest fokus på servicetider, slik at man skulle få unnagjort mest mulig på kortest tid. Ikke veldig mye salg, selv om man burde tilby kundene backup ol ved innlevering av mobil / PC ol.

Uansett har man problemer med kundebehandler så er det ingenting i veien for å spørre etter avdelingsledere som kan ta avgjørelser.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, N o r e n g said:

Ble du nektet å levere det inn i det hele tatt? Det er jo leverandør eller verksted som bestemmer om det går på reklamasjon eller ikke, ikke kundebehandler.

Ja, hun nektet å se på det en gang, og jeg fikk vel ikke forklart feilen før hun sa det ikke var aktuelt med reklamasjon. Men det du skriver er feil, det er Elkjøp som må følge reklamasjons-loven, og avgjøre om det er gjeldende. Hvorvidt de får nytt/reparert hos leverandør er deres problem, ikke kundens.

Lenke til kommentar
John-B skrev (2 minutter siden):

Ja, hun nektet å se på det en gang, og jeg fikk vel ikke forklart feilen før hun sa det ikke var aktuelt med reklamasjon. Men det du skriver er feil, det er Elkjøp som må følge reklamasjons-loven, og avgjøre om det er gjeldende. Hvorvidt de får nytt/reparert hos leverandør er deres problem, ikke kundens.

Det er selger (Elkjøp) som tar avgjørelsen, men den tas normalt sett på bakgrunn av hva verkstedet sier.
Det er verkstedet som har kompetansen for å se om det er en feil som typisk går på reklamasjon eller ikke.

Så kunden skal i utgangspunktet fint kunne levere det inn til verksted via Elkjøp, men kan risikere faktura dersom det ikke dekkes, for frakt og undersøkelse.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Merko said:

Det er selger (Elkjøp) som tar avgjørelsen, men den tas normalt sett på bakgrunn av hva verkstedet sier.

Ja, jeg misforstod litt. I mitt tilfelle var det aldri spørsmål om hva som var galt eller om det var en feil som gikk på reklamasjon. Reklamasjonen ble avvist umiddelbart utelukkende på bagrunn av kjøpsdatoen.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Det er selger (Elkjøp) som tar avgjørelsen, men den tas normalt sett på bakgrunn av hva verkstedet sier.
Det er verkstedet som har kompetansen for å se om det er en feil som typisk går på reklamasjon eller ikke.

Så kunden skal i utgangspunktet fint kunne levere det inn til verksted via Elkjøp, men kan risikere faktura dersom det ikke dekkes, for frakt og undersøkelse.

Godt formulert!

Jeg tipper Elkjøps egen merkevare (Logik, Sandstrøm, Radionette) er unntatt fra dette. I Power blir i alle fall det meste av egen merkevare (Point, Eletra, Amadeus, Tipi) behandlet i butikk, hvis det er tvilstilfeller vil det først bli gjort søknad om RMA og så får kunden svaret ut fra resultatet av dette.

John-B skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg misforstod litt. I mitt tilfelle var det aldri spørsmål om hva som var galt eller om det var en feil som gikk på reklamasjon. Reklamasjonen ble avvist umiddelbart utelukkende på bagrunn av kjøpsdatoen.

Da foreslår jeg at du ber om å få sendt den inn til vurdering. De kan kun ta betalt for frakt- og undersøkelse dersom du vil ha tastaturet tilbake igjen.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, N o r e n g said:

Da foreslår jeg at du ber om å få sendt den inn til vurdering. De kan kun ta betalt for frakt- og undersøkelse dersom du vil ha tastaturet tilbake igjen.

De er jo ikke interessert i å vurdere det, siden de mener reklamasjonsrett ikke gjelder uansett pga det er over 2 år siden kjøp.

Nå ser jeg at tastaturet jeg har kjøpt reklameres med at tastene har levetid på 80 millioner trykk. Det tilsvarer over 100 år normal bruk. Men i følge Elkjøp bare 2 år altså. 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
5 hours ago, Skavold said:

Er det Elkjøp som annonserer 80 millioner trykk? I så fall burde jo det være argument godt nok ...

Fant dessverre ikke det på Elkjøp sin produktside nei, ellers hadde jo saken vært enda mer bankers.

Jeg kontaktet Elkjøp på epost, og her er svaret deres enda verre. En ren løgn, om at produsenten bestemmer reklamasjonsretten. Helt utrolig, jeg trodde Elkjøp var en seriøs aktør?

 

Quote

Tastaturet du har köpt har 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt. 
Reklamationen är satt av producenten och det är den informationen vi går efter. Vi kan därför ikke ta produkten in på service på reklamationen då den har löpt ut. Du kan fortsatt få den reparerad av oss men då kommer det bli en betalbar service.

Oavsett om produkten är högre eller längre i pris så gäller reklamationen som vi får av producenten. På mindre produkter så som tastatur, datormus och så vidare, så är det alltid 2 års reklamation på dessa produkter.

Om du vill ha mer information om detta kan du alltid ta kontakt med proucenten själv så kommer de hjälpa dig vidare med dina frågor och funderingar gällande reklamationsrätten.

 

Lenke til kommentar

Det har jo ikke noe å si om det står på elkjøps sider eller produsentens. Loven sier at produktet skal oppfylle det en har grunn til å forvente (uansett hvor forventningene kommer fra, men de må jo være fornuftig begrunnet). Om produsenten reklamerer for at tastaturet varer spesielt lenge, så er det et veldig godt argument hos forbrukerrådet. 

Prøv å si at du tar saken til forbrukerrådet om du ikke får reklamere på tastaturet innen 1 uke. Nevn også at du isåfall vil gjøre dekningskjøp og kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 timer siden):

...Prøv å si at du tar saken til forbrukerrådet om du ikke får reklamere på tastaturet innen 1 uke. Nevn også at du isåfall vil gjøre dekningskjøp og kreve forsinkelsesrenter siden kjøpsdato. 

Korreksjon her, Axefjord: TS har reklamret, Elkjøp har avvist reklamasjonen begrunnet med  at levetiden er to år og fristen for å reiklamere dermed ute. Å da begynne å snakke om “ikke får reklamere” er fullstendig feil. 

Å ta saken videre til forbrukerrådet er jeg 100 % enig i, men å tro at det  vil endre TS’ sak mot Elkjøp i morgen eller neste uke er direkte naivt. Jeg er rimelig sikker på at TS her må ta saken først til megling  forliksrådet (hvor venteitden er 10-12 uker), deretter til doms i FTU (hvor venteitden er rundt et år) før noe som helst skjer. Inntil da vil standpunktet “alt som går i en pose har to års reklamasjonsrett” være den lysende ledestjerne hos Elkjøp. Dette “er det bransjeenighet om” i dag og den bransjenigheten blir stående som sannhet for "løse tataturer"  inntil FTU gjennom dom har sagt bransjeenigheten er feil er totalt feil for produkttype “løse tastaturerer”.  Vil TS ta kampen ønsker jeg lykke til. Jeg er 99 % sikker på den til slutt vil ende med seier (akkurat som da FTU bestemte at mobiltelefoner ikke var omfattet av “småelektronikk i en pose - to års reklamasjonsrett”), men TS må først avgjøre med seg selv at han (?) vil ta kampen så langt - for kamp blir det. I elektronikkbransjen er er Jan R Røsholms uttalelse om to års reklamasjonsrett et hellig mantra som vil bli gjentatt og gjentatt helei veien i prosessen inntil FTU ved dom måtte bestemme at å gjenta det mantraet mer for varetypen “løst tastatur” betyr overlgen seier for kunden og sviende nederlag for bransjen. . Da endres regelverket motstredende og minst mulig (akkurat som for mobiltelefoner), inntil da er dette opplest og vedtatt sannhet bransjen ikke viker en tomme på (for gjør bransjen betyr det plutselig et helt annet behov for tidkrevende testing av varekvalitet før varene slipper inn i butikk enn i dag om ikke bransjen skal blø en del - og dette blodtapet kommer i tilfelle hos 100 % hos de norske importører og selgere, ikke hos de utenlandske produentene som avgjør sine salsvilkår helt uavhengig av norske regler). 

Elkjøp (og resten av bransjen) satser på at ingen orker den kampen for en vare under 1000 kr. Nettopp derfor er det viktig at noen viser bransjen faktisk satser på feil hest her - og orker TS være den “noen” ønsker jeg som sagt lykke til fra mitt hjertedyp. TS bør imidlertid ikke forledes til å tro at kampen blir lett match vunnet på en uke ller tre. Kampen blir blod, svette og tårer, selv om jeg er99 % sikker på TS både vil være på vinnersiden til slutt og ha banket gjennom litt ny presidens i praktisk norsk kjøpsrett.  

Så er du fylt opp med stahet og kampvilje, TS, ja da har du nå ypperlig anledning til å bruke denne på aller beste måte for både deg selv og andre ☺️.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Merko said:

Kan vel avsløre såpass at om saken kommer til forbrukerrådet, så gir Elkjøp seg med en gang, da de ikke vil bruke tid på det. Spesielt på varer i denne prisklassen.

:)

 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

Jeg kan skrive under på at elkjøp kan ta saker til forbrukerklageutvaget. Jeg har en sak med dem nå ang lånetelefon. Men er snakk om mange tusen da. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
3 hours ago, Vest said:

 

Å ta saken videre til forbrukerrådet er jeg 100 % enig i, men å tro at det  vil endre TS’ sak mot Elkjøp i morgen eller neste uke er direkte naivt. Jeg er rimelig sikker på at TS her må ta saken først til megling  forliksrådet (hvor venteitden er 10-12 uker), deretter til doms i FTU (hvor venteitden er rundt et år) før noe som helst skjer. 

Man tar vel saken til mekling i forbrukerrådet, så dom i forbrukerklageutvaget. 

Forliksråd er en annen sti å gå. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 11.6.2020 den 22.17):

Razer er billig Kina vare 
Har hatt 2 produkter fra de og begge varte under 2 år
Har hatt samme tastatur fra Logitech i 10+ år
 

Jeg har aldri brydd meg med å bruke mye penger på mus og tastatur. Men klanen jeg spilte i ble sponsa av Razor og da kunne vi få utstyr innimellom. Har fortsatt en mus derfra som jeg fikk i 2008 eller til og med før som funker fint. Den ser ikke bra ut, men det er jo min egen feil. 

Lenke til kommentar

Har akkurat samme sak med Elkjøp.

Har ett Corsair K70 til 1745kr som en tast har sluttet å fungere på. Dette tok jeg med til Elkjøp som overrasket meg med 2 års reklamasjonsrett. (tastaturet er 4 år gammelt om 2 mnd.) Dette syntes jeg var veldig rart da jeg ikke har hørt om noe slikt før og senest i vinter fikk reklamert på en Logitech G903 pga løsnet klistremerke under (som gjorde musen ubrukelig pga lim, kanter og musematte). Denne tok jeg bare med i butikken og fikk ny uten spørsmål.

Hva er forskjellen på den musa og dette tastaturet? Begge er dyre produkter som bør vare mer enn 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...