John-B Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Kjøpte et forholdsvis dyrt Razer tastatur (1000 kr) for 3 år siden, hvor tastene har knekt etter helt vanlig forsiktig bruk. Tok det tilbake igjen til Elkjøp, de sa at det kun var 2 års reklamasjonsrett på sånne småting. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Nei. Dersom varen er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, så er det 5 års reklamasjonsrett. Et tastatur kan lett vare i 10 år, så dette er helt klart en reklamasjonssak. 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 9 minutes ago, Ratleto said: Nei. Dersom varen er ment å vare betydelig lenger enn 2 år, så er det 5 års reklamasjonsrett. Et tastatur kan lett vare i 10 år, så dette er helt klart en reklamasjonssak. Prøvde å fortelle hun at et tastatur er ment å vare "vesentlig mer enn 2 år" som vel er definisjonen, men det hjalp ikke. Småelektronikk som tastatur var kun 2 år uansett. Noen som har noe skriftlig jeg kan ta med neste gang, jeg klarte ikke finne noe om 5 års regelen i lovteksten? Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Quote § 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Et tastatur som er fastmontert på en laptop har 5 år, så da virker det veldig rart om et desktop-tastatur bare har 2 år. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 Elkjøp står tydeligvis fast på at et tastatur ikke er ment å vare mer enn 2 år. Her er chat-loggen: Quote Elkjøp: Okej, det är faktiskt två års reklamasjon på detta tastatur. Så de har rätt i butiken att du inte har 5 år Meg: Det er bare tull. Et tastatur er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Derfor er det 5 års reklamasjonsrett. Kan du henvise meg til lovteksten som sier at dette kun har 2 års reklamasjonsrett? Eller mener du at et tastatur kun er ment å vare i 2 år? Elkjøp: Jag kan gärna se om jag finner en lovtekst här men detta står i vårt system som följer norsk reklamasjonslov alltså är det inte vi som bestämmer reklamasjonen eller sätter den själva. Reklamasjonen är satt efter hur lång tid den är förväntad att leva och den är på 2 år. Meg: Så tastaturene Elkjøp selger er ment å leve kun 2 år? Elkjøp: Tastaturer brukar ha 2 års reklamasjon ja, men de kan självklart leva längre än reklamasjonen. Meg: Men forbrukerkjøpsloven sier jo at om de er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, så er det 5 år som gjelder... Elkjøp: Vi går efter loven och det är 2 års reklamasjon som gäller för denna produkten. Vi bestämmer som sagt inte reklamasjonen själva. Detta är inte en produkt som förväntas leva längre än 2 år enligt reklamasjonen. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said: Et tastatur som er fastmontert på en laptop har 5 år, så da virker det veldig rart om et desktop-tastatur bare har 2 år. Ja var nettopp det jeg kom på etterpå... En bærbar har jo 5 års reklamasjonsrett, så hvis de skal følge sitt eget prinsipp her, så må jo de nekte 5 år på en bærbar med ødelagt tastatur. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Står de på sitt så kan du ta det til forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 (endret) John-B skrev (8 minutter siden): Ja var nettopp det jeg kom på etterpå... En bærbar har jo 5 års reklamasjonsrett, så hvis de skal følge sitt eget prinsipp her, så må jo de nekte 5 år på en bærbar med ødelagt tastatur. Hvis man skal dra det argumentet så er det verdt å merke at det er forskjell på et tastatur på en laptop og et eksternt tastatur. Det er ikke alltid mulig å bytte på en laptop (uten en ordentlig reparatør) og det kan utgjøre en forskjell i hva det er rimelig å forvente. Jeg mener at reklamasjonen på tastaturet også er avhengig av kvalitet/pris. Kjøper du et tastatur til 2000 så burde man lett forvente at det fungerer i vesentlig mer enn 2 år. Kjøper du et til 299 så mener jeg at da kan man ikke forvente 5 års reklamasjon. 1000 kr er vel litt vanskeligere å si hva som er riktig sånn 'objektivt' sett. Til slutt mener jeg at det i ditt tilfelle burde ha 5 års reklamasjonsrett gitt at det ikke er tydelig mishandling av tastaturet. Det kan bli slitt og "dårlig" å bruke, men å ikke fungere eller at taster knekker høres ikke riktig ut. Kan høres ut som produksjonsfeil/billige deler? Aldri hørt opplevd at taster knekker. Stå på, fullt mulig at du får det dekt her. Endret 11. juni 2020 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 (endret) Jeg jobbet i elkjøp med aftersales før, og det er ikke veldig god opplæring eller retningslinjer for de ansatte og følge. opplæringen jeg fikk på tidspunktet som var Norges høyest rated butikk for service på tidspunktet var at varer over 1k har 5 år mens under 1k er 2 år, selv om dette selvsagt ikke stemmer i henhold til loven. Du kan prøve å ta det videre i butikken, til en sjef av noe slag, de er som regel de eneste som har lov å bøye disse over og under 1k reglen de fører og de er ofte villig til å gjøre det bare for å få saken ut av systemet. Men om du ikke gidder å dra tilbake kan du jo bare starte en sak med forbrukerrådet, er ikke så mye jobb og elkjøp pleier ikke krangle med deres vurdering og tolkning av loven. Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden): Et tastatur som er fastmontert på en laptop har 5 år, så da virker det veldig rart om et desktop-tastatur bare har 2 år. Ironisk nok gir de deg bare 6 mnd "garanti" på tester på et laptop tastatur. Endret 11. juni 2020 av Rudde 1 Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 3 minutes ago, Comma Chameleon said: Til slutt mener jeg at det i ditt tilfelle burde ha 5 års reklamasjonsrett gitt at det ikke er tydelig mishandling av tastaturet. Det kan bli slitt og "dårlig" å bruke, men å ikke fungere eller at taster knekker høres ikke riktig ut. Kan høres ut som produksjonsfeil/billige deler? Aldri hørt opplevd at taster knekker. Ja, er åpenbar feil, ene tasten knakk etter 3 måneder, men jeg bare byttet med en annen tast jeg ikke brukte og tenkte ikke noe mer på det inntil CTRL-tasten knakk nå, og den ble litt vanskeligere å erstatte. Aldri opplevd at taster knekker i mine 30 års bruk av data. De fleste tastaturer koster vel under 500 kr, så jeg vil tørre å påstå at et Razer Gaming tastatur, priset til 1000 kr er ganske langt fra det nedre skiktet, og derfor burde holde lenger. Verdt å merke seg at selv om det er et gamingtastatur, så er det ikke brukt til gaming, kun vanlig skriving. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 5 minutes ago, Rudde said: opplæringen jeg fikk på tidspunktet som var Norges høyest rated butikk for service på tidspunktet var at varer over 1k har 5 år mens under 1k er 2 år, selv om dette selvsagt ikke stemmer i henhold til loven. Aha! Jeg stusset litt på hvorfor de måtte se på kvitteringen for å avgjøre om et tastatur hadde 2 eller 5 år, da har jo vi svaret her.... De har tydeligvis laget sin egen tolkning av loven... 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Som nemnt så tek Elkjøp feil. Det finnes ikkje unntak for småelektronikk. Skillet mellom 2 og 5 års reklamasjon går på om heile eller delar av tingen er meint å vare vesentleg meir enn 2 år. Unntak for småelektronikk er ein regel som Elkjøp sjølv har laga seg, for det fyrste for å kunne avise flest mulig saker ved å vise til interne rutinar, for det andre for å sleppe å gi komplisert opplæring til dei tilsette, og for det tredje og kanskje viktigaste grunnen, fordi Elkjøp har ein forretningside som går ut på å selge mest mulig elektronikk av billig og dårleg kvalitet slik at dei kan selge kundane nye produkt ofte. Det sagt så vil prisen på eit produkt også være ein del av vurderinga på kor lenge eit produkt er meint å vare, men det er ikkje prisen åleine som er målekriteriet. Ei lommelykt til 999 kr vil openbart være meint å vare i vesentleg meir enn to år sjølv om lommelykta per definisjon er småelektronikk. Ein vaskemasking til 1001 kr er ikkje nødvendigvis meint å vare vesentleg lenger enn to år sjølv om kvitevarer vanlegvis brukar å ha 5 års reklamasjon. Elkjøp var ein av dei som også meinte at mobiltelefonar berre skulle ha 2 års garanti heilt fram til at det blei slått fast i høgsterett at ein mobiltelefon er meint å vare vesentleg lengre enn to år. Så elkjøp har delvis rett i at eit produkt som kosta under 1000 kr kan være eit bruk og kast produkt som ikkje er meint å ha lang varigheit, men det er ingen automatikk i det. Strengt tatt vil nok Elkjøp ha store problem med å finne produkt i sitt sortemang som ein heilt klart kan seie ikkje er meint å vare i meir enn maks to år. Det aller meste av CE merka elektronikk både bør og skal ha varigheit på meir enn to år ved vanleg privatbruk. 3 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 https://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086 Her står det litt interessante ting. Forbrukerombudet er ikke i tvil; reklamasjon skal KUN beregnes utifra forventet levetid. Pris og størrelse på produktet er irrelevant. Samme artikkelen viser også at flere av bedriftene konsekvent sier 2 år på småelektronikk og 5 år på "stor"-elektronikk. Sitat Får du problemer med et produkt av denne typen, og er uenig med selgeren om reklamasjonstiden, kan saken behandles i Forbrukertvistutvalget, om ikke megling fører frem. Jeg har tastaturer fra 80-tallet som fremdeles fungerer. Mitt "daglige" tastatur er fra 2001. Selv billig-tastaturer varer lenger enn 2 år. Et mekanisk Razer-tastatur til 1000 kr skal selvfølgelig vare mer enn 2 år. Dersom elkjøp fortsatt ikke samarbeider, bør du altså ta det med Forbrukertvistutvalget. Det finnes ingen tvil om at et tastatur skal vare mer enn 2 år, dette handler bare om Elkjøps interne rettningslinjer. 2 Lenke til kommentar
Vest Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 For noen år siden uttalte Jan R Røsholm, distribusjonsdirektør i Elektronikkbransjen: “Som Forbrukerrådet poengterer er det levetiden som bestemmer reklamasjonstiden, og leverandørene av småelektrisk er kommet til enighet om at denne er inntil to år, og dermed gir to års reklamasjonsfrist”. Altså: Bransjenn er kommet til enighet om at levetiden på “alle [småelktriske]produkter som går i en pose” har to års levetid - og da har disse to års levetid, for medlemmene i Elektronikkbransjen (produsenter, importører og butikker som selger elektronikk er fagpersoner og vet best. Elkjøp - konkret Åshild Indresøvde - har uttalt at inntil FTU eller annen domstol har uttalt spesikt annerledes for akkurat DEN produkttypen skal Elkjøp forholde seg til Elektronikkbransjens avgjørelse. At saken er annerledes avgjort for tastatur til bærbar datamaskin kan iflg Elkjøp (og Elektronikkforbundet) ikke forstås derhen at FTU har avgjort noe som helst for tastaturer “som går i en pose”. Altså: Som forbrukere må vi sørge for at FTU uttaler seg og avgjør klart for minst ett case pr varetype. Inntil da henviser bransjen til “helt standard bransjeforståelse”, altså avgjørelsen i elektronikkforbundet om at “ leverandørene av småelektrisk er kommet til enighet om at denne (levetiden, min merknad) er inntil to år” og to års reklamasjonsfrist dermed gjeldende. Prøver forbrukerrådet å uttale seg svares med presis samme argumentasjon så lenge forbrukerrådet ikke kan henvise til en konkret avgjørelse i FTU/domsstol som sier annet. Noen som (mer enn) aner at bransjen og bransjeforbundet her har full utmattelseskrig mot sine kunder som mål? Formodentlig FTUs sammenbrudd også... 2 Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 5 minutes ago, Vest said: For noen år siden uttalte Jan R Røsholm, distribusjonsdirektør i Elektronikkbransjen: “Som Forbrukerrådet poengterer er det levetiden som bestemmer reklamasjonstiden, og leverandørene av småelektrisk er kommet til enighet om at denne er inntil to år, og dermed gir to års reklamasjonsfrist”. Altså: Bransjenn er kommet til enighet om at levetiden på “alle [småelktriske]produkter som går i en pose” har to års levetid - og da har disse to års levetid, for medlemmene i Elektronikkbransjen (produsenter, importører og butikker som selger elektronikk er fagpersoner og vet best. Elkjøp - konkret Åshild Indresøvde - har uttalt at inntil FTU eller annen domstol har uttalt spesikt annerledes for akkurat DEN produkttypen skal Elkjøp forholde seg til Elektronikkbransjens avgjørelse. At saken er annerledes avgjort for tastatur til bærbar datamaskin kan iflg Elkjøp (og Elektronikkforbundet) ikke forstås derhen at FTU har avgjort noe som helst for tastaturer “som går i en pose”. Altså: Som forbrukere må vi sørge for at FTU uttaler seg og avgjør klart for minst ett case pr varetype. Inntil da henviser bransjen til “helt standard bransjeforståelse”, altså avgjørelsen i elektronikkforbundet om at “ leverandørene av småelektrisk er kommet til enighet om at denne (levetiden, min merknad) er inntil to år” og to års reklamasjonsfrist dermed gjeldende. Prøver forbrukerrådet å uttale seg svares med presis samme argumentasjon så lenge forbrukerrådet ikke kan henvise til en konkret avgjørelse i FTU/domsstol som sier annet. Noen som (mer enn) aner at bransjen og bransjeforbundet her har full utmattelseskrig mot sine kunder som mål? Formodentlig FTUs sammenbrudd også... Det er det dummeste jeg har hørt... Elektronik som går i en pose.. Så ei smartklokke (som går i en pose) har bare levetid på 2 år?? Lenke til kommentar
Vest Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Iflg "helt standard bransjeforståelse" fastsatt av Eleknronikkforbundet og med mindre FTU/domstol helt klart og utvetydig har avgjort annet for smartklokker: Ja Skulle noen være uenig får de ta en sak til FTU (eller annen domstol) og få deres klare og utvetydige avgjørelse for annet. Inntil da vil en passe (u)seriøs aktør i bransjen henvise til dette og legge saken i "ferdigbehandlet"-arkivet. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Selv om "bransjen" hvilken som helst bransje egentlig kommer til enighet og en "bransjefortsåelse" så kan ikke de tolke lovverket på en annen måte en det som faktisk står i loven. Selv om det ikke fins noen dom på at "slik er det ikke" så derfor gjør vi sånn inntil en dom sier noe annet.. Bullshit kaller jeg det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 strike_ skrev (2 minutter siden): Selv om "bransjen" hvilken som helst bransje egentlig kommer til enighet og en "bransjefortsåelse" så kan ikke de tolke lovverket på en annen måte en det som faktisk står i loven. Selv om det ikke fins noen dom på at "slik er det ikke" så derfor gjør vi sånn inntil en dom sier noe annet.. Bullshit kaller jeg det. Jepp, grunnen til at vi i det heile tatt har ein forbrukerkjøpslov er jo fordi ein ikkje kan stole på at bransjen sjølv tek ansvar. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. juni 2020 Del Skrevet 11. juni 2020 Jobbet i Elkjøp for noen år tilbake selv på Aftersales. Jeg hadde kreditert det som lavkost og gitt kunde nytt / tilsvarende. no question asked. Hvorfor være så vrien. Just fix it. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ - Merko // Innlegget nyttig? Gjerne eller innlegget!Mine Anbefalte Chrome / Edge PluginsDen store 3D-print tråden - Printer du? 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå