Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, JØI said:

Jeg _tror_ VW sitt design og sin kvalitetskontroll er bedre enn dette

 

https://mobile.twitter.com/ianpolluter/status/1272925922262429698?s=21

 

Lurer på om denne produsenten har lært noe av den forrige modellen sin?

Vet du omstendighetene rundt det der da? Har vedkommende kjørt med plasten under bilen hengene i bakken?

Vet jo aldri hva folk finner på. Dinside kjørte uten luft i dekket på en Model 3 så det eksploderte, og klarte å lage en stor sak om det siden det skjedde på en Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Vet du omstendighetene rundt det der da? Har vedkommende kjørt med plasten under bilen hengene i bakken?

Det er regnvær, så dette er nok en bil som kjører på grusveier her og der. Det har jo vært kjent at bakfangeren samler grus og jord og at det da blir tungt etterhvert når regnet kommer. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (14 minutter siden):

Vet du omstendighetene rundt det der da? Har vedkommende kjørt med plasten under bilen hengene i bakken?

Vet jo aldri hva folk finner på. Dinside kjørte uten luft i dekket på en Model 3 så det eksploderte, og klarte å lage en stor sak om det siden det skjedde på en Tesla.

Ja... Her er mere FUD

 

https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-quality-issues/

Lenke til kommentar
23 minutes ago, JØI said:

Jeg _tror_ VW sitt design og sin kvalitetskontroll er bedre enn dette

 

https://mobile.twitter.com/ianpolluter/status/1272925922262429698?s=21

 

Lurer på om denne produsenten har lært noe av den forrige modellen sin?

Ville ikke hatt for store forhåpninger...

Minner om at dette gjelder et karosseri som har blitt solgt i et halv tiår...

https://elbilforum.no/index.php?topic=45762.msg793938#msg793938

 

https://elbilforum.no/index.php?topic=47884.msg831958#msg831958

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Har du albuen og vekte der et sted, så burde det gå greit. 

Er ikke 2 valg og muligheter bedre enn 1? Om man bremser, så skrur man av ADAS også. 

Innstillingene som omhandler avstanden til bilen foran vil jevne ut dette. Er det en person med ujevn kjøring, så hjelper det å øke avstanden 1 eller 2 hakk opp. Da vil du oppleve et større og større snitt av hans bevegelser der fremme. Er det en lastebil eller en buss, så kan du fint sette innstillingen på kortest avstand. 

Jeg ville vært overrasket om bilen selv ikke registrere at man kjører med henger, og dermed justerer slik som akselerasjon og toppfart deretter? 

Jeg har aldri opplevd å tru at bilen har tatt over uten at den har det, så dette er nok en redsel som er ubegrunnet. Man har tross alt et lys i dashbordet i tillegg som viser hva som er hva. Om man kjører med ACC, CC, med og uten lane-assist. Med HUD så blir dette enda mer leselig nederst i vinduet. 

Det ligger en del vekt på hånda også. Ellers ville Teslaen ikke merket motstanden. 
 

Avstand til bil foran hjelpe lite å justere på. ACC ser bilen foran, den ser ikke bilen som kjører ut fra sideveien foran den bilen igjen. Det gjør jeg, og starter nedbremsing i samme øyeblikk (eller endog før) bilen foran. Tilsvarende med rødt lys. Jeg ser det fra god avstand, senker farten og mens bilen foran kanskje må stoppe helt kan jeg klare meg med å bremse ned til 30km/t. Hadde ACC fått bestemme hadde også jeg stoppet helt. 

Bilen kan nok registrere at jeg kjører med henger, men ikke om den har brems eller ikke og om aktuell totalvekt er over 300kg eller ikke om den ikke har brems. For eksempel. 

Lys i dashbordet eller på HUD? Det blir alt for diskret. Det bør i så fall varsles med pipetone eller lignende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Ville ikke hatt for store forhåpninger...

Minner om at dette gjelder et karosseri som har blitt solgt i et halv tiår...

https://elbilforum.no/index.php?topic=45762.msg793938#msg793938

 

https://elbilforum.no/index.php?topic=47884.msg831958#msg831958

Du sammenligner pakkninger som lett byttes med at halve bilen (Atter en gang) rives av? Ja  ja... Nå ble sakene du referer til tilsynelatende løst på et øyeblikk i det de fant feilen. Er fremdeles trygg på at VW generelt har betydelig bedre kvalitetskontroll en en del amerikanske bilprodusenter. Spesielt de produsentene der en en over flere år har laget sjekklister på over 100 punkter som må sjekkes når en overtar bilen. Sjekklister som har blitt laget på bakgrunn av kundene sine gjentagende erfaringer ver mange år og vissheten i denne kundegruppen over at disse feilene sjelden og aldri blir løst. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Stemmer, noe som gjør betydningen enda viktigere i hvordan man fordrer sjåføren og faktisk være sjåfør. Slike assister burde fungerer som underliggende systemer  i å hjelpe sjåføren mens sjåføren kjører normalt. Om man snakker om systemer som kun fungerer på motorveiene, så får man isåfall starte å differensiere i systemene - men så lenge man kan bruke AP på landeveiene, så må de designes for å fungere mest optimalt der i tillegg. 

Per dags dato, så gir ikke AP så mye mening på landeveiene, siden man skrur av systemet ved korreksjoner. Da blir det enklere å skru av alt og kjøre uten, og da følger ikke poenget til fabrikanten med lengre - med at disse systemene gjør veiene sikrere når man uansett ikke bruker dem pga en liten feil i måten det er implementert på. 

Tvert imot fungerer AP best på landevei. Jeg kan fint kjøre fra f.eks Nittedal til Roa med AP på, uten å styre aktivt selv i det hele tatt. På motorveien deaktiveres AP hver gang jeg bytter fil, så der kreves det mer handling. Korreksjoner? Det kreves kun i helt spesielle tilfeller, på veier man nok ikke burde bruke AP i det hele tatt. De er det ikke så mange av, AP fungerer f.eks fint på Mosseveien inn til Oslo. Uten korreksjoner. 

Har man EAP eller FSD kan bilen bytte fil selv, om man aktiverer blinklyset manuelt.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, JØI said:

Du sammenligner pakkninger som lett byttes med at halve bilen (Atter en gang) rives av? Ja  ja... Nå ble sakene du referer til tilsynelatende løst på et øyeblikk i det de fant feilen. Er fremdeles trygg på at VW generelt har betydelig bedre kvalitetskontroll en en del amerikanske bilprodusenter. Spesielt de produsentene der en en over flere år har laget sjekklister på over 100 punkter som må sjekkes når en overtar bilen. Sjekklister som har blitt laget på bakgrunn av kundene sine gjentagende erfaringer ver mange år og vissheten i denne kundegruppen over at disse feilene sjelden og aldri blir løst. 

Det er ikke enkelttilfeller det referes til der...

burde uansett ikke være noe problem på id3 de har jo stått ute i vær og vind et halvt års tid innen de leveres til kunder, så da kan man håpe at alle lekkasjer er oppdaget....
 

...Og at ikke USB portene er slarkete etter alle oppdateringene.

 

 

6E11145B-5291-45F0-BD59-F4BF358E777F.jpeg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

Det ligger en del vekt på hånda også. Ellers ville Teslaen ikke merket motstanden.

Som sagt, har du hovedvekten på ei armlene eller vinduet så går det helt fint. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Avstand til bil foran hjelpe lite å justere på. ACC ser bilen foran, den ser ikke bilen som kjører ut fra sideveien foran den bilen igjen. Det gjør jeg, og starter nedbremsing i samme øyeblikk (eller endog før) bilen foran. Tilsvarende med rødt lys. Jeg ser det fra god avstand, senker farten og mens bilen foran kanskje må stoppe helt kan jeg klare meg med å bremse ned til 30km/t. Hadde ACC fått bestemme hadde også jeg stoppet helt. 

I slike situasjoner så er knappen på rattet kjekt for å skru av ACC på 0.2 sekunder. For det scenarioet du snakket om tidligere, så hjelper det å justere avstanden ACC skal ha. Om du vil bytte premiss så gjør gjerne det, men la oss bli ferdig med scenarioene du tar opp først? 

For min del lar jeg ACC være på, siden det tar meg like kort tid og justere ACC'en til å ha høyere avstand til bilen forran. Det vil i prinsipp gi deg samme resultat som å bremse tidligere når du ser flettingen lengre fremme. 

For rødt lys så lar jeg bare bilen forran bremse for meg til jeg står stille pent og pyntelig bak den andre bilen, eventuelt justerer ned farten tidligere slik at man får samme opplevelse som du snakker om der. Alt kan altså stilles med fra rattet kjapt og ryddig. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden):

Bilen kan nok registrere at jeg kjører med henger, men ikke om den har brems eller ikke og om aktuell totalvekt er over 300kg eller ikke om den ikke har brems. For eksempel. 

Dette handler isåfall om mulige forbedringer til systemene, for trykk på kulen burde man da kunne registrere med ei sensor eller to, og dermed forandre på måten førerassist fungerer. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Lys i dashbordet eller på HUD? Det blir alt for diskret. Det bør i så fall varsles med pipetone eller lignende. 

Med et ordentlig HUD så ser du forandringer i logoene i sidesynet. Vi mennesker er vokst opp med å være flinke til å legge merke til forandringer og mønster. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (31 minutter siden):

Tvert imot fungerer AP best på landevei.

Var det ikke du som tidligere sa at du aldri orket bruke AP på landeveiene? 

Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Korreksjoner? Det kreves kun i helt spesielle tilfeller, på veier man nok ikke burde bruke AP i det hele tatt. De er det ikke så mange av, AP fungerer f.eks fint på Mosseveien inn til Oslo. Uten korreksjoner. 

Her i sørnorge kryr det av syklister, så korreksjoner gjør jeg stort sett hver gang jeg kjører bil siden jeg liker å gi dem ekstra plass.  Det samme med enkelte dårlige veier som har "urenheter" i asfalten jeg helst ønsker å kjøre annerledes over enn hva en lane-assist gjør, som kun kjører bilen midt i fila. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Har man EAP eller FSD kan bilen bytte fil selv, om man aktiverer blinklyset manuelt.  

Jepp, det er flere biler som kan dette. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

 

Dette handler isåfall om mulige forbedringer til systemene, for trykk på kulen burde man da kunne registrere med ei sensor eller to, og dermed forandre på måten førerassist fungerer. 

 

Trykk på kulen skal ikke være mer en 75kg uansett henger. Model 3 sin krok er bare godkjent for 100kg.

Har du mere enn det på kroken har du lastet hengeren feil.

Model 3 kjenner om noe er plugget i hengerpluggen og deaktiverer sensorene bak bilen (så det ikke skal plinges så mye når man rygger) og den fintuner innstillingene på bilen for å være tryggere å kjøre med henger. Den deaktiverer muligheten til å bruke autopilot også da den som sakt ikke aner hva slags henger man har satt på bilen og hvordan den er lastet/hvor mye den er lastet eller om den har brems. Da tør den ikke prøve seg på å styre alt selv.

Ytelsen forblir, og jeg har nesten vært litt redd for draget på hengeren til tider ?

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Trykk på kulen skal ikke være mer en 75kg uansett henger. Model 3 sin krok er bare godkjent for 100kg.

Har du mere enn det på kroken har du lastet hengeren feil.

Nettopp derfor slikt burde implementeres for ei sjekk. Det burde jo ikke være så vanskelig å måle det i kombinasjonen av at ei henger er koblet på. Om man ville, så kunne man til og med nektet bilen å starte om vekten oversteg lovlig vekt for bilen det gjelder. 

 

Complexity skrev (25 minutter siden):

Ytelsen forblir, og jeg har nesten vært litt redd for draget på hengeren til tider ?

Altså rom for forbedringer? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Nettopp derfor slikt burde implementeres for ei sjekk. Det burde jo ikke være så vanskelig å måle det i kombinasjonen av at ei henger er koblet på. Om man ville, så kunne man til og med nektet bilen å starte om vekten oversteg lovlig vekt for bilen det gjelder. 

 

Altså rom for forbedringer? 

Hvilke andre biler har dette da? 

 

Og vet ikke om du forsto ironien i mitt andre utsagn. Er veldig glad bilen ikke setter begrensninger basert på hva den mener er best. Trikset er å ikke gi full gass med henger om man har en så dårlig henger at den ikke tåler pådraget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Hvilke andre biler har dette da? 

Har aldri satt meg inn i det, men jeg tipper det blir rimelig normalt etterhvert som disse smart-bilene kommer i flere variasjoner. 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Og vet ikke om du forsto ironien i mitt andre utsagn. Er veldig glad bilen ikke setter begrensninger basert på hva den mener er best. Trikset er å ikke gi full gass med henger om man har en så dårlig henger at den ikke tåler pådraget.

Bilen burde skru av en-fots kjøring i det minste. Kan være skummelt med full regenerasjon med vekt baki der. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Har aldri satt meg inn i det, men jeg tipper det blir rimelig normalt etterhvert som disse smart-bilene kommer i flere variasjoner. 

Bilen burde skru av en-fots kjøring i det minste. Kan være skummelt med full regenerasjon med vekt baki der. 

Så er tryggere å bremse enn å benytte regenerering? Så snart bilen merker noe ustabilitet deaktiverer den regenereringen så ikke noe poeng i å fjerne den funksjonen helt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Så er tryggere å bremse enn å benytte regenerering? Så snart bilen merker noe ustabilitet deaktiverer den regenereringen så ikke noe poeng i å fjerne den funksjonen helt.

Det er tryggere å ha ei egen pedal for bremsing ja, enn å ha alt på 1 pedal totalt sett, og spesielt om man har henger bak seg. I det minste burde regenerasjonen bli begrenset litt mer enn normalt. 

Jeg har da kjørt elbil i noen år selv, og vet at et lite hoste-anfall eller nys kan gi litt uønskede resultater med presisjonen i foten. Eventuelt at man glipper pedalen med den. 

Har du noen gang opplevd saksing med henger? 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Det er tryggere å ha ei egen pedal for bremsing ja, enn å ha alt på 1 pedal totalt sett, og spesielt om man har henger bak seg. I det minste burde regenerasjonen bli begrenset litt mer enn normalt. 

Jeg har da kjørt elbil i noen år selv, og vet at et lite hoste-anfall eller nys kan gi litt uønskede resultater med presisjonen i foten. Eventuelt at man glipper pedalen med den. 

Har du noen gang opplevd saksing med henger? 

Ser ikke hvordan det kan være tryggere. Eneste jeg ser her er at man vil coaste mye mere og potensielt lettere få varme bremser i nedoverbakker om man har tung henger, noe som kan være langt skumlere.

Har hatt sleng på henger på vinteren men aldri saksing nei. Gjelder å kjøre etter forholdene.

Det skumleste med henger er om den er lastet feil. For baktung og den vil løfte rumpa på bilen og for fremtung og den vil løfte forhjula på bilen. Model 3 har en sykt god stabilitetskontroll som følger godt med og har nok hindret ulykker.

Og slikt bra system har nok de fleste andre biler og i dag.

Men er det vits å diskutere mere krok i denne tråden? ID3 får jo ikke krok engang.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Ser ikke hvordan det kan være tryggere. Eneste jeg ser her er at man vil coaste mye mere og potensielt lettere få varme bremser i nedoverbakker om man har tung henger, noe som kan være langt skumlere.

Hæ? Hvorfor skulle ikke regenerasjon vært linket til bremsepedalen når man brukte den i kombinasjon med bremser og regenerasjonen ikke ble sterk nok? 

Det å ha bremser på wattpedalen gjør at man har mindre kontroll på nedbremsning ved uforutsigbare situasjoner. Har man da høy regenerasjon påslått, og en feil-lastet henger i tillegg, så vil det selvfølgelig være mer risikabelt med bremser på 1 pedal, fremfor å ha det separert ut til bremsepedalen. Det folk stort sett gjør når de får panikk, er å slippe pedalen man holder. 

Complexity skrev (16 minutter siden):

Har hatt sleng på henger på vinteren men aldri saksing nei. Gjelder å kjøre etter forholdene.

Opplev en kollisjon 200 meter foran deg mens du er i en svak sving, så spiller det ingen rolle om man kjørte etter forholdene. Man ender da opp med å kikke like mye i speilet for å bremse etter hva som skjer der bak, i tillegg til å ha kontroll på avstanden til bilen foran som til stadighet kommer nærmere siden man umulig kan bremse like godt og ikke gjøre ting verre der bak. 

Complexity skrev (16 minutter siden):

Det skumleste med henger er om den er lastet feil.

Stemmer, og hengere blir lastet feil hver dag. Dermed burde produktene vi bruker være tilpasset alle, selv folk som ikke vet å laste en henger. 

Jeg forstår virkelig ingenting. Selv dette må folk forsvare fordi Tesla fungerer på en viss måte? Det burde være åpenbart at 1-fotskjøring ikke burde være noe som fungerer som normalt med elbiler som har 1 fotskjøring med henger. Om Tesla ikke har en "henger-mode", så kan jo dere som har dem si ifra om det på Twitter f.eks som jo er et sted hvor flere forandringer har kommet ifra. Det må da være mye bedre enn å konstant være på bakbeina og kun forsvare for å forsvare? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...