Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (1 minutt siden):

Desto større grunn til å designe systemet til å være ei hjelpende hånd, fremfor autonom ferdsel ala nivå 2 som later som om det er nivå 3. 

VW har aldri gått ut og snakket om systemet som om det er noe annet enn ei assist. De har heller ikke sagt ting som dette: "...it will be so capable, you’ll be able to snooze in the driver’s seat while it takes you from your parking lot to wherever you’re going."

Autopilot er en hjelpende hånd. Den er ekstremt hjelpsom, faktisk. Om den er designet for autonomi nivå X eller ikke er irrelevant. Autopilot fungerer som den fungerer, og den fungerer som en førerassistent.

Hva er poenget med å blande inn et sitat om FSD i en diskusjon om autopilot? Det er jo direkte uredelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Nei, det er en tredje hånd som klapper til deg om du tar over, blir furt og skrur seg av. 

Nei, tvert imot oppfører den seg som forventet: Dersom sjåføren tar over styringen så overlater den styringen til sjåføren, akkurat som den skal. Jeg har kjørt utallige tusen km med autopilot, og jeg anbefaler at du ikke uttaler deg om ting du ikke har innsikt i.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Nei, tvert imot oppfører den seg som forventet: Dersom sjåføren tar over styringen så overlater den styringen til sjåføren, akkurat som den skal. Jeg har kjørt utallige tusen km med autopilot, og jeg anbefaler at du ikke uttaler deg om ting du ikke har innsikt i.

Det gjør ADAS systemene også. Forskjellen er at den skrur seg på igjen som forventet når du er ferdig med din lille justering - slik at flere km blir gjennomført med det bilprodusenten selv mener øker sikkerheten til produktene. 

Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Det som faktisk er mye mer irriterende (og her gir jeg deg et ankepunkt mot Tesla helt gratis), er at Tesla er for dårlige på implementering av trafikkregler i systemene. Når bilen min ikke har sett et skilt om fartsgrense på en stund, og den ikke finner informasjonen i kartdatabasen, går den til sin egen "default" på 60 km/t i stedet for landets faktiske "default", som i Norge er 80 km/t. -Det bruker jeg langt flere kalorier på å irritere meg over på lange turer enn den AP-stalken som jeg typisk rører en gang annenhver time på en tur mellom Oslo og Trondheim.

Don't feed the troll please...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har testet. Og ja, det er et av kritikkene. Om du sammenligner AP i en Tesla mot andre ADAS systemer, så er motstanden i rattet en av problemene. Du må ta i mye hardere i en Tesla for å justere det bilen ønsker å gjøre vs i andre biler som har lignende assists. Der er motstanden i rattet så liten at du omtrent ikke føler at du tar over. 

Det hjelper jo situasjonen mye mer siden man uansett skal holde i rattet og kjøre selv. I en AP som blir du grunnet måten det er designet på fordret til å ikke holde i rattet, mens i ADAS systemene så er systemet designet slik at du skal kjøre selv i større grad, selv om du kun følger bilens løsninger og føler bevegelsen til rattet med hånda. Du kan uansett når som helst justere bilen om du vil det, uten at systemet skrur seg av. 

Anbefaler å teste en bil med ADAS jeg. Det virker som om du ikke forstår forskjellen. 

ADAS beholder "laneassist/autosteer" selv om man bremser, eller justerer farten ved å justere ACC. Hele poenget er jo å være der som et ekstra lag av sikkerhet. ACC og "autosteer" er altså to separerte systemer som man kan justere og manipulere som man vil. 

ADAS slik du beskriver det høres slitsomt ut. Hvordan vet man om man har berørt rattet nok til at du styrer selv, eller om bilen fortsatt styrer selv? Om den er så lett på rattet som du beskriver mhp. å gjøre endringer selv vil jeg tro det vil være svært slitsomt for meg å holde hendene på rattet og samtidig ikke ha så stor belastning på det at jeg ender med å endre kursen selv. Jeg synes allerede Model 3 har litt for lav terskel for å gå ut av AP, enda lettere terskel hadde vært såpass irriterende at jeg nok aldri hadde brukt systemet. 

Assistenystemer som er på uten at man hele tiden er oppmerksom på at de er på liker jeg ikke. En av mine største irritasjoner mhp. CC og ACC er at den ikke deaktiveres om man trykker på gasspedalen. Kun om man trykker på bremsen. F.eks om man gasser på for å kjøre forbi noen biler, så økes fartsgrensen og jeg kjører manuelt en stund. Glemmer at ACC er på og når 60-sona kommer med kamera og faenskap slipper jeg pedalen for å komme ned i 60. Da er det passe overraskende og ganske irriterende at ACC griper inn på 72km/t og gasser på igjen, fordi det var det den sto på før jeg gasset på i første omgang for flere minutter siden. Har vært nær på å få et par bøter pga. det. Tilsvarende vil jeg ikke at bilen skal begynne å styre selv bare fordi jeg aktiverte et eller annet system for 10 minutter siden og deretter begynte å styre selv en stund. 

Nødsystemer som hindrer meg i å kjøre i andre biler eller utenfor veien er selvsagt en helt annen sak, da vil man jo ha en korreksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

ADAS slik du beskriver det høres slitsomt ut.

Man kan fint slippe rattet og la den oppføre seg som AP og jukke i rattet hver gang pipingen kommer. Bruker man en assist på den måten, så blir begge deler helt like. Fordelen er at ADAS kan justeres uten at du må tenke noe særlig på det. Kommer det et hull i asfalten, så kan du justere bilen pent og pyntelig for å unngå den uten at systemet går av, i motsetning til hos Tesla der du må dra hardt i rattet før bilen "gir slipp", for så å måtte skru på systemet igjen i etterkant. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (25 minutter siden):

Hvordan vet man om man har berørt rattet nok til at du styrer selv, eller om bilen fortsatt styrer selv?

Ved at bilen svinger? Hele poenget her er jo at slikt skal være sømløst innunder autonome funksjoner på nivå 2. Du skal tross alt ha hendene på rattet, og når du justerer så justerer du åpenbart fordi du vil at bilen svinger i den retningen du svinger

Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

Om den er så lett på rattet som du beskriver mhp. å gjøre endringer selv vil jeg tro det vil være svært slitsomt for meg å holde hendene på rattet og samtidig ikke ha så stor belastning på det at jeg ender med å endre kursen selv.

Hvordan skal jeg beskrive mengden "trykk" som kreves? Jeg har aldri målt med en vekt liksom.
Men jeg har som sagt prøvd flere Teslaer og det er betydelig mer merkbart det trykket man må ha for å overta Tesla'ene vs andre ADAS systemer. Du kan hvile håndleddene på rattet slik man normalt gjør, når man bruker armlene for albuene ( da holder man gjerne i 9-3 posisjon). Samt det hender jeg har begge hendene og armene hvilende på rattet (i 11-1 posisjon). Det går jo opp i opp for vekt på begge sider uten at man overtar. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (38 minutter siden):

Jeg synes allerede Model 3 har litt for lav terskel for å gå ut av AP, enda lettere terskel hadde vært såpass irriterende at jeg nok aldri hadde brukt systemet. 

Hvordan sitter du og kjører bil? Lener du deg på rattet? 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (41 minutter siden):

Assistenystemer som er på uten at man hele tiden er oppmerksom på at de er på liker jeg ikke. En av mine største irritasjoner mhp. CC og ACC er at den ikke deaktiveres om man trykker på gasspedalen. Kun om man trykker på bremsen.

Kan du ikke "mappe" en kombinasjon på rattet til å skru av og på ACC? Dette styres bare med knapper normalt sett. ACC fungerer i samarbeid med lane-assist, og man kan fint justere opp og ned fart, avstand til bilen foran o.l. med kun knapper/hjul på rattet. 

Det finnes jo ikke noe mer behagelig på landevei enn å ligge bak en bil som tar seg av akselerasjon og bremsing, mens man lar bilen styre for seg der man holder hendene lett på rattet bare og lar de følge med. Små justeringer tar man her og der, men det gjør ingenting siden systemet uansett går på igjen automatisk. Tidligere så var det å kjøre bak andre biler et irritasjonsmoment, og jeg lette etter første og beste forbikjøringmulighet. Sånn sett har ACC og lane-assist gjort meg til en roligere sjåfør, selv på landeveiene. 

Har man lyst til å kjøre 100% selv, så er det som sagt knappet på rattet som gjør at man kan kombinere alt. Kun CC? CC+laneassist? ACC alene? Kun lane-assist? Ingenting?  Alt kan man velge og bruke om hverandre om man vil det, og man kan også justere ting individuelt. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (47 minutter siden):

Da er det passe overraskende og ganske irriterende at ACC griper inn på 72km/t og gasser på igjen, fordi det var det den sto på før jeg gasset på i første omgang for flere minutter siden.

Kilt-gjenkjenning burde da sette ACC automatisk til 60 km/t i det tilfellet, slik at du ville fått den oppførselen du forventet? 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (49 minutter siden):

Tilsvarende vil jeg ikke at bilen skal begynne å styre selv bare fordi jeg aktiverte et eller annet system for 10 minutter siden og deretter begynte å styre selv en stund. 

Når det ikke er noe problem å holde tilbake rattet, så slipper du å irritere deg over dette. Poenget med en assist er som sagt å være en hjelper under normal ferdsel, og ikke en erstatter. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (50 minutter siden):

Nødsystemer som hindrer meg i å kjøre i andre biler eller utenfor veien er selvsagt en helt annen sak, da vil man jo ha en korreksjon. 

Enig, men disse tingene kan man ikke slå av eller på. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 timer siden):

Man kan fint slippe rattet og la den oppføre seg som AP og jukke i rattet hver gang pipingen kommer. Bruker man en assist på den måten, så blir begge deler helt like. Fordelen er at ADAS kan justeres uten at du må tenke noe særlig på det. Kommer det et hull i asfalten, så kan du justere bilen pent og pyntelig for å unngå den uten at systemet går av, i motsetning til hos Tesla der du må dra hardt i rattet før bilen "gir slipp", for så å måtte skru på systemet igjen i etterkant. 

Ved at bilen svinger? Hele poenget her er jo at slikt skal være sømløst innunder autonome funksjoner på nivå 2. Du skal tross alt ha hendene på rattet, og når du justerer så justerer du åpenbart fordi du vil at bilen svinger i den retningen du svinger

Hvordan skal jeg beskrive mengden "trykk" som kreves? Jeg har aldri målt med en vekt liksom.
Men jeg har som sagt prøvd flere Teslaer og det er betydelig mer merkbart det trykket man må ha for å overta Tesla'ene vs andre ADAS systemer. Du kan hvile håndleddene på rattet slik man normalt gjør, når man bruker armlene for albuene ( da holder man gjerne i 9-3 posisjon). Samt det hender jeg har begge hendene og armene hvilende på rattet (i 11-1 posisjon). Det går jo opp i opp for vekt på begge sider uten at man overtar. 

Hvordan sitter du og kjører bil? Lener du deg på rattet? 

Kan du ikke "mappe" en kombinasjon på rattet til å skru av og på ACC? Dette styres bare med knapper normalt sett. ACC fungerer i samarbeid med lane-assist, og man kan fint justere opp og ned fart, avstand til bilen foran o.l. med kun knapper/hjul på rattet. 

Det finnes jo ikke noe mer behagelig på landevei enn å ligge bak en bil som tar seg av akselerasjon og bremsing, mens man lar bilen styre for seg der man holder hendene lett på rattet bare og lar de følge med. Små justeringer tar man her og der, men det gjør ingenting siden systemet uansett går på igjen automatisk. Tidligere så var det å kjøre bak andre biler et irritasjonsmoment, og jeg lette etter første og beste forbikjøringmulighet. Sånn sett har ACC og lane-assist gjort meg til en roligere sjåfør, selv på landeveiene. 

Har man lyst til å kjøre 100% selv, så er det som sagt knappet på rattet som gjør at man kan kombinere alt. Kun CC? CC+laneassist? ACC alene? Kun lane-assist? Ingenting?  Alt kan man velge og bruke om hverandre om man vil det, og man kan også justere ting individuelt. 

Kilt-gjenkjenning burde da sette ACC automatisk til 60 km/t i det tilfellet, slik at du ville fått den oppførselen du forventet? 

Når det ikke er noe problem å holde tilbake rattet, så slipper du å irritere deg over dette. Poenget med en assist er som sagt å være en hjelper under normal ferdsel, og ikke en erstatter. 

Enig, men disse tingene kan man ikke slå av eller på. 

Jeg kjører med venstre hånd på rattet (albuen i vinduskarmen, hånda på 9) når jeg bruker AP. Så vekten blir ikke lik på hver side. Det går greit med Teslaene, men det hr hendt noen få ganger at Model 3 har falt ut av AP. Tviler at den posisjonen da hadde fungert med systemene du beskriver. 

Jo, jeg kan selvsagt skru av ACC manuelt men det blir jo mer jobb. Vil mye heller at den skrur seg av automatisk når jeg gjør endringer på farten selv med pedalen. Selvsagt kan jeg justere med rulleknappen på rattet, men det duger ikke til mer aktiv kjøring. 

Jeg kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler, synes de fleste kjører for ujevnt og jeg gjør en bedre jobb enn ACC mhå. å kjøre jevnt da jeg ser mye lengre frem (spesielt i kø). Unntaket er om jeg ligger bak en lastebil eller buss, yrkessjåførene i store biler er flinke til å kjøre jevnt. Ellers kjører jeg stort sett på tidspunkt med lite trafikk og holder alltid fartsgrensen, så jeg tar ikke igjen så veldig mange biler som evt. må forbikjøres. 

ACC kan holde seg passe langt unna skiltgjenkjenning. Greit når AP er på, men ACC får pent forholde seg til den hastigheten jeg vil holde. Kjipt som faen om den drar opp i 100 bare fordi det kommer et 100-skilt, når jeg har henger bak bilen. 

Nei, det er sikkert ikke noe problem å holde tilbake rattet, men det blir et ekstra moment som kan overraske. Eller når man tror bilen har tatt over igjen og så har den ikke det av en eller annen grunn. Foretrekker tydelige overganger som ikke kan misforstås. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 timer siden):

Det gjør ADAS systemene også. Forskjellen er at den skrur seg på igjen som forventet når du er ferdig med din lille justering - slik at flere km blir gjennomført med det bilprodusenten selv mener øker sikkerheten til produktene. 

Jeg tror du blander ulike ting. Nødfilholder er alltid aktiv (at den varsler dersom du er i ferd med å forlate filen, og gjør automatiske justeringer for å unngå det), mens det at den styrer selv skrus av hvis man velger å ta over kontrollen. Jeg ville ikke forventet at den begynner å styre selv etter at jeg har avbrutt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

oophus3do har bestemt seg for at e-golf sin Lane Assist er overlegen alt annet så nytter ikke å diskutere

 

Ett system med begrensninger:

 

Det er lett å miste konsentrasjonen på lange og ensformige veistrekninger. Kjørefeltvarslingen Lane Assist er en nyttig hjelp på motorveien og gode landeveier. Den korrigerer styringen og hjelper deg med å holde bilen i kjørefeltet. Systemet fungerer i hastigheter fra 60 km/t. 

Begge sider av kjørefeltet må være merket for at systemer skal fungere ordentlig. En kameraenhet følger merkingen og griper inn med et korrigerende styremoment ved fare. Systemet varsler føreren ved å vibrere med rattet. Føreren må ta kontroll over styringen selv. Hvis føreren slipper rattet med begge hendene, kobles Lane Assist automatisk ut etter ca. ni sekunder. Assistentsystemet Lane Assist fungerer sikkert og intuitivt. 


I følgende tilfeller har systemet begrenset funksjon

For mange eller feil merker i kjørebanen

For liten radius i svinger

I dårlig vær

https://www.volkswagen.no/no/tilkoblings-og-mobilitetstjeneste/assistentsystemer.html

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

Jeg kjører med venstre hånd på rattet (albuen i vinduskarmen, hånda på 9) når jeg bruker AP. Så vekten blir ikke lik på hver side. Det går greit med Teslaene, men det hr hendt noen få ganger at Model 3 har falt ut av AP. Tviler at den posisjonen da hadde fungert med systemene du beskriver. 

Har du albuen og vekte der et sted, så burde det gå greit. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (22 minutter siden):

Jo, jeg kan selvsagt skru av ACC manuelt men det blir jo mer jobb. Vil mye heller at den skrur seg av automatisk når jeg gjør endringer på farten selv med pedalen. Selvsagt kan jeg justere med rulleknappen på rattet, men det duger ikke til mer aktiv kjøring. 

Er ikke 2 valg og muligheter bedre enn 1? Om man bremser, så skrur man av ADAS også. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (23 minutter siden):

Jeg kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler, synes de fleste kjører for ujevnt og jeg gjør en bedre jobb enn ACC mhå. å kjøre jevnt da jeg ser mye lengre frem (spesielt i kø). Unntaket er om jeg ligger bak en lastebil eller buss, yrkessjåførene i store biler er flinke til å kjøre jevnt. Ellers kjører jeg stort sett på tidspunkt med lite trafikk og holder alltid fartsgrensen, så jeg tar ikke igjen så veldig mange biler som evt. må forbikjøres. 

Innstillingene som omhandler avstanden til bilen foran vil jevne ut dette. Er det en person med ujevn kjøring, så hjelper det å øke avstanden 1 eller 2 hakk opp. Da vil du oppleve et større og større snitt av hans bevegelser der fremme. Er det en lastebil eller en buss, så kan du fint sette innstillingen på kortest avstand. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (26 minutter siden):

ACC kan holde seg passe langt unna skiltgjenkjenning. Greit når AP er på, men ACC får pent forholde seg til den hastigheten jeg vil holde. Kjipt som faen om den drar opp i 100 bare fordi det kommer et 100-skilt, når jeg har henger bak bilen. 

Jeg ville vært overrasket om bilen selv ikke registrere at man kjører med henger, og dermed justerer slik som akselerasjon og toppfart deretter? 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (27 minutter siden):

Nei, det er sikkert ikke noe problem å holde tilbake rattet, men det blir et ekstra moment som kan overraske. Eller når man tror bilen har tatt over igjen og så har den ikke det av en eller annen grunn. Foretrekker tydelige overganger som ikke kan misforstås. 

Jeg har aldri opplevd å tru at bilen har tatt over uten at den har det, så dette er nok en redsel som er ubegrunnet. Man har tross alt et lys i dashbordet i tillegg som viser hva som er hva. Om man kjører med ACC, CC, med og uten lane-assist. Med HUD så blir dette enda mer leselig nederst i vinduet. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

oophus3do har bestemt seg for at e-golf sin Lane Assist er overlegen alt annet så nytter ikke å diskutere

Hvorfor akkurat bare eGolf? Det er slik alle oppfører seg som har ADAS systemer av de jeg har prøvd. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Jeg tror du blander ulike ting. Nødfilholder er alltid aktiv (at den varsler dersom du er i ferd med å forlate filen, og gjør automatiske justeringer for å unngå det), mens det at den styrer selv skrus av hvis man velger å ta over kontrollen. Jeg ville ikke forventet at den begynner å styre selv etter at jeg har avbrutt det.

Nei, jeg blander ikke nødassists og førerassists nei. 

hekomo skrev (15 minutter siden):

Du må ikke dra hardt i rattet.

Iforhold til hva man ville gjort ved normal ferdsel, så er det "hardt" i forhold og man kjenner at bilen holder mot deg før den "slipper". 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

I følgende tilfeller har systemet begrenset funksjon

For mange eller feil merker i kjørebanen

For liten radius i svinger

I dårlig vær

Stemmer, noe som gjør betydningen enda viktigere i hvordan man fordrer sjåføren og faktisk være sjåfør. Slike assister burde fungerer som underliggende systemer  i å hjelpe sjåføren mens sjåføren kjører normalt. Om man snakker om systemer som kun fungerer på motorveiene, så får man isåfall starte å differensiere i systemene - men så lenge man kan bruke AP på landeveiene, så må de designes for å fungere mest optimalt der i tillegg. 

Per dags dato, så gir ikke AP så mye mening på landeveiene, siden man skrur av systemet ved korreksjoner. Da blir det enklere å skru av alt og kjøre uten, og da følger ikke poenget til fabrikanten med lengre - med at disse systemene gjør veiene sikrere når man uansett ikke bruker dem pga en liten feil i måten det er implementert på. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Stemmer, noe som gjør betydningen enda viktigere i hvordan man fordrer sjåføren og faktisk være sjåfør. Slike assister burde fungerer som underliggende systemer  i å hjelpe sjåføren mens sjåføren kjører normalt. Om man snakker om systemer som kun fungerer på motorveiene, så får man isåfall starte å differensiere i systemene - men så lenge man kan bruke AP på landeveiene, så må de designes for å fungere mest optimalt der i tillegg. 

Per dags dato, så gir ikke AP så mye mening på landeveiene, siden man skrur av systemet ved korreksjoner. Da blir det enklere å skru av alt og kjøre uten, og da følger ikke poenget til fabrikanten med lengre - med at disse systemene gjør veiene sikrere når man uansett ikke bruker dem pga en liten feil i måten det er implementert på. 

Veldig mange veier jeg kjører har ikke veimerkinger, men autopilot funker fortsatt. Dårlig vær er heller ikke noen hindring og autopilot fungerer selv om det er helt mørkt. 

Fungerer vel og fra 0km/t, noe som gjør det veldig praktisk ved køkjøring.

så skjønner ikke hvorfor VW sitt system er så vanvittig mye bedre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Veldig mange veier jeg kjører har ikke veimerkinger, men autopilot funker fortsatt. Dårlig vær er heller ikke noen hindring og autopilot fungerer selv om det er helt mørkt. 

Fungerer vel og fra 0km/t, noe som gjør det veldig praktisk ved køkjøring.

så skjønner ikke hvorfor VW sitt system er så vanvittig mye bedre.

Det er bedre å snu det. Klarer ID.3 alt det Autosteer kan i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Veldig mange veier jeg kjører har ikke veimerkinger, men autopilot funker fortsatt. Dårlig vær er heller ikke noen hindring og autopilot fungerer selv om det er helt mørkt. 

Det er samme teknologi som ligger bak Autopilot som i andre ADAS systemer. Forskjellige firma som løser ting på samme måte med CMOS sensorer, så alt det der fungerer stort sett likt. 

Complexity skrev (7 minutter siden):

Fungerer vel og fra 0km/t, noe som gjør det veldig praktisk ved køkjøring.

Akkurat dette har jeg ikke så mye erfaring med fra andre biler, siden det er vanskelig å få testet dem i kø, men i eGolfen så fungerer det slik der også. Forskjellen er at man må være over 30 km/t for å skru på ACC. Men hvis bilen foran bremser til 0 km/t, så fungerer jo ACC hele veien til man stopper. Kjører bilen foran iløpet av X sekunder, så starter man å følge etter uten å røre wattpedalen også. Det samme gjelder for lane-assist. 

Complexity skrev (7 minutter siden):

så skjønner ikke hvorfor VW sitt system er så vanvittig mye bedre.

Hvem sier at VW sitt system er vanvittig mye bedre? Jeg sier at implementasjonen av ADAS er bedre uten å måle hvor bra lane-assist faktisk er dem i mellom. ADAS er ikke et VW spesifikt system. Det står bare for "Advanced Driver Assist Systems", og er noe de fleste har. Polestar f.eks bruker også ADAS for å snakke om disse systemene på sine produkter. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...