Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Complexity said:

Nå er det vel EU som har pålagt Tesla at man må holde i rattet minst hver 15 sekund.

I starten var det vel 50 sekund mellom hver gang man måtte holde i rattet.

Nei. Dette kom etter den første (kjente) fatale ulykken med Autopilot, da man fant en DVD-spiller i passasjersetet foran. 

EU - begrensningene er vel først og fremst svingradius (av en eller annen grunn, mener EU at det er sikrere om et lane-assist - system kobler ut automatisk midt i svingen hvis en sving har for stor radius), og filskifte. For filskifte, krever EU at blinklyset skal stå på en viss tid (husker ikke nøyaktig hvor lenge) før bilen skifter fil, og at hvis den ikke har rukket å skifte fil innen fem sekunder, skal manøveren avrytes. I praksis betyr dette at filskifte omtrent ikke fungerer lenger i vanlig trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Oklo said:

Nei. Dette kom etter den første (kjente) fatale ulykken med Autopilot, da man fant en DVD-spiller i passasjersetet foran. 

Det ble ikke funnet en DVD-spiller i denne ulykken. Dette var en påstand som sjåføren til lastebilen som brøt vikeplikten kom med, og så har det blitt gjentatt ukritisk siden den gang. (Egentlig helt utrolig at han slapp unna med å legge skylden på ofret sitt.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det ble ikke funnet en DVD-spiller i denne ulukken. Dette var en påstand som sjåføren til lastebilen som brøt vikeplikten kom med, og så har det blitt gjentatt ukritisk siden den gang. (Egentlig helt utrolig at han slapp unna med å legge skylden på ofret sitt.)

Haha, da har jeg gått på den ?

Lenke til kommentar
Oklo skrev (33 minutter siden):

Ok, det kommer uansett ned til personlige preferanser. -Og det er godt mulig at Tesla har justert systemene mest mulig opp mot autonomi, noe som igjen vil være veldig logisk, ettersom det er det de ønsker å oppnå, og helst så snart som mulig.

Så lenge de kaster ansvaret til sjåførene og eierene for hva bilen kan finne på å gjøre, så finnes ikke det logisk nei. Si ifra når Tesla står til ansvar for feil, så er det greit. 

Oklo skrev (34 minutter siden):

Da er det vel egentlig greit at de systemene som har kommet allerede nå oppfører seg sånn man forventer at det skal fungere når nivå 3 og oppover er oppnådd.

Men dette er ikke greit når det beviselig er nivå 2 assister, og ikke autonomi. Det er ikke greit at Tesla dypper tærne i hva som ville defineres som nivå 3, når sjåføren har 100% ansvar. Ergo må systemene designes for å være enklest for sjåføren under normal ferdsel. Slik det er nå, der normal bruk av rattet skrur av funksjoner man ellers mener gjør bilen tryggere er omvendt og på hodet. 

Oklo skrev (38 minutter siden):

Musk forutsetter vel til en stor grad at folk tenker selv, og bruker systemene fornuftig, noe som ikke alltid er tilfelle, og som andre produsenter kanskje er flinkere til å ta høyde for.

Det er altså forskjell på hvordan han selv bruker teknologien, og hva han forventer at andre bruker den? Det er humor når ingen sitter bak rattet under en porno-innspilling, og han viser seg selv i beste sendetid på TV uten hendene på rattet, mens du mener han tenker at alle andre gjør det motsatte av han? 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus3do said:

Så lenge de kaster ansvaret til sjåførene og eierene for hva bilen kan finne på å gjøre, så finnes ikke det logisk nei. Si ifra når Tesla står til ansvar for feil, så er det greit. 

Det er ingen som kaster noe ansvar noe sted her. Du kjøper bilen og får klar beskjed om at føreren er "in charge alltid". Du slår på Autopilot-funksjonalitet under innstillinger, og får beskjed om at føreren ALLTID er ansvarlig og må følge med. Så aktiverer du Autopilot og får beskjed om å holde i rattet og følge med. 

Hvis du til tross for alt dette "tror" at bilen kan kjøre selv, og at du kan overlate alt til bilen, da er det faktisk deg det er feil med, og ikke bilen.

Quote

Men dette er ikke greit når det beviselig er nivå 2 assister, og ikke autonomi. Det er ikke greit at Tesla dypper tærne i hva som ville defineres som nivå 3, når sjåføren har 100% ansvar. Ergo må systemene designes for å være enklest for sjåføren under normal ferdsel. Slik det er nå, der normal bruk av rattet skrur av funksjoner man ellers mener gjør bilen tryggere er omvendt og på hodet. 

Det er ikke noen dypping av noen tær... Det opplyses at det er nivå 2, og ikke mer enn det. -Og dersom systemet føler at brukeren ikke følger med, får man beskjed om å gjøre det. -Men når man gradvis utvikler et system, er det fornuftig at kontrollene, og måten du aktiverer systemet på er likt sånn som det blir til slutt. AP sier veldig klart og tydelig fra når det slås av og på, så du skal være rimelig ute av det hvis du ikke "vet" om det er du eller bilen som "holder i rattet" til enhver tid. Skal du først angripe dette, får du like gjerne ta opp kampen for at ACC ikke skal slåes av når du trykker på bremsen. -For det er temmelig nøyaktig samme situasjon.

Quote

Det er altså forskjell på hvordan han selv bruker teknologien, og hva han forventer at andre bruker den? Det er humor når ingen sitter bak rattet under en porno-innspilling, og han viser seg selv i beste sendetid på TV uten hendene på rattet, mens du mener han tenker at alle andre gjør det motsatte av han? 

Øh, porno? Er det auto-correct, og du mener promo, eller er det noe her jeg ikke har fått med meg??

Jeg har sett en promovideo med Musk omkring dette i 2015, da systemet skulle introduseres. På det tidspunktet hadde han (som vi alle vet) ambisjoner om å få videreutviklet dette til nivå fire eller deromkring i løpet av kort tid. Promovideoen er absolutt uheldig, men illustrerer vel egentlig bare det jeg sier, at Musk er som en utålmodig guttunge. Uklokt på absolutt alle mulige måter, kan ikke forsvares, men kanskje ikke overraskende, hvis man velger å tro på at det Elon sier er ting han faktisk håper og selv tror at han kan oppnå. (Så viser det seg at han er alt for overambisiøs på en del ting, og det burde han kanskje snart ha lært seg å innse.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

Hvis du til tross for alt dette "tror" at bilen kan kjøre selv, og at du kan overlate alt til bilen, da er det faktisk deg det er feil med, og ikke bilen.

Produktene må designes for å gjøre systemene så sikre som mulig. Det inkluderer idioter ute på veiene, som trur på det Elon sier angående systemene, samt ser på hva han selv gjør. 

Oklo skrev (3 minutter siden):

Og dersom systemet føler at brukeren ikke følger med, får man beskjed om å gjøre det.

Eventuelt så kjøper du produkter som ligner på dette: 


Og ja, de produktene eksisterer. 

Oklo skrev (5 minutter siden):

Øh, porno? Er det auto-correct, og du mener promo, eller er det noe her jeg ikke har fått med meg??

Porno. Elon brukte pornoklipp av sex i bilen på autopilot som litt gratis PR ved å ta det opp på twitter. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Produktene må designes for å gjøre systemene så sikre som mulig. Det inkluderer idioter ute på veiene, som trur på det Elon sier angående systemene, samt ser på hva han selv gjør. 

Har du noen referanse til at Elon sier at systemene som finnes i dag ikke må "passes på"?

Quote

Porno. Elon brukte pornoklipp av sex i bilen på autopilot som litt gratis PR ved å ta det opp på twitter. 

Ok, når var dette, da? Han var jo sitt vanlige overivrige selv da han hadde inngått avtale med Mobileye in 2015, så den idiotien han fremviste (og ja, jeg kaller det idioti) rundt dette foregikk stort sett da. Etter dette innså han vel at det kom til å ta litt lengre tid enn han trodde, så har det vist seg at det har tatt litt lengre tid enn det, og litt lengre tid enn det, osv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (6 minutter siden):

Har du noen referanse til at Elon sier at systemene som finnes i dag ikke må "passes på"?


Elon er flink til å være vag når det gjelder slike ting, men det å vise seg selv kjøre uten hendene på rattet tegner ikke akkurat et bilde som stemmer overrens med hva manualene sier. 

 

Oklo skrev (10 minutter siden):

Ok, når var dette, da? Han var jo sitt vanlige overivrige selv da han hadde inngått avtale med Mobileye in 2015, så den idiotien han fremviste (og ja, jeg kaller det idioti) rundt dette foregikk stort sett da. Etter dette innså han vel at det kom til å ta litt lengre tid enn han trodde, så har det vist seg at det har tatt litt lengre tid enn det, og litt lengre tid enn det, osv...

Dermed burde systemene designes for å passe tidsalderen og nivået vi er på angående autonomi, og ikke på tro, håp og kjærlighet rundt fantasier angående ukjente fremtids-datoer. Det å sørge for at AP er en sikkerhet bak førersystemene er da det mest optimale? 

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:


Elon er flink til å være vag når det gjelder slike ting, men det å vise seg selv kjøre uten hendene på rattet tegner ikke akkurat et bilde som stemmer overrens med hva manualene sier. 
 

Hmm... Det kan ses som uheldig at vi ser to segmenter der han ikke holder rattet. I den første sekvensen er det relativt tydelig at han vil demonstrere hva som skjer hvis du ikke holder rattet. -Og han påpeker at bilen advarer om at du skal holde i rattet. Videoen er klippet, så det er vanskelig å si hvorfor han slipper rattet den andre gangen, men siden det er et vireointervju, er det vel ikke utenkelig at reporteren ber ham om det, eller at han vil vise på nytt, eller noe sånt. -Men videoen viser jo nøyaktig det stikk motsatte av det jeg ba deg finne en referanse på, at Musk sier at bilen ikke må passes på. Her sier han at det MÅ passes på.

Quote

Dermed burde systemene designes for å passe tidsalderen og nivået vi er på angående autonomi, og ikke på tro, håp og kjærlighet rundt fantasier angående ukjente fremtids-datoer. Det å sørge for at AP er en sikkerhet bak førersystemene er da det mest optimale? 

Jeg vet ikke hva du driver med, men jeg jobber mye med software og systemer, og mennesker har en tendens til å lære seg hvilke bevegelser man må gjøre for å benytte seg av ulike funksjoner. Å lære folk at Autopilot aktiveres og deaktiveres på en måte i 2020, og så lære de at det skal gjøres på en annen måte i 2025 (eller deromkring) kan vel veldig fort være en større sikkrehetsrisiko enn det du nå påstår at det er, at filassistenten slår seg av når du tar over rattet. -For ikke å snakke om hvis du har en Tesla med AP2 og en Tesla med faktisk full self driving når det en gang kommer, så oppfører bilens kontroller seg forskjellig.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oklo skrev (4 minutter siden):

Hmm... Det kan ses som uheldig at vi ser to segmenter der han ikke holder rattet.

Han holder ikke i rattet i majoriteten av videoen, og har dem til og med i fanget i store deler. Samtidig er systemet designet slik at man blir "straffet" om man rører i rattet, fordi da går systemet av - et system fabrikanten selv mener øker sikkerheten. 

Oklo skrev (1 minutt siden):

Men videoen viser jo nøyaktig det stikk motsatte av det jeg ba deg finne en referanse på, at Musk sier at bilen ikke må passes på. Her sier han at det MÅ passes på.

Men dette er jo også poenget? Bilen MÅ passes på, men du fordrer å ikke justere bilens løsninger, fordi da skrur du av systemet?

ADAS systemene ellers fungerer slik at man når som helst kan justere bilens løsninger, uten at man må jukke mellom å skru av og på systemer som fabrikantene selv mener er der for å skape økt sikkerhet. Se gjerne Volvo/Polestar's videoer angående sikkerhet i deres produkter. ADAS systemene er der for å hjelpe sjåføren i h*n's oppgaver, og ikke noe mer enn dette. 

Lane-assist/Autosteer er altså noe som er på hele tiden så lenge situasjonen fordrer at bilen kan hjelpe til, og sjåføren blir ikke "straffet" av å styre selv ved å skru ting av. Nettopp slik man burde forvente at førerassist systemer under nivå 2 autonomi burde fungere. 

Oklo skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du driver med, men jeg jobber mye med software og systemer, og mennesker har en tendens til å lære seg hvilke bevegelser man må gjøre for å benytte seg av ulike funksjoner.

Når det gjelder sikkerhet, så tar jeg heller ei ny tilvenningperiode enn å fortsette i samme gale fotspor som før. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Han holder ikke i rattet i majoriteten av videoen, og har dem til og med i fanget i store deler. Samtidig er systemet designet slik at man blir "straffet" om man rører i rattet, fordi da går systemet av - et system fabrikanten selv mener øker sikkerheten. 

Se igjen! Gjennom det meste av videoen holder han i rattet med venstre hånd. Når det filmes fra baksetet er det vanskelig å se, men man ser det når kameraet vises fra andre vinkler.

Har du noen gang prøvd Autopilot? Systemet går absolutt ikke av om du holder i rattet. Du kan gi relativt mye motstand i rattet før det slår seg av.

Quote

Men dette er jo også poenget? Bilen MÅ passes på, men du fordrer å ikke justere bilens løsninger, fordi da skrur du av systemet?

Ja, bilen MÅ passes på, men i 99,99% av tilfellene (sannsynligvis flere ni-tall etter komma også), trenger du ikke å gjøre noe, annet enn å holde i rattet, så følerne merker at du "er der".

Quote

ADAS systemene ellers fungerer slik at man når som helst kan justere bilens løsninger, uten at man må jukke mellom å skru av og på systemer som fabrikantene selv mener er der for å skape økt sikkerhet. Se gjerne Volvo/Polestar's videoer angående sikkerhet i deres produkter. ADAS systemene er der for å hjelpe sjåføren i h*n's oppgaver, og ikke noe mer enn dette. 

Du skaper et utrolig stort problem av noe som alle som har erfaring med løsningen mener ikke er noe problem. Jeg bruker som regel AP på vei til jobb om dagene. Jeg kjører gjennom en god del lyskryss og rundkjøringer, og da slås det av når jeg bremser for å komme inn i rundkjøringen/lyskrysset, og jeg slår det på uten å tenke særlig mer over det når jeg er gjennom. -Og jeg holder i rattet hele tiden, uten at det slår seg av før JEG ønsker det.

Quote

Når det gjelder sikkerhet, så tar jeg heller ei ny tilvenningperiode enn å fortsette i samme gale fotspor som før. 

Haha, ja, du gjør vel det. -Mens de som faktisk lager disse greiene er mer opptatt av at det skal være en så konsekvent opplevelse av deres produkter som mulig, og at levetiden på disse produktene er et sted mellom ti og tjue år. Hvis du frekventerer mellom to biler fra samme produsent, og kontrollene er de samme, men oppfører seg forskjellig, er det garantert at i en eventuell panikksituasjon, ønsker du ikke å måtte lure på om du i dag sitter i den nye eller den gamle modellen!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 minutter siden):

Har du noen gang prøvd Autopilot? Systemet går absolutt ikke av om du holder i rattet. Du kan gi relativt mye motstand i rattet før det slår seg av.

Ja, jeg har testet. Og ja, det er et av kritikkene. Om du sammenligner AP i en Tesla mot andre ADAS systemer, så er motstanden i rattet en av problemene. Du må ta i mye hardere i en Tesla for å justere det bilen ønsker å gjøre vs i andre biler som har lignende assists. Der er motstanden i rattet så liten at du omtrent ikke føler at du tar over. 

Det hjelper jo situasjonen mye mer siden man uansett skal holde i rattet og kjøre selv. I en AP som blir du grunnet måten det er designet på fordret til å ikke holde i rattet, mens i ADAS systemene så er systemet designet slik at du skal kjøre selv i større grad, selv om du kun følger bilens løsninger og føler bevegelsen til rattet med hånda. Du kan uansett når som helst justere bilen om du vil det, uten at systemet skrur seg av. 

Oklo skrev (5 minutter siden):

Ja, bilen MÅ passes på, men i 99,99% av tilfellene (sannsynligvis flere ni-tall etter komma også), trenger du ikke å gjøre noe, annet enn å holde i rattet, så følerne merker at du "er der".

Anbefaler å teste en bil med ADAS jeg. Det virker som om du ikke forstår forskjellen. 

 

Oklo skrev (6 minutter siden):

Jeg kjører gjennom en god del lyskryss og rundkjøringer, og da slås det av når jeg bremser for å komme inn i rundkjøringen/lyskrysset, og jeg slår det på uten å tenke særlig mer over det når jeg er gjennom. -Og jeg holder i rattet hele tiden, uten at det slår seg av før JEG ønsker det.

ADAS beholder "laneassist/autosteer" selv om man bremser, eller justerer farten ved å justere ACC. Hele poenget er jo å være der som et ekstra lag av sikkerhet. ACC og "autosteer" er altså to separerte systemer som man kan justere og manipulere som man vil. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Ja, jeg har testet. Og ja, det er et av kritikkene. Om du sammenligner AP i en Tesla mot andre ADAS systemer, så er motstanden i rattet en av problemene. Du må ta i mye hardere i en Tesla for å justere det bilen ønsker å gjøre vs i andre biler som har lignende assists. Der er motstanden i rattet så liten at du omtrent ikke føler at du tar over. 

Anbefaler å teste en bil med ADAS jeg. Det virker som om du ikke forstår forskjellen. 

-Men allikevel sier du flere ganger at hvis man tar i rattet, slår systemet seg av...

Ok, jeg synes egentlig det systemet jeg har fungerer utmerket, så jeg føler vel ikke noe behov for å prøve andre systemer. Det du forteller, frister ikke, egentlig. Min bil klarer å håndtere de fleste situasjoner jeg kommer opp i, jeg vet at når jeg styrer selv, eller bremser, slår det seg av. -Og jeg bestemmer helt selv når det skal slå seg på igjen.

For den øvrige sikkerheten, finnes det emergency braking og emergency steering, som fungerer helt uavhengig av komfort-funksjonen Autopilot.

-Men jeg får uansett en veldig klar følelse av at du bare spinner videre og videre på en liten fjær som sikkert irriterer deg, men som for de aller fleste betyr null og niks.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flikker spaken bak rattet opp så frigjøres rattet uten at man "må ta hardt i for å overstyre"
Så bare å flikke den ned igjen når man vil at bilen skal ta over styringen igjen.

Ser ikke helt hvorfor det er så stort problem. Synes det fungerer bra jeg. Kjører jeg på veier med knappe svinger så liker jeg å kjøre helt manuelt. Model 3 ligger veldig godt på veien så det å kjøre i svinger er bare morro.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (9 minutter siden):

-Men allikevel sier du flere ganger at hvis man tar i rattet, slår systemet seg av...

Ok, jeg synes egentlig det systemet jeg har fungerer utmerket, så jeg føler vel ikke noe behov for å prøve andre systemer. Det du forteller, frister ikke, egentlig. Min bil klarer å håndtere de fleste situasjoner jeg kommer opp i, jeg vet at når jeg styrer selv, eller bremser, slår det seg av. -Og jeg bestemmer helt selv når det skal slå seg på igjen.

For den øvrige sikkerheten, finnes det emergency braking og emergency steering, som fungerer helt uavhengig av komfort-funksjonen Autopilot.

-Men jeg får uansett en veldig klar følelse av at du bare spinner videre og videre på en liten fjær som sikkert irriterer deg, men som for de aller fleste betyr null og niks.

Jeg forstår virkelig ikke behovet for å sette seg kun på bakbeina. Alt jeg snakker om er en liten forandring som gjør at du kunne fått "både/og" isåfall. Enten ADAS opplevelsen der motstanden i rattet justeres ned, slik at manuelle justeringer fordres og er velkomment uten at du må skru systemet av/på hele tiden. Det må jo være slitsomt på landeveien f.eks. Om du så absolutt ville ha gammel oppførsel, så kunne jo "legacy" mode vært et tilvalg isåfall. 

Det som er "irriterende" er jo resultatet av oppførselen ute på veiene. I en Tesla så kjører man som sagt i større grad ei "chicken-race" mot bilens systemer og pathing mot hva en selv vil. Man ender opp med å vente til siste lita i større grad for å justere enn normalt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus3do said:

Jeg forstår virkelig ikke behovet for å sette seg kun på bakbeina. Alt jeg snakker om er en liten forandring som gjør at du kunne fått "både/og" isåfall. Enten ADAS opplevelsen der motstanden i rattet justeres ned, slik at manuelle justeringer fordres og er velkomment uten at du må skru systemet av/på hele tiden. Det må jo være slitsomt på landeveien f.eks. Om du så absolutt ville ha gammel oppførsel, så kunne jo "legacy" mode vært et tilvalg isåfall. 

Det som er "irriterende" er jo resultatet av oppførselen ute på veiene. I en Tesla så kjører man som sagt i større grad ei "chicken-race" mot bilens systemer og pathing mot hva en selv vil. Man ender opp med å vente til siste lita i større grad for å justere enn normalt. 

Ok, dette (heller) blir vi nok ikke enige om ? Jeg ser absolutt ikke det problemet du prøver å konstruere, og jeg har aldri snakket med en eneste Tesla-eier som har irritert seg over dette. -Men det vil alltid finnes forskjellige preferanser på hvordan systemer skal fungere, så jeg har ingen problemer med at du har andre ønsker og preferanser enn meg.

Det som faktisk er mye mer irriterende (og her gir jeg deg et ankepunkt mot Tesla helt gratis), er at Tesla er for dårlige på implementering av trafikkregler i systemene. Når bilen min ikke har sett et skilt om fartsgrense på en stund, og den ikke finner informasjonen i kartdatabasen, går den til sin egen "default" på 60 km/t i stedet for landets faktiske "default", som i Norge er 80 km/t. -Det bruker jeg langt flere kalorier på å irritere meg over på lange turer enn den AP-stalken som jeg typisk rører en gang annenhver time på en tur mellom Oslo og Trondheim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

Du har med andre ord aldri kjørt noen andre biler med ADAS systemer? Til og med eGolf får til dette. 

Sikkerhetssystemer er alltids påslått i de fleste biler som har mulighetene. Forskjellen ligger i logikken i at man ikke kan ta over rattet selv når man kjører med "steer-assist", som normalt sett er "lane-assist" med "active" funksjonen slått på. 

Da kan man altså styre bilen selv uten at funksjonen går av. Den blir kun midlertidig skrudd av for å la sjåføren styre, også blir det skrudd på selv automatisk når omstendighetene ligger til rette for det. Det betyr at systemet fungerer i større grad som en "assist", og at man fordrer sjåføren å faktisk være sjåfør selv med slike funksjoner som defineres som nivå 2. 

Tesla tar ikke ansvaret om bilene sine deiser i midtrabatten, en veltet lastebil eller parkerte brannbiler. Ergo er systemet ingenting annet enn en assist, og systemet burde designes for å fungere som en assist. 

Jeg har aldri prøvd noen systemer som fungerer like bra som autopilot. Men kall det hva du vil, poenget er ikke hva som er "best" men at det er forskjell på autopilot og automatiske sikkerhetssystemer som fungerer uavhengig av autopilot.

Tar VW ansvaret om bilene deres deiser i midtrabatten, en veltet lastebil eller parkerte brannbiler?

Ja, autopilot er en "assist", det er jo det jeg har prøvd å forklare for deg. Hvorfor skriver du ting jeg allerede har slått fast?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Jeg kjenner ingen bilprodusenter som aldri gjør fei. Ingen fly eller andre produsenter heller. Poenget er hva de gjør når de oppdager feilen. 

Min bil hadde et bakvindu som av og til fusket. Jeg nevnte dette ved en service. Når jeg fikk bilen tilbake var 3 vindusheiser skiftet. Slike ting skulle ikke skje og ble selvfølgelig rettet. 

Ok, men da er det altså slik at Tesla bare gjør feil, og når Tesla gjør feil så er det katastrofe, mens når andre gjør feil så er de bare syyykt flinke og det viser bare hvor fantastiske de er for de gjør alt rett mens Tesla gjør alt feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 timer siden):

Det er en assist som ikke fungerer som en assist. Den prøver å være noe mer enn den egentlig er. 

Så lenge den faller innunder nivå 2 autonomi, så er det håpløst dårlig at man fordrer sjåføren å ikke bruke rattet. Hele poenget er jo at den skal gjøre kjøring enklere og sikrere, og ikke det at bilen skal ta over 100%. Dette får man vente med til fabrikanten faktisk tar ansvar over hva bilen gjør og prøver å gjøre. 

Du bare synser, og selvsagt på en måte som gjør at du kan snakke nedsettende om Tesla. Autopilot er en "assist" og fungerer som en. Jeg har kjørt titalls tusen km med den nå, og kan bekrefte at, ja, det er en "assist". Du kan synse og dikte så mye du bare vil, men det endrer ikke det faktum at autopilot er en "assist". At du mener at bilen må fortsette å styre etter at føreren har bestemt seg for å ta over får du bare gjøre, men synsingen din er ikke et objektivt faktum.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri prøvd noen systemer som fungerer like bra som autopilot. Men kall det hva du vil, poenget er ikke hva som er "best" men at det er forskjell på autopilot og automatiske sikkerhetssystemer som fungerer uavhengig av autopilot.

Desto større grunn til å designe systemet til å være ei hjelpende hånd, fremfor autonom ferdsel ala nivå 2 som later som om det er nivå 3. 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Tar VW ansvaret om bilene deres deiser i midtrabatten, en veltet lastebil eller parkerte brannbiler?

VW har aldri gått ut og snakket om systemet som om det er noe annet enn ei assist. De har heller ikke sagt ting som dette: "...it will be so capable, you’ll be able to snooze in the driver’s seat while it takes you from your parking lot to wherever you’re going."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...