Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (3 timer siden):

Nå må du nesten utdype

ADAS er jo alt fra regnsensor og automatisk fjernlys til full selvkjøring ser jeg når jeg googler.

Når du rører på rattet med AP på, så går AP av. Det er vell rart når funksjonene skal være fører-assists? 

Når du rører på rattet med ADAS på, så går systemene midlertidig av og på igjen så kjapt bilens systemer finner omstendighetene klart for det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (På 11.6.2020 den 13.36):

Beviset på hvilket kor som roper høyest ser man i første kommentar her inne. 

Man kan ikke bedømme det ut fra første kommentar, for det er mer tilfeldig hvem som ser artikkelen først. Man kan derimot bedømme det ut ifra hvem som hele tiden angriper Tesla i nesten enhver tråd, inkludert tråder som ikke har noe med Tesla å gjøre i utgangspunktet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 11.6.2020 den 13.39):

VW har problemer med avstandsfunksjon i HUD og Android Auto/Carplay. Heldigvis ikke noe problem for "teknologiselskapet" Tesla som verken kan tilby HUD eller smarttelefon-integrasjon.

Det blir som å klage på at iPhone hadde problemer med fysisk tastatur.

Men saken er at iPhone-konseptet ikke inkluderte fysisk tastatur, akkurat som Tesla-konseptet ikke inkluderer HUD. Det er altså ikke det at de ikke klarer å gjøre disse tingene, men at de har bestemt seg for å ikke gjøre det.

Jeg vet ikke hva du mener med smarttelefon-integrasjon, men jeg tviler på at Tesla ikke klarer å gjøre det du snakker om da. Det er heller at de har valgt å gjøre noe annet.

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 12.6.2020 den 14.00):

@Oklo Don't shoot the messenger. 

Det er ikke jeg som har laget den. Car2X har jo stort potensiale for å hjelpe til med autonome funksjoner og fører-assist i fremtiden, så akkurat den ser jeg på som en av de største plussene. I tillegg så skal MEB platformen vistnok være klargjort for 5G nettverket. 

Mye fine planer fra VW, det er det ingen tvil om. Gjennomføringsevnen, derimot...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 12.6.2020 den 14.27):

Hva et beta-program er vet vi jo veldig godt. Tesla har kjørt ute på veiene siden 2012. Forskjellen vil altså være at VW ønsker å få tilbakemeldinger for å forbedre produktet, og få oversikt over hvor ressursene burde ligge i tid for utviklings-prosessen.

Når Tesla driver betatesting: FARLIG! KYNISK!

Når VW driver betatesting: FANTASTISK! INNOVASJON!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 12.6.2020 den 15.36):

Måten en "assist" er implementert på er bakvendt. Mens normale ADAS systemer lar deg kjøre helt normalt mens sikkerheten i systemene er ivaretatt og påslått, så skrur du av AP om du rører på rattet. 

Du trenger ikke aktivere autopilot for at en Tesla skal nødbremse eller ta en unnamanøver.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (45 minutter siden):

Når Tesla driver betatesting: FARLIG! KYNISK!

Når VW driver betatesting: FANTASTISK! INNOVASJON!

Når Tesla bedriver betatesting: Mobileye avslutter samarbeidet og en haug teknikkere sluttet. 

Når VW bedriver betatesting: Man får ikke koblet til telefonen med en gang. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (41 minutter siden):

Du trenger ikke aktivere autopilot for at en Tesla skal nødbremse eller ta en unnamanøver.

Lane assist er en assist, og en type 2 autonom funksjon. Det gir null mening at det å røre på rattet skrur av en assist helt og holdent. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Når du rører på rattet med AP på, så går AP av. Det er vell rart når funksjonene skal være fører-assists? 

Når du rører på rattet med ADAS på, så går systemene midlertidig av og på igjen så kjapt bilens systemer finner omstendighetene klart for det. 

Det er ikke meningen at du og autopiloten skal kjøre samtitig. Derfor er det skarpt skille.

Assistentsystemene er alltid på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Lane assist er en assist, og en type 2 autonom funksjon. Det gir null mening at det å røre på rattet skrur av en assist helt og holdent. 

Det er forskjell på Lanesssist og autosteer 

Å røre på rattet gjør ingenting med laneassist i en Tesla. Den vil fortsette og sende deg som en Ping Pong imellom linjene som i alle andre biler

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (47 minutter siden):

Det er ikke meningen at du og autopiloten skal kjøre samtitig. Derfor er det skarpt skille.

Assistentsystemene er alltid på.

Det er ikke noe som er "autopilot" Idag. Det er en assist. Det er derfor du får "kjeft" om du ikke holder i rattet over X sekunder. Så i en Tesla så får du kjeft om du ikke holder i rattet, men systemet skrur seg av om du faktisk styrer selv for å feks kjøre forbi en syklist. 

Det gir null mening. 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Det er forskjell på Lanesssist og autosteer 

Å røre på rattet gjør ingenting med laneassist i en Tesla. Den vil fortsette og sende deg som en Ping Pong imellom linjene som i alle andre biler

Det er ingen teknisk forskjell mellom de to. Routing feilmarginen er bare justert større i laneassist vs Autosteer. 

Det gir null mening at an assist går av når man midlertidig tar over styringen. Alt faller innunder nivå 2 autonomi. Så alt er per definisjon assister. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus3do said:

Det er ingen teknisk forskjell mellom de to. Routing feilmarginen er bare justert større i laneassist vs Autosteer. 

Det gir null mening at an assist går av når man midlertidig tar over styringen. Alt faller innunder nivå 2 autonomi. Så alt er per definisjon assister. 

I autosteer så forventes det ikke at du styrer. Så jo; det gir mening med klare skiller for når du gir kontrollen til bilen og når bilen gir den tilbake til deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

I autosteer så forventes det ikke at du styrer. Så jo; det gir mening med klare skiller for når du gir kontrollen til bilen og når bilen gir den tilbake til deg. 

Autosteer er en assist. Det inngår i nivå 2 autonomi. 

Hvem får skylden om bilen krasjer med Autosteer aktivert? 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus3do said:

Autosteer er en assist. Det inngår i nivå 2 autonomi. 

Hvem får skylden om bilen krasjer med Autosteer aktivert? 

Jeg selvfølgelig, siden jeg er sjåføren.

Men bilen forventer ikke at jeg styrer, med mindre den gir meg beskjed om å ta over.

Tesla har en annen tankegang enn de andre virker det som. 
Bilen kjører og jeg har ansvaret for å passe på at den ikke gjør feil.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jeg selvfølgelig, siden jeg er sjåføren.

Som per definisjon betyr at funksjonen kun er en assist. 

 

bzzlink skrev (19 minutter siden):

Tesla har en annen tankegang enn de andre virker det som. 

Stemmer. Betatesting med funksjoner som EU må tvinge Tesla til å justere, siden funksjonene per definisjon er assister og ingenting annet en assister. 

Den dagen Tesla står til ansvar for hva bilen gjør, så snakker vi om noe annet enn førerassister. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, oophus3do said:

Som per definisjon betyr at funksjonen kun er en assist. 

 

Stemmer. Betatesting med funksjoner som EU må tvinge Tesla til å justere, siden funksjonene per definisjon er assister og ingenting annet en assister. 

Den dagen Tesla står til ansvar for hva bilen gjør, så snakker vi om noe annet enn førerassister. 

Ok. Men Tesla sine er i overlegne alle de andre sine i bruk er min erfaring. Men det er sikkert forskjell på hvordan man liker det fra person til person.

Uansett så virker det som VW sin førerassistenfunksjoner kommer til å fungere fra levering etter det jeg kan skjønne.

Blir spennende å se hvordan VW klarer seg i EuroNCAP testen av førerassistenfunsjoner da. Tesla er jo helt overlegne der, kanskje ID3 er den som klarer å nærme seg lederen.

https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/driver-assistance-systems/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Select a make&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=34803&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736&allClasses=true&allProtocols=false&allDriverAssistanceTechnologies=false&selectedDriverAssistanceTechnologies=6001&thirdRowFitment=false 

 

Men det virker som VW ikke er opptatt av sikkerhet. F.eks blindsonevarsler er ikke endel av standardutstyret, kun tilgjengelig på bilen til 450 000,- fra start.

Endret av bzzlink
La til litt info om VW og euroNCAP
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Ok. Men Tesla sine er i overlegne alle de andre sine i bruk er min erfaring. Men det er sikkert forskjell på hvordan man liker det fra person til person.

En førerassist burde være en assist og ikke noe som later som om det er noe mer ja. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

En førerassist burde være en assist og ikke noe som later som om det er noe mer ja. 

Jeg vet ikke hva du legger i at den later som om den er noe mer? 

Men EuroNCAP bedømmer den i hvertfall til å være totalt overlegen alt det de andre leverer. Så da er den vel noe mer enn det de andre leverer da?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du legger i at den later som om den er noe mer? 

Du får skylda om bilen krasjer, mens du ikke kan ta over styringa i periodevis uten å skru det av? En assist som ikke fungerer som en assist. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...