Gjest Slettet+9817234 Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 bzzlink skrev (30 minutter siden): Derfor min påstand om at VW tok penger for at folk skulle være betatestere. Man må betale ekstra for bilen OG det er en uferdig bil. Nå har jeg prøv hardt å forstå hva du prøver å si men ordene dine gir ikke mening. ELI5? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 https://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/id-3/first-drives/volkswagen-id-3-2020-review?fbclid=IwAR3d2Bdf5zIAh48w4_hmZCaY8r57LQAX99CQGqoSMFk91MVscjeV8V_-jt0 Første skriv om den etter prototype perioden jeg har sett. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 Ford skal vist låne plattformen også. https://www.tu.no/artikler/na-er-det-klart-ford-skal-bygge-elbiler-pa-vw-plattformen/494075 Kansje de blir ferdig med software før VW. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. juni 2020 Del Skrevet 12. juni 2020 Complexity skrev (5 minutter siden): Ford skal vist låne plattformen også. https://www.tu.no/artikler/na-er-det-klart-ford-skal-bygge-elbiler-pa-vw-plattformen/494075 Kansje de blir ferdig med software før VW. Blir nok av biler på MEB plattformen for V2V i hvertfall. I tillegg så kommer jo produkter på PPE platformen også. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 (endret) 17 hours ago, oophus3do said: Måten en "assist" er implementert på er bakvendt. Mens normale ADAS systemer lar deg kjøre helt normalt mens sikkerheten i systemene er ivaretatt og påslått, så skrur du av AP om du rører på rattet. I tillegg så fordret tidlig implementasjon av systemet at du aldri trengte å røre på rattet, noe som går mot formålet med å være en "assist", og EU måtte ta grep. 17 hours ago, bzzlink said: EU inngripen i AP har laget noen skumle situasjoner, helt til de skrev om direktivet, sånn at det ikke krevde at systemet slo seg av over en viss G og viss dreining på rattet. Nå holder det med en advarsel og så er det lov for bilen å gjøre seg ferdig med svingen. Tesla må fremdeles implementere muligheten i å røre på rattet uten å skru av sikkerhetssystemer når det uansett er påslått. Feil. Du blander sikkerhetssystemene og Autopilot. De fungerer uavhengig av hverandre, sikkerhetssystemene er aktivert selv om man ikke har på autopilot. Sikkerhetssystemene påvirkes ikke av at man tar i rattet. De krever ikke aktivering for å fungere (men du kan velge nivå på de, og også skru de helt av i menyen på bilen) Dette inkluderer advarsel om du forlater filen, styrer deg tilbake i filen, svinger unna andre trafikanter, fotgjengere, syklister og biler. Og nødbrems. Autopilot Kjører bilen for deg under gitte forutsetninger, og sikter på å utvikles til full selvkjøring. Nå under betatestingen, så krever den at du som sjåfør følger med på samme måte som om du skulle kjørt selv, og systemet deaktiveres etter gitte regler, både reguleringer og om systemet merker at du ikke følger med. Endret 13. juni 2020 av bzzlink 3 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 (endret) 17 hours ago, JØI said: Nå har jeg prøv hardt å forstå hva du prøver å si men ordene dine gir ikke mening. ELI5? Stort sett alle bilfabrikanter henter ut litt ekstra penger av de som har lyst til å få kloa i en ny bil før alle andre. Dette gjøres stort sett ved å kun selge de dyreste alternativene først, og så vente med å lansere rimeligere spesifikasjoner. Ingenting feil i det, og absolutt alle gjør det. Det er ekstra betalingsvilje hos folk for å være først ute med noe nytt, dumt å la de pengene ligge igjen på bordet. Det som er kjipt av VW her er at tillegg til å betale mer, så får de første en bil som ikke er ferdig. Derfor mener jeg at man betaler ekstra for å være betatester. Endret 13. juni 2020 av bzzlink 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 bzzlink skrev (32 minutter siden): Stort sett alle bilfabrikanter henter ut litt ekstra penger av de som har lyst til å få kloa i en ny bil før alle andre. Dette gjøres stort sett ved å kun selge de dyreste alternativene først, og så vente med å lansere rimeligere spesifikasjoner. Ingenting feil i det, og absolutt alle gjør det. Det er ekstra betalingsvilje hos folk for å være først ute med noe nytt, dumt å la de pengene ligge igjen på bordet. Det som er kjipt av VW her er at tillegg til å betale mer, så får de første en bil som ikke er ferdig. Derfor mener jeg at man betaler ekstra for å være betatester. Du må ikke betale mer, du kan jo bare kjøpe billigste modellen. Eller ikke kjøpe i det hele tatt. Og så skjønner jeg ikke betatester her. Du får jo ferdig løsning når løsningen kommer. Andre produsenter tar jo grovt betalt for funksjonalitet som ikke har kommet og som en aldri vet når vil komme. Der har jo flerfoldige tusen betalt for noe de aldri fikk. Ideelt sett burde jo alt vært klappet og klart fra første dag. Dessverre er det vanlig i alle industrier nå å slippe produkter som er "gode nok" for å så bare lasse på med programvareoppdateringer i etterkant. Min PS4 f.eks. og min iPhone og iPad er lysende eksempler på denne praksisen. Sånn sett er ikke VW bedre eller verre enn andre her. Du får en bil der alt det viktige som sikkerhet og soliditet er på plass, mens noe av det som er merverdi kommer senere i form av programvare. Så langt er det ingenting som tyder på at VW ikke vil klare å levere lovet funksjonalitet i bilens levetid. Mens som nevnt, andre lover er mer enn hva som er sannsynlig vil komme på plass neste 5 til 10 år. Det første er irriterende, det andre er direkte uetisk. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 13. juni 2020 Del Skrevet 13. juni 2020 bzzlink skrev (4 timer siden): Feil. Du blander sikkerhetssystemene og Autopilot. De fungerer uavhengig av hverandre, sikkerhetssystemene er aktivert selv om man ikke har på autopilot. Sikkerhetssystemene påvirkes ikke av at man tar i rattet. De krever ikke aktivering for å fungere (men du kan velge nivå på de, og også skru de helt av i menyen på bilen) Dette inkluderer advarsel om du forlater filen, styrer deg tilbake i filen, svinger unna andre trafikanter, fotgjengere, syklister og biler. Og nødbrems. Autopilot Kjører bilen for deg under gitte forutsetninger, og sikter på å utvikles til full selvkjøring. Nå under betatestingen, så krever den at du som sjåfør følger med på samme måte som om du skulle kjørt selv, og systemet deaktiveres etter gitte regler, både reguleringer og om systemet merker at du ikke følger med. Nei, jeg sikter til ADAS systemene. Lane assist, cross lane assists etc etc er alle på etter du har rørt på rattet. Du trenger ikke skru det på igjen selv om du tar over styringa. Det du snakker om er nød bremsing osv som er på uansett om ADAS er på eller av. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 18 hours ago, oophus3do said: Nei, jeg sikter til ADAS systemene. Lane assist, cross lane assists etc etc er alle på etter du har rørt på rattet. Du trenger ikke skru det på igjen selv om du tar over styringa. Det du snakker om er nød bremsing osv som er på uansett om ADAS er på eller av. Nå må du nesten utdype ADAS er jo alt fra regnsensor og automatisk fjernlys til full selvkjøring ser jeg når jeg googler. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 22 hours ago, JØI said: Du må ikke betale mer, du kan jo bare kjøpe billigste modellen. Eller ikke kjøpe i det hele tatt. Og så skjønner jeg ikke betatester her. Du får jo ferdig løsning når løsningen kommer. Andre produsenter tar jo grovt betalt for funksjonalitet som ikke har kommet og som en aldri vet når vil komme. Der har jo flerfoldige tusen betalt for noe de aldri fikk. Første leveransen av ID3 så kan man kun velge pakker. Dette er for å drive opp prisen på bilen, slik at man blir tvunget til å betale for utstyr man ikke vil ha, for å få utstyr man må ha. Som et eksempel: Hvis du betrakter ryggekamera og blindsone varsler som essensielle sikkerhetsfunksjoner, så koster ID3 450 000,- Standard modellen har ikke skiluke. Hvis du må ha skiluke, så må du velge modellen som koster 50000 mer Standard modellen har ikke ryggekamera Standard modellen har ikke keyless Mellommodellen har ikke blindsone varsler. Mellomodellen har ikke headup display Mellommodellen har ikke køassistenthttps://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html#headingsection_13696 4 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 Se der ja, bilen som i hvert fall ikke ble forsinket er nå forsinket. Uferdig vil den også være. Men så mye bedre er de. Likte den tabellen av connectivity features. Bare svada. Spørs om Tesla vil tilby gratis premium connectivity når ID.3 faktisk er tilgjengelig på markedet. 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 oophus3do skrev (19 timer siden): Nei, jeg sikter til ADAS systemene. Lane assist, cross lane assists etc etc er alle på etter du har rørt på rattet. Du trenger ikke skru det på igjen selv om du tar over styringa. Det du snakker om er nød bremsing osv som er på uansett om ADAS er på eller av. Lane keeping assist (eller hva det heter) er også alltid på. Så man vil uansett få varsel og evt. automatisk korrigering om man beveger seg utenfor linjene. Det man slår av med AP er at man ikke behøver å styre selv. Det er ikke det som er sikkerhetssystemene, AP er et komfortsystem. Sikkerhetssystemene er alltid aktive. 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 4 minutes ago, MrMarbles said: Se der ja, bilen som i hvert fall ikke ble forsinket er nå forsinket. Uferdig vil den også være. Men så mye bedre er de. Likte den tabellen av connectivity features. Bare svada. Spørs om Tesla vil tilby gratis premium connectivity når ID.3 faktisk er tilgjengelig på markedet. Lett å se hvor du kommer fra hvertfall, og godt er det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 bzzlink skrev (1 time siden): Første leveransen av ID3 så kan man kun velge pakker. Dette er for å drive opp prisen på bilen, slik at man blir tvunget til å betale for utstyr man ikke vil ha, for å få utstyr man må ha. Som et eksempel: Hvis du betrakter ryggekamera og blindsone varsler som essensielle sikkerhetsfunksjoner, så koster ID3 450 000,- Standard modellen har ikke skiluke. Hvis du må ha skiluke, så må du velge modellen som koster 50000 mer Standard modellen har ikke ryggekamera Standard modellen har ikke keyless Mellommodellen har ikke blindsone varsler. Mellomodellen har ikke headup display Mellommodellen har ikke køassistenthttps://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html#headingsection_13696 Dette er helt vanlig og jeg ser ikke hvordan dette gjør noen til en betatester? Pakker o få valg var jo noe av det Tesla bla. ble hyllet for i sin tid. Så du mener at alle bilprodusenter skal gå over til så detaljerte sliter av tilvalg som mulig? Hvis du vil ha varme i rattet så er det kun det du velger, ikke at du må a to-sone AC samtidig? Eller Du kan få varme i ett eller begge utvendige speil? Eller at du vil ha varme bare i den ene delen av baksetet? Ja, jeg gjør meg vrang her, men jeg ser ikke hva som er så unormalt med valgene en blir tilbudt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 (endret) 8 minutes ago, JØI said: Dette er helt vanlig og jeg ser ikke hvordan dette gjør noen til en betatester? Pakker o få valg var jo noe av det Tesla bla. ble hyllet for i sin tid. Så du mener at alle bilprodusenter skal gå over til så detaljerte sliter av tilvalg som mulig? Hvis du vil ha varme i rattet så er det kun det du velger, ikke at du må a to-sone AC samtidig? Eller Du kan få varme i ett eller begge utvendige speil? Eller at du vil ha varme bare i den ene delen av baksetet? Ja, jeg gjør meg vrang her, men jeg ser ikke hva som er så unormalt med valgene en blir tilbudt. Det som gjør en til betatester er at VW sier at bilen ikke er ferdig og at man ved å kjøpe de første blir med i et program for å gi de tilbakemeldinger Det som gjør at man betaler mere penger er at etter 1st edition er sluttsolgt, så kan man velge utstyr mer individuelt, og få en billigere bil. Altså man betaler mer penger, og man er betatester. Det er helt greit at det koster mer penger å få bilen kjapt. Men ikke så greit å betale mer penger for noe som ikke er ferdig. Volkswagen har med vilje fjernet helt essensielle ting fra basismodellen, slik at man «må» oppgradere. Dette er helt vanlig, og helt greit, men i kombinasjon med at bilen ikke er ferdig, er det ikke greit. Endret 14. juni 2020 av bzzlink 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 bzzlink skrev (11 minutter siden): Det som gjør en til betatester er at VW sier at bilen ikke er ferdig og at man ved å kjøpe de første blir med i et program for å gi de tilbakemeldinger Det som gjør at man betaler mere penger er at etter 1st edition er sluttsolgt, så kan man velge utstyr mer individuelt, og få en billigere bil. Altså man betaler mer penger, og man er betatester. Det er helt greit at det koster mer penger å få bilen kjapt. Men ikke så greit å betale mer penger for noe som ikke er ferdig. Volkswagen har med vilje fjernet helt essensielle ting fra basismodellen, slik at man «må» oppgradere. Dette er helt vanlig, og helt greit, men i kombinasjon med at bilen ikke er ferdig, er det ikke greit. Hva er dine tanker rundt Tesla sin FSD da? Eller AP som ender oppførsel fra oppdatering til oppdatering? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 1 minute ago, JØI said: Hva er dine tanker rundt Tesla sin FSD da? Eller AP som ender oppførsel fra oppdatering til oppdatering? Som jeg nevnte lenger opp, jeg synes det er en helt fantastisk tilnærming! Det gjør at fremskritt skjer vanvittig mye raskere enn andre tilnærminger, og så lenge det ikke gjelder sikkerhetssystemene, så må de gjerne betateste så mye de kan. Men det er jo ikke avanserte ting som VW ikke klarer å levere, det er helt basis ting; oppdateringer hjemme, og appstyring av bilen. Her er hvor Tesla er nå, VW sier de skal ta de igjen i løpet av 4 år.... lykke til. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 bzzlink skrev (5 minutter siden): Som jeg nevnte lenger opp, jeg synes det er en helt fantastisk tilnærming! Det gjør at fremskritt skjer vanvittig mye raskere enn andre tilnærminger, og så lenge det ikke gjelder sikkerhetssystemene, så må de gjerne betateste så mye de kan. Men det er jo ikke avanserte ting som VW ikke klarer å levere, det er helt basis ting; oppdateringer hjemme, og appstyring av bilen. Her er hvor Tesla er nå, VW sier de skal ta de igjen i løpet av 4 år.... lykke til. Så det er helt genialt når Tesla gjør det mens det er en skam når VW gjør det. Notert. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 (endret) 50 minutes ago, JØI said: Så det er helt genialt når Tesla gjør det mens det er en skam når VW gjør det. Notert. Når du er betatester hos Tesla, kan du velge om du vil betale for å være betatester. De knytter det ikke opp til skiluke, ryggekamera og blindsonevarsler Jeg sa vel heller ikke at det var en skam. Jeg kalte det «ballsy» Jeg synes Tesla sitt betaprogram er ballsy også, de krever 50k for noe man ikke vet om kommer til å fungere. Men man får en garanti for at de oppdaterer HW din dersom den trenger endringer, for å støtte FSD når den tid kommer. Endret 14. juni 2020 av bzzlink 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juni 2020 Del Skrevet 14. juni 2020 (endret) Det er litt idiotisk å ha ryggekamera med i en pakke som koster 50 tusen ja. Hva kan det koste å ha ett kamera? Kjøpte trådløst ryggekamera fra Kina med skjerm for 300kr for å montere i fatterns bil. Er ikke akkurat dyre saker. Bilen har jo skjermen der fremme uansett så mangler jo kun kamera + noen ledninger. Men koster altså 50 tusen ekstra siden man må kjøpe en pakke med masse annet. Selv aller billigste utgave av Model 3 (SR+) kommer med 9 kamera. Endret 14. juni 2020 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå