Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

@Oklo Don't shoot the messenger. 

Det er ikke jeg som har laget den. Car2X har jo stort potensiale for å hjelpe til med autonome funksjoner og fører-assist i fremtiden, så akkurat den ser jeg på som en av de største plussene. I tillegg så skal MEB platformen vistnok være klargjort for 5G nettverket. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volkswagen sier faktisk rett ut at de pusher ut en uferdig bil. De går nå ut å søker folk som vil betale for å være med i betaprogrammet demmes. Det er ganske ballsy!

"...blir nok fornøyde når de fra 17. juni kan konvertere sin plass på ventelisten til en konkret bestilling.

Da kan kundene velge mellom to ulike leveringsmetoder. Den første, som gir ny bil i september, kombineres med medlemskap i en eksklusiv ID.3 1st Mover Club. 

Medlemskapet inkluderer diverse fordeler, og en senere oppdatering av bilens programvare på starten av 2021.

Ved lansering i september er nemlig ikke App Connect funksjonen og avstandsfunksjonen i head-up-displayet aktivert."

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53559

Endret av bzzlink
La linken i bunn i istedenfor midt i
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er klart. Men kan bilen benytte 5G når det blir utbredt, uten oppgraderinger eller å måtte betale VW?

Jeg regner jo med at HW er der, siden bilen er "klargjort" for det? Da burde folk som bor i områder med 5G nettverk kunne utnytte det allerede. Det fordrer jo også V2X teknologien angående V2V f.eks. og V2I som jo fordrer 5G av det jeg har sett? 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

@Oklo Don't shoot the messenger. 

Det er ikke jeg som har laget den. Car2X har jo stort potensiale for å hjelpe til med autonome funksjoner og fører-assist i fremtiden, så akkurat den ser jeg på som en av de største plussene. I tillegg så skal MEB platformen vistnok være klargjort for 5G nettverket. 

Ingen fare! Jeg vil gjette på at tabellen er utarbeidet av en italiener, basert på engelsken ?

Jepp Car2X kan bli viktig for autonomitet i fremtiden. 5G-forberedelse vet jeg ikke helt hvor spennende det er. Den erfaringen jeg har med sånt, er at Tesla solgte 3G til 4G - oppdatering til de som ikke hadde det, og da er det vel ikke usannsynlig at de også kommer til å selge oppgradering til 5G når det kommer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Volkswagen sier faktisk rett ut at de pusher ut en uferdig bil. De går nå ut å søker folk som vil betale for å være med i betaprogrammet demmes. Det er ganske ballsy!

Står ingenting der om at det koster penger. Det er jo kompensasjon for de som ønsker å ta imot bilen tidlig. Altså at de har laget et system for "feedback" som de "early adapters" folkene får delta i. Ser egentlig på det som en fordel, og håper de beholder det systemet selv i etterkant også. Det burde jo være enkelt å styre slikt gjennom infotainmentsystemet f.eks. 

 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Jeg regner jo med at HW er der, siden bilen er "klargjort" for det? Da burde folk som bor i områder med 5G nettverk kunne utnytte det allerede. Det fordrer jo også V2X teknologien angående V2V f.eks. og V2I som jo fordrer 5G av det jeg har sett? 

"Klargjort" betyr ikke at alt er på plass. Om jeg klargjør for elbillading i garasjen min, så kan det bety at jeg installerer en elbillader, men det kan også betyr at jeg flytter et skap slik at elbilladeren har en plass å henge, en eller annen gang i fremtiden. Eller det kan bety noe i mellom, der jeg f.eks legger opp trekkerør til sikringskapet, men ikke gjør noe med sikringskapet eller kjøper lader.

Ganske enkelt betyr det å klargjøre for 5G å gjøre noe mer enn ingenting, slik at det kan på en eller annen måte være mulig å få 5G i fremtiden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Står ingenting der om at det koster penger. Det er jo kompensasjon for de som ønsker å ta imot bilen tidlig. Altså at de har laget et system for "feedback" som de "early adapters" folkene får delta i. Ser egentlig på det som en fordel, og håper de beholder det systemet selv i etterkant også. Det burde jo være enkelt å styre slikt gjennom infotainmentsystemet f.eks. 

 

Bilen inkludert ryggekamera koster 405.000,- vil påstå at det er penger.

Det du beskriver der er jo hva et betaprogram er...

For eksempel om Android sitt betaprogram kan man lese:

Om betaprogrammet

Med Android-betaversjoner for Pixel-telefoner får du en enkel mulighet til å prøve forhåndsversjoner av Android og prøve de nye funksjonene våre. Tilbakemeldingen du gir, bidrar til at vi kan identifisere og fikse problemer, og gjør plattformen enda bedre.

https://www.google.com/android/beta?hl=no

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Bilen inkludert ryggekamera koster 405.000,- vil påstå at det er penger.

Hehe, antar du at ryggekamera koster 50,000 kr? ?

Hvorfor ikke bare se på differansene på utstyret, så ser man jo hva man får ekstra. Ryggekamera er en del av kakestykket. 

 

bzzlink skrev (2 minutter siden):

Det du beskriver der er jo hva et betaprogram er...

Du antok at det kostet penger, for kundene. Det gjør det ikke. 

Hva et beta-program er vet vi jo veldig godt. Tesla har kjørt ute på veiene siden 2012. Forskjellen vil altså være at VW ønsker å få tilbakemeldinger for å forbedre produktet, og få oversikt over hvor ressursene burde ligge i tid for utviklings-prosessen. 

Med OTA så er jo det en av fordelene, og egentlig en åpenbar funksjon som alle burde implementere på en enkel og brukervennlig måte. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Hehe, antar du at ryggekamera koster 50,000 kr? ?

Hvorfor ikke bare se på differansene på utstyret, så ser man jo hva man får ekstra. Ryggekamera er en del av kakestykket. 

 

Du antok at det kostet penger, for kundene. Det gjør det ikke. 

Hva et beta-program er vet vi jo veldig godt. Tesla har kjørt ute på veiene siden 2012. Forskjellen vil altså være at VW ønsker å få tilbakemeldinger for å forbedre produktet, og få oversikt over hvor ressursene burde ligge i tid for utviklings-prosessen. 

Med OTA så er jo det en av fordelene, og egentlig en åpenbar funksjon som alle burde implementere på en enkel og brukervennlig måte. 

1st edition bilene kan man ikke velge utstyr på, kun pakker. Vil man ha ryggekamera så koster bilen 405.000,-

Bilen i betaprogrammet leveres ikke med OTA. De skal jo ikke oppgradere den før i januar 2021.

Skjønner jeg det rett i at: 

Det er noe dritt når Tesla leverer uferdig programvare, og så forbedrer den etterhvert som de får tilbakemelder.

Det er bra når VW gjør det samme?

Endret av bzzlink
la til ekstra trigger setning på slutten
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

1st edition bilene kan man ikke velge utstyr på, kun pakker. Vil man ha ryggekamera så koster bilen 405.000,-

Nøkkelordet her er "pakker". Og ja, skal du ha ryggekamera, så må du ta med 19" hjul også, blant andre ting. Ønsker du å kunne fritt velge mellom alt, så er altså ikke 1'st edition svaret. 

bzzlink skrev (6 minutter siden):

Bilen i betaprogrammet leveres ikke med OTA. De skal jo ikke oppgradere den før i januar 2021.

Som er hele poenget med insentivene. Det er også 100% valgfritt om man vil ta leveranse av de første bilene, eller vente 6 måneder på å få med OTA uten behovet for å ta turen til service senteret for det senere. Jeg tipper man uansett ikke ville gått glipp av mye, siden første patch som utnyttet OTA gjerne hadde havnet ved samme tid. 

bzzlink skrev (9 minutter siden):

Skjønner jeg det rett i at: 

Det er noe dritt når Tesla leverer uferdig programvare, og så forbedrer den etterhvert som de får tilbakemelder.

Nei? Det er noe dritt at Tesla leverer ting som ikke er ferdig som flytter på bilen av seg selv. Det at man får Netflix f.eks er jo bare positivt og noe de selvfølgelig må utnytte når man først har OTA funksjonalitet. 

bzzlink skrev (10 minutter siden):

Det er bra når VW gjør det samme?

Det er seøvfølgelig negativt at de henger etter planen. Du misforstår kritikken folk flest har til oppdateringene når de havner på feil plass, og beviselig ikke var klartt for massene. Smart-Summon er et perfekt eksempel på funksjonalitet som på ingen måte hørte hjemme ute blant folk når det kom. Det var heller ikke AP slik det fungerte i starten. Det er ikke før nå i det siste at AP ligner med på en "Assist", enn hva de prøvde å være. EU måtte jo bryte inn og styre AP i riktig retning. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Oklo said:

Jepp Car2X kan bli viktig for autonomitet i fremtiden.

Fyrst må bilane faktisk kunne snakke saman.  Støttar VW 802.11p eller 3GPP, og i sistnemnde tilfelle, er det basert på 3G, LTE eller 5G?  V2X (som andre kallar det) er fint, men er lite nyttig før det store fleirtalet av bilar på vegen støttar det og infrastrukturen støttar det.  Eg er òg litt skeptisk til tryggleiken i systemet.  Falske meldingar av typen "eg er ein bil 100 meter framfor deg som bråbremsar no", kan lett føre til alvorlege situasjonar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Egentlig litt rart at det fortsatt er lov å selge biler uten ryggekamera i europa. Det er ikke lov i USA.

Det kan jeg si meg enig i. Samt jeg likte veldig godt løsningen til e-208 og de andre franske modellene, som mapper en "fake" 3D kamera funksjon fra kun et kamera. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sturle S said:

Fyrst må bilane faktisk kunne snakke saman.  Støttar VW 802.11p eller 3GPP, og i sistnemnde tilfelle, er det basert på 3G, LTE eller 5G?  V2X (som andre kallar det) er fint, men er lite nyttig før det store fleirtalet av bilar på vegen støttar det og infrastrukturen støttar det.  Eg er òg litt skeptisk til tryggleiken i systemet.  Falske meldingar av typen "eg er ein bil 100 meter framfor deg som bråbremsar no", kan lett føre til alvorlege situasjonar.

Selvfølgelig. -Men erfaringsmessig må man begynne å sende ut de litt dårlige første-versjonene av denne typen teknologi før produsentene begynner å snakke godt sammen og finne bedre løsninger. -Men poenget var vel egentlig mer at av alt som sto den refererte tabellen, var hotspot og Car2X de to eneste bitene som egentlig var attraktive, med Android Auto/Carplay som en "kanskje", men antakelig mest "kjekt å ha".

Jeg har overhodet ikke satt meg inn i Car2X enda, men forutsetter at det opprettes mekanismer for å sikre at det kun er autentiske meldinger som behandles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Falske meldingar av typen "eg er ein bil 100 meter framfor deg som bråbremsar no", kan lett føre til alvorlege situasjonar.

Tipper det kun blir et bakomforliggende lag, og slike situasjoner vil kun brukes for "redudancy" i systemet. Bilens egne sensorer vil være første-pri, der V2V er en av flere "bekreftelser" isåfall om den kommer. Samt så kan det jo hjelpe om samme beskjed kommer fra flere biler på motorveien f.eks som jo også kan bety at det ligger mer "tyngde" i at det er noe. F.eks plutselige kødannelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Nøkkelordet her er "pakker". Og ja, skal du ha ryggekamera, så må du ta med 19" hjul også, blant andre ting. Ønsker du å kunne fritt velge mellom alt, så er altså ikke 1'st edition svaret. 

Derfor min påstand om at VW tok penger for at folk skulle være betatestere. Man må betale ekstra for bilen OG det er en uferdig bil.

 

31 minutes ago, oophus3do said:

Det er noe dritt at Tesla leverer ting som ikke er ferdig som flytter på bilen av seg selv. Det at man får Netflix f.eks er jo bare positivt og noe de selvfølgelig må utnytte når man først har OTA funksjonalitet.

Nødbremsesystemet og unnamanøversystemet til Tesla er helt i toppsjiktet. Er det dumt at de har levert dette og kontinuerlig forbedret det? Fremskritt innen den teknologien ville tatt årevis ekstra med kun laboratorietester. 

 

35 minutes ago, oophus3do said:

Det er seøvfølgelig negativt at de henger etter planen. Du misforstår kritikken folk flest har til oppdateringene når de havner på feil plass, og beviselig ikke var klartt for massene. Smart-Summon er et perfekt eksempel på funksjonalitet som på ingen måte hørte hjemme ute blant folk når det kom. Det var heller ikke AP slik det fungerte i starten. Det er ikke før nå i det siste at AP ligner med på en "Assist", enn hva de prøvde å være. EU måtte jo bryte inn og styre AP i riktig retning.

Igjen måten Tesla gjør dette på baner vei for mye raskere utvikling. Alle de andre produsentene kommer til å hoppe på det samme, og det ser jo vitterlig ut som VW forsøker seg på det nå.

EU inngripen i AP har laget noen skumle situasjoner, helt til de skrev om direktivet, sånn at det ikke krevde at systemet slo seg av over en viss G og viss dreining på rattet. Nå holder det med en advarsel og så er det lov for bilen å gjøre seg ferdig med svingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Derfor min påstand om at VW tok penger for at folk skulle være betatestere. Man må betale ekstra for bilen OG det er en uferdig bil.

Hvordan kan du måle at de må betale ekstra for bilen? Prislister for utstyret er ikke lansert, så dette er jo bare tull fra din side. 

Formålet her var å gi gode pakker for mindre enn det de forventet totalkostnadene skulle være, så inntil videre så er det det man må anta. 

 

bzzlink skrev (5 minutter siden):

Nødbremsesystemet og unnamanøversystemet til Tesla er helt i toppsjiktet. Er det dumt at de har levert dette og kontinuerlig forbedret det? Fremskritt innen den teknologien ville tatt årevis ekstra med kun laboratorietester. 

Måten en "assist" er implementert på er bakvendt. Mens normale ADAS systemer lar deg kjøre helt normalt mens sikkerheten i systemene er ivaretatt og påslått, så skrur du av AP om du rører på rattet. 

I tillegg så fordret tidlig implementasjon av systemet at du aldri trengte å røre på rattet, noe som går mot formålet med å være en "assist", og EU måtte ta grep. 

 

bzzlink skrev (7 minutter siden):

EU inngripen i AP har laget noen skumle situasjoner, helt til de skrev om direktivet, sånn at det ikke krevde at systemet slo seg av over en viss G og viss dreining på rattet. Nå holder det med en advarsel og så er det lov for bilen å gjøre seg ferdig med svingen.

Tesla må fremdeles implementere muligheten i å røre på rattet uten å skru av sikkerhetssystemer når det uansett er påslått. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...