Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

55 minutes ago, uname -l said:

Man må huske på at i en panikksituasjon så tar "muscle memory" over og man trykker hardt inn bremsen. Om man da allerede bremser med gasspedalen så kan det føre til feil.

Tesla er overrepresentert på SUA(Sudden Unintended Acceleration) hos NHTSA. Om det skyldes en teknisk feil med bilen eller menneskelig svikt pga enpedalskjøring får man kanskje vite etterhvert. Det var en som satte seg inn i bilen i et parkeringshus i Nydalen og aksellererte tvers gjennom en vegg. Han omkom og det er uvisst hva som skjedde der.

Det er naturlig at pedalforvirring på en elektrisk bil med mye ytelse får betydelig større konsekvenser enn på en fossilbil med lite ytelse. Pedalforvirring er vanligst mens man forsøker å parkere en bil, i det man skal stoppe bilen, da gjerne foran en vegg.

Trykker man gassen i bånn på en Skoda eller noe, så får man umiddelbart masse støy fra motoren, og ellers skjer det lite. Man har masse tid til å innse at man har gjort en feil og korrigere feilen før man er i nærheten av veggen. Mens om man trykker gassen i bånn på en Tesla, så får man lite støy, mens bilen brutalt skyter frem. Det er altså ikke like lett å umiddelbart skjønne at man har gjort en feil, og man har betydelig mindre tid til å korrigere feilen før man er igjennom veggen.

Det er egentlig ingenting som tyder på at pedalforvirring er bedre eller verre med enpedalkjøring. Det at Tesla er overrepresentert kan lett forklares med andre faktorer.

Nå har Tesla også en sikkerhetsfunksjon der den midlertidig begrenser motoreffekten når den detekterer noe foran bilen, men den kan overstyres ved å trykke hardere/lengre på gasspedalen. (I tilfelle detekteringen er feil, eller man faktisk ønsker å kjøre gjennom objektet, f.eks om man har havnet mellom bommene på en jernbaneovergang.) Om jeg ikke tar feil kom funksjonen i 2018, så det er mulig man kan se en forbedring i antall tilfeller før/etter dette.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (10 timer siden):

Tesla er overrepresentert på SUA(Sudden Unintended Acceleration) hos NHTSA.

Det er jo ikke så rart når den er såpass kraftig (øyeblikkelig akselerasjon) og dominerer elbilsalget i USA fullstendig. Andre elbiler rekker ikke å komme særlig høyt opp på statistikken fordi de ikke selger så mye, og i tillegg har de som regel dårligere akselerasjon enn Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (På 18.6.2020 den 21.42):

Igjen, du har kommet med to enkelttilfeller, mens jeg har vist til tilbakekalling av tusenvis av biler. Det var vel flere hundre tusen biler VW-konsernet måtte tilbakekalle bare den siste tiden. Hadde Tesla sunket til VW sitt nivå så måtte de tilbakekalt haugevis av biler. Men det eneste du klarer å finne er et par enkelteksempler.

Hvis kvaliteten på Tesla har falt gjennom gulvet så har kvaliteten på Ford, VW, osv. også falt gjennom gulvet. Men det er bare galt når det er Tesla, skjønner jeg.

Når det gjelder "fansen" så vet jeg ikke hvem du snakker om. Det har vært påpekt at kvaliteten har blitt bedre og bedre, men jeg kan ikke huske at noen har ordlagt seg som du påstår. Driver du og bløffer meg rett opp i ansiktet?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/raining-inside-my-2-week-old-model-y.196967/

 

Hvor mange tilfeller i uken skal en ha før en produsent tar ansvar og tilbakekaller bilene? Lek at det er VW så blir det lettere for deg å svare

 

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (1 time siden):

"vw leaking" gir Omtrent 12 100 000 resultater på google. 

Du svarte ikke på spørsmålet.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/raining-inside-my-2-week-old-model-y.196967/

Hvor mange tilfeller i uken skal en ha før en produsent tar ansvar og tilbakekaller bilene? Lek at det er VW så blir det lettere for deg å svare

Jeg vet ikke, men du kommer med enda et enkelteksempel. På den annen side har jeg vist deg tilbakekalling av hundretusenvis av biler fra VWs side. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må sidet, eller om jeg må prøve å finne nye måter å si det samme på. Det hjelper ikke å komme med enkelthistorier når jeg nettopp har snakket om massive tilbakekallinger fra VWs side (og andre utdaterte produsenter også for den saks skyld, blant annet Ford).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Du svarte ikke på spørsmålet.

Slik intern informasjon sitter ikke jeg på, dessverre. 

Prøvde bare bruke din logikk jeg. Finn en hendelse, det er ettp problem hos leverandøren...

 

Men slik tilnærming gjelder vell kun hos tesla, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):

Jeg vet ikke, men du kommer med enda et enkelteksempel. På den annen side har jeg vist deg tilbakekalling av hundretusenvis av biler fra VWs side. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må sidet, eller om jeg må prøve å finne nye måter å si det samme på. Det hjelper ikke å komme med enkelthistorier når jeg nettopp har snakket om massive tilbakekallinger fra VWs side (og andre utdaterte produsenter også for den saks skyld, blant annet Ford).

Du har ikke skjønt forskjellen på tilbakekallinger og det som skjer med Tesla nå. Tilbakekallinger skjer fordi det oppstår pga feildesign som ikke er oppdaget i testing og utvikling. Og tilbakekallinger vil for majoriteten av kundene foretas FØR man opplever et problem. De fleste er av typen "X kan under visse situasjoner feile" så vi tilbakekaller og fikser før feilen oppstår.

Det Tesla driver med er at de ikke klarer å bygge bilene til spec. Alle disse historiene tyder på at Tesla ikke har noen kvalitetssystemer overhodet og at "er'e så nøye a' er en kultur som gjennomsyrer hele organisasjonen. De gidder ikke å prøve en gang. Det er absolutt ingen fremtid i det de holder på med. At du og en liten håndfull andre ivrige misjonærer er villig til å godta og unnskylde alt er ikke nok til at Tesla skal bli den dominerende bilprodusenten noen fantaserer om, snarere tvert i mot. Dere gjør Tesla en bjørnetjeneste.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (19 minutter siden):

Du har ikke skjønt forskjellen på tilbakekallinger og det som skjer med Tesla nå. Tilbakekallinger skjer fordi det oppstår pga feildesign som ikke er oppdaget i testing og utvikling. Og tilbakekallinger vil for majoriteten av kundene foretas FØR man opplever et problem. De fleste er av typen "X kan under visse situasjoner feile" så vi tilbakekaller og fikser før feilen oppstår.

Det Tesla driver med er at de ikke klarer å bygge bilene til spec. Alle disse historiene tyder på at Tesla ikke har noen kvalitetssystemer overhodet og at "er'e så nøye a' er en kultur som gjennomsyrer hele organisasjonen. De gidder ikke å prøve en gang. Det er absolutt ingen fremtid i det de holder på med. At du og en liten håndfull andre ivrige misjonærer er villig til å godta og unnskylde alt er ikke nok til at Tesla skal bli den dominerende bilprodusenten noen fantaserer om, snarere tvert i mot. Dere gjør Tesla en bjørnetjeneste.

Problemet er at du fortsatt bare har noen enkelthistorier å vise til. Det er ikke noe som tilsier at det finnes noe som er såpass utbredt at det bør medføre tilbakekalling.

Du kan finne massevis av historier om feilbygde biler fra alle produsenter.

Og det er nok ikke bare en håndfull ivrige misjonærer, gitt. Tesla har jo ekstremt høy kundelojalitet, så når man først har prøvd Tesla så er det veldig vanskelig å nedgradere til noe annet. Men bare fortsett å kjøre på med personangrep som erstatning for anstendig argumentasjon.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke, men du kommer med enda et enkelteksempel. På den annen side har jeg vist deg tilbakekalling av hundretusenvis av biler fra VWs side. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må sidet, eller om jeg må prøve å finne nye måter å si det samme på. Det hjelper ikke å komme med enkelthistorier når jeg nettopp har snakket om massive tilbakekallinger fra VWs side (og andre utdaterte produsenter også for den saks skyld, blant annet Ford).

Poenget er vel at Tesla burde hatt en tilbakekalling. I sted satser Tesla på å bare være reaktiv der andre er proaktive. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (36 minutter siden):

Spørsmålet er ikke relevant fordi det er basert på en enkelt person på et forum som skriver om sin opplevelse.

Det begynner å bli veldig mange enkeltpersoner etter hvert. Over mange år, med nøyaktig samme problemene. Største utviklingen en ser er en økt hyppighet og økt grad av alvorlighet på feilene. Dette på tross av at det ble påstått av fanbasen at Y er så lik 3 at alle feilene fra 3 nå skulle være luket ut. Når det ikke skjer, og utviklingen går motsatt vei, bør ikk produsenten få så hatten passer før all lojaliteten forsvinner ut vinduet?

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Problemet er at du fortsatt bare har noen enkelthistorier å vise til. Det er ikke noe som tilsier at det finnes noe som er såpass utbredt at det bør medføre tilbakekalling.

Hva med at bakparten på bilen har en tendens til å dette av når man kjører over en sølepytt? Det må være et feildesign for det samme skjer for de Model 3 som hastes ut av fabrikken i Shanghai.

image.thumb.png.c38e7404836a87928750414e858ac18b.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (3 timer siden):

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/raining-inside-my-2-week-old-model-y.196967/

 

Hvor mange tilfeller i uken skal en ha før en produsent tar ansvar og tilbakekaller bilene? Lek at det er VW så blir det lettere for deg å svare

 

Akkurat som om den parodiske sjekk-lista Tesla-folket har produsert ikke er lang nok fra før, så er det nå foreslått å legge til et punkt om at man skal ha med seg en bøtte med vann og helle over bilen og se om det lekker inn i kupeen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
35 minutes ago, uname -l said:

Du har ikke skjønt forskjellen på tilbakekallinger og det som skjer med Tesla nå. Tilbakekallinger skjer fordi det oppstår pga feildesign som ikke er oppdaget i testing og utvikling. Og tilbakekallinger vil for majoriteten av kundene foretas FØR man opplever et problem. De fleste er av typen "X kan under visse situasjoner feile" så vi tilbakekaller og fikser før feilen oppstår.

Det Tesla driver med er at de ikke klarer å bygge bilene til spec. Alle disse historiene tyder på at Tesla ikke har noen kvalitetssystemer overhodet og at "er'e så nøye a' er en kultur som gjennomsyrer hele organisasjonen. De gidder ikke å prøve en gang. Det er absolutt ingen fremtid i det de holder på med. At du og en liten håndfull andre ivrige misjonærer er villig til å godta og unnskylde alt er ikke nok til at Tesla skal bli den dominerende bilprodusenten noen fantaserer om, snarere tvert i mot. Dere gjør Tesla en bjørnetjeneste.

Så du jobber for Tesla også nå siden du er så oppdatert på specs og kvalitetssystemer hos Tesla? ?

Snakk om "projeksjon"... du kaster ut beskyldninger om "misjonær" for en produsent når du, JØI, m.flere.. ikke gjør annet enn å poste "svovel" mot Tesla i enhver tråd om elbiler.?
Ja, det er defintivt noen som er helt hekta på Tesla, men det er det da jaggu andre som er like frelst på visse tyske bilmerker.

Det går da an å ha en mer rasjonell holdning her?

Amerikanske bilindustri har vel aldri vært kjent for "kvalitet" med enkelte hederlige unntak for lang tid tilbake. Dette er ikke unikt for Tesla.

Var helt hekta på AmCar i unge dager, mest pga min interesse for "muskelbiler" og motor.

Husker jeg var like "sjokkert" da jeg gikk og prøvesatt diverse 70-talls biler. Kvaliteten var jo helt r***a! Men de virket jo ved første øyekast lysår mer luksuriøse enn det som var å sammenligne med fra tyskland/japan på den tida.
Hadde ikke råd til en brukt AmCar uansett, og endte opp med brukt SAAB og etterhvert en ny Ford.
Dengang syntes jeg at VW hadde best kvalitet.. og de vant jo alt asammenligningstester i motorpressen. 
Da hadde jeg ikke råd til en VW, så det ble Ford :)
BMW var også ett merke jeg "forgudet" den gang, og fremdeles har stor sans for. Har eid ett par BMW og var kjempefornøyd med disse. Samme med en eldre Passat jeg hadde som reservebil. Leiebiler fra VW har også vært en favoritt hos meg.

Men dette er jo rent irrasjonelt "føleri", og har lite med fakta å gjøre... Både VW og BMW har hatt tildels store kvalitetsproblemer med en rekke modeller. Særlig de siste par tiåra.


Hadde Tesla hatt så mye problemer som enkelte her vil ha det til hadde de vel ikke eksistert idag?

Har ikke hørt om/lest om noe generelt problem for Tesla med det som teller for en bil (slik jeg ser det)... Drivverk/motor...
Lakk og karosseri-tilpasninger derimot = ikke bra. Dette med lakk og karosseri er kjempeviktig for noen,  særdeles lite viktig for andre.
At Tesla utvilsomt har mye å ta igjen på visse områder i forhold til f.eks. gitte "kvalitets-merker" fra Tyskland er jeg ikke uenig i.
Men å vie livet sitt til å "disse" Tesla på diskusjon.no er vel å trekke det litt langt?
Eller?
?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Poenget er vel at Tesla burde hatt en tilbakekalling. I sted satser Tesla på å bare være reaktiv der andre er proaktive. 

Hvorfor burde de hatt en tilbakekalling?

Audi produserer også biler med lekkasje. Skal de kalle tilbake alle bilene sine på grunn av enkelte feilproduserte biler?  

JØI skrev (1 time siden):

Det begynner å bli veldig mange enkeltpersoner etter hvert. Over mange år, med nøyaktig samme problemene. Største utviklingen en ser er en økt hyppighet og økt grad av alvorlighet på feilene. Dette på tross av at det ble påstått av fanbasen at Y er så lik 3 at alle feilene fra 3 nå skulle være luket ut. Når det ikke skjer, og utviklingen går motsatt vei, bør ikk produsenten få så hatten passer før all lojaliteten forsvinner ut vinduet?

Jeg vil ikke si at det begynner å bli veldig mange. Det er gjerne de samme tilfellene som blir trukket frem gang på gang (case in point).

Nå vet jeg ikke hvem denne "fanbasen" du snakker om skal være, da jeg ikke kan se at noen her har sagt noe om at alle feil skal være luket ut. Jeg skjønner liksom ikke poenget med å vise til en eller annen udefinert gruppe som skal ha påstått noe som ingen her har påstått (såvidt jeg kan se). Det lukter mer av et forsøk på å sverte andre meddebattanter på forumet fremfor å stille med redelige argumenter.

Når lojaliteten til Tesla-kunder er på topp tross disse forsøkene på å blåse opp problemer noe voldsomt, tilsier ikke det heller at problemene ikke er så store som enkelte her vil ha det til, og at de aller fleste er godt fornøyde med bilene sine?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Hva med at bakparten på bilen har en tendens til å dette av når man kjører over en sølepytt? Det må være et feildesign for det samme skjer for de Model 3 som hastes ut av fabrikken i Shanghai.

image.thumb.png.c38e7404836a87928750414e858ac18b.png

 

Jeg ser ikke noe bevis for at de "har en tendens til å dette av". Igjen trekkes de samme enkelttilfellene frem gang på gang.

Jeg har jo faktisk kommet med flere eksempler på slikt på andre merker også, blant annet flere linker til et Audi-forum. I tillegg linket jeg til sider som tok for seg dette som et problem med biler generelt, f.eks.:

https://allfitautomotive.com/blog/fix-loose-bumper-cover/

Så dette er åpenbart ikke noe spesielt for Tesla.  

uname -l skrev (1 time siden):

Akkurat som om den parodiske sjekk-lista Tesla-folket har produsert ikke er lang nok fra før, så er det nå foreslått å legge til et punkt om at man skal ha med seg en bøtte med vann og helle over bilen og se om det lekker inn i kupeen.

Dette har vi også snakket om før. Jeg husker ikke om det var deg konkret eller noen andre, men forrige gang noen nevnte noe slikt så kom jeg med eksempler på folk med andre bilmerker som også hadde sjekklister (igjen med linker til Audi-forum), og igjen også nettsteder med generelle sjekklister som man anbefalte å ta med ved kjøp av alle nye biler.

At en tilfeldig person på et forum kommer med en påstand eller et forslag er et ganske tynt grunnlag for å konkludere på også. Jeg kommer ikke til å ha med hverken sjekkliste eller vannbøtte når jeg kjøper min neste Tesla. Men dere som ikke eier Tesla vet jo bedre enn oss som faktisk har kjøpt nybil fra Tesla og kjører det hver dag...

Jaja, dere bare gjentar dere selv i det uendelige og trekker frem de samme enkelteksemplene om og om igjen. Hva er poenget med å gå i sirkel på denne måten? Hvorfor skriver dere om ting som allerede er diskutert og besvart i andre tråder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (33 minutter siden):

Hvorfor burde de hatt en tilbakekalling?

Audi produserer også biler med lekkasje. Skal de kalle tilbake alle bilene sine på grunn av enkelte feilproduserte biler?  

Jeg vil ikke si at det begynner å bli veldig mange. Det er gjerne de samme tilfellene som blir trukket frem gang på gang (case in point).

Nå vet jeg ikke hvem denne "fanbasen" du snakker om skal være, da jeg ikke kan se at noen her har sagt noe om at alle feil skal være luket ut. Jeg skjønner liksom ikke poenget med å vise til en eller annen udefinert gruppe som skal ha påstått noe som ingen her har påstått (såvidt jeg kan se). Det lukter mer av et forsøk på å sverte andre meddebattanter på forumet fremfor å stille med redelige argumenter.

Når lojaliteten til Tesla-kunder er på topp tross disse forsøkene på å blåse opp problemer noe voldsomt, tilsier ikke det heller at problemene ikke er så store som enkelte her vil ha det til, og at de aller fleste er godt fornøyde med bilene sine?

https://insideevs.com/news/391040/tesla-model-x-water-flowing-inside/

 

Hattrick denne uken. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Jaja, dere bare gjentar dere selv i det uendelige og trekker frem de samme enkelteksemplene om og om igjen. 

Nei, det er ikke de samme eksemplene om og om igjen. De er helt ferske og det er problemet. Tesla har holdt på i 10 år og ifølge Tesla-fan og aksjeeier Fred Lambert i Elecktrek så er det verre enn noen gang.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (35 minutter siden):

Nei, det er ikke de samme eksemplene om og om igjen. De er helt ferske og det er problemet. Tesla har holdt på i 10 år og ifølge Tesla-fan og aksjeeier Fred Lambert i Elecktrek så er det verre enn noen gang.

Electrek som i alle år hauset Tesla har startet å bli mer nøytral etter han ble angrepet av Musk for å si sannheten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...