Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Får ikke låst hjula med regenerering på Tesla. Det deaktiveres med en gang biler merker noe slikt.

Må innrømme at eldre Model S med kun motor bak er litt sen med å reagere på dette og man kan risikere at rumpa kommer noen grader ut før bilen slå av regenerering, men nyere modeller og spesielt med firehjulstrekk er det lynkjapt.

Spent på hvordan ID3 blir her med kun motor bak.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Får ikke låst hjula med regenerering på Tesla. Det deaktiveres med en gang biler merker noe slikt.

Må innrømme at eldre Model S med kun motor bak er litt sen med å reagere på dette og man kan risikere at rumpa kommer noen grader ut før bilen slå av regenerering, men nyere modeller og spesielt med firehjulstrekk er det lynkjapt.

Spent på hvordan ID3 blir her med kun motor bak.

Dette finnes garantert løsninger på. Jeg har hatt biler med bakhjulstrekk i over 30år. Biler som har traction controll styrer bremsekraften på bakhjula om de bremser for kraftig. Første gangene jeg merket funksjonen var at bilen bremset lite på gear. Det viste seg at det var såpeglatt og motorstyringen ga pådrag for at hjulene ikke skulle miste festet. Så teknikken er kjent og har sikkert vert brukt i over 20 år på bakhjulsdrevne biler. 

At det har vert et problem på 80 tallet er klart. For 30år siden satt jeg på skolebussen som hadde såkalt thelma brems. Rett før et busstopp satte føreren bremsen på fullt. Bakhjulene låste seg og motoren stoppet. Vi seilte flere hundre meter sideveis med bussen før den stoppet.

som sagt tror jeg en moderne bilkonstuktør kjenner problemstillingen og fint klarer å gjøre det andre fabrikanter har gjort i over 20 år.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Dette finnes garantert løsninger på. Jeg har hatt biler med bakhjulstrekk i over 30år. Biler som har traction controll styrer bremsekraften på bakhjula om de bremser for kraftig. Første gangene jeg merket funksjonen var at bilen bremset lite på gear. Det viste seg at det var såpeglatt og motorstyringen ga pådrag for at hjulene ikke skulle miste festet. Så teknikken er kjent og har sikkert vert brukt i over 20 år på bakhjulsdrevne biler. 

At det har vert et problem på 80 tallet er klart. For 30år siden satt jeg på skolebussen som hadde såkalt thelma brems. Rett før et busstopp satte føreren bremsen på fullt. Bakhjulene låste seg og motoren stoppet. Vi seilte flere hundre meter sideveis med bussen før den stoppet.

som sagt tror jeg en moderne bilkonstuktør kjenner problemstillingen og fint klarer å gjøre det andre fabrikanter har gjort i over 20 år.

Regenerering har vel ikke vært ett problem i over 20 år da. Er jo først de siste 10 årene det er blitt vanlig at noe annet enn bremsene skal bremse bilen. Men ja elektronikken fungerer utmerket. 

Forøvrig ikke alle som var så "tidlig" ute med ting. Jeg kjører ofte en bil som er 20 år gammel (usikker på om det kansje er en 2001 modell) som ikke engang har ABS bremser.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Regenerering har vel ikke vært ett problem i over 20 år da. Er jo først de siste 10 årene det er blitt vanlig at noe annet enn bremsene skal bremse bilen. Men ja elektronikken fungerer utmerket. 

Forøvrig ikke alle som var så "tidlig" ute med ting. Kjører ofte en bil her som er 20 år gammel (usikker på om det kansje er en 2001 modell) som ikke engang har ABS bremser.

Eletrobrems har vert vanlig på busser og lastebiler i mange år. Virker på samme måte ved at de bremser akslinger uavhengig av bilens bremser. Dog blir energi ikke lagret. Nå kjører ikke jeg lastebil men jeg er rimelig sikker på at dette er løst på kjøretøy som har slike bremser i tillegg til driftsbremser.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Eletrobrems har vert vanlig på busser og lastebiler i mange år. Virker på samme måte ved at de bremser akslinger uavhengig av bilens bremser. Dog blir energi ikke lagret. Nå kjører ikke jeg lastebil men jeg er rimelig sikker på at dette er løst på kjøretøy som har slike bremser i tillegg til driftsbremser.

Kan vel ikke helt sammenlignes

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 16.6.2020 den 9.36):

Nei, jeg blander ikke nødassists og førerassists nei. 

Iforhold til hva man ville gjort ved normal ferdsel, så er det "hardt" i forhold og man kjenner at bilen holder mot deg før den "slipper". 

Nei, det er ikke hardt. Hvorfor prøver du å påtvinge andre synsing om noe du ikke bruker selv engang? Hva med å faktisk høre på de som bruker det til daglig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 16.6.2020 den 10.28):

Per dags dato, så gir ikke AP så mye mening på landeveiene, siden man skrur av systemet ved korreksjoner. Da blir det enklere å skru av alt og kjøre uten, og da følger ikke poenget til fabrikanten med lengre - med at disse systemene gjør veiene sikrere når man uansett ikke bruker dem pga en liten feil i måten det er implementert på. 

Hvor i all verden har du dette fra? Hvorfor kommer du med å mange merkelige påstander om et system du ikke bruker selv engang?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke hardt. Hvorfor prøver du å påtvinge andre synsing om noe du ikke bruker selv engang? Hva med å faktisk høre på de som bruker det til daglig?

Fordi det later til at et fåtall av dere har prøvd flere biler. Jeg har prøvd flere, og Tesla holder igjen rattet i mye større grad enn andre. 

 

hekomo skrev (1 minutt siden):

Hvor i all verden har du dette fra? Hvorfor kommer du med å mange merkelige påstander om et system du ikke bruker selv engang?

Hvordan klarer du å skrive så mye uten substans? Majoriteten av postene dine er regelrett grining og klaging over at noen kritiserer Tesla for noe uten å angripe argumentet i seg selv, du hopper direkte inn i tåpeligheter og barnslige omveier. 

Jeg har kjørt alle Tesla modellene nå, S, X og 3. Det å merke at rattet holder igjen i større grad er rimelig enkelt. Det hadde du merket også, om du prøvde en annen bil. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 16.6.2020 den 19.27):

Det er ikke enkelttilfeller det referes til der...

burde uansett ikke være noe problem på id3 de har jo stått ute i vær og vind et halvt års tid innen de leveres til kunder, så da kan man håpe at alle lekkasjer er oppdaget....
 

...Og at ikke USB portene er slarkete etter alle oppdateringene.

 

6E11145B-5291-45F0-BD59-F4BF358E777F.jpeg

Du skjønner vel at dette er gjort med vilje, og at VW med dette ønsket å teste bilene så grundig som mulig? Bare positivt for VW, dette her! Tenk så mye vannlekkasjetesting disse bilene får!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Fordi det later til at et fåtall av dere har prøvd flere biler. Jeg har prøvd flere, og Tesla holder igjen rattet i mye større grad enn andre. 

Hvordan klarer du å skrive så mye uten substans? Majoriteten av postene dine er regelrett grining og klaging over at noen kritiserer Tesla for noe uten å angripe argumentet i seg selv, du hopper direkte inn i tåpeligheter og barnslige omveier. 

Jeg har kjørt alle Tesla modellene nå, S, X og 3. Det å merke at rattet holder igjen i større grad er rimelig enkelt. Det hadde du merket også, om du prøvde en annen bil. 

Poenget er at du kommer med påstander om hvordan Tesla gjør ting og later som det du mener er det riktige, mens vi som faktisk bruker funksjonaliteten til daglig er av en annen oppfatning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (Akkurat nå):

Ok hva da? Du har nå skrevet innlegg om to enkeltbiler, mens jeg har vist til tilbakekalling av tusener av biler. Hvem har kvalitetsproblemer igjen sa du?

Dette er Model Y som i følge fansen skulle bli sååååå bra! For nå hadde tesla lært av Model 3, så nå vill kvaliteten gå gjennom taket. Mens sannheten er at kvaliteten har falt gjennom gulvet.

 

Du sammenligner forøvrig en bilprodusent som produserer over ti millioner biler i året med en som la-er en håndfull i året. Hadde VW sunket til Tesla sitt nivå hadde de tilbakekalt flere millioner biler hvert eneste år. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Dette er Model Y som i følge fansen skulle bli sååååå bra! For nå hadde tesla lært av Model 3, så nå vill kvaliteten gå gjennom taket. Mens sannheten er at kvaliteten har falt gjennom gulvet.

Du sammenligner forøvrig en bilprodusent som produserer over ti millioner biler i året med en som la-er en håndfull i året. Hadde VW sunket til Tesla sitt nivå hadde de tilbakekalt flere millioner biler hvert eneste år. 

Igjen, du har kommet med to enkelttilfeller, mens jeg har vist til tilbakekalling av tusenvis av biler. Det var vel flere hundre tusen biler VW-konsernet måtte tilbakekalle bare den siste tiden. Hadde Tesla sunket til VW sitt nivå så måtte de tilbakekalt haugevis av biler. Men det eneste du klarer å finne er et par enkelteksempler.

Hvis kvaliteten på Tesla har falt gjennom gulvet så har kvaliteten på Ford, VW, osv. også falt gjennom gulvet. Men det er bare galt når det er Tesla, skjønner jeg.

Når det gjelder "fansen" så vet jeg ikke hvem du snakker om. Det har vært påpekt at kvaliteten har blitt bedre og bedre, men jeg kan ikke huske at noen har ordlagt seg som du påstår. Driver du og bløffer meg rett opp i ansiktet?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (19 minutter siden):

Poenget er at du kommer med påstander om hvordan Tesla gjør ting og later som det du mener er det riktige, mens vi som faktisk bruker funksjonaliteten til daglig er av en annen oppfatning.

Fordi majoriteten av dere ikke har prøvd noe annet, og er kun opptatt av å forsvare. Jeg har som sagt kjørt Tesla produktene. Må det repeteres hver gang? 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 timer siden):

Kjører man med 1-wattpedal, så er det greiere at kun bakhjulene tar i før bremseklosser hjelper til, mens hvis man skrur av 1-wattspedalkjøring, så burde bremseklosser ta i samtidig som man bremser for å vedlikeholde ca 70-30% bremsefordeling på for og bakhjul. 

For 4WD biler, så er jo dette rimelig enkelt. Man opprettholder 70-30 hele veien, og bremseklossene tar i når regen ikke gir nok. 

Fordi du er fastlåst i en dårlig måte å implementere systemet på. 

Pff... Sleng bilen rundt og lag en kontra på vinterstid og prøv å hold foten nøytral på wattpedalen for å kun rulle deg tilbake igjen. Når bilen slenges hit og dit, så vil din kropp gjøre det samme, som igjen forplantes ned til foten og muligheten i å ha kontroll og stabilitet der nede. 

Det du snakker om er søndagskjøring, men kast inn vannplaning, og nødbremsning med henger bak i tillegg, så er det 100% åpenbart at bremser på en separat pedal er både enklere å forholde seg til, og mye sikrere. 

Feil. Clutchen vil alltids ta ved omtrent samme punkt mellom sin 0 og 100% stilling for pedalen. Den skiftes og flyttes marginalt kun ettersom clutchen blir slitt. 

For å opprettholde rulling på en watt-pedal, så avhenger det av farten du har, så den er aldri 100% lik. "Coasting" er en annen plass i 120km/t enn den er på 60km/t. Så for å finne "null-punktet" på flekket som du er inne på, så må du vite alle possisjoner i alle hastigheter, og tenke på hvilken hastighet du har mens bilen herjer rundt med deg fordi du har fått vannplaning. 

Du kan seriøst aldri ha fått 4 hjuls-slipp under en vannplaning, eller opplevd å måtte nødbremse med henger bakpå? 

Altså mener du at det er greit å alltid bruke mekanisk brems ved nedbremsing på RWD elbiler og dermed kste vekk energi og rekkevidde. Deg om det, jeg er 100% uenig. 

Sleng bilen rundt? Har du kjørt moderne elbiler? Slikt går ikke lengre. ESP tar tak i slengen lenge før man rekker å reagere selv. Jeg hr ikke hatt behov for å styre kontra siden jeg hadde en E36 BMW for mange år siden. ESP tar også hensyn til evt. henger og endrer reaksjonsmønster ut fra det. 

Det samme skjer selvsagt ved vannplaning. Man spinner ikke bare avgårde fordi om hjulene mister grepet. Det ordner antispinn opp i rimelig kjapt. Dessuten er det faktisk så lett å finne nøytralpunktet som jeg sier, jeg triller til tider om jeg vil spare strøm og finner det i løpet av noen tideler. Hver gang. Eller ihvertfall ca. nøytralpunktet, om det er 3-5kW effekt ene veien eller andre spiller mindre rolle i sammenhengen. 

4-hjuls slipp i vannplaning? Nei, det har nok aldri skjedd. Kjører ikke som en villmann heller. Enpedalskjøring ville ikke gjort noe fra eller til da, om hjulene planer så er friksjonen så lav at det uansett ikke blir regenerert noe. Antispinn vil evt. koble ut regen øyeblikkelig, det er ikke en gammel Sierra man kjører...

Nødbrems med henger, ja. Null problem det. Hengerbremsen slår inn og bremser hengeren, mens bilen bremser på alle 4 hjul mekanisk. Hva er problemet med at regen går inn noen millisekunder før mekanisk brems? Slik blir det da med brake blending også. Ingen forskjell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (22 timer siden):

Dette stemmer ikke for moderne bremsesystemer. Elektromekanisk bremsing gir konsistent effekt basert på input. Og man kan også velge hvor mye enpedalskjøring man foretrekker(for min del nøyaktig null).

Hvis du tenker på det antikvariske systemet i Tesla så er det ikke konsistent i det hele tatt fordi det er sterkt varierende med temperatur og SoC hvor mye bremseeffekt man får ved liftoff på gasspedalen. Og enda verre så er ABS koplet ut så hvis man bremser med gasspedalen på glatta så er det full låsing av hjulene.

Et absolutt krav for meg for en elektrifisert bil er at det er et skikkelig bremsesystem som på Audi, Porsche, Honda NSX og de andre som tar bremser seriøst.

SoC? Jeg snakker om at jeg vil ha konsistent, mekanisk bremsing på bremsepedalen. SOC har absolutt null med det å gjøre. Ja, regen vil heldigvis variere med SOC, ellers ville batteriet blitt ødelagt. Om mengden regen på gasspedalen alltid var konstant betyr det bare at bilen blander inn vanlige bremser. Da blir det umulig å vite hva man får igjen, og umulig å kjøre mest mulig økonomisk. Slik Tesla sitt sytsem er implementert så får man den mengden regen som er mulig, og kan endre kjørestil etter det for å kjøre mest mulig økonomisk. Det er ikke mulig på andre implementasjoner. 

Låse hjulene? Det er ikke mulig. En asynkronmotor gir null bremsemoment under en viss hastighet. Om du kjører en Tesla vil du merke at regen blir lavere og lavere jo saktere bilen ruller, og under ca. 10km/t forsvinner den helt. Altså ingen mulighet for å låse hjulene med regen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Gått lei av alle disse U-tube Tesla fanboys som skal gjøre seg rike. Prater stort sett piss alle sammen.

Er det ikke bare å ignorere de? Blir vel ikke enklere enn det? Eller er det viktigere å klage på andre som har andre interesser enn sine egne, Hmm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...