Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

2 hours ago, oophus3do said:

Hæ? Hvorfor skulle ikke regenerasjon vært linket til bremsepedalen når man brukte den i kombinasjon med bremser og regenerasjonen ikke ble sterk nok? 

Det å ha bremser på wattpedalen gjør at man har mindre kontroll på nedbremsning ved uforutsigbare situasjoner. Har man da høy regenerasjon påslått, og en feil-lastet henger i tillegg, så vil det selvfølgelig være mer risikabelt med bremser på 1 pedal, fremfor å ha det separert ut til bremsepedalen. Det folk stort sett gjør når de får panikk, er å slippe pedalen man holder. 

Opplev en kollisjon 200 meter foran deg mens du er i en svak sving, så spiller det ingen rolle om man kjørte etter forholdene. Man ender da opp med å kikke like mye i speilet for å bremse etter hva som skjer der bak, i tillegg til å ha kontroll på avstanden til bilen foran som til stadighet kommer nærmere siden man umulig kan bremse like godt og ikke gjøre ting verre der bak. 

Stemmer, og hengere blir lastet feil hver dag. Dermed burde produktene vi bruker være tilpasset alle, selv folk som ikke vet å laste en henger. 

Jeg forstår virkelig ingenting. Selv dette må folk forsvare fordi Tesla fungerer på en viss måte? Det burde være åpenbart at 1-fotskjøring ikke burde være noe som fungerer som normalt med elbiler som har 1 fotskjøring med henger. Om Tesla ikke har en "henger-mode", så kan jo dere som har dem si ifra om det på Twitter f.eks som jo er et sted hvor flere forandringer har kommet ifra. Det må da være mye bedre enn å konstant være på bakbeina og kun forsvare for å forsvare? 

Tesla har jo en henger-mode? Ser du ikke hva jeg skriver? Kobler man til en henger justeres masse rart for å gjøre det sikrere å kjøre med henger, og man får ikke lov å slå på autopilot. man har fortsatt diverse driver assist funksjonene dog.

Og får man sleng eller om bilen merker noe som helst unormalt deaktiveres regenerering lynkjapt, mulig dette blir enda mere sensitivt om man har henger koblet til.

Hvorfor skal jeg da måtte kjøre på en annen måte med henger enn ellers da om jeg foretrekker 1pedals kjøring? Du lager jo problemer her.

tzVne4X.png

Og skjønner fortsatt ikke hvorfor dette er relevant i tråden om en bil som ikke engang får krok.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, oophus3do said:

Som ikke fungerer optimalt ennå. 

Hvorfor kun forsvare hele tiden selv når man snakker om potensiale i å gjøre produktet sikrere og bedre? 

Hva er det som ikke fungerer optimalt? At man manuelt må velge bort 1pedals kjøring? Selv om det ikke er nødvendig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Hva er det som ikke fungerer optimalt? At man manuelt må velge bort 1pedals kjøring? Selv om det ikke er nødvendig?

"Man har ikke lov til å skru på AP", i tillegg til forandringer som burde bli gjort med enfots-kjøring. Dog fremfor å forstå at dette gjelder alle elbiler, så kaster du deg som vanlig på bakbeina for å forsvare Tesla istedenfor å ta dette som en normal diskusjon som svelger over en større bit av kaka. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

"Man har ikke lov til å skru på AP", i tillegg til forandringer som burde bli gjort med enfots-kjøring. Dog fremfor å forstå at dette gjelder alle elbiler, så kaster du deg som vanlig på bakbeina for å forsvare Tesla istedenfor å ta dette som en normal diskusjon som svelger over en større bit av kaka. 

Det er nok lenge til man kan ha AP på med alle mulige hengere. Det er i teorien mulig, men forskjellige hengere påvirker sikt forskjellig, og da må et system ta hensyn til alle mulige situasjoner. Det er ganske dumt om en bil med henger og aktivert AP forsøker bytte felt og meier ned en motorsyklist, eksempelvis.

Når det gjelder det at du syns enpedal-kjøring må endres med henger er bare latterlig. Det er ganske åpenbart at enpedalkjøring er tryggere. Som du nevner så er det ofte slik i en situasjon at man løfter foten av pedalen hvis det skjer noe plutselig. Da begynner man altså med jevn kontrollert nedbremsing tidligere, slik at man kanskje unngår å måtte panikkbremse når man får reagert skikkelig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (43 minutter siden):

Det er nok lenge til man kan ha AP på med alle mulige hengere. Det er i teorien mulig, men forskjellige hengere påvirker sikt forskjellig, og da må et system ta hensyn til alle mulige situasjoner. Det er ganske dumt om en bil med henger og aktivert AP forsøker bytte felt og meier ned en motorsyklist, eksempelvis.

Spørsmålet man må stille er jo om det er mulig/ikke mulig å sørge for sikkerhet med henger i alle mulige varianter. Personlig mener jeg det fint burde være mulig på sikt med biler som har kameraer og sensorer i hytt å gevær her og dær, og at man heller skrur av funksjoner som ikke lar seg løse. F.eks automatisk bytte av felt på motorvei siden lengden på hengeren blir vanskelig å finne ut av, med folk som frakter plank og den slags som ofte kan henge litt på utsiden i tillegg. 

Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Når det gjelder det at du syns enpedal-kjøring må endres med henger er bare latterlig. Det er ganske åpenbart at enpedalkjøring er tryggere. Som du nevner så er det ofte slik i en situasjon at man løfter foten av pedalen hvis det skjer noe plutselig. Da begynner man altså med jevn kontrollert nedbremsing tidligere, slik at man kanskje unngår å måtte panikkbremse når man får reagert skikkelig.

Noen biler har veldig høy regenerasjon som vil være farlig med henger, så nei - det finnes ikke latterlig. 

Om du glipper pedalen med foten og du er midt i en sving, eller tar av foten kjapt pga noe uventet så risikerer du saksing med hengeren som tar deg igjen på utsiden. Da er det mye bedre at man personlig sørger for nedbremsningen og styrer den manuelt. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, oophus3do said:

Spørsmålet man må stille er jo om det er mulig/ikke mulig å sørge for sikkerhet med henger i alle mulige varianter. Personlig mener jeg det fint burde være mulig på sikt med biler som har kameraer og sensorer i hytt å gevær her og dær, og at man heller skrur av funksjoner som ikke lar seg løse. F.eks automatisk bytte av felt på motorvei siden lengden på hengeren blir vanskelig å finne ut av, med folk som frakter plank og den slags som ofte kan henge litt på utsiden i tillegg.

Det vil sannsynligvis komme mer funksjonalitet på sikt. Men det er lett å skjønne at det ikke er i nærheten av å være prioritert. Man får nesten bare være fornøyd med at flere og flere elbiler kommer med hengerfeste i det hele tatt.

6 minutes ago, oophus3do said:

Noen biler har veldig høy regenerasjon som vil være farlig med henger, så nei - det finnes ikke latterlig.

Jeg er enig i at biler med farlig høy regenerering for kjøring med henger bør redusere denne i hengermodus. Dette gjelder ikke Tesla, men man kan tenke seg at det finnes andre elbiler der dette er tilfelle.

6 minutes ago, oophus3do said:

Om du glipper pedalen med foten og du er midt i en sving, eller tar av foten kjapt pga noe uventet så risikerer du saksing med hengeren som tar deg igjen på utsiden. Da er det mye bedre at man personlig sørger for nedbremsningen og styrer den manuelt. 

Man styrer jo manuelt med gasspedalen. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å slippe pedalen i en Model 3? Den bremser rimelig rolig da. 

Taycan har vel ekstrem regenerering for banekjøring.. tror ikke du får brukt den bilen med noe henger altså.. og i såfall ikke med full regenerering.

Skal bilen kunne være kjempesmart med hengeren må nesten hengerne også bli smartere. I dag er det jo ett mareritt bare å holde lysene fungerende på hengeren. Har bytta sikkert 4 hengerlys og 8 hengerplugger i mitt liv på grunn av vanninntrengning, korrosjon, rust eller slitasje. Hengere står som oftest ute i vær og vind og under 4 meter sne om vinteren.

Blir digg om hengerne skal ha masse kamera og sensorer og greier også. Det vil neppe selge godt med den erfaringen folk har i dag med hengere.

Fremtiden er nok trådløs kommunikasjon mellom bil og henger og en masse signaler hit og dit, men vi er langt ifra der enda. Det er det jo tydeligvis ett problem bare å få levert krok på biler i dag.

Når jeg skal kjøre henger med litt vekt bruker jeg å låne med en 20 år gammel bil som ikke engang har ABS bremser. Det må jo være katastrofalt livsfarlig det da. Rart politiet ikke har kommet å fjernet kroken på den bilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Det vil sannsynligvis komme mer funksjonalitet på sikt. Men det er lett å skjønne at det ikke er i nærheten av å være prioritert. Man får nesten bare være fornøyd med at flere og flere elbiler kommer med hengerfeste i det hele tatt.

Forskjellen er jo at Tesla flåten allerede idag har muligheter for forbedringer gjennom OTA, men siden dere kun er opptatt av å forsvare, og ikke diskutere mulige forbedringer, så havner man på tåpeligheter. 

Det jeg da ikke forstår, er mangelen av iver etter å gi tilbakemeldinger til de som kan forbedre deres eget produkt, der dere kun ender opp med å forvare, uansett hvor lite logisk det er. 

Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig i at biler med farlig høy regenerering for kjøring med henger bør redusere denne i hengermodus. Dette gjelder ikke Tesla, men man kan tenke seg at det finnes andre elbiler der dette er tilfelle.

Jeg har aldri testet en Tesla med henger, så greit å høre. Så enkelt kan det faktisk være. Fremfor å havne på bakbeina, så fokuser på det man faktisk diskuterer fremfor å ta på forutinntatt-brillene for å finne ting man kan forsvare på. 

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Man styrer jo manuelt med gasspedalen. 

Har du fått vannplaning med en elbil ennå? Hvor enkelt er det å kontrollere wattpedalen mens bilen herjer med deg? Sleng så på en henger som dytter bakifra i tillegg. 

Dette er kritikk til elbiler generelt sett som har regenerasjon, så slutt å fokuser på Tesla. Alle elbiler burde frigjøre seg selv fra regenerasjon ved slike tilfeller, da det er mye bedre å rulle i en slik situasjon enn å jukke mellom å akselerere samt bremse med lite kontroll på en fot som henger i løse lufta mot en wattpedal. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Har du prøvd å slippe pedalen i en Model 3? Den bremser rimelig rolig da. 

Ja, og den bremser mer enn f.eks eGolf og e-tron slik jeg husker det. 

Complexity skrev (11 minutter siden):

Skal bilen kunne være kjempesmart med hengeren må nesten hengerne også bli smartere.

Utgangspunktet må være at hengerene ikke er smarte, men jeg er forsåvidt enig. Det hadde vært fint med en ny generasjon hengere, som følger en ny generasjon biler. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Når jeg skal kjøre henger med litt vekt bruker jeg å låne med en 20 år gammel bil som ikke engang har ABS bremser. Det må jo være katastrofalt livsfarlig det da. Rart politiet ikke har kommet å fjernet kroken på den bilen.

Formålet er å gjøre ting sikrere. Men om du vil kjøre "whataboutism" så greit for meg. Det gjør bare poenget mitt sterkere. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Det jeg da ikke forstår, er mangelen av iver etter å gi tilbakemeldinger til de som kan forbedre deres eget produkt, der dere kun ender opp med å forvare, uansett hvor lite logisk det er. 

Tilbakemeldingen din er for det første ikke rettet mot Tesla, så det handler så klart ikke om å forbedre produktet. For det andre er tilbakemeldingen din helt intetsigende. Den er litt som:

- Bilen bør ha mer rekkevidde.

- Bilen bør være lettere.

- Bilen bør være billigere.

Om du kom med en tilbakemelding på noe Tesla ikke allerede jobbet med så ville den hatt mer verdi.

2 minutes ago, oophus3do said:

Har du fått vannplaning med en elbil ennå? Hvor enkelt er det å kontrollere wattpedalen mens bilen herjer med deg? Sleng så på en henger som dytter bakifra i tillegg.

Har sjeldent opplevd vannplaning. Min erfaring er at Model X er så tung at det skal veldig mye til, og jeg kjøper også gode dekk.

Men i de tilfellene jeg har opplevd vannplaning har det vært uproblematisk å kontrollere wattpedalen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Får man vannplaning eller noe som helst sleng på bilen med regenerering så deaktiveres den jo? Du skjønner ikke det?

Kjører jeg på isen på vinteren, slipper gassen og bilen bremser for mye med regenerering på ett eller flere hjul så de låses/man får sleng på bilen så merker den jo det og deaktiverer regenerering med en gang. Og antar dette systemet er enda mer aggressivt når man kjører med henger siden bilen kjenner etter om hengeren krenger også, som du ser på bildet i manualen over.

Jeg ville blitt irritert om jeg ikke fikk kjørt som normalt med 1pedals kjøring om jeg satt på en henger. 

Det er nok mye mye tryggere i dag enn for 40 år siden å kjøre med henger, selv om det ikke har skjedd noe forandring på hengerne.

Hva med at vi heller diskuterer hvorfor ikke ID3 får krok? Får de andre bilene i serien krok? 

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Tilbakemeldingen din er for det første ikke rettet mot Tesla, så det handler så klart ikke om å forbedre produktet. For det andre er tilbakemeldingen din helt intetsigende. Den er litt som:

- Bilen bør ha mer rekkevidde.

- Bilen bør være lettere.

- Bilen bør være billigere.

Om du kom med en tilbakemelding på noe Tesla ikke allerede jobbet med så ville den hatt mer verdi.

Stemmer det, du dukker jo kun hodet innom tråder om Tesla er tema, så nå når jeg forklarer at jeg snakker om elbiler på generell basis, så blir det lite interessant? 
 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Har sjeldent opplevd vannplaning. Min erfaring er at Model X er så tung at det skal veldig mye til, og jeg kjøper også gode dekk.

Men i de tilfellene jeg har opplevd vannplaning har det vært uproblematisk å kontrollere wattpedalen.

Spørsmålet du skal svare på er om det er sikrere, eller ikke - med det å kontrollere "coasting", akselerasjon og bremsing på kun 1 pedal i slike situasjoner?

Du er gal om du faktisk skal prøve å vinkle dette til å være like bra som å ha 2 pedaler med hver sin funksjon ved en situasjon der man må nødbremse etter X sekunder, eller får vannplaning. Det viktigste du faktisk gjør med en henger er å stille opp bilen til å ha en så rett strekke som overhodet mulig før man starter å nødbremse. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 16.6.2020 den 23.24):

Hæ? Hvorfor skulle ikke regenerasjon vært linket til bremsepedalen når man brukte den i kombinasjon med bremser og regenerasjonen ikke ble sterk nok? 

Fordi brake blending suger balle på alle mulige måter. Det gir en ræva følelse med bremsepedalen, der man aldri helt vet hva man får. For all del, la det gjerne være mulig å skru av regen på gasspedalen for de som vil det, men jeg vil ha en bremsepedal som kun gir mekanisk brems. En pedal som alltid reagerer likt, uten overraskelser. Jeg har kjørt biler med brake blending (og tog for den saks skyld) og har aldri blitt venn med det systemet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

Fordi brake blending suger balle på alle mulige måter. Det gir en ræva følelse med bremsepedalen, der man aldri helt vet hva man får.

Taycan og Xpeng P7 får veldig skryt av måten dette er implementert på, så jeg tipper det handler om det - implementering av det, fremfor noe annet. Ikke skjønner jeg hvorfor det skal ha noe å si heller? På hvilken bil er det du ikke helt vet hva du får når du bremser, der regen slår inn først? Selv på eGolfen så fungerer dette helt fint, og jeg vet mer av hva jeg får der enn på en wattpedal som avhenger av farten for hvor mye man bremser angående bevegelsene. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (21 minutter siden):

Taycan og Xpeng P7 får veldig skryt av måten dette er implementert på, så jeg tipper det handler om det - implementering av det, fremfor noe annet. Ikke skjønner jeg hvorfor det skal ha noe å si heller? På hvilken bil er det du ikke helt vet hva du får når du bremser, der regen slår inn først? Selv på eGolfen så fungerer dette helt fint, og jeg vet mer av hva jeg får der enn på en wattpedal som avhenger av farten for hvor mye man bremser angående bevegelsene. 

Jeg har ikke kjørt VW sitt system men tviler på at det er så mye bedre enn Nissan eller Toyota sine. Jeg har lest flere som har klaget på Audi sitt system også, antar VW bruker samme greia.Overgangene mellom regen og mekanisk brems er ikke gode, spesielt på biler som ikke har 4WD. Først bremser man kun på forhjulene (evt. bakhjulene) og med litt mer trykk på bremsen så bremser man på alle 4 for eksempel. Håpløst på glatt føre eller ved aktiv kjøring. Når jeg trykker på bremsen vil jeg ha mekanisk brems på alle 4 hjul, ikke hva bilen tror den kan komme unna med å posjonere ut av regen på drivhjulene samtidig om det andre hjulparet ruller fritt. 

Med regen på gasspedalen vet jeg nøyaktig hva jeg får av brems på bremsepedalen, samtidig som jeg kan stille inn graden av regen på gasspedalen. 

Men for all del, la det gjerne være brukerkonfigurerbart så lenge bilen husker min konfigurasjon til neste gang jeg skal ut og kjøre. Maks regen på gasspedalen og ingenting på bremsepedalen. Så lenge jeg kan stille inn det en gang for alle og slipper å forholde meg til diverse spaker og hendler bak rattet er jeg godt fornøyd. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke kjørt VW sitt system men tviler på at det er så mye bedre enn Nissan eller Toyota sine.

De som tester bilene har nok kjørt alle sammen, så når de skryter av Xpeng sitt system, samt Taycan sitt system, så ligger det nok noe i det. Da havner vi tilbake til at problemet ligger i implementeringen i det, og ikke at det er en dårlig løsning totalt sett - uansett. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Overgangene mellom regen og mekanisk brems er ikke gode, spesielt på biler som ikke har 4WD.

Jeg merker som sagt ikke overgangen, og kan ikke huske at e-Tron sitt system var så dårlig heller den lille turen jeg prøvde. Men kanskje det merkes mer i høyere hastigheter med 4WD. Uansett handler dette om måten dette er implementert på, og ingenting annet. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Håpløst på glatt føre eller ved aktiv kjøring. Når jeg trykker på bremsen vil jeg ha mekanisk brems på alle 4 hjul, ikke hva bilen tror den kan komme unna med å posjonere ut av regen på drivhjulene samtidig om det andre hjulparet ruller fritt. 

Hvorfor skulle de andre hjulene rulle fritt? Igjen, du antar implementasjonen er dårlig mellom alle bilene, og at slikt ikke kan utvikles og implementeres på en bra måte. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden):

Med regen på gasspedalen vet jeg nøyaktig hva jeg får av brems på bremsepedalen, samtidig som jeg kan stille inn graden av regen på gasspedalen. 

Det der er tøys. Om du kjører i 100 km/t og beveger foten 2 cm, så vil opplevelsen være annerledes enn om du kjører i 60km/t og beveger foten like mye på en wattpedal. Får du vannplaning, så må du også prøve å finne ut av hvor nøytral-stilling er, som vil være på forskjellig plass hele tiden siden det er basert på fart, for å få til å rulle. Da er det selvfølgelig 100% bedre med muligheten i å slippe pedalen helt, og vite at man da ruller normalt. 

Har hatt vannplaning 2 ganger, og sånn sett har det vært fint med forhjulstrekk, siden man da like så godt kan plante pedalen i bunnen og starte derifra med å styre i retningen man ønsker å gå når man får feste igjen, i motsetning til bakhjulsdrift. Men det tok kun den første gangen å forstå at det å skru av regen på motorveiene i regnvær var en god og nødvendig løsning for neste gang man opplever det samme. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle de andre hjulene rulle fritt? Igjen, du antar implementasjonen er dårlig mellom alle bilene, og at slikt ikke kan utvikles og implementeres på en bra måte. 

Det der er tøys. Om du kjører i 100 km/t og beveger foten 2 cm, så vil opplevelsen være annerledes enn om du kjører i 60km/t og beveger foten like mye på en wattpedal. Får du vannplaning, så må du også prøve å finne ut av hvor nøytral-stilling er, som vil være på forskjellig plass hele tiden siden det er basert på fart, for å få til å rulle. Da er det selvfølgelig 100% bedre med muligheten i å slippe pedalen helt, og vite at man da ruller normalt. 

Har hatt vannplaning 2 ganger, og sånn sett har det vært fint med forhjulstrekk, siden man da like så godt kan plante pedalen i bunnen og starte derifra med å styre i retningen man ønsker å gå når man får feste igjen, i motsetning til bakhjulsdrift. Men det tok kun den første gangen å forstå at det å skru av regen på motorveiene i regnvær var en god og nødvendig løsning for neste gang man opplever det samme. 

Hvis de andre hjulene (på f.eks ID.3) ikke ruller fritt når du trykker på bremsen betyr det at man alltid bruker mekanisk brems. Dvs. at man kaster bort effektivitet og rekkevidde. Det er heller ingen løsning jeg på noen måte ønsker meg. Alternativene for ID.3, om du skal ha all regen på bremsepedalen er derfor å enten kun bremse på bakjulene i starten eller å alltid bruke mekanisk brems i tillegg til regen. Det blir som å velge mellom pest og kolera etter min mening. Det som trengs er en løsning der sjåføren selv, i alle situasjoner, kan velge mellom kun regen eller regen+mekanisk brems. Jeg har ikke funnet noen bedre løsning på det enn Tesla sin. 

Er man vant til enpedalkjøring så finner man nøytralstillingen på flekken. Det blir like naturlig som å finne punktet der clutchen begynner å ta på en manuelt giret bil. Så det er bare et problem for de som ikke klarer å kjøre manuell kasse. Forøvrig får man nøytralstilling med et lite vipp på girspaken som sitter lett tilgjengelig på høyre siden av rattet, om man ønsker det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Hvis de andre hjulene (på f.eks ID.3) ikke ruller fritt når du trykker på bremsen betyr det at man alltid bruker mekanisk brems. Dvs. at man kaster bort effektivitet og rekkevidde. Det er heller ingen løsning jeg på noen måte ønsker meg.

På en elbil med elektrisk drift på fremhjulene, så vil fremhjuelene bremse med regen først, før bremsene hjelper til om man trenger mer deakselerasjon. For elbiler med kun bakhjulsdrift, så lønner det seg med mekanisk brems foran samtidig som at bakhjulene hjelper til normalt med regen til mekaniske bremser blandes inn.

Det du snakker om her, handler kun om implementasjon og hvor bra den er. Om du mener at din bil ikke klarer dette på en ordentlig måte, så sett fokuset der, men ikke kast en ubrukelig implementasjon på andre biler du aldri selv har kjørt. 

Porsche Taycan er tross alt laget for å herjes med på bane, og selv på bane så har bilen fått skryt av måten bremsene fungerer på. Et godt system, med et godt implementert gradvis inkludering av bremseklosser er altså mulig. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Alternativene for ID.3, om du skal ha all regen på bremsepedalen er derfor å enten kun bremse på bakjulene i starten eller å alltid bruke mekanisk brems i tillegg til regen.

Nei, dette er din måte å implementere dette på, som ikke henger på greip. Det betyr at din bil er slik og at du ikke liker måten det er implementert på, men det betyr ikke at andre biler har samme følelse og samme implementerte funksjon.

Kjører man med 1-wattpedal, så er det greiere at kun bakhjulene tar i før bremseklosser hjelper til, mens hvis man skrur av 1-wattspedalkjøring, så burde bremseklosser ta i samtidig som man bremser for å vedlikeholde ca 70-30% bremsefordeling på for og bakhjul. 

For 4WD biler, så er jo dette rimelig enkelt. Man opprettholder 70-30 hele veien, og bremseklossene tar i når regen ikke gir nok. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Det blir som å velge mellom pest og kolera etter min mening.

Fordi du er fastlåst i en dårlig måte å implementere systemet på. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Er man vant til enpedalkjøring så finner man nøytralstillingen på flekken.

Pff... Sleng bilen rundt og lag en kontra på vinterstid og prøv å hold foten nøytral på wattpedalen for å kun rulle deg tilbake igjen. Når bilen slenges hit og dit, så vil din kropp gjøre det samme, som igjen forplantes ned til foten og muligheten i å ha kontroll og stabilitet der nede. 

Det du snakker om er søndagskjøring, men kast inn vannplaning, og nødbremsning med henger bak i tillegg, så er det 100% åpenbart at bremser på en separat pedal er både enklere å forholde seg til, og mye sikrere. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Det blir like naturlig som å finne punktet der clutchen begynner å ta på en manuelt giret bil.

Feil. Clutchen vil alltids ta ved omtrent samme punkt mellom sin 0 og 100% stilling for pedalen. Den skiftes og flyttes marginalt kun ettersom clutchen blir slitt. 

For å opprettholde rulling på en watt-pedal, så avhenger det av farten du har, så den er aldri 100% lik. "Coasting" er en annen plass i 120km/t enn den er på 60km/t. Så for å finne "null-punktet" på flekket som du er inne på, så må du vite alle possisjoner i alle hastigheter, og tenke på hvilken hastighet du har mens bilen herjer rundt med deg fordi du har fått vannplaning. 

Du kan seriøst aldri ha fått 4 hjuls-slipp under en vannplaning, eller opplevd å måtte nødbremse med henger bakpå? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

Fordi brake blending suger balle på alle mulige måter. Det gir en ræva følelse med bremsepedalen, der man aldri helt vet hva man får. 

Dette stemmer ikke for moderne bremsesystemer. Elektromekanisk bremsing gir konsistent effekt basert på input. Og man kan også velge hvor mye enpedalskjøring man foretrekker(for min del nøyaktig null).

Jens Kr. Kirkebø skrev (10 timer siden):

 For all del, la det gjerne være mulig å skru av regen på gasspedalen for de som vil det, men jeg vil ha en bremsepedal som kun gir mekanisk brems. En pedal som alltid reagerer likt, uten overraskelser. 

Hvis du tenker på det antikvariske systemet i Tesla så er det ikke konsistent i det hele tatt fordi det er sterkt varierende med temperatur og SoC hvor mye bremseeffekt man får ved liftoff på gasspedalen. Og enda verre så er ABS koplet ut så hvis man bremser med gasspedalen på glatta så er det full låsing av hjulene.

Et absolutt krav for meg for en elektrifisert bil er at det er et skikkelig bremsesystem som på Audi, Porsche, Honda NSX og de andre som tar bremser seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...