Gå til innhold

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (2 minutter siden):

Så du løy altså med din tidligere påstand? Og i stedet for å innrømme at du diktet så begynner du med avsporinger igjen?

Nei, for den var korrekt i skrivende stund. Og vil bli korrekt ved nest store utfartsdag i USA. Nå er det hvor hinsides tragisk kvalitet på Model Y som dominerer. Seter som ikke er festet, paneler som ikke er festet, dører med andre fargetoner en bilen, vindu som ikke er festet, pakninger som lekker som Niagara osv. Flere titals bile r som bare har brudt sammen ut av det blå der programvarefeil oppgis som årsaken. Det er helt katastrofalt hvor ræva Model Y er. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (1 time siden):

Nei, for den var korrekt i skrivende stund. Og vil bli korrekt ved nest store utfartsdag i USA. Nå er det hvor hinsides tragisk kvalitet på Model Y som dominerer. Seter som ikke er festet, paneler som ikke er festet, dører med andre fargetoner en bilen, vindu som ikke er festet, pakninger som lekker som Niagara osv. Flere titals bile r som bare har brudt sammen ut av det blå der programvarefeil oppgis som årsaken. Det er helt katastrofalt hvor ræva Model Y er. 

Det har ikke vært spesielt mange SC ute av drift som jeg har sett.

Når det gjelder Model Y så er ikke det tema i denne tråden, men jeg skjønner jo at du benytter enhver anledning til å avspore tråder med skrøner om Tesla.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (39 minutter siden):

Det har ikke vært spesielt mange SC ute av drift som jeg har sett.

Når det gjelder Model Y så er ikke det tema i denne tråden, men jeg skjønner jo at du benytter enhver anledning til å avspore tråder med skrøner om Tesla.

Det er jo ikke skrøner. Reddit og TMC renner over av tråder om Model Y som har helt utilgivelige feil. Men best av alt var han YouTube-kjendis som sa om panel gaps «these are the standard panel gaps». Altså, det er blitt normalisert aat Tesla ikke setter bilene sammen skikkelig ? Men så lenge kundene godtar å betale for dritt så får de dritt ?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Helt konge på lading, ja. Men på grunn av høyt forbruk er det bare ett markedsføringstriks.. 

 

image.png.f16e295dd3f44189549046ea4df4dd03.png

Hvorfor sammenligner du biler i helt forskjellige klasser? Det er gjerne en grunn til at noen velger en stor SUV og ikke en sedan eller kompaktbil, da er ikke sammenligningen med de relevante. En stor SUV vil åpenbart ha større forbruk det er del av prisen å betale for å kunne kjøre en slik bil.

Å starte på 10% virker også temmelig kunstig. Å kjøre bilen så tom virker umiddelbart noe uansvarlig. Tatt i betraktning avstand mellom ladere og at man må beregne reservekapasitet til å takle uforutsatte problemer (Inklusive at en lader er ute av drift) bør man statisktisk sett gå ut i fra et startpunkt mellom 20-40% SOC (Der den øvre grensen gjerne skjer når det er langt mellom ladere og man må stoppe for å fylle på for å kunne ta en lengre strekning uten ladetilgang og fortsatt ha margin) VIlle du f.eks tatt fatt på valdresflye med noe særlig mindre enn 40% SOC? Du kommer sannsynligvis de 90km i bratt terreng på mange nye elbiler med det, men hva om laderen i andre enden er ute av drift, da er det raskt 3-5 mil til neste (Trenger raskt 10-15% SOC for å komme dit). Hva om man får et opphold på fjellet? Man må regne en del sikkerhetsmargin. Fjelloverganger trenger mer, og er nok ikke dagligdags, men selv for lavlands langturer virker det å ta sikte på 10% SOC som drøyt.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 minutter siden):

Å starte på 10% virker også temmelig kunstig. Å kjøre bilen så tom virker umiddelbart noe uansvarlig. Tatt i betraktning avstand mellom ladere og at man må beregne reservekapasitet til å takle uforutsatte problemer (Inklusive at en lader er ute av drift) bør man statisktisk sett gå ut i fra et startpunkt mellom 20-40% SOC (Der den øvre grensen gjerne skjer når det er langt mellom ladere og man må stoppe for å fylle på for å kunne ta en lengre strekning uten ladetilgang og fortsatt ha margin)

Noen navigasjonssystemer tar høyde for stigninger. Andre gjør det ikke. Noen ladesystemer har god redundans, andre har det ikke. For noen biler utgjør 10% 50-60 km, for andre utgjør det bare 20-30 km, eller ennå mindre. Det er faktorer man må ta med. 10% er som regel helt greit og ansvarlig med en Tesla når det er 10-25 °C ute og det er ~20 mil til neste lader. Blir det uforutsett høyt forbruk legger man seg bare tilsvarende lavere i hastighet og kjører penere. Dette er mulig å følge med på selv under kjøringen, men bilen sier også i fra for de som eventuelt måtte overse det.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Hvorfor sammenligner du biler i helt forskjellige klasser? Det er gjerne en grunn til at noen velger en stor SUV og ikke en sedan eller kompaktbil, da er ikke sammenligningen med de relevante. En stor SUV vil åpenbart ha større forbruk det er del av prisen å betale for å kunne kjøre en slik bil.

Å starte på 10% virker også temmelig kunstig. Å kjøre bilen så tom virker umiddelbart noe uansvarlig. Tatt i betraktning avstand mellom ladere og at man må beregne reservekapasitet til å takle uforutsatte problemer (Inklusive at en lader er ute av drift) bør man statisktisk sett gå ut i fra et startpunkt mellom 20-40% SOC (Der den øvre grensen gjerne skjer når det er langt mellom ladere og man må stoppe for å fylle på for å kunne ta en lengre strekning uten ladetilgang og fortsatt ha margin) VIlle du f.eks tatt fatt på valdresflye med noe særlig mindre enn 40% SOC? Du kommer sannsynligvis de 90km i bratt terreng på mange nye elbiler med det, men hva om laderen i andre enden er ute av drift, da er det raskt 3-5 mil til neste (Trenger raskt 10-15% SOC for å komme dit). Hva om man får et opphold på fjellet? Man må regne en del sikkerhetsmargin. Fjelloverganger trenger mer, og er nok ikke dagligdags, men selv for lavlands langturer virker det å ta sikte på 10% SOC som drøyt.

Jeg har bare slengt inn litt tilfeldig det jeg kommer over. Og slutt å klag på 10%. Det er bare til å bevege seg til høyre om en mener sammenligningen med høyere soc er bedre. Alt er der. 

 

40%??? Det er ca 200km med en model 3. Det viser bare at du må kjøre mer elbil, snakke med de på laderne. Det er ingen som kjører mellom 40-80%, det er helt meningsløst mange stopp for å lade. Men 10% er gjerne i minste laget, absolutt. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Har cellene plastsegl? Av det jeg finner på nett virker det som de er "naken" inni limet.

Poenget mitt er iallefall at cellene er brukbare til andre ting utenom bilen. Får ikke nytt liv i drillen din med en e-Tron celle med mindre du virkelig bygger den om.

Du må ha en isolator til å skille den positive toppeterminalen fra den negative casingen. Denne må i tilegg holde tett. Denne pakningen vil bli utsatt for det samme løsemiddelet du prøver å bruke til å løse opp lim
 

Tror ikke å satse på å bruke celler i hjemmemekk til elektroverktøy er noe relevant gjenbruksscenario. De kan potensiellt leve en periode som industrielle gridutjevningsbatterier, men side de alt er kompromittert vil de måtte integreres slik at de kan byttes ut enkelt og ofte. Etter det må cellen reprosesseres for å gjenvinne verdifulle matrialer. Om man ender med å bare kunne hive hele pakken i en smelteovn så er det ganske lite effektivt. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
On 7/2/2020 at 3:36 PM, oophus3do said:

En slik test som dette fra Motor hjelper ikke saken i å skifte ut ICE bilflåten med en bil i toppen som drar i strikken for ladehastighet akkurat i det segmentet de måler ladingen ved

NAF uttaler seg på Facebook i diskusjonen under artikkelen. Ladingen på Model 3 var på V3 lader fra 8%-80% på 30 minutter. Ganske imponerende og må sies å være et veldig realistisk scenario?

On 7/2/2020 at 3:36 PM, oophus3do said:

samtidig som "ledelsen" er fra et firma som flere og flere folk ikke ønsker å ha noe med å gjøre.

Tenker du da på det firmaet som sto i ledtog med Nazistene og utførte noen av historiens mest grusomme overgrep mot menneskeheten, og i nyere tid ble dømt for svindel og satt i fengsel?
Eller det firmaet med en eksentrisk ledelse som er evige tidsoptimister og røyker tjall innimellom slagene samtidig som de revolusjonerer bransje etter bransje som bringer menneskeheten nærmere å bli multiplanetary species?

 

On 7/2/2020 at 3:36 PM, oophus3do said:

Salgs-tallene i landet er jo rimelig beskrivende for hva folk vil ha nå etterhvert som valgmulighetene øker

Du mener registreringstallene? Salgstallene er det ingen som går ut med såvidt jeg vet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

40%??? Det er ca 200km med en model 3. Det viser bare at du må kjøre mer elbil, snakke med de på laderne. Det er ingen som kjører mellom 40-80%, det er helt meningsløst mange stopp for å lade. Men 10% er gjerne i minste laget, absolutt. 

De fleste elbiler er ikke model 3. Selv om enkelte later til å tro at alt i verden handler om tesla. Les gjerne hele innlegget. Jeg gjorde det alt klart at 40% er i for tilfeller der man skal over en fjellovergang el.lign.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

De fleste elbiler er ikke model 3. Selv om enkelte later til å tro at alt i verden handler om tesla. Les gjerne hele innlegget. Jeg gjorde det alt klart at 40% er i for tilfeller der man skal over en fjellovergang el.lign.

Det er jeg klar over, jeg kjenner ikke til noen som driver på med slikt. Masse lade muligheter over fjelloverganger den ene gangen det går galt.. men uansett, det er inkludert i grafen... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Tror ikke å satse på å bruke celler i hjemmemekk til elektroverktøy er noe relevant gjenbruksscenario. De kan potensiellt leve en periode som industrielle gridutjevningsbatterier, men side de alt er kompromittert vil de måtte integreres slik at de kan byttes ut enkelt og ofte. Etter det må cellen reprosesseres for å gjenvinne verdifulle matrialer. Om man ender med å bare kunne hive hele pakken i en smelteovn så er det ganske lite effektivt. 

Jeg har plukket fra hverandre laptopbatterier med 18650-celler og det er et fint råstoff for hobbyprosjekter men jeg sliter rett og slett med å se et relevant gjenbruksscenario for enkeltceller, annet enn for entusiaster. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kahuna said:

Jeg har plukket fra hverandre laptopbatterier med 18650-celler og det er et fint råstoff for hobbyprosjekter men jeg sliter rett og slett med å se et relevant gjenbruksscenario for enkeltceller, annet enn for entusiaster. 

For små synlynderceller, ja sannsynligvis har de lite gjenbrukspotensiale. Større prismatiske celler er nok relevante for industriell gjenbruk eller en mer rasjonell demontering for billigere reprosessering.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

NAF uttaler seg på Facebook i diskusjonen under artikkelen. Ladingen på Model 3 var på V3 lader fra 8%-80% på 30 minutter. Ganske imponerende og må sies å være et veldig realistisk scenario?

Fra 8% vil gi mer eller mindre "best-case-scenario" for akkurat den bilen. Måler man fra 20% så vil forspranget være mer spist. 

 

bzzlink skrev (13 minutter siden):

Tenker du da på det firmaet som sto i ledtog med Nazistene og utførte noen av historiens mest grusomme overgrep mot menneskeheten, og i nyere tid ble dømt for svindel og satt i fengsel?
Eller det firmaet med en eksentrisk ledelse som er evige tidsoptimister og røyker tjall innimellom slagene samtidig som de revolusjonerer bransje etter bransje som bringer menneskeheten nærmere å bli multiplanetary species?

Kan være en fordel å svare på hele setningen, og ikke kun klippe og lime for å lage en annen betydning av den. Det er folk som er skeptiske til elbiler, og spesielt Tesla etter alle nyhetene om problemer her i landet. En slik test vil bare føre til at flere folk kjøper enda en ICE om de tenker at de andre elbilene ikke duger og er bra nok. Derfor hadde det vært bedre for formålet om man viste flere scenario, siden ulike biler har ulike ladeprofiler og gjør det bra/dårlig i ulike spenn under ladingen. 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Du mener registreringstallene? Salgstallene er det ingen som går ut med såvidt jeg vet.

Jeg tipper du forstod poenget? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Det er jeg klar over, jeg kjenner ikke til noen som driver på med slikt. Masse lade muligheter over fjelloverganger den ene gangen det går galt.. men uansett, det er inkludert i grafen... 

Du kjenner ingen som kjører over fjelloverganger? Og nei, det er ikke masse lademuligheter. Det er knapt bebygd, og å tigge ved dørene der det er noe anser jeg ikke som en reell mulighet. Og nei, jeg kan ikke lese av grafen din hva tiden fra andre SOC er.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Jeg har plukket fra hverandre laptopbatterier med 18650-celler og det er et fint råstoff for hobbyprosjekter men jeg sliter rett og slett med å se et relevant gjenbruksscenario for enkeltceller, annet enn for entusiaster. 

Batteriretur forsker på muligheten i å lage balanserings og testbenk for enkelt-celler. Da kan man ta celler fra 10 moduler og lage en "ny" pakke som består av de 10% beste cellene fra de 10 modulene for å lage en modul som vil være betydelig mye bedre enn snittet av cellene i pakkene som kom inn. Den nye modulen kan også designes for å passe hva som helst i en ny formfaktor, og man vil også grunnet en gjennomgående test kunne gi garanti på disse "gjenbrukbare" modulene eller pakkene. 

Dette vil altså være mulig med pakker som designes for å kunne taes fra hverandre igjen, men det vil ikke være mulig om man tar inn Tesla pakker og moduler, siden det å få cellene separert koster for mye tid og penger. Her er eneste mulighet å bare teste modulen og bruke den som den er, eller få den destruert. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Du kjenner ingen som kjører over fjelloverganger? Og nei, det er ikke masse lademuligheter. Det er knapt bebygd, og å tigge ved dørene der det er noe anser jeg ikke som en reell mulighet. Og nei, jeg kan ikke lese av grafen din hva tiden fra andre SOC er.

Som lader til 40% først så er svaret nei:)

Stort sett er det absolutt lademuligheter i nøden, overalt. Både personlige, bedrifter, og betalte løsnigner. Se på lade kart. Og kjangsen er så enormt liten for folk flest. Men men, en må alltid inn på promillen for å få frem ett poeng om den fantastiske markedsføringen til tyskerne som alle biter på. 

 

Såklart kan du det, du har rekkevidde og tid. Gå inn til hva som tilsvarer soc du ønsker, les av ca tid og gå til hvilken ønsket soc i km og les av ca tid... 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Salvesen. said:

Som lader til 40% først så er svaret nei:)

Jeg har ikke snakket om å lade til 40%. Jeg sier jeg ville ikke påbegynt overfarten uten å ha minst 40% SOC.

40 minutes ago, Salvesen. said:

Stort sett er det absolutt lademuligheter i nøden, overalt

Man skal ikke basere seg på nødløsninger. Man har å opptre slik at man ikke utsetter seg selv og andre for unødig ubehag og risiko. Ergo å risikere å måtte tigge ved dørene utgår.

40 minutes ago, Salvesen. said:

fantastiske markedsføringen til tyskerne som alle biter på.

Hva spesifikt tenker du på. Vær konkret og oppgi link til en reklamekampanje som du mener eksemplifiserer hva det er du prøver å komme frem til.

40 minutes ago, Salvesen. said:

Såklart kan du det, du har rekkevidde og tid. Gå inn til hva som tilsvarer soc du ønsker, les av ca tid og gå til hvilken ønsket soc i km og les av ca tid... 

Nope. X-aksen er tid y-aksen er rekkevidde , siden vi ikke kan si av grafen hvilken rekkevidde som representerer en gitt SOC kan vi ikke normalisere kurvene til ett annet felles utgangspunkt. Det er sikkert mulig om du har suplementelle data, men det har du jo ikke.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Batteriretur forsker på muligheten i å lage balanserings og testbenk for enkelt-celler.

HVa er poenget? Brukte enkeltceller er for lite verdifulle til å holde på med sånt. Kjør det i kverna og prosesser det til nye batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...