Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (3 minutter siden):

For å starte nederst: Selvsagt har man ikke hurtiglading hjemme. Det er både teknisk og økonomisk ugunstig og urealistisk. Til daglig pendlig bør man ikke oppta hurtigladeplasser. Man bør kjøpe en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for all dagpendling, inkludert motvind og minusgrader. Denne bør man saktelade hjemme som normalt. Dette bør jo kjøperen sette seg inn i velge en bil og lader som er egnet til hans bruk. Intet mindre. Å ønske hurtigladere til daglig kjøring må være et gufs fra en fossilbiltida - da det var programmert i hjernebarken at man måtte fylle på egne stasjoner også ved hverdagskjøring.

Helt enig i at man bør velge selv om man skal stå i pølsekø, men når man først har kjørt 3-4 timer bør man også av hensyn til trafikksikkerhet strekke på beina. Jeg synes ikke det er en ulempe at hverken jeg eller bilistene jeg møter på veien blir tvunget til å ta minimum 20 minutter beinstrekk, og kombinere det med høynet blodsukker hver 3-4 time. Men man må gjerne spise noe annet en pølse. Jeg tror heller ikke det er smart å være så dehydrert at man kan droppe dopausen og kjøre nye 3-4 timer uten å tømme blæra.

Pølsekøer, dokøer etc er notorisk uberegnelige. Man kan ikke vite om det tar 1 eller 10 minutter i det man starter ladingen. Derfor risikerer man å enten måtte gå ut av køa for å koble ut bilen eller la bilen okkupere en lader så lenge køa måtte ta. Effektdelingen som Espen nevner løser jo dette elegant. Jeg synes likevel det er en fordel at teknikken tvinger bilistene jeg møter på veien til å ha litt fornuftig kjøre og hviletids-praksis.

Jeg er enig i det meste av det du skriver, bortsett fra at man skal tvinge folk til 20 min lading som minimum. :) 

Om man dagpendler, så vil ikke 5 minutter ved en ladestasjon være til et stort hinder for andre uansett ? (dersom det hadde vært tilfellet).

Forhåpentligvis blir det såpass mange ladestasjoner rundt omkring at ladekø ikke er et problem.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko skrev (3 minutter siden):

Om man dagpendler, så vil ikke 5 minutter ved en ladestasjon være til et stort hinder for andre uansett ? (dersom det hadde vært tilfellet).

Det blir ikke til noe stort hinder for andre uansett, men hvorfor i all verden vil man ha en bil som er så uegnet til ens behov?

Rekkevidden på en pendlerbil bør jo være minimum nok til tur-retur på de værste dagene med nok margin til at man slipper å sitte med hjertet i halsen. Greit nok med behov for hurtiglading hvis det er noe helt ekstraordinært med ras som stenger veien i mange timer, brennende trailere på tvers av begge kjørefelt osv, men nomalt bør man klare seg uten hurtiglading ved pendling. Gjør man ikke det mener jeg man har kjøpt feil bil. Da burde man kanskje valgt plugin-hybrid, eller beholdt fossilbilen til man finner en elbil som er egnet, til en ok pris.

Jeg tror en del av de som kjøpte små elbiler rundt 2010-2014 hadde feile forventninger til oppgitt rekkevidde og endte opp med "gal" elbil. En haug med artikler om reell vs oppgitt rekkevidde kan jo tyde på det. En del kommentarer på nett fra de som "aldri skal ha elbil igjen" tyder også på det. Andre gikk stillere i gangene og oppgraderte til en med bedre rekkevidde. Det enorme fokuset på rekkevidde kan jo tyde på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det blir ikke til noe stort hinder for andre uansett, men hvorfor i all verden vil man ha en bil som er så uegnet til ens behov?

Rekkevidden på en pendlerbil bør jo være minimum nok til tur-retur på de værste dagene med nok margin til at man slipper å sitte med hjertet i halsen. Greit nok med behov for hurtiglading hvis det er noe helt ekstraordinært med ras som stenger veien i mange timer, brennende trailere på tvers av begge kjørefelt osv, men nomalt bør man klare seg uten hurtiglading ved pendling. Gjør man ikke det mener jeg man har kjøpt feil bil. Da burde man kanskje valgt plugin-hybrid, eller beholdt fossilbilen til man finner en elbil som er egnet, til en ok pris.

Jeg tror en del av de som kjøpte små elbiler rundt 2010-2014 hadde feile forventninger til oppgitt rekkevidde og endte opp med "gal" elbil. En haug med artikler om reell vs oppgitt rekkevidde kan jo tyde på det. En del kommentarer på nett fra de som "aldri skal ha elbil igjen" tyder også på det. Andre gikk stillere i gangene og oppgraderte til en med bedre rekkevidde. Det enorme fokuset på rekkevidde kan jo tyde på det.

 
 

Har selg 2 biler. En dieselbil for lengre turer, og en liten Renault Twizy for pendling, som fungerer ypperlig til mitt bruk.
Men generelt er jeg for at ting skal være best mulig, ikke at man skal være låst til noe bare fordi de at.. 
 

Om man med vilje skal sette begrensning på hvor raskt man kan lade en bil bare fordi man skal gjøre noe på denne destinasjonen synes jeg blir helt feil. Gjør teknologien så bra som mulig, så kommer alle bedre ut av det. Det er min enkel mening. Men vi kan jo forbli uenige på akkurat dette punktet :) 

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
-
Merko // Innlegget nyttig? Gjerne p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Den store 3D-print tråden - Printer du?

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå lader jeg hjemme, men dette høres ut som en veldig hypotetisk problemstilling. D.v.s at dersom du kjører mye og langt og har store ladebehov og veldig stort batteri på elbilen, og generelt dårlig tid er ladetid et relevant problem. Men da er du kanskje blandt de 10-20% som heller burde hatt en diesel eller bensin bil.

Bruk heller elbilen til det den er god på, korte og mellomlange turer og lei eller byttelån en passende bil når du skal på langtur. For min egen del, er det kanskje 1-2 ganger i året det er behov for en annen type bil og det er jeg vel ikke alene om.

Dog, det skal sies at det er utrolig mye mer behaglig å ha mulighet til å lade hjemme enn å leve i ladekø-frykt ?

Av personlig erfaring vil jeg si det er et større problem med ladestasjoner som er ute av stand slik at det blir lange køer.

Endret av okhustad
Lenke til kommentar
1 minute ago, okhustad said:

Nå lader jeg hjemme, men dette høres ut som en veldig hypotetisk problemstilling. D.v.s at dersom du kjører mye og langt og har store ladebehov og veldig stort batteri på elbilen, og generelt dårlig tid er ladetid et relevant problem. Men da er du kanskje blandt de 10-20% som heller burde hatt en diesel eller bensin bil.

Bruk heller elbilen til det den er god på, korte og mellomlange turer og lei eller byttelån en passende bil når du skal på langtur. For min egen del, er det kanskje 1-2 ganger i året det er behov for en annen type bil og det er jeg vel ikke alene om.

Dog, det skal sies at det er utrolig mye mer behaglig å ha mulighet til å lade hjemme enn å leve i ladekø-frykt ? Jeg vil si det er et større problem med ladestasjoner som er ute av stand slik at det blir lange køer.

Elbiler har bedre kjøreegenskaper enn fossilbiler, så da ønsker man jo så klart kjøre disse på langtur også. Det ser ut som det blir en tur til Nordkapp i sommer med min Model X. Er litt knapt med ladere i Finnmark, men tror det skal gå greit med litt påfyll med saktelading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 timer siden):

Egentlig uenig. Synes ikke man skal begrense ladetiden til minimum 20-30 minutter fordi enkelte vil stå i en pølsekø.

Da synes jeg det er bedre at de gjør den så raskt som mulig, så kan heller eier av bilen velge hvor mye strøm den skal motta som gjør at det strekker seg over 20 min dersom det er ønskelig.

Det er mange scenarioer hvor man kunne tenke seg 5 minutters lading utenom langkjøring. Feks om man bruker den til pendling daglig så er det greit at man bare fyller på raskt om man ikke har samme muligheter hjemme.

Det virker som om du troller med at du vil kunne lade kortere tid, men det oppfattes som du mener en må kunne lade kanskje 50% på 5min, og da blir jo det en faktor som gjør bilen vesentlig dyrere. Det er ingen som foreslår at laderen låses i 20min, mer at såpass tidsbruk for å få bra med kapasitet er veldig innenfor det aksepterbare. Med unntak av de som kjører på reiseregning for stortinget 2000km per dag så bør noen pauser på 20-30 min på de få langturene ikke være noe problem. En pendler som ikke har lading hjemme men må toppe opp mye km på fem minutter vil måtte betale for dyrere batterier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig hurtig-lading er lett å "takle" også på tur.

Den som er minst "trengende" ordner hurtigladingen og parkerer oppladet bil før han kommer etter de andre, eller en tar hurtigladingen når alle er ferdig og en er på vei videre.

Dette ligner fyllepausene vi er vant til.

En unngår å sperre laderen, tilsvarende som man unngikk ved pumpa...

Det er lettere å ta unna ei ladekø også når det går fort å lade.

Likevel vil det måtte bli flere som lader oftere med elbil i forhold til tradisjonelt drivstoff, og det er logisk som følge av rekkevidden.

Så kanskje behovet blir en dobling ca. av antall hurtigladere i forhold til dagens  antall pumper, den dagen alle kjører elektrisk...?

Om ladetiden da kommer ned på en "neve" minutter, eller mindre.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (28 minutter siden):

Det dysfunksjonelle ved batteribilers manglende felles multiplum, en standardløsning -kommer stadig tydeligere til syne! Heller ikke myndighetene har noen plan.

Det kan man ikke vente om det ikke finnes et frammsynt og teknisk interessert individ i disse rekker.

Dette blir som ved de forskjellige lyd og bildeformatene i nyere tid.

Et salig rot som tvinger folk til å velge side.

Dette ender med standardisering før eller siden, det tør jeg vedde på.

Så hvorfor ikke innrømme fordelene og få ut fingern før...og slippe dette ineffektive lade-surret som er under oppbygging til ekstra kostnad.....?

Det surret vi har er typisk for umoden teknologi hvor alle skal ha det på sin måte, samme f... 

Noen må sette seg ned og ta en prat !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Simen1. Jeg tenker at på langtur med elbil vil man ønske å tilbringe tid snarere enn å slå ihjel tid. Det betyr at det bør være noen store ladeparker. De må være store fordi det vil gjøre at sannsynligheten for ventetid går ned og fordi man da kan ha stort tjenestetilbud rundt dem.

Veldig høy effekt skaper problemer. Jeg tipper at når alle kjører elbil snakker vi ladeparker på 50 MW selv når 150 kW er det vanlige. Skal man ned på 5 min ladetid betyr det at ladeparkene blir noen av de største punktuttak i nettet. Det vil medføre store problemer. 400 kW lading på personbil tror jeg derfor vil være et luksusprodukt. For de fleste vil 150 kW være greit hvis det er et noe å gjøre på området.

Jeg blogget litt om det: http://kjetil.kjernsmo.net/2020/02/kjetils-ladeplan/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 50 MW ladepark vil kunne lade rundt 900 elbiler med 300 km rekkevidde per time, eller en bil hver 4. sekund. Det betyr at kjørende inn på den ene siden av parken vil man kunne ha en kolonne med elbiler som kjører i f.eks 70 km/t med knapt lovlig avstand mellom hver bil, og på den andre siden har man samme volum av biler på vei ut av parken. Det er et ekstremt volum.

Til sammenligning har de travleste delene av E18 rundt en bil hvert sekund i snitt. Altså ladeparken ville kunne ta unna en fjerdedel av trafikkvolumet på de travleste delene av E18. Ettersom mange ikke ville trenge å lade der og da tror jeg vi kan si at 50 MW er det absolutt høyeste teoretiske effekten det kunne være relevant å ha i en ladepark i Norge.

Egentlig tror jeg 10 MW vil være omkring det største som kan gi mening å sette opp. Og det inkluderer lastebilladere. Ved større behov for ladere er det bedre å ha flere mindre steder, akkurat som med bensinstasjoner. En bensinstasjon som skulle fylle en bil hvert 4. sekund ville måtte ha noe sånt som 75 drivstoffpumper. Det finnes ikke i Norge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo skrev (2 timer siden):

Enig med Simen1. Jeg tenker at på langtur med elbil vil man ønske å tilbringe tid snarere enn å slå ihjel tid. Det betyr at det bør være noen store ladeparker. De må være store fordi det vil gjøre at sannsynligheten for ventetid går ned og fordi man da kan ha stort tjenestetilbud rundt dem.

Veldig høy effekt skaper problemer. Jeg tipper at når alle kjører elbil snakker vi ladeparker på 50 MW selv når 150 kW er det vanlige. Skal man ned på 5 min ladetid betyr det at ladeparkene blir noen av de største punktuttak i nettet. Det vil medføre store problemer. 400 kW lading på personbil tror jeg derfor vil være et luksusprodukt. For de fleste vil 150 kW være greit hvis det er et noe å gjøre på området.

Jeg blogget litt om det: http://kjetil.kjernsmo.net/2020/02/kjetils-ladeplan/

Takk for enigheten men jeg er bare delvis enig tilbake. Det jeg er enig i er at ladestasjonene må være store for å gi et levedyktig bra tilbud rundt de. Det jeg er uenig i er at det vil medføre store problemer for nettet å ha 400 kW per uttak. Øker man ladeeffekten per uttak så vil ladetida gå tilsvarende ned. Dvs at man har tilsvarende færre biler som lader samtidig. Levert energi per minutt for hele stasjonen blir uendret og de får levert like mange kWh ut til bilistene.

Det eneste praktiske som skjer er at behovet for antall ladeplasser minker, at folk lader kortere tid og vil bruke mindre penger på tjenestene rundt ladestasjonen. Se for deg at du driver en café langs E6. Vil du at bilistene skal tilbringe 5 eller 30 minutter ved caféen? Selvsagt gir det mest omsetning å gå for sistnevnte. Du vil jo helst at de skal kjøpe en middagstallerken  + dessert, ikke bare en banan to go. Tilsvarende for andre tjenesteleverandører. Men man kan selvsagt ikke trekket det for langt heller, for da velger bilistene raskere ladestasjoner andre steder. Det går en gylden middelvei et sted. Jeg tror det ligger på rundt 30 minutter og det tror jeg også bidrar positivt til trafikksikkerhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ØysteinL skrev (16 timer siden):

En tullete kommentar artikkel. Har bilen lang nok rekkevidde, betyr ladetid null. Rett og slett fordi de færreste kjører mer enn 8-10 timer før de tar en laaang pause, eller overnatting, og da lades bilen ferdig til neste dag.

Jeg vil nå påstå at de fleste som skal kjøre over 5-6 timer stykker turen opp i to etapper med matpause i mellom. Og de som ikke stykker opp en sånn tur hadde nok hatt godt av å bli pålagt det. Jeg synes i hvert fall det ville vært betryggende å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å negradere kjørelengden, så rekkevidde > ladehastighet

Kjører opp mot 60 mil t/r hytta, og trenger ikke fylle diesel på turen

For lastebiler så kan ladehastighet være bedre enn rekkevidde, da de uansett må ta pause etter 4,5 timer kjøring, men de må ha rekkevidde for minst 5 timer kjøring i 80, inkludert oppoverbakker 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg vil nå påstå at de fleste som skal kjøre over 5-6 timer stykker turen opp i to etapper med matpause i mellom. Og de som ikke stykker opp en sånn tur hadde nok hatt godt av å bli pålagt det. Jeg synes i hvert fall det ville vært betryggende å vite.

Skulle vært fartskriver i alle kjøretøy, hvor alle er pålagt hviletid

En trøtt person i personbil kan gjøre like mye skade som en lastebil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er tekniker, og etter Covid-19 har fly og annen kollektiv vært forbudt innad bedriften.
Det har gjort at jeg må kjøre til de stedene som trenger min bistand.
Jeg holder til i Oslo, og har de siste 30 dagene vært i Kristiansand, Stavanger, Florø og Trondheim. Generelt sett er jeg også på mange mindre plasser, som Gol, Loen og Rørvik. Jeg kjører som regel uten pauser, og om behovet for pause er til stedet, så er det under 2 min for å besøke toalettet.

Jeg kjenner til flere teknikere som kjører langt innad jobbsammenheng, og å måtte stoppe en times tid for å lade på en 8 timers kjøretur er for mange ikke et valg de kan ta.

Som en elektronikkentusiast, så er jeg storinteressert i elektrisk drevet kjøretøy, men jeg mener at batteri med dagens teknologi ikke er en killer på ottomotorens fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...