Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (Akkurat nå):

Den som mener situasjonen ikke teller siden det nå kun er en offentlig tilgjengelig fyllestasjon kan godt ta utgangspunkt i situasjonen før det smalt i Sandvika og forklare meg hvor fantastisk det sto til da(hint, det var ikke fantastisk)

Situasjonen viste vekst. Hva mener du var galt med situasjonen før eksplosjonen? 

Rimelig ufattelig at noen i det hele tatt kjøpte udyret av en bil som var Toyota Mirai 1.0. Den ser jo ikke ut i måneskinn, samt Nexo kostet betydelig mer, og var fremdeles for dyr mot alt av alternativer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Rimelig ufattelig at noen i det hele tatt kjøpte udyret av en bil som var Toyota Mirai 1.0. Den ser jo ikke ut i måneskinn, samt Nexo kostet betydelig mer, og var fremdeles for dyr mot alt av alternativer. 

Prius og Leaf Gen. 1 er vel bevis på at utseende ikke er et hinder for god teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Situasjonen viste vekst. Hva mener du var galt med situasjonen før eksplosjonen? 

Rimelig ufattelig at noen i det hele tatt kjøpte udyret av en bil som var Toyota Mirai 1.0. Den ser jo ikke ut i måneskinn, samt Nexo kostet betydelig mer, og var fremdeles for dyr mot alt av alternativer. 

Samme som alltid, at hydrogenbilen ikke er et bra konsept. Bruker for mye energi og har uakseptable sikkerhetsmessige utfordringer. Også  er den umoden. Selv om du tar utgangspunkt i produsentenes egne overoptimistiske vekstprognoser vil det ta evigheter før den kommer noe sted og i mellomtiden har elbilen tatt av fullstendig. I tillegg til de dårlige egenskapene er den rett og slett overflødig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Prius og Leaf Gen. 1 er vel bevis på at utseende ikke er et hinder for god teknologi.

Trur pris havner over i prioritet på dette. ^^ 

Så mulig Mirai hadde klart seg om den var billigere med subsidier. Men når den ikke er billigere inklusive subsidier, så finner jeg det ikke rart at den ikke solgte bra. Nexo ble betydelig mer populær, og den ser bedre ut. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Så mulig Mirai hadde klart seg om den var billigere med subsidier. Men når den ikke er billigere inklusive subsidier, så finner jeg det ikke rart at den ikke solgte bra. Nexo ble betydelig mer populær, og den ser bedre ut. 

Ikke så rart, til og med før eksplosjonen så var det ufattelige få steder å fylle den. Hvor mange registrerte hydrogenbiler ruller rundt på norske veier i dag? 

Fant statestikken på det, det er er 170 hydrogenbiler i Norge. Det er ikke akkurat mange. Mirai har forøvrig solgt fler enn Nexo
https://www.hydrogenbil.net/hydrogenbilstatistikk/

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Like lite som jeg hadde kjøpt en elbil hvis jeg ikke kunne lade hjemme, så hadde jeg heller ikke kjøpt en dyr hydrogenbil og som attpå til hadde mange tekniske ulemper med 3-4 fyllestasjoner i hele Norge.

Er man ikke villig til å forstå at  det overhodet ikke sier noe om interessen for hydrogenbiler Norge, så ha man forlatt all normal tankegang og logikk. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

I tillegg til de dårlige egenskapene er den rett og slett overflødig.

Spørs om ikke langtransport og shipping-industrien vil brøyte vei for at hydrogen-kjøretøy kan være et alternativ, selv om jeg er enig i at det er en unødvendig sidevei for persontransport. For skip og lastebiler så begynner litium-ion batterier å gi mindre mening enn f.eks. hydrogen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Samme som alltid, at hydrogenbilen ikke er et bra konsept. Bruker for mye energi og har uakseptable sikkerhetsmessige utfordringer. Også  er den umoden. Selv om du tar utgangspunkt i produsentenes egne overoptimistiske vekstprognoser vil det ta evigheter før den kommer noe sted og i mellomtiden har elbilen tatt av fullstendig. I tillegg til de dårlige egenskapene er den rett og slett overflødig.

Jeg spurte deg om situasjonen før eksplosjonen. Salgstallene viste vekst. Altså beviser det at det er et marked der, og spesielt når ting blir billigere. 

En undersøkelse i Tyskland viste at hele 84% av de spurte følger med på FCEV utviklingen. Per dags dato ved undersøkelsen så sier 9% at de planlegger å bytte ut dagens bil med en FCEV neste gang de kjøper bil. Altså er det altså et marked. Årsakene til at mange var skeptiske hadde ingenting med sikkerhet å gjøre, men med kostnader og fyllestasjoner. 
 

Sitat

Some of the participants in the qualitative study see FCEVs in the near future in combination with other technologies like battery-electric vehicles, because these vehicles do not rely on the construction of a specialized refuelling station network for short driving distances. They criticized the low level of knowledge regarding hydrogen technologies in the population and proposed to increase the visibility of hydrogen mobility in the society.

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Ikke så rart, til og med før eksplosjonen så var det ufattelige få steder å fylle den. Hvor mange registrerte hydrogenbiler ruller rundt på norske veier i dag? 

Fant statestikken på det, det er er 170 hydrogenbiler i Norge. Det er ikke akkurat mange. Mirai har forøvrig solgt fler enn Nexo
https://www.hydrogenbil.net/hydrogenbilstatistikk/

Stemmer, det var få stasjoner så salgsantallet dreide seg rundt kun 3 steder i landet. Men det var vekst, til tross for dyre biler, en stygg bil og en ok bil som såvidt rakk å komme før stasjonene stengte. 

Uansett så regner jeg ikke med at markedsandelen for hydrogenbiler i Norge er større en batteri-elektriske biler, men den er der. 10-20% er nok i massevis og nødvendig hvis formålet er å ende opp med 100% null-utslipp kjøretøyer på veiene, fordi batterier alene vil ikke klare å nå 100%. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (10 timer siden):

Per dags dato ved undersøkelsen så sier 9% at de planlegger å bytte ut dagens bil med en FCEV neste gang de kjøper bil.

Det er egentlig oppsiktsvekkende høyt dersom man ser på utvalget av biler i dag, prisene og antall fyllestasjoner. Selv om kanskje flere av de som har svart at de vil bytte til FCEV har tatt høyde for at det kommer flere modeller i salg da, så påvirker uansett tilbud etterspørselen.

I Tyskland i dag er det Hyundai Nexo som kan kjøpes. Nye Mirai blir klar først i 2021 og BMW slipper sin første FCEV i mindre antall i 2022. Hva som skjer med Audi er usikkert.

Hva hadde dette tallet vært med et godt utvalg, priser som konkurrerer med ICE og godt utbygget fyllestasjoner mon tro.

Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

Det er egentlig oppsiktsvekkende høyt dersom man ser på utvalget av biler i dag, prisene og antall fyllestasjoner. Selv om kanskje flere av de som har svart at de vil bytte til FCEV har tatt høyde for at det kommer flere modeller i salg da, så påvirker uansett tilbud etterspørselen.

Kommer jo litt an på hvem man spør:

Quote

The link was distributed to 183 actual and former users of FCEVs via the CEP, which provided the contact details. The recipients were asked to distribute the link to other FCEV users they knew. The survey was accessible in spring 2016 and usable data sets were collected from 100 individuals (response rate: 55 %). The respondents took 17 minutes on average to complete the questionnaire. Male respondents dominate the sample with 74 %. The age of respondents ranged between 20 and 80 with a mean age of 42 years (median age = 44 years). Respondents have a high level of education: 63 % stated they have some kind of university degree, 22 % had successfully completed the higher education entrance qualification at secondary school. 86 % of the respondents have at least one household car (apart from the FCEV). Nearly 80 % of the respondents are current users, the rest are former users. In terms of the FCEV models, 54 % said they use a Mercedes-Benz F-Cell, and 27 % a Hyundai iX35 Fuel Cell. Other vehicles included the Toyota Mirai and Opel HydroGen 4. Nearly 80 % of the respondents used their vehicles for commercial purposes (commercial fleet vehicles) and 16 % stated that they used their vehicle privately as well as professionally (company cars). The majority, 80 %, stated they were professionally involved in hydrogen and fuel cell technologies.

Altså, 80% av de spurte kjører FCEV i dag, og 80% jobber med hydrogenteknologi. Av disse gruppene er det altså 1 av 10 som vurderer å bytte ut sin nåværende bil med FCEV... 2 av 10 ville vurdere FCEV ved kjøp av sin neste bil...

Oppsiktsvekkende, ja. Høyt, tja.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 timer siden):

I Tyskland i dag er det Hyundai Nexo som kan kjøpes. Nye Mirai blir klar først i 2021 og BMW slipper sin første FCEV i mindre antall i 2022. Hva som skjer med Audi er usikkert.

Mercedes på sin side skrinla hele FC-opplegget

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 minutter siden):

Mercedes på sin side skrinla hele FC-opplegget

Nope. De utsetter det til privatbiler og bruker enorme ressurser til utvikling av brenselceller til bruk i større kjøretøy i første omgang. Det kommer også selvsagt også til gode for privatbiler på sikt.

Det er helt naturlig å utsette produksjon av hydrogenbiler i dag når det er få fyllestasjoner, teknologien har godt av og modnes og dessuten satser man på elbiler i første omgang som alene er svært kostbart. Det er ikke snakk om skrinlegging, men å gjøre ting i rette tid. Noe batterifolket ikke ser ut til å forstå, men trekker feilaktige konklusjoner når noe drøyer. 

Lenke til kommentar
Just now, gamlefar said:

Nope. De utsetter det til privatbiler og bruker enorme ressurser til utvikling av brenselceller til bruk i større kjøretøy i første omgang. Det kommer også selvsagt også til gode for privatbiler på sikt.

Det er helt naturlig å utsette produksjon av hydrogenbiler i dag når det er få fyllestasjoner, teknologien har godt av og modnes og dessuten satser man på elbiler i første omgang som alene er svært kostbart. Det er ikke snakk om skrinlegging, men å gjøre ting i rette tid. Noe batterifolket ikke ser ut til å forstå, men trekker feilaktige konklusjoner når noe drøyer. 

Det er effektivt en skrinlegging. Den rette tiden vil aldri komme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er effektivt en skrinlegging. Den rette tiden vil aldri komme.

Det er ikke noe annet enn ønske fra din side.

Det de har sagt at de ikke skal produsere hydrogenbiler med det første, men et visst antall elbiler innen 2023. Utviklingen av FCEV fortsetter.
 

Sitat

When following up about a fuel cell vehicle for consumers to purchase, the spokesperson added, "We haven't shared our final plans for our fuel cell technology resulting from Fuel Cell System Manufacturing LLC at this time, but we're still developing the technology in partnership with Honda, for future use."

 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noe annet enn ønske fra din side.

God dag mann økseskaft! Hele hydrogen-opplegget er en eneste stor catch-22, ingen vil kjøpe bilen fordi det er ingen steder å fylle, mens ingen vil bygge stasjoner fordi ingen kjøper bilen. Dette er FC i et nøtteskall, det har vært slik i et tiår allerede, helt siden James May sto med en Honda Clarity i USA. Men det får ikke fotfeste, det kommer aldri til å skje

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, det er det dere ønsker og er verken sannsynlig eller er rasjonelt. Dere overser viktighet av frihet og skjønner fremdelses ikke de fundamentalene fordelene med hydrogen både økonomisk og praktisk til tross for at masse opplysninger er delt.

Har dere skjønt en smule, så hadde dere forstått at hydrogenbiler faktisk er en stor fordel for elbiler og elbileiere. Men det handler for dere om en trussel mot "favoritt laget" som dere vil skal vinne. Pubertalt og på barnehagenivå. 

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Mercedes på sin side skrinla hele FC-opplegget

På ingen måte. De bygger en egen fabrikk for å produsere FC. 

Espen Hugaas Andersen skrev (41 minutter siden):

Det er effektivt en skrinlegging. Den rette tiden vil aldri komme.

Av prototype bilen. Dog dette er hva de gjør i samarbeid med Volvo nå om dagene. 
image.png.5333e3ca2239819a8224ac9a8a745362.png

Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

I mitt syn er det bare et faktum. Det nærmeste vi har vært den rette tiden var nok rundt 2005. Etter dette har elbilene blitt bevist som mer enn gode nok, og vi beveger oss bare lengre og lengre unna den rette tiden, ettersom de fortsetter å bli bedre.

I 2005 så var ikke brenselceller linket til noe annet enn transport. Den situasjonen er greit annerledes i dag, og du har jo sett EU's planer for hydrogen. Vi er nærmere et hydrogen-samfunn nå enn man noen sinne har vært.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (22 minutter siden):

God dag mann økseskaft! Hele hydrogen-opplegget er en eneste stor catch-22, ingen vil kjøpe bilen fordi det er ingen steder å fylle, mens ingen vil bygge stasjoner fordi ingen kjøper bilen. Dette er FC i et nøtteskall, det har vært slik i et tiår allerede, helt siden James May sto med en Honda Clarity i USA. Men det får ikke fotfeste, det kommer aldri til å skje

Som er hele grunnen til at man ser en annen fremgangsmåte nå idag enn for 10 år siden. Prosjektet Hydrospider i Sveits er et godt eksempel å bruke, eventuelt Taxi flåten i Frankrike. Man selger produkter i grupper sammen med oppføringen av stasjonen(e). 
På den måten så introduserer man et kjent behov for hydrogenet, og dette catch-22 problemet er løst. 

Det samme vil starte å skje i Norge fra 2021 når Hyundai skal inn her med sin lastebil, slik de holder på i Sveits. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...