Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rekkevidde er ikke elbilenes store hinder. Ladehastigheten er problemet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Da kan disse velge 150 kW dersom 50kW-laderen svikter eller er opptatt. 50 kW-laderne bør demonteres og erstattes med 150+kW-ladere både når de svikter og mer generelt fra ca 2030.

Personlig så tipper jeg man vil fortsette å selge typiske bybiler i all overskuelig fremtid, som også vil ha begrenset ladehastigheter, så fremt ikke batteri-teknologien skifter. Men det i seg selv betyr at alt må byttes ut. Ellers er jeg enig. Alle nye stolper på eldre plasser burde være 150+kW. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Men da prisdifferansen og effekt-forskjellen merkes TYDELIG på laderne. Mesteparten av elbilkundene er dessverre ikke særlig teknisk kyndige, og tror gjerne at jo raskere lader de velger, jo fortere får de fyllt batteriet.

Problemet blir jo da at deprimerende mange rett og slett ikke klarer regnestykket når man skal ta med både minuttpris og kilowattpris o.s.v. Jeg tviler faktisk mer og mer på om flesteparten av dem engang vet hvor raskt bilene deres kan lade. Så det bør vel strengt tatt gjøres enda enklere enn det å finne rett lader til rett bil.

Men ikke regn med at leverandørene kommer til å hjelpe noe særlig. For dem er det jo god butikk at folk ikke vet bedre. En e-Tron som står og trekker 30-40kW til 3.10kr minuttet på en Fortum 50kW-lader lar dem jo håve inn oppimot 6 kr/kWt, og tilsvarende vil en e-Golf som står på en CK 150kW-lader snytes for 4.99kr/kWt i stedet for 4.49kr/kWt han kunne fått like raskt fra en 50kW-lader. Så jeg lurer på om det er nettopp derfor det ikke står noe så enkelt som en liste over hvilke bilmerker som skal hvor på ladestasjonene.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (43 minutter siden):

Personlig så tipper jeg man vil fortsette å selge typiske bybiler i all overskuelig fremtid, som også vil ha begrenset ladehastigheter, så fremt ikke batteri-teknologien skifter. Men det i seg selv betyr at alt må byttes ut. Ellers er jeg enig. Alle nye stolper på eldre plasser burde være 150+kW. 

1281485618_Antallhurtigladere.thumb.png.6e9dd7114eabdf52ad701436d75ad20a.png

Noe slikt ser jeg for meg behovet for hurtigladere. Grovt forenklet selvsagt, men merk at jeg har beregnet økt antall biler per lader i takt med økning av rekkevidde. Jeg ser ikke behov for flere effektnivåer og har dermed forenkelt til kun 2. Tesla og superladere er ikke med siden dette er ment å reflektere behovet for offentlige ladestasjoner. Jeg antar Tesla sin markedsandel krymper etter hvert som andre bilprodusenter skjerper konkurransen. Jeg forenkler også ved å se bort fra eventuelt markedsinnslag av andre drivstofftyper.

Faststoffbatterier kommer før eller siden og gir mulighet for flatere ladekurve. Sakteladere blir så utbredt at det kan tas for gitt. Bybiler trenger bare saktelading.

Til sammenligning: I dag er det ca 1500 bensinstasjoner i landet med et snitt på kanskje 4 personbilpumper på hver stasjon = 6000 pumper.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Olethros skrev (16 minutter siden):

Problemet blir jo da at deprimerende mange rett og slett ikke klarer regnestykket når man skal ta med både minuttpris og kilowattpris o.s.v. Jeg tviler faktisk mer og mer på om flesteparten av dem engang vet hvor raskt bilene deres kan lade. Så det bør vel strengt tatt gjøres enda enklere enn det å finne rett lader til rett bil.

Men ikke regn med at leverandørene kommer til å hjelpe noe særlig. For dem er det jo god butikk at folk ikke vet bedre. En e-Tron som står og trekker 30-40kW til 3.10kr minuttet på en Fortum 50kW-lader lar dem jo håve inn oppimot 6 kr/kWt, og tilsvarende vil en e-Golf som står på en CK 150kW-lader snytes for 4.99kr/kWt i stedet for 4.49kr/kWt han kunne fått like raskt fra en 50kW-lader. Så jeg lurer på om det er nettopp derfor det ikke står noe så enkelt som en liste over hvilke bilmerker som skal hvor på ladestasjonene.

Du har liten tro på menneskeheten hører jeg. Selv om folk flest har blitt vant til å bytte forsikringsselskap, bytte bank, bytte strømleverandør, følge med på prisingen til ulike bensinstasjoner, passe på å kjøpe ting de trenger når det er gode tilbud, kjøpe flybiletter på tilbud eller i det minste sjekke minst 2 selskaper, vurderte prisforskjellen på bensin og diesel sist de kjøpte bil osv. Jeg er overbevist om at folk flest klarer å lese pris-skiltene ved laderne og være bevisst på å velge en som passer til bilen.

Ladepriser.png.8ffa3fa10039aa7d6e51365dfa8652ca.png

Leverandørene er neppe tjent med å forlede folk til å kjøpe et dyrere produkt enn de trenger og irritasjonen det medfører i form av køer ved 150 kW-laderne. Da kommer raskt en med 150kW-bil og forteller hvor idiotisk det er å lade 50kW-bilen på en 150kW-lader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Olethros skrev (55 minutter siden):

Problemet blir jo da at deprimerende mange rett og slett ikke klarer regnestykket når man skal ta med både minuttpris og kilowattpris o.s.v. Jeg tviler faktisk mer og mer på om flesteparten av dem engang vet hvor raskt bilene deres kan lade. Så det bør vel strengt tatt gjøres enda enklere enn det å finne rett lader til rett bil.

Du har helt rett i det. Kunne ikke sagt det bedre.

Olethros skrev (55 minutter siden):

Men ikke regn med at leverandørene kommer til å hjelpe noe særlig. For dem er det jo god butikk at folk ikke vet bedre. En e-Tron som står og trekker 30-40kW til 3.10kr minuttet på en Fortum 50kW-lader lar dem jo håve inn oppimot 6 kr/kWt, og tilsvarende vil en e-Golf som står på en CK 150kW-lader snytes for 4.99kr/kWt i stedet for 4.49kr/kWt han kunne fått like raskt fra en 50kW-lader. Så jeg lurer på om det er nettopp derfor det ikke står noe så enkelt som en liste over hvilke bilmerker som skal hvor på ladestasjonene.

Nettopp derfor MÅ myndighetene på banen, og sørge for at det blir fastsatt i forskrift hvordan lading skal prises. Nå er det jo helt Texas...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Til sammenligning: I dag er det ca 1500 bensinstasjoner i landet med et snitt på kanskje 4 personbilpumper på hver stasjon = 6000 pumper.

Men når 90% av lading (drivstofftilførsel) kommer til å skje hjemme, så vil det (grovt sett) tilsi at 90% av bensinstasjonene vil forsvinne eller i beste fall slite når det grønne skiftet har medført nær 100% elbiler..

Lenke til kommentar
On 7/7/2020 at 11:39 AM, sverreb said:

Faktaopplysningen her er at salgstallene synker (presumptivt). Meninger avledet av det er kun meninger. 

 

Som hva da? 
 

Hvis det ikke også har vært en rekordmåned for registreringer er det veldig lite trolig. Biler blir normalt registrert praktisk talt samtidig med at de blir solgt. Du må sannsynliggjøre at det selges mange biler som ikke blir registrert. I.e. de overtas men får ikke skilter. Kan du vise til stor eksport av model 3? Kan du vise til andre entiteter en Tesla som plasserer store mengder biler på lager? Hvis du ikke har noe slikt å vise til er det svært sannsynlig at salgstall og registreringstall er praktisk talt de samme.

Du er jammen glad i å kverulere.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, samco said:

Man må lære bilen lade kurve selv. ? når det ikke lønner seg å  Hurtig  lade lengre ... Bedre å charger hoppe

Har man en god bil så vil den fortelle deg hvor lenge den annbefaler at du lader, så trenger ikke å lære seg ladekurve.

IMG_20200425_122832.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Men når 90% av lading (drivstofftilførsel) kommer til å skje hjemme, så vil det (grovt sett) tilsi at 90% av bensinstasjonene vil forsvinne eller i beste fall slite når det grønne skiftet har medført nær 100% elbiler..

Nei, jeg tror ikke det fordi lading tar mye lengre tid og (bør) utelukkende skje i forbindelse med langturer, etter noen timers kjøring. Bensinfylling skjer stort sett til og fra jobb, når man ofte ikke trenger noe ekstra måltid, men kanskje kjøper en landgang fordi man stresser av gårde mellom jobb, trening eller andre ting.

DET er jo også et signal til stasjonene om hvordan markedet for mat endrer seg. Folk som er på langtur er i mindre grad ute etter kjappe usunne mellommåltider på en barkrakk og i større grad ute etter et tallerken-måltid med bestikk og glass. Skikkelige toalettfasiliteter med lange åpningstider blir også viktigere.

Det er også et signal om hvor behovet for stasjoner flytter seg. Dagens bensinstasjoner ligger i stor grad spredt rundt i byene mellom der folk bor, jobber og saktelader elbilene sine. I framtida trenger folk hurtigladere langs europaveier og fylkesveier, mellom byer men gjerne i mindre tettsteder der det finnes litt fasiliteter rundt laderne.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, samco said:

40min lading hmm trodde teslas var kjappere... 

Ingen V3 superladdere. Pluss at dette er på vintern med høyere forbruk.

Alikevell ikke dårlig. Kjørte den ruten der med en VW Passat for noen år siden og hadde mye lenger pauser enn det der. Tar på å kjøre så langt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, samco said:

Så 22t og 30min? 

Hvis man følger bilens forslag og kjører i fartsgrensen så ja.
I praksis vil man kansje lade mere på noen plasser og mindre på andre osv.
Kan jo og skje at en supercharger er full når man skal lade der og da vil man jo gjerne heller kjøre og lade på forrige eller neste.

Må vel og ta en ferge som det kan klaffe bra eller dårlig med.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Hvis man følger bilens forslag og kjører i fartsgrensen så ja.
I praksis vil man kansje lade mere på noen plasser og mindre på andre osv.
Kan jo og skje at en supercharger er full når man skal lade der og da vil man jo gjerne heller kjøre og lade på forrige eller neste.

ABRP sier mindre 19 timer og 3min

Lenke til kommentar
3 minutes ago, samco said:

Super chargeren i nord

Kan godt prøve å plotte samme rute i bilen i morgen.
Mye kan ha skjedd siden vinteren på den ruten. Kansje det har kommet nye ladere som er mere gunstige.

Uansett kjekt at man bare trenger 4 stopp for å komme seg til Oslo. Koster ikke mye heller.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...