strekkode Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 (endret) Hei Noen som hvet hva jeg må gjøre for og kunne begrense tilgangen til alle mappene når noen logger inn med ssh til linux boxen min. Altså at de kun får tilgang til /home/~userdir Alle svar tas med stor takk På forhond takk Endret 1. januar 2004 av strekkode Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 tviler på at du får noen gode svar her.. alle her inne hater telenor og MS selv om sikkert 90% her inne bruker xp eller 2000 Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 tviler på at du får noen gode svar her.. alle her inne hater telenor og MS selv om sikkert 90% her inne bruker xp eller 2000 jeg tror du hatt fått bedre svar hvis u hadde lagt denne i Linux forum'et.. der linux guru'ene henger... Lenke til kommentar
adawen Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Flyttes til linux-forumet. Lenke til kommentar
Guffen Duck Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Eneste måten du kan gjøre dette er å gi brukeren ditt eget shell. Dette shellet setter du / /home/~user Jeg gjorde dette for lenge siden på en linux server som sto som honeypot. Du kan Google litt, eller ta deg en tur på http://www.linuxworld.com og se om du finner noen nyttige tips der. Dette er ganske mye jobb, siden du må ha 2 bin, 2 etc, 2 var kataloger for at alt skal fungere. Jeg tror du kommer lengere med å gi brukerene restriktiv gruppe, å helle fjerne read access på all for de katalogene du ikke vil at de skal se. Da ser de kun toppkatalogen, og ingen av de underkatalogene som følger. eks rwxrwx--- bilder root privat Gjør at kun gruppemedlemmer av privat kan lese katalogen bilder. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Her er en interessant tråd: http://tinyurl.com/yx8o Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 1. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2004 Eneste måten du kan gjøre dette er å gi brukeren ditt eget shell. Dette shellet setter du / /home/~user Jeg gjorde dette for lenge siden på en linux server som sto som honeypot. Du kan Google litt, eller ta deg en tur på http://www.linuxworld.com og se om du finner noen nyttige tips der. Dette er ganske mye jobb, siden du må ha 2 bin, 2 etc, 2 var kataloger for at alt skal fungere. Jeg tror du kommer lengere med å gi brukerene restriktiv gruppe, å helle fjerne read access på all for de katalogene du ikke vil at de skal se. Da ser de kun toppkatalogen, og ingen av de underkatalogene som følger. eks rwxrwx--- bilder root privat Gjør at kun gruppemedlemmer av privat kan lese katalogen bilder. Da jeg prøvd chmod rwxrwx--- testmappe root ssh fikk jeg følgende tilbake: chmod: invalid mode string: `rwxrwx---' Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Da jeg prøvd chmod rwxrwx--- testmappe root ssh fikk jeg følgende tilbake:chmod: invalid mode string: `rwxrwx---' Du kan ikke bruke den syntaksen til chmod. Du må enten skrive inn oktal-koder, eller noe slik som: chmod ug=rwx katalognavn Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Se man chmod for forklaring der. Ellers kan chrootssh være løsningen din: Ever want people to be able to access your system but also not be able to see the whole system? What about contain people in sections of the file system if all they're doing is uploading web content? I've been maintaining this patch to do exactly that because I felt the same way! What this patch does is looks for a '.' in the users home directory, then calls chroot(2) to whatever directory was before the . and continues with the normal ssh functionality. E.G. If your home directory was /chroot/./home/bob, you'd be chrooted to /chroot and /chroot/home/bob would actually appear as /home/bob to you. Check the documentation for further explanations. Lenke til kommentar
LoS Skrevet 1. januar 2004 Del Skrevet 1. januar 2004 Tar jeg ikke feil så kan du bruke chmod 711 mapenavn funker for meg ihvertfall men da gjelder vel dette alle grupper som ikke er owner eller hva det nå het (root f.eks) Lenke til kommentar
strekkode Skrevet 4. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2004 Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå