hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Må bare opplyse aller først at jeg ikke har greie på bil ! Har en Berlingo 2005 ,1.4 bensin som har gått 155 000 km.I fjorhøst merket jeg at temperaturmåleren ikke gikk så høyt som den burde. Sjekket frostvæskenivået og merket at det manglet noe væske. Etterfylte væske og fortsatte å kjøre. Temperaturmåleren viste fortsatt noe mindre enn den burde. En dag på vei hjem fra jobb gikk temperaturmåleren plutselig rett til topp og "STOP"-lampa blinket. Fikk fjernet denne "STOP"-meldinga ved å løsne ei kontakt i motorrommet(dumt, men.....). Dette skjedde 2-3 ganger til i løpet av et par uker. Gikk så over alle kontakter i motorrommet med kontaktspray og "STOP"-lampa har ikke lyst siden. Etterhvert har det av og til begynt å ryke/dampe ut av eksospotta når jeg starter bilen. Kan virke som om at hvis bilen blir kjørt lenge nok, så den blir god og varm, og så blir stående noen timer før jeg starter den igjen, ryker/damper det hvitt fra potta. Motoren høres da ut som om den ikke fyrer på alle sylindere(eller at choken står på....).Det slutter å ryke/dampe i løpet av 2-3 minutter og motoren går som "normalt". Har fått noen til å se på problemet og de har demontert toppen og det ser ikke ut til at det er toppakningen som er gåen(ser hel og fin ut), sylindrene er heller ikke "blanke".En teori er da at det er en sprekk i toppen og at når motoren blir varm vil det sige inn litt frostvæske som legger seg i sylinder.......... Når jeg så starter motoren(etter 6-7t på jobb) må denne frostvæska "vekk" og at resultatet er hvit røyk/damp. Er det noen her inne som har hatt samme problemet? eller som vet noe om det jeg har beskrevet vil jeg være veldig takknemlig for svar. Hvis det er sprekk i toppen, hvor mye må jeg regne med å betale for en brukt? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Om bilen bruker frostvæske og ryker hvit røyk etter oppstart så er det gjerne sprekk i toppen. Kjenner ikke spesielt til den bilen og prisene. Er vel bruktbildeler å søke på i Norge fra bilopphugging firma. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 En slik bil er vel gjerne verdt bare noe sånt som 10-15 tusen, og reparasjon vil bli dyrere enn bilens verdi. Kjør bilen så lenge du gidder, så vraker du den etter det. Totalt sett beste løsning. Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 Svein M skrev (15 minutter siden): Om bilen bruker frostvæske og ryker hvit røyk etter oppstart så er det gjerne sprekk i toppen. Kjenner ikke spesielt til den bilen og prisene. Er vel bruktbildeler å søke på i Norge fra bilopphugging firma. Takk for svar. Skal sjekke bilopphuggingfirma rumdt om:-) Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 kremt skrev (11 minutter siden): En slik bil er vel gjerne verdt bare noe sånt som 10-15 tusen, og reparasjon vil bli dyrere enn bilens verdi. Kjør bilen så lenge du gidder, så vraker du den etter det. Totalt sett beste løsning. Takk for svar. Ja, er ikke mye verdt men har kostet på den noe det siste året. Håpet den kunne vare et par år til.... Er det noe fare å kjøre med den. Vil den plutselig bare stoppe? Lenke til kommentar
RaveX Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) Dette er mest sannsynlig topp pakning, eller sprekk i topp. Plutselig koking tyder på luft i systemet, som gjør at vannpumpa går i luft og ikke vann. Det stopper sirkulasjon, dermed koker den veldig fort, helt plutselig. Luften kommer fra toppen på motor, igjennom toppen eller topp pakning. Når tempen er for lav når den burde være på driftstemp, er dette 9 av 10 ganger termostat, men det er egentlig irrelevant her. Vann forsvinner fordi det trenger inn i motoren igjennom defekt topp pakning eller sprekk i toppen på motor. Motor må klyves og repareres, noe som er kostbart. Sannsynligvis koster dette mer enn bilen er verdt å utføre. Det er ikke direkte farlig å kjøre med dette sånn sett, den eksploderer ikke. Men koking vil komme oftere, og motor tar litt mer skade hver gang det skjer. Den brenner også bensinen dårlig siden den også bruker vann. Har du tenkt å fikse den, lar du den stå. Skal du bruke og kaste, går den kanskje noen uker til, så sant du ikke kjører den veldig langt. Typisk pris på dette ved topp pakning ligger i 10.000kr siktet. Ved sprekk i topp kan du hvertfall doble tallet, om ikke tredoble det. Om bilen er bra ellers, kan du vurdere å få tak i en annen motor, og betale en kyndig person for å utføre denne jobben. Dette er somregel billigere, avhengig av bil. Ny brukt motor til denne bør du få tak i for 2-5000kr, og jeg tar vanligvis 5000,- selv for bytte i slike enkle biler som dette. Det er gjort på 3-5 timer med aktiv skruing og riktig utstyr. Endret 10. juni 2020 av RaveX 2 Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 RaveX skrev (2 minutter siden): Dette er mest sannsynlig topp pakning, eller sprekk i topp. Plutselig koking tyder på luft i systemet, som gjør at vannpumpa går i luft og ikke vann. Det stopper sirkulasjon, dermed koker den veldig fort, helt plutselig. Når tempen er for lav når den burde være på driftstemp, er dette 9 av 10 ganger termostat, men det er egentlig irrelevant her. Vann forsvinner fordi det trenger inn i motoren igjennom defekt topp pakning eller sprekk i toppen på motor. Motor må klyves og repareres, noe som er kostbart. Sannsynligvis koster dette mer enn bilen er verdt å utføre. Takk for svar. Skjønner det kan bli dyrt...... Har noen som kan fikse det, må bare betale for delene. Lenke til kommentar
RaveX Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Om du holder til i østfold, eller kan frakte bilen hit, kan jeg hjelpe deg med både ny motor og skifte av denne til en grei pris. 2 Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 RaveX skrev (1 minutt siden): Om du holder til i østfold, eller kan frakte bilen hit, kan jeg hjelpe deg med både ny motor og skifte av denne til en grei pris. Takker for tilbudet ? Må se an hva jeg gjør......Kontakter deg hvis det blir aktuelt Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Hadde en VW Derby hvor termostaten til kjølevifta hadde gått. Fungerte stort sett greit likevel, men ble varm i kø når ikke det var nok luft igjennom radioator. Mistet da kjølevæske hvis den kokte, så etterfylte vann. Var en bagatell å fikse. (Satte inn en bryter i stedet for termostat for å starte vifta manuelt inntil jeg fikk den på verksted.) Høres dog ikke helt ut som ditt problem. Fusker motoren også som om det er vann i bensinen? Lenke til kommentar
RaveX Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Sjekk forresten også fargen på motoroljen. 2 Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 linux-fan skrev (7 minutter siden): Hadde en VW Derby hvor termostaten til kjølevifta hadde gått. Fungerte stort sett greit likevel, men ble varm i kø når ikke det var nok luft igjennom radioator. Mistet da kjølevæske hvis den kokte, så etterfylte vann. Var en bagatell å fikse. (Satte inn en bryter i stedet for termostat for å starte vifta manuelt inntil jeg fikk den på verksted.) Høres dog ikke helt ut som ditt problem. Fusker motoren også som om det er vann i bensinen? Ved oppstart fusker motoren 2-3 minutter kanskje. Høres ut som den går på 3 eller at choken står på..... Etterhvert fungerer den tilsynelatende normalt Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 RaveX skrev (8 minutter siden): Sjekk forresten også fargen på motoroljen. Det skal jeg gjøre..... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 RaveX skrev (10 minutter siden): Sjekk forresten også fargen på motoroljen. Jepp, grå olje så game over.. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Det spørs hvor bruddet i toppen/pakningen er. Om bruddet er mellom sylinder og kjølekanal så får man hvit røyk, trykk i kjølesystemet og overoppheting. Om bruddet er mellom kjølesystemet og oljekanalene så vil man få vann i olje og olje i vann. https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/7-different-ways-head-gasket-can-fail 1 Lenke til kommentar
hebbe05 Skrevet 11. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2020 Gavekort skrev (22 timer siden): Det spørs hvor bruddet i toppen/pakningen er. Om bruddet er mellom sylinder og kjølekanal så får man hvit røyk, trykk i kjølesystemet og overoppheting. Om bruddet er mellom kjølesystemet og oljekanalene så vil man få vann i olje og olje i vann. https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/7-different-ways-head-gasket-can-fail Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå